Turbo benzine motoren nieuwe trend?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Turbo benzine motoren nieuwe trend?

Bericht door Michel P » 05 jun 2007, 11:51

Het lijkt er op dat steeds meer auto fabrikanten de turbo's van het schap pakken en deze masaal op auto's schroeven. De beweegredenen zijn in mijn ogen twee ledig. Ze halen bij de standaards verbruiks testen mooie cijfers, die weer goed in een marketing verhaal zijn te verkopen. Verder is het een relatief eenvoudige manier om vermogen uit een blok te halen. Daardoor kan met een grotere marge per verkochte auto realiseren.

Mensen die dagelijks in een turbo rijden, weten echter dat door de beschikbaarheid van veel vermogen, dit ook makelijk gebruikt zal worden, en het verbruik in de praktijk veel hoger ligt dan de folders doen geloven.

Geloven we in zuinige turbo techniek, of zijn verkoopargumenten en milieu de enige reden om ze weer zoveel te gebruiken.

Mensen die van power houden zijn in de regel natuurlijk erg te spreken, tel daarbij het goedkope tuningspotentieel en de gemiddelde DF-er is helemaal gelukkig.

Michel

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 05 jun 2007, 11:56

Ik ben een turbo addict dat weet ik zeker....n beetje offtopic maar

Waarom? het geweldige gevoel als je t gas intrapt en de turbo('s) komen erin dat je als het ware gelanceerd wordt.

Het relatief goedkope tuningspotentieel neem ik maar voor lief. :wink:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 05 jun 2007, 12:30

Het is puur en alleen vanwege uitstoot/verbruik/emissie eissen dat deze ontwikkeling nu naar voren komt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 05 jun 2007, 12:45

Michel duidelijke post. wilde al iets in die strekking openen, maar sommigen krijgen dan gelijk een rode waas voor de ogen :wink:

Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.

Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.

6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 05 jun 2007, 13:05

Fabian schreef:Het is puur en alleen vanwege uitstoot/verbruik/emissie eissen dat deze ontwikkeling nu naar voren komt.
Maar de uitstoot en het verbruik in de dagelijkse praktijk zijn wijken natuurlijk zwaar negatief af t.o.v. de verkooppraat en cijfers in de folder!

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 05 jun 2007, 13:06

Rico v Velzen schreef: 6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.
En een combinatie van beide?

http://www.youtube.com/watch?v=lAhy0qfvMl4 :shock:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 05 jun 2007, 13:10

Rico v Velzen schreef:Michel duidelijke post. wilde al iets in die strekking openen, maar sommigen krijgen dan gelijk een rode waas voor de ogen :wink:

Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.

Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.

6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.
Ik heb zelf 3 auto's met turbo gehad, en daar enorm veel plezier mee gehad, ik zelf kan het dan ook waarderen. Ik zou bijvoorbeeld de SpecB liever met 4 cyl turbo hebben gehad, deze is echter niet te koop in europa :-( auto kan makelijk 350pk aan, en dat is met ecutec vanuit de standaard 280pk wel haalbaar.

Wat bij elk blok atmo of turbo belangrijk is, dat e.e.a. veel rijplezier geeft. Ofwel een motor die als amto zijnde graag toeren maakt, en een turbomotor die bij de les is en flinke stappen kan zetten.

@Fabian, heb jij gezien je werk inzicht in het werkelijke gebruik van een golf V GTI, dan zoeken we daar de folder waardes op de VW website even bij. Ik mag namelijk aannemen dat de uitstoot ook toeneemt als het verbruik hoger ligt dat de folder sprookjes.

Michel

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 jun 2007, 13:12

In het dagelijks verkeer is koppel bij lage toeren toch heerlijk, ik zou niet meer zonder kunnen. Zoals ik al eerder schreef, liever de astra 120pk turbodiesel in de spits dan de M3 GT!!!

