Turbo benzine motoren nieuwe trend?
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Turbo benzine motoren nieuwe trend?
Het lijkt er op dat steeds meer auto fabrikanten de turbo's van het schap pakken en deze masaal op auto's schroeven. De beweegredenen zijn in mijn ogen twee ledig. Ze halen bij de standaards verbruiks testen mooie cijfers, die weer goed in een marketing verhaal zijn te verkopen. Verder is het een relatief eenvoudige manier om vermogen uit een blok te halen. Daardoor kan met een grotere marge per verkochte auto realiseren.
Mensen die dagelijks in een turbo rijden, weten echter dat door de beschikbaarheid van veel vermogen, dit ook makelijk gebruikt zal worden, en het verbruik in de praktijk veel hoger ligt dan de folders doen geloven.
Geloven we in zuinige turbo techniek, of zijn verkoopargumenten en milieu de enige reden om ze weer zoveel te gebruiken.
Mensen die van power houden zijn in de regel natuurlijk erg te spreken, tel daarbij het goedkope tuningspotentieel en de gemiddelde DF-er is helemaal gelukkig.
Michel
Mensen die dagelijks in een turbo rijden, weten echter dat door de beschikbaarheid van veel vermogen, dit ook makelijk gebruikt zal worden, en het verbruik in de praktijk veel hoger ligt dan de folders doen geloven.
Geloven we in zuinige turbo techniek, of zijn verkoopargumenten en milieu de enige reden om ze weer zoveel te gebruiken.
Mensen die van power houden zijn in de regel natuurlijk erg te spreken, tel daarbij het goedkope tuningspotentieel en de gemiddelde DF-er is helemaal gelukkig.
Michel
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Michel duidelijke post. wilde al iets in die strekking openen, maar sommigen krijgen dan gelijk een rode waas voor de ogen
Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.
Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.
6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.

Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.
Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.
6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
En een combinatie van beide?Rico v Velzen schreef: 6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.
http://www.youtube.com/watch?v=lAhy0qfvMl4

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Ik heb zelf 3 auto's met turbo gehad, en daar enorm veel plezier mee gehad, ik zelf kan het dan ook waarderen. Ik zou bijvoorbeeld de SpecB liever met 4 cyl turbo hebben gehad, deze is echter niet te koop in europaRico v Velzen schreef:Michel duidelijke post. wilde al iets in die strekking openen, maar sommigen krijgen dan gelijk een rode waas voor de ogen![]()
Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.
Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.
6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.

Wat bij elk blok atmo of turbo belangrijk is, dat e.e.a. veel rijplezier geeft. Ofwel een motor die als amto zijnde graag toeren maakt, en een turbomotor die bij de les is en flinke stappen kan zetten.
@Fabian, heb jij gezien je werk inzicht in het werkelijke gebruik van een golf V GTI, dan zoeken we daar de folder waardes op de VW website even bij. Ik mag namelijk aannemen dat de uitstoot ook toeneemt als het verbruik hoger ligt dat de folder sprookjes.
Michel
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
Ook las ik ergens dat de Diesel technologie z'n top aan het behalen is, en dat benzine nog wat in te halen heeft op de diesel.Fabian schreef:Het is puur en alleen vanwege uitstoot/verbruik/emissie eissen dat deze ontwikkeling nu naar voren komt.
Top man van Fiat heb niet zo lang terug gezegd dat binnekort de diesels langzaam aan gaan verdwijnen en dat je meer en meer turbo benzine motoren gaat zien met laag verbruik.
Wie zal het zeggen

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
[quote="Knot"]In het dagelijks verkeer is koppel bij lage toeren toch heerlijk, ik zou niet meer zonder kunnen. Zoals ik al eerder schreef, liever de astra 120pk turbodiesel in de spits dan de M3 GT!!!
quote]
wat een onzin..... je zoekt toch geen auto die uitblinkt in het in de spits rijden, ga dan met de bus, tram of trein, of beter koop een Prius de koning van de file!!
Michel
quote]



Michel
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ik hou van atmo, maar dan moet ie z'n koppel wel vlot paraat hebben en geen 2.0 litertje oid zijn. 4 liter oid begint een atmo mee nowadays.
Ik las dat de FIA de Formule 1 aan gaat passen voor 2011(?) in een 2.2 V6 turbo en max 10000rpm...
Dutch weet daar meer van?
Mooie atmo's:
McLaren F1 V12 6.1, GT3 motor, 4.2 RS4 motor,V8, V10 van M,130i motor, M 3.2 mits in een juiste kar, V8 van de Z06, de V8/V12 Ferraris, de V10/12 van Lambo, etc.
Mooie turbo's:
997TT en GT2 blok, EVO, Subaru motoren, .35i motor, 2.0TFSI van VAG en de 1.6PSA BMW turbo.
En de Veyron
Ik las dat de FIA de Formule 1 aan gaat passen voor 2011(?) in een 2.2 V6 turbo en max 10000rpm...
Dutch weet daar meer van?
Mooie atmo's:
McLaren F1 V12 6.1, GT3 motor, 4.2 RS4 motor,V8, V10 van M,130i motor, M 3.2 mits in een juiste kar, V8 van de Z06, de V8/V12 Ferraris, de V10/12 van Lambo, etc.
Mooie turbo's:
997TT en GT2 blok, EVO, Subaru motoren, .35i motor, 2.0TFSI van VAG en de 1.6PSA BMW turbo.
En de Veyron

