BMW Z4M proefrit, Bruce Lee...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 jun 2007, 16:35

Kijk, dat de 35i TT beter bij de les is dat snapt iedereen, 400NM bij 1400RPM, de M3 haalt net 300NM bij 2 K RPM.

Het is gewoon oude meuk tegen nieuwe meuk, 335i TT anytime for me that is.........................

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 jun 2007, 16:37

Robin schreef:Misschien is de motor mijn twistpunt met dat ding. De 335i motor is zoveel beter bij de les. Wie dat niet ziet/voelt, heeft stront in z'n ogen/reet. :P

Think about it. :P

Zijn er dan niet meer die uitgebreid en hard in de Z4M hebben gereden hier, want dan wordt 't zo'n lullig welles nietes verhaal. :twisted:
Hey Robin,

Ik zeg absoluut niet dat je ongelijk hebt hoor, iedereen ervaart het anders, en er is genoeg beeldmateriaal waardoor ik heus wel weet dat je verstand van rijden hebt. Laatste waar ik naar op zoek ben is een verhitte disussie.

Maargoed, ik heb ook mijn eigen visie op dit soort dingen.

Dat de 3.0 biturbo beter en eerder bij de les is natuurlijk vanzelf sprekend. Mag ook niet anders. Door de dubbele turbo heeft hij vanaf een 1400 rpm al zijn 400 newtonmeters al paraat. Maargoed, zoals ik al eerder aangegeven heb betaal je daarvoor met een klein turbogat. Ik denk dat het voor de 3.2 niet mogelijk is om eerder bij de les te zijn als de 3.0 biturbo. Daarvoor is de inhoud simpelweg te weinig. Maar straks met een behoorlijk gegroeide inhoud en 2 toegevoegde cilinders zal dat misschien weer anders zijn ? :wink:

Maar, je vind dus wel dat de Z4M Coupé op alle fronten, behalve motorisch, beter is dan de 335i? Ook al zijn die verschillen marginaal ?

Dat je het verschil te klein vind als je kijkt naar het prijsverschil tussen de 335i en de Z4M Coupé vind ik een goed punt.
Laatst gewijzigd door Sander S. op 04 jun 2007, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:38

romo schreef:Kijk, dat de 35i TT beter bij de les is dat snapt iedereen, 400NM bij 1400RPM, de M3 haalt net 300NM bij 2 K RPM.

Het is gewoon oude meuk tegen nieuwe meuk, 335i TT anytime for me that is.........................
romo het is meer, maar dat ook, een mooi geluid heeft een Golf VR6 met Supersprint ook, een Alfa 147GTA ook, maar DAT zegt niks van de motorrespons. En dat de Z4M gewoon massaler aanvoelt dan ie misschien is. Hij voelt gewoon 1450/1500kg. Dan hebben ze dat niet weten te camoufleren.

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:40

OK Sander. Prima. :D

Euh, neen ik vind de Z4 op 1 punt beter dan de 335i en da's de sound en OK het modelletje.

En da's serieus.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 jun 2007, 16:42

Robin schreef:
romo schreef:Kijk, dat de 35i TT beter bij de les is dat snapt iedereen, 400NM bij 1400RPM, de M3 haalt net 300NM bij 2 K RPM.

romo het is meer, maar dat ook, een mooi geluid heeft een Golf VR6 met Supersprint ook, een Alfa 147GTA ook, maar DAT zegt niks van de motorrespons. En dat de Z4M gewoon massaler aanvoelt dan ie misschien is. Hij voelt gewoon 1450/1500kg. Dan hebben ze dat niet weten te camoufleren.
Mee eens, ik vond er ook niet veel aan. Model spreekt mij ook totaal niet aan, liever heb ik dan mijn huidige M3, ook al wordt ie "bejaard", die oale grieze wil nog best :lol:

Robin

Bericht door Robin » 04 jun 2007, 16:46

De betrokkenheid/beleving die ik had bij de Z3M Coupe was ZOVEEL MEER, puurder, lichter gewicht, meer M(otorsport). Massa is minder, ding is gewoon lichter inmekaar geflanst en dat merk je.

Z3M vs Z4M qua totale beleving:Z3M hands down(voor mij)

Rebel

Bericht door Rebel » 04 jun 2007, 17:41

k33z schreef:@Robin,

Ik snap wel wat je zegt hoor. Enige dat ik met mijn opmerking bedoel is het copycat gedrag van grote groepen wat betreft de meningen van een klein groepje uit het noorden :)

Amen :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2007, 18:56

Robin schreef:De betrokkenheid/beleving die ik had bij de Z3M Coupe was ZOVEEL MEER, puurder, lichter gewicht, meer M(otorsport). Massa is minder, ding is gewoon lichter inmekaar geflanst en dat merk je.

