Acculader ja/nee? en zo ja, welke?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Hans J.
Auto: X5 M F85

Acculader ja/nee? en zo ja, welke?

Bericht door Hans J. » 15 okt 2015, 13:20

Hallo forummers,

Even een technische vraag: ik ga mijn M5 vanaf volgende maand 4 maanden in de winterstalling doen en uit de wegenbelasting halen, is het verstandig om hem dan aan een acculader te leggen? En zo ja, welk model zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,

Hans

Joy

Re: Acculader ja/nee? en zo ja, welke?

Bericht door Joy » 15 okt 2015, 13:30

Dat zou ik wel doen. 4 maanden gaat de accu niet redden. Zeker gezien de gevoelige systemen in een M5 zou ik de accu op spanning houden.

Ik gebruik zelf deze naar volle tevredenheid:

Afbeelding

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-auto ... 55978.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans J.

Bericht door Hans J. » 15 okt 2015, 13:46

Top, dank je wel!

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 okt 2015, 13:56

Ctek is voor een auto erg goed, ik heb er meerdere. optimate is ook erg goed, maar die meerprijs is vooral te verantwoorden als je slechte accu's wilt herstellen/ goed houden, gewoon druppelen enkele maanden neem ik altijd een Ctek.
Op de site kun je goed zien welke je nodig hebt.

MarkS

Bericht door MarkS » 15 okt 2015, 16:17

Gebruik ook CTEK (2x), druppelladen en conditioneren. Tot nu toe geen klachten.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 15 okt 2015, 17:03

Hier ook twee CTEK's en die bevallen uitermate goed :thumbup:

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 15 okt 2015, 17:12

Hier ook een Ctek, geen klachten.

Was destijds hier het goedkoopst: http://www.caravanmovershop.nl/informat ... laders.php" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 16 okt 2015, 19:57

hier ook Ctek ik heb de MXS 5.0 oid, erg fijn spul.

omdat ik zo weinig rijd drop ik de auto zeg 1x in de 2 weken een uur of 8 oid aan dat ding, mocht ik het vergeten eraf te halen dan geen probleem gaat die over als druppellader als je hem bv een paar maand in de stalling hebt.

ik gebruik het alleen kort of een nacht, gewoon prettig idee dat er niks kan gebeuren.

Knot

Bericht door Knot » 16 okt 2015, 20:38

Ctek Multi XS 5.0

Ctek Multi XS 5.0T met temperatuurcompensatie

7 euro voor temperatuurcompensatie??

http://www.caravanmovershop.nl/nl/Accul ... S-5.0-.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is 79 euro, lijkt me prima.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 okt 2015, 23:31

die heb ik dacht ik ook, volgens mij ook bij zo'n caravan online shop gekocht voor leuke prijs.

ik zie, groupbuy 10 stuks a 75,-eu :D

Maus

Bericht door Maus » 17 okt 2015, 20:50

Is "oldskool" een accupool loskoppelen (uiteraard wel zorgen dat de accu vol is) geen mogelijkheid?

Toen ik m'n Evo nog had, deed ik dat standaard wanneer ik wist dat ik 'm een paar weken niet zou gebruiken.
Vanwege de ieniemienie-accu die er in hing, was dat ook wel noodzakelijk, omdat ie met een goede anderhalve week al te weinig prik had om de motor aan te kunnen slingeren.:mrgreen:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 18 okt 2015, 00:03

Hier ook een Ctek.

Zag dat de BMW acculaders ook Cteks zijn, met BMW erop.

witje

Bericht door witje » 18 okt 2015, 15:47

Maus schreef:Is "oldskool" een accupool loskoppelen (uiteraard wel zorgen dat de accu vol is) geen mogelijkheid?

Toen ik m'n Evo nog had, deed ik dat standaard wanneer ik wist dat ik 'm een paar weken niet zou gebruiken.
Vanwege de ieniemienie-accu die er in hing, was dat ook wel noodzakelijk, omdat ie met een goede anderhalve week al te weinig prik had om de motor aan te kunnen slingeren.:mrgreen:
Ik heb deze op de BMW en de Swift zitten. Werkt als een tierelier (alleen niet vergeten)

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 18 okt 2015, 20:25

ik heb nog 2 van dat soort nieuw hier liggen :D
iets anders dacht ik, wel zelfde principe.

ah, ik heb van deze 2 gekocht een tijd terug, maar niet gebruikt, is een goedkope manier van, draai die schroef iets los en de stroom is eraf, of draai die schroef eruit en haal die delen los, kan ook maar hoeft niet.

Afbeelding

Hans J.

Bericht door Hans J. » 06 nov 2015, 08:48

Allemaal bedankt voor de reacties, Ctek gekocht via Caravanshop.nl, staat inmiddels tevreden aan de lader in de winterstalling :)

raymondw

Bericht door raymondw » 08 nov 2015, 11:36

Maus schreef:Is "oldskool" een accupool loskoppelen (uiteraard wel zorgen dat de accu vol is) geen mogelijkheid?
Eigenlijk niet omdat een accu ook een interne zelfontlading heeft. Dat is weliswaar een kleine stroom (enkele milliamperes), maar wel een die de spanning laat afnemen. Bij een loodaccu is die marge kleiner dan je denkt omdat een accu primair een chemisch proces is. Door de continue zelfontlading wordt die chemische balans verstoort en wordt de celspanning lager. Als de State Of Charge (SOC) onder een bepaalde waarde komt (loodaccu <50%), dan trekken de platen krom. In het beste geval vermindert dan de capaciteit. In het slechtste geval valt dan ook een complete cel uit.

Een goede lader (bijv. Ctek) houdt de accu op zijn z.g floatspanning. Dit is de spanning waarbij de accu chemisch in balans is en de zelfontlading van de accu wordt geminimaliseerd. Dan is de levensduur van de accu maximaal.

Last but not least: de zelfherstellingsmodus van acculaders is NIET in staat om defecte accu's met kromme platen of kortgesloten cellen te herstellen. Deze modus dient er enkel voor om de sulfaatopbouw op de platen tegen te gaan. Als een acculader in die zelfherstellings toestand gaat sluit hij enkel de accu voor een zeer korte tijd kort om het opgebouwde sulfaat van de platen te 'koken'. Dit (sulfatisering) treed bij normaal gebruik, maar ook in opslag altijd op. Enkel wanneer de accu chemisch in balans is, is dit te verwaarlozen.

Plaats reactie