-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
laten we wel wezen: Vroeger reden we 1:17 met een diesel, tegenwoordig ook. Alleen nu met 200pk onder de rechtervoet, en 400kg aan elektronica en veileigheid om ons heen.Michel Pol schreef:
@Fabian, heb jij gezien je werk inzicht in het werkelijke gebruik van een golf V GTI, dan zoeken we daar de folder waardes op de VW website even bij. Ik mag namelijk aannemen dat de uitstoot ook toeneemt als het verbruik hoger ligt dat de folder sprookjes.
Michel
Zelfde geld voor de benzine-versies. Dieseltechniek nu is bijna uitontwikkeld, gezien het gezeik omtrent de uitstoot gaan ze steeds mogelijkheden zoeken. Benzine is een nog niet vergenoeg uitontwikkeld concept. En daar passen ze dus een aantal nieuwe zaken op toe. Directe inspuiting, variabele turbo´s etc.
Ik zal eens even kijken wat ik kan vinden qua verbruikscijfers.
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Strange want het zou juist andersom moeten zijn. Zuipen bij stadsverkeer als je turbo niet op toeren is, en efficienter op snelwegen ed.Rico v Velzen schreef:Michel duidelijke post. wilde al iets in die strekking openen, maar sommigen krijgen dan gelijk een rode waas voor de ogen![]()
Mijn ervaring met turbo's is dat ze als een gek zuipen als je er gebruik van maakt.
Turbotechniek is niet meer mijn ding. Kan het niet uitsluiten in de toekomst, maar ik loop er niet (meer) warm voor.
6 in lijn atmo, mooier qua loop word het niet imho.
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Enige plek waar je je na'tje een beetje uit kunt laten en in hoge toerentallen kunt blijven is een circuitpark, dus lekker op de ambulance achter de turbobenzine of turbodiesel, daar afladen en NA'en maar. Na de fun van de directe gasreactie en hoge toerentallen de boel weer op de ambulance en met turbokoppel terug naar huis, is het blokje vast voorbereid voor de file van de volgende ochtend.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Yep, dat zijn de gedachten die loskomen bij de FIA nu ze nadenken over nieuwe regels die 'dichter bij straatauto's staan'...Robin schreef:Ik las dat de FIA de Formule 1 aan gaat passen voor 2011(?) in een 2.2 V6 turbo en max 10000rpm...
Dutch weet daar meer van?

Kortom, de FIA legt haar oor te luister bij (en de toekomst van de sport in handen van) de autofabrikanten, die alleen maar in de F1 zitten voor het geld en er zó uit kunnen stappen als het ze niet bevalt.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ik heb al aardig wat auto's met turbo gehad, van de eerste renault 18 turbo(getuned nadat de eerste turbo-as knapte) en mitsu colt Turbo en Ford siera Cosworth turbo en Renault Alpine V6 turbo, en 6x een Nissan GTI-R 4wd Turbo en 2x een subaru impreza turbo en waarschijnlijk nog wel wat
weet ik dat een turbo makkelijk is voor veel pk's uit weinig cilinder inhoud, maar ook soms de enorme turbogaten, de grootste toch wel bij de Ford Siera Cosworth, haha, maar als ie ging...en zuipen die turbo's, als je gaat knallen dan ben je per tank gemiddeld 1 op 5 kwijt bij de meeste turbo's terwijl ik met veel meer pk's en hetzelfde rijgedrag met bv een Z3 M coupe dan maar 1 op 7 doe, en met de Hartge als ik sportief rijd gemmiddeld 1 op 6 als ik hetzelfde rijgedrag doe en dan heb je wel 420pk dus wat ze ook zeggen, als je van sportief rijgedrag houd, geef mij maar die S50 of iets mooier de S54 en nog veel mooier de Hartge motor, das genieten van instand power en direckte link met je rechtervoet, helemaal vergeleken met de ouderwetse turbo's, de laatste generaties zullen wellicht beter zijn, maar hebben toch wat tijd nodig om druk op te bouwen...wat dat betreft zou eigenlijk een meelopende compressor wat beter kunnen zijn? alhoewel die laatste Porsche turbo's met die aanpasbare schoepenwielen wel weer erg goed zijn, maar toch, qua gevoel neem ik liever een 5.0 V8 en 420 pk en 530nm in het vooronder(voor gewoon straatgebruik) dan een 2.0L 4-cill die bijna hetzelfde kan, als je kon kiezen wat koos jij?

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Hielke, Semrush [Bot] en 8 gasten