Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 06 okt 2015, 12:58

Sinds kort heb ik een vreemde tik in/bij het motorblok van mijn BMW E36 met 3.0 S50B30 motor. Ik reed op de autobahn zonder dat er wat aan de hand was, ik ben even een half uurtje gestopt om wat te eten en toen ik de motor weer startte, was dit vreemde geluid ineens aanwezig. Sindsdien zit dit geluid er in, het wordt niet erger en niet minder en ik hoor het zowel met warme als met koude motor. Ik heb er sindsdien ongeveer 500KM mee gereden tot nu. (terug uit Duitsland en naar een autogarage die me geen 100% zekerheid kon geven over wat er mis is). Het vermoeden van de garage is dat ik een kantelende zuiger in het blok heb. Voor ik het blok laat reviseren wil ik wel graag er alles aan gedaan hebben om uit te sluiten dat het niet iets anders is zoals jullie wel zullen begrijpen. Er zit inmiddels voor een klein vermogen in aan upgrades en reparaties dus dit is wel even slikken als het daadwerkelijk op revisie uit draait.

Ik heb met een schroevendraaier op het blok geluisterd om te proberen te achterhalen waar het geluid vandaan komt. Ik hoor het geluid het hardst op de plek links naast het oliefilter en naast de Vanos.
De Vanos is recent door een specialist gereviseerd. Het geluid is ook echt een tik en geen ratel.

Ik heb even een filmpje gemaakt van onder de motorkap: https://youtu.be/gtWG0gTo5w0" onclick="window.open(this.href);return false;

De motor is aan de bovenkant en aan de onderkant open geweest. Hier een lijstje van wat er bekeken is en in principe dus goed is/er goed uit ziet:
- Drijfstanglagers.
- Zuigerpen lagers zat geen voelbare speling op.
- Distributie kettingspanner.
- Distributie staat op tijd.
- Klepspeling is binnen de normen.
- Olie die uit het carter kwam zat geen vuil of metaaldeeltjes in.
- Motor heeft op de Nurburgring een paar goede slokken olie binnen gekregen maar verder is het olieverbruik laag. De motor loopt verder goed en heeft voor zover ik dat goed in kan schatten z'n volledige vermogen nog.

Ik heb met een lopende motor 1 voor 1 de stekkers van de penbobines er afgetrokken als test maar de tik blijft tijdens deze test steeds gelijk.

Heeft iemand enig idee of suggesties wellicht?

Alvast ontzettend bedankt!

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door markm » 06 okt 2015, 14:46

Welke garage ben je geweest?
Bel anders Bas Roos eens, die kent die motoren als zn broekzak.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door GTRene » 06 okt 2015, 15:03

is dat niet de steller van de ketting die vervangen kan worden?
stel dat die niet meer kan stellen of op druk zetten van maakt het ook herrie

bv nr 2

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... d_vanos_2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

of nr 12

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... ing_chain/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 06 okt 2015, 16:26

markm schreef:Welke garage ben je geweest?
Bel anders Bas Roos eens, die kent die motoren als zn broekzak.
De naam van de garage noem ik bewust niet omdat er dan gelijk een negatief beeld ontstaat, dat is niet de bedoeling.
Bas Roos heb ik gesproken maar die had zo op afstand ook even geen suggesties, langs komen is dan de volgende stap. Echter wil ik eerst hier even peilen of er wellicht mensen zijn die ideeen hebben en dingen die ik kan controleren, de auto naar een andere specialist of revisiebedrijf brengen kan altijd daarna.
GTRene schreef:is dat niet de steller van de ketting die vervangen kan worden?
stel dat die niet meer kan stellen of op druk zetten van maakt het ook herrie

bv nr 2

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... d_vanos_2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

of nr 12

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E3 ... ing_chain/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Van wat ik begreep is dit gecontroleerd en lijkt goed. Aan de andere kant is zoiets volgens mij lastig te controleren zonder hem preventief te vervangen en te testen.
Van wat ik op internet lees en in filmpjes op YouTube hoor moet dit een iets meer ratelend geluid geven in plaats van tikken.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door matthyssie » 06 okt 2015, 21:17

Gerrit (garett oid hier op t forum) had ook een tik in zijn S50B30. Je zou hem eens kunnen vragen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door GTRene » 07 okt 2015, 01:39

kan er ook 1 klepveer oid gebroken zin?

alhoewel het toch best ook wat lijkt op een slaande :ongeveer als: ketting en dus bv zo'n defecte spanner van 1 der kettingen?

maja die spanners kosten ook zo 120,-eu pst, magoed nooit verkeerd nwe spanners elke 100k lijkt me, die moet je toch op termijn preventief vervangen, de veer wordt slap toch?
dus baad het niet, het schaad zeker niet.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door hanske » 07 okt 2015, 01:46

Tim Schuurman schreef:De naam van de garage noem ik bewust niet omdat er dan gelijk een negatief beeld ontstaat, dat is niet de bedoeling.