Yep dat gevoel kreeg ik ook toen ik er in zat, natuurlijk is de Z4 moderner, maar qua beleving en gevoel kies ik ook de Z3 M, trouwens het schijnt dat er mensen zijn die de achteras(dat oude? principe) hebben veranderd in een moderner systeem? geen idee of dat goed werkt, en in principe vind ik het "oude" systeem ook niet slecht, maar kan natuurlijk beter :roll:
Nee, de naam Sportauto zou de Z4M niet van me krijgen, hooguit sportief.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 jun 2007, 20:13

GTRene schreef:
Robin schreef:De betrokkenheid/beleving die ik had bij de Z3M Coupe was ZOVEEL MEER, puurder, lichter gewicht, meer M(otorsport). Massa is minder, ding is gewoon lichter inmekaar geflanst en dat merk je.

Yep dat gevoel kreeg ik ook toen ik er in zat, natuurlijk is de Z4 moderner, maar qua beleving en gevoel kies ik ook de Z3 M, trouwens het schijnt dat er mensen zijn die de achteras(dat oude? principe) hebben veranderd in een moderner systeem? geen idee of dat goed werkt, en in principe vind ik het "oude" systeem ook niet slecht, maar kan natuurlijk beter :roll:
Rene,

Met alle respect, maar dat is natuurlijk kul als je er zelf nog nooit in gereden hebt :wink:

RVV

Bericht door RVV » 04 jun 2007, 20:56

De 3.0Si is DE kar

Robin heb je ook in deze auto al gereden ?

RVV

Bericht door RVV » 04 jun 2007, 21:06

Moet een beetje afgaan op de verhalen van Andre en nu ook Robin, Hielke zijn mening ken ik verder nog niet. Andre en Robin lijken aardig op 1 lijn te liggen.

Verhaal over de motor en dan alleen over de motor kan ik niet plaatsen. Heb in 2 verschillende 335i's gereden en qua motor is het totaal anders dan een S54.

Tam onderin, is ook een kwestie van ge(ver)wend zijn aan turbokoppel en daarop is je rijstijl op aangepast.

S54 moet je toeren rijden en dan is het een beest. Gasrespons, felheid, ongekend. Turbogaatje bij 335i vond ik weer minder.

Ben heel erg benieuwd naar .35i in de 1 serie.

Joop

Bericht door Joop » 04 jun 2007, 21:31

Had jammer genoeg te weinig tijd afgelopen zaterdag om de Z4M Coupe aan de tand te voelen bij Ekris (hele M-lineup stond daar om mee proef te rijden....) wegens andere verplichtingen. :(

Maar de Z4 3.0Si werd ook al door BMW Car verkozen boven de Z4M Coupe.

Ik denk dat de 335i ook een te perfecte allrounder is op dit moment. De auto heeft dan ook bijna alles mee ten opzichte van de reeds verouderde Z4M Coupe.

@Robin: Waarschijnlijk is rijstijl al volledig afgestemd op de 335i; deze past gewoon niet bij de Z4M net als Rico aangeeft. Toerenmachine als de M3/Z4M is natuurlijk heel anders dan de koppelmachine die de 335i eigenlijk is.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2007, 21:54

Sander Spoolder schreef:
GTRene schreef:

Rene,

Met alle respect, maar dat is natuurlijk kul als je er zelf nog nooit in gereden hebt :wink:
Klopt qua rijden geef ik je gelijk, maar ga er alleen al maar eens in zitten en sluit de deuren enzo en bekijk de data en zie alles om je heen, niet echt dat je zegt autosport...het is echt geen auto voor mij, te weinig vermogen en geen beest genoeg zeg maar, als je achter het stuur zit voel je dat gewoon vins ik, heb al meer dan 116 auto's gehad en heb het niet snel mis qua gevoel dus kan me helemaal vinden in Robin's verhaal, en wat is kul :lol: wat heb jij daarvan gereden :roll: stap maar eens in bv een Elise zonder te rijden voelt dat al goed aan, stap dan in een M5 zonder te rijden voelt dat al zwaar aan, en dat vind je weer in het rijden!

Femme

Bericht door Femme » 04 jun 2007, 22:01

Ik heb zelf geen ervaring met de Z4-M maar ik kan me moeilijk voorstellen dat die lomp aanvoelt. Ik heb zelf een Alpina Roadster S met circa 310pk en een wat lager gewicht dan de Z4-M cabrio vanwege elektrische ipv hydraulische besturing. In mijn beleving is het gewoon een rap en beweeglijk karretje.