Trap je m in dan verbruikt ie, maarja, dat doet een M3 ook, ik reed 1 op 5 gemiddeld.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 05 jun 2007, 13:13

Fabian schreef:Het is puur en alleen vanwege uitstoot/verbruik/emissie eissen dat deze ontwikkeling nu naar voren komt.
Ook las ik ergens dat de Diesel technologie z'n top aan het behalen is, en dat benzine nog wat in te halen heeft op de diesel.

Top man van Fiat heb niet zo lang terug gezegd dat binnekort de diesels langzaam aan gaan verdwijnen en dat je meer en meer turbo benzine motoren gaat zien met laag verbruik.

Wie zal het zeggen :?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 jun 2007, 13:16

Roman, scheelt wel een berg geld in aanschaf en wegenbelasting, dus zou goed kunnen!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 05 jun 2007, 13:24

[quote="Knot"]In het dagelijks verkeer is koppel bij lage toeren toch heerlijk, ik zou niet meer zonder kunnen. Zoals ik al eerder schreef, liever de astra 120pk turbodiesel in de spits dan de M3 GT!!!
quote]

:lol: :lol: :lol: wat een onzin..... je zoekt toch geen auto die uitblinkt in het in de spits rijden, ga dan met de bus, tram of trein, of beter koop een Prius de koning van de file!!

Michel

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 13:42

Ik hou van atmo, maar dan moet ie z'n koppel wel vlot paraat hebben en geen 2.0 litertje oid zijn. 4 liter oid begint een atmo mee nowadays.

Ik las dat de FIA de Formule 1 aan gaat passen voor 2011(?) in een 2.2 V6 turbo en max 10000rpm...

Dutch weet daar meer van?

Mooie atmo's:
McLaren F1 V12 6.1, GT3 motor, 4.2 RS4 motor,V8, V10 van M,130i motor, M 3.2 mits in een juiste kar, V8 van de Z06, de V8/V12 Ferraris, de V10/12 van Lambo, etc.

Mooie turbo's:
997TT en GT2 blok, EVO, Subaru motoren, .35i motor, 2.0TFSI van VAG en de 1.6PSA BMW turbo.
En de Veyron :P

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 05 jun 2007, 13:50

En de B5 rs4 natuurlijk :P

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 05 jun 2007, 14:38

Michel Pol schreef:
@Fabian, heb jij gezien je werk inzicht in het werkelijke gebruik van een golf V GTI, dan zoeken we daar de folder waardes op de VW website even bij. Ik mag namelijk aannemen dat de uitstoot ook toeneemt als het verbruik hoger ligt dat de folder sprookjes.

Michel
laten we wel wezen: Vroeger reden we 1:17 met een diesel, tegenwoordig ook. Alleen nu met 200pk onder de rechtervoet, en 400kg aan elektronica en veileigheid om ons heen.

Zelfde geld voor de benzine-versies. Dieseltechniek nu is bijna uitontwikkeld, gezien het gezeik omtrent de uitstoot gaan ze steeds mogelijkheden zoeken. Benzine is een nog niet vergenoeg uitontwikkeld concept. En daar passen ze dus een aantal nieuwe zaken op toe. Directe inspuiting, variabele turbo´s etc.

Ik zal eens even kijken wat ik kan vinden qua verbruikscijfers.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 15:03

Verbruikscijfer Fabian zijn circa 1:10 voor mijn kar(335i handbak) en ik rij er vaak nog hard mee ook en kort stukjes, maar ook vaak lange ritten met 140cc. Als je gaat trappen verandert de zaak en dat doet het ook bij de bestwelzuinige M's.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 05 jun 2007, 15:07

Robin ron 95 of 98 ?

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 05 jun 2007, 15:08

Als het dan toch een turbo moet worden in de toekomst bij bmw.

Dan een 4 cil turbo met 300 pk.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 05 jun 2007, 15:09

98

Btw Andre, rond 20.00 op de zaak, ok?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 05 jun 2007, 15:10

Rico v Velzen schreef:Michel duidelijke post. wilde al iets in die strekking openen, maar sommigen krijgen dan gelijk een rode waas voor de ogen :wink:

Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.

Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.

6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.
Strange want het zou juist andersom moeten zijn. Zuipen bij stadsverkeer als je turbo niet op toeren is, en efficienter op snelwegen ed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 05 jun 2007, 16:05

Enige plek waar je je na'tje een beetje uit kunt laten en in hoge toerentallen kunt blijven is een circuitpark, dus lekker op de ambulance achter de turbobenzine of turbodiesel, daar afladen en NA'en maar. Na de fun van de directe gasreactie en hoge toerentallen de boel weer op de ambulance en met turbokoppel terug naar huis, is het blokje vast voorbereid voor de file van de volgende ochtend.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 05 jun 2007, 16:29

Robin schreef:Ik las dat de FIA de Formule 1 aan gaat passen voor 2011(?) in een 2.2 V6 turbo en max 10000rpm...

Dutch weet daar meer van?
Yep, dat zijn de gedachten die loskomen bij de FIA nu ze nadenken over nieuwe regels die 'dichter bij straatauto's staan'... :roll:

Kortom, de FIA legt haar oor te luister bij (en de toekomst van de sport in handen van) de autofabrikanten, die alleen maar in de F1 zitten voor het geld en er zó uit kunnen stappen als het ze niet bevalt.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 05 jun 2007, 16:48

Voorheen reed ik met een 1998 V70R AWD. Dit ding zoop ook als een gek. Zowel stads verkeer, rustig cc op de snelweg en planken op de autobahn. Bij 140 op de cc reed 'ie 1 op 9. En bij stads verkeer 1 op 7. Bij 200+ op de autobahn 1 op 4 :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 05 jun 2007, 16:51

Ik heb al aardig wat auto's met turbo gehad, van de eerste renault 18 turbo(getuned nadat de eerste turbo-as knapte) en mitsu colt Turbo en Ford siera Cosworth turbo en Renault Alpine V6 turbo, en 6x een Nissan GTI-R 4wd Turbo en 2x een subaru impreza turbo en waarschijnlijk nog wel wat :lol: weet ik dat een turbo makkelijk is voor veel pk's uit weinig cilinder inhoud, maar ook soms de enorme turbogaten, de grootste toch wel bij de Ford Siera Cosworth, haha, maar als ie ging...en zuipen die turbo's, als je gaat knallen dan ben je per tank gemiddeld 1 op 5 kwijt bij de meeste turbo's terwijl ik met veel meer pk's en hetzelfde rijgedrag met bv een Z3 M coupe dan maar 1 op 7 doe, en met de Hartge als ik sportief rijd gemmiddeld 1 op 6 als ik hetzelfde rijgedrag doe en dan heb je wel 420pk dus wat ze ook zeggen, als je van sportief rijgedrag houd, geef mij maar die S50 of iets mooier de S54 en nog veel mooier de Hartge motor, das genieten van instand power en direckte link met je rechtervoet, helemaal vergeleken met de ouderwetse turbo's, de laatste generaties zullen wellicht beter zijn, maar hebben toch wat tijd nodig om druk op te bouwen...wat dat betreft zou eigenlijk een meelopende compressor wat beter kunnen zijn? alhoewel die laatste Porsche turbo's met die aanpasbare schoepenwielen wel weer erg goed zijn, maar toch, qua gevoel neem ik liever een 5.0 V8 en 420 pk en 530nm in het vooronder(voor gewoon straatgebruik) dan een 2.0L 4-cill die bijna hetzelfde kan, als je kon kiezen wat koos jij?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 05 jun 2007, 20:50

Rene / Hazze schreef:En de B5 rs4 natuurlijk :P
Ehhh wat? :lol:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 05 jun 2007, 22:16

De Impreza van mij liep vorig jaar naar Tsjechië 1 op 9 gemiddeld en dan reed ik meest zo rond de 180 km/h.
Op 't circuit heeft ie er 1 liter RON98 doorheen gestookt na 2,5 km. :? :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Wimo en 14 gasten