+1 :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door GTRene » 07 okt 2015, 01:46

ow wacht eens, luister eens naar deze...en dan de oplossing van die persoon (ook andere verhalen)
So to conclude:

I had no vanos engine fault codes,replacing the vanos, diaphram springs, upper chain tensioner did not help. Replacing the vanos gears did!

You can't buy the vanos gears from BMW as they are discontinued, but DrVanos with fix the gears for you.

I was not able to change the chain slide rails as the head needs to be removed but in the end the noise is gone with the old rails in the engine so they are not a problem

I think that closes this discussion.


link met antwoorden>

https://www.youtube.com/watch?v=QYYr8k3uxds" onclick="window.open(this.href);return false;

ooh, is wel duur>

http://www.drvanos.com/index.php?option ... 3&Itemid=4" onclick="window.open(this.href);return false;

ik zou dan toch eerst zelf (toch goedkoop) die 2 (baad het niet het schaad zeker niet) ketting spanners vervangen, die zullen ook een keer aan de beurt zijn en ben je voor zeg 250,-eu klaar.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door HJ2 » 07 okt 2015, 05:39

doet pbmotorsport dat niet een stukkie goedkoper dan?

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 07 okt 2015, 10:13

Bedankt voor de reacties Rene! Ik hoor alleen op het filmpje een ander geluid wat niet heel erg lijkt op het geluid in mijn filmpje. Dit is meer een ratel in plaats van echt een tikkend geluid.

Aan de andere kant is mijn vanos ook gereviseerd, ik zou even op moeten zoeken welke onderdelen er allemaal in vervangen zijn maar in principe moet die goed zijn.
Voor wat betreft de kettingspanner, ik weet niet of die een tikkend geluid als dit kan veroorzaken. Weet iemand dat? Van wat ik her en der lees en in filmpjes hoor moet dat ook echt een ratel zijn.

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 07 okt 2015, 10:14

matthyssie schreef:Gerrit (garett oid hier op t forum) had ook een tik in zijn S50B30. Je zou hem eens kunnen vragen.
Ik zal hem eens even een bericht sturen. Thanks!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door GTRene » 07 okt 2015, 15:12

dan zou ik iddd opvragen welke delen vervangen zijn en of daar ook die vanos spanner bij zit...

ifso dan hoef je alleen die kettingspanner te vervangen, zo had ik ooit een M coupe met zo'n diesel ratel vooral hoorbaar bij stationair...bleek ook de spanner te zijn, althans de koper heeft dat daarna aangepast.

hoeft bij jou niet zo te zijn, maar zeg 120,-euro is dat deel sowieso weer vers voor de next 100+ K :)
en dat kan je zelf denk ik.

Gebruikersavatar
GarreTT
Berichten: 464
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:02
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door GarreTT » 07 okt 2015, 17:39

Wat Thys zegt klopt. Ik had ook een tik in het blok. Ik heb me door de ANWB thuis laten brengen want ik dacht dat het de drijfstanglagers waren. Maar nadat ik het carter er onderweg had gehaald bleek dat niet zo te zijn. De lagers vertoonden wel beginnende slijtage maar niet in zo'n mate dat ze de oorzaak van de tik konden zijn. Ik heb het blok er uit gehaald en het kale blok naar een revisiebedrijf gebracht. Ook daar is geen oorzaak voor de tik gevonden. Het blok was wel erg versleten, zuigerveren, distributieketting erg gerekt, alle lagers vertoonden slijtage etc. Alles is vervangen op de vanos afdichtingen na. Die waren kort geleden al eens vervangen. We vermoeden dat uiteindelijk de koppeling de oorzaak van de tik was. Dit was een OMP 5 pucks koppeling en die was helemaal op. En ook niet helemaal recht afgesleten. Rondom de as zaten een soort van klinknagels en op 1 daarvan was een slijtage spoor te zien. Vermoedelijk heeft die ergens tegenaan gelopen. Ik rij nu weer rond met een fris blok en een nieuwe koppeling.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Bert ///M3 » 08 okt 2015, 00:22

Het kan inderdaad gewoon iets heel stoms zijn.