Ik ben het er wel mee eens dat BMW het zich er te gemakkelijk vanaf heeft gemaakt met de Z4-M. Op zijn minst had men het 360pk blok van de M3 CSL erin kunnen leggen en enkele gewichtsbesparende maatregelen kunnen treffen (motorkap uit koolstofvezel en twee lichtgewicht racekuipen moeten toch niet zulke moeilijke ingrepen zijn?). Vanwege het gietijzeren blok, de hydraulische besturing en het ontbreken van gewichtsbesparende maatregelen is de Z4-M enkel zwaarder dan de normale Z4's.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 04 jun 2007, 22:12

GTRene schreef:en wat is kul :lol: wat heb jij daarvan gereden :roll: stap maar eens in bv een Elise zonder te rijden voelt dat al goed aan, stap dan in een M5 zonder te rijden voelt dat al zwaar aan, en dat vind je weer in het rijden!
Rene,

Heb een weekend in een Z4M Cabrio gestuurd en een week in een Z4M Coupe. Ook heb ik een een langere tijd in verschillende 335i's gestuurd.
Dus ik weet waarover ik praat.

markk

Bericht door markk » 04 jun 2007, 22:16

Robin, heb vandaag meegereden in een 335i coupe en ik snap je reactie wel. Dat ding loopt erg SUPERmooi rond en heeft uiteraard veel meer koppel dan een S54 / M3/Z4M blok.

Ik vind de M3 ook altijd traag als ik uit de EVO kom. Het schreeuwt ("rasped") wel maar echt een klap in de rug krijgen zoals bij een turbo is er niet bij. Het neemt in de hoge toeren 6k+ serieuze stappen maar door de gelijdelijke opbouw van het vermogen en koppe merk je daar veel minder van.

Mark.

Hielke

Bericht door Hielke » 04 jun 2007, 22:26

Rebel schreef:
k33z schreef:@Robin,

Ik snap wel wat je zegt hoor. Enige dat ik met mijn opmerking bedoel is het copycat gedrag van grote groepen wat betreft de meningen van een klein groepje uit het noorden :)

Amen :wink:
Ja mannen, kunnen wij er wat aan doen dat we hier in het hoge noorden gewoon meer verstand van autorijden en echte auto's hebben?! Ga je nog hoger dan kom je in Finland en eh......need I say more? :lol:

En ja, ook ik heb een aantal weken geleden in een Z4M gereden. Hele mooie auto die Z4. Verder nog dingen? Jawel, maar ik heb me voorgenomen wat minder in herhaling te vallen wanneer het om E46 M3's en afgeleiden gaat :wink: Waarom moeilijk over BMW's doen als er lekkere 1 en 3 series nieuw van de band rollen. En hallo, een beetje mildheid richting die Z4M mag. Ik moet natuurlijk wel van de partij zijn als straks de nieuwe E92 M3 demo ingereden moet worden. Straks zeggen ze bij De Beier nog tegen Andre dat "die Kerstma" beslist niet mag sturen :twisted:

Andre

Bericht door Andre » 04 jun 2007, 22:32

Ja we moeten wel de politiek een beetje knap spelen.

Z4M en M3 super auto s kopen die dingen:)

Knot

Bericht door Knot » 04 jun 2007, 22:34

Turbo doet de truc voor dagelijks verkeer he, lekker beulen vanaf lage toeren. Een M blokje vind ik dan weer ideaal voor op circuit, ofwel alleen maar trappen en leip rijden (kan op de openbare weg ook maar beter niet doen).

De Z4 Coupe 3.5Si... dat zou wat zijn ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2007, 23:21

Sander Spoolder schreef:
GTRene schreef:en wat is kul :lol: wat heb jij daarvan gereden :roll: stap maar eens in bv een Elise zonder te rijden voelt dat al goed aan, stap dan in een M5 zonder te rijden voelt dat al zwaar aan, en dat vind je weer in het rijden!
Rene,

Heb een weekend in een Z4M Cabrio gestuurd en een week in een Z4M Coupe. Ook heb ik een een langere tijd in verschillende 335i's gestuurd.
Dus ik weet waarover ik praat.
Dan weet je inderdaad meer over die of dat soort auto's inderdaad, maar dan nog spreekt het gevoel voor aanvoelen of eigen smaak mee natuurlijk.
Je bent wel een mazzelkont hoor, op zo'n jonge leeftijd al zoveel lekkers her en der te hebben geproefd :roll: maar ik bedoel zo van stap eens vanuit die Z4M coupe in een BMW compact oude model met een E36 M3 motor en aangepast onderstel en je weet wat een verschil in gewicht en of matteriaal kan zijn...de 1 veel luxe en de ander meer gericht op sport, en dat voel je ervan af in zo'n auto, helemaal als je rijd, de belevenis wordt dan groter, die Z4M coupe had gewoon minimaal 100kg lichter moeten zijn, basta :twisted: :lol: ow en iets meer kont en owja, andere koplampen en dat type dash is veels te modern? not racy na veel wikken en wegen en zien weet ik dat deze niet op mijn verlanglijstje komt als graag, hooguit een keer als toevalstreffer en koopje anders zekers niet, hij heeft het gewoon net niet?

RVV

Bericht door RVV » 04 jun 2007, 23:31

Mark het kan ook zo zijn dat een turboklap helemal niet