Gisteravond zag ik op de weerapp dat het vanmorgen vroeg regenachtig zou zijn. Ik dacht als ik morgen nou vroeg wakker ben kan ik misschien even een stukje gaan driften ? Zaterdagochtend vrij rustig op de op- en afritten hier in de buurt en uiteraard de weg ernaartoe.
Vervolgens heerlijk gaan slapen met die gedachte in mijn hoofd ...
Stap vroeg in de auto. Het is wat donker maar goed vochtig. Heerlijke weg omstandigheden. Heb niet zo veel lef als de drifters hier maar heb veel geoefend op Papenburg dus de basis kan ik goed. Ik was de parkeergarage nog niet uit of had hem in sport+ gezet. Overdrijven is ook een vak. Op de weg de auto even rustig warm rijden. De diesel is vrij snel op temperatuur, paar minuutjes is voldoende omdat je toch geen toeren wil maken maar op koppel de achterkant om wil hebben. Met dank aan Matthieu bedacht ik me dat de sport+ helemaal niet goed is: bij driften wil je immers geen elektronica ingrepen hebben. Ook niet gecontroleerd. Nu ik ook geen elektronische stuur hulpmiddelen heb, heb ik de auto na zo'n 10 minuten in DSC OFF modus gezet. Spannend !
De bak in manueel en bij een mid korte bocht vanuit zijn 3 even gas erop en hup daar komt het kontje al meteen, licht tegensturen en licht paniek maar meteen gecontroleerd. Geeft vertrouwen. Stuurgevoel is echt heerlijk daar kan die elektronica echt niet tegenop. Snel richting de doordraaier rijden en daar met wat hogere snelheid de auto laten opkomen, maar gaat ietwat lastig. Wederom Mathieu en Andre in mijn hoofd dat op snelheid juist makkelijker is en ik bouw de snelheid op en gooi wat gas abrubter erbij en daar komt ie al ! Gas doorhalen en tegensturen en jaaaaa hoooooor driftend de A1 op ! Even stoom afblazen en volgende afrit eraf. Zelfde stappen maar nu met vol vertrouwen. De langere doordraaier geeft meer mogelijkheden om de auto te sturen en ik krijg iets onderstuur en pareer dat met een dosis gas. Driftend draai ik door en speel net op balans tussen overstuur en onderstuur. Heerlijk op het gas, daar is een 6-cilinder duidelijk niet voor nodig. Spelen met het gas en de balans op die grens. Even gaat de gedachte door mijn hoofd dat ik het raampje open moet doen. Maar net voordat ik op het knopje wil drukken wordt ik plots badend in het zweet wakker ...
Heerlijke droom auto