Ik had in mijn S50B30 motor ook een tikkend geluid en dat bleek de poelie van de stuurbekrachtigingspomp te zijn die ergens tegen aan liep, dacht de oliekoelerleidingen. Die was wat gerafeld langs de rand en die tikte dus steeds net tegen de leidingen aan. In een garage klinkt het dan net alsof je drijfstanglagers er uit liggen oid.

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 12 okt 2015, 09:24

Bedankt voor de reacties heren, ik ga er zodra ik een moment vind even mee aan de slag. Als er meer duidelijkheid is zal ik even terugkoppeling geven :)

Mochten er in de tussentijd nog mensen zijn die ideeën hebben, laat maar horen!

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door markm » 20 okt 2015, 08:08

Al wat bekend?

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 20 okt 2015, 12:01

Nog niet. Ik ben in het buitenland geweest en een paar dagen ziek. Hopelijk op korte termijn meer duidelijkheid. Als dat er is, post ik het!

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 03 dec 2015, 15:11

Een late reactie maar dat komt omdat er deze week pas naar gekeken is. De oorzaak van de tik is bekend, er zitten forse krassen in de cilinderwand van 1 cilinder.

Nu eens nadenken over een oplossing die financieel ook past. Er zit enorm veel geld in de auto dus stoppen is eigenlijk geen optie. Zelf kan ik niets dus ik moet alles uitbesteden dus ik ga m'n opties nog eens overdenken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2015, 16:21

Forse krassen alleen geven geen tik. Dan moet je ergens een onderdeel missen?

Goedkoopste is gewoon een tweedehands blok er in. Krassen in de cylinderwand etc betekend honen en overmaats zuigers. Prijs word je niet vrolijk van. Tweedehands blok met nieuwe lagers er in is dan de snelste optie.

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 03 dec 2015, 16:27

Het blok is niet open geweest, dit is met een camera via het bougiegat gezien. Of er dus onderdelen missen of los liggen weet ik zelf niet.

In hoeverre een tikkend geluid wel of niet veroorzaakt kan worden door schade aan de cilinderwand weet ik zelf niet. Ik ga enkel af op wat ik hoor aangezien ik zelf niet kan sleutelen.
De blokwissel zal vast de goedkoopste optie zijn verwacht ik. Heeft iemand iets liggen? :)

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door speedy25 » 04 dec 2015, 03:34

Gelijk een s54 erin knallen :df:

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 04 dec 2015, 09:27

Ik vrees dat de S54 optie boven m'n budget uit gaat komen. Wie weet er wat voor bedrag dat moet gaan kosten ongeveer? Blok aanschaf en ombouw tot rijklaar zeg maar.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Erik K. » 04 dec 2015, 10:10

Weet nog een S50B30 blok te koop, in goede staat.
341pk / 321Nm

€6000,-

Gebruikersavatar
Tim Schuurman
Berichten: 340
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door Tim Schuurman » 04 dec 2015, 11:04

Die nu op marktplaats staat zeker? Heb ik gezien :)

pimini
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 / E65 745 / E36 323 / Megane RS III

Re: Vreemde tik in E36 met 3.0 S50B30

Bericht door pimini » 04 dec 2015, 11:32

Ik stond vorig jaar ook voor dezelfde keus met een s50b32.
Ander blok + kosten inbouw/uitbouw en vervanging lagers ed. was ook een behoorlijke kostenpost.
Probleem is dan dat het een hoop geld kost, en met ander gebruikt blok weet je ook niet wat je hebt.
Kosten gebruikt blok circa 2,5k? Setje lagers/inbouw/uitbouw ook iets van 2k minimaal.

Prijsverschil tussen revisie en een ander blok was iets van 1500-2000 euro.
Daarom maar het blok laten reviseren, dan zit tenminste alles er nieuw in.
Bij mij waren er ook zaken als krukaslagers, klepgeleiders ed. met wat slijtage, niet zo gek na 230k kilometers.
Nu zit alles er of weer vers in of volledig binnen specificaties, dus ik zou er even tegenaan kunnen.
Laatst gewijzigd door pimini op 04 dec 2015, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H., Majestic-12 [Bot] en 11 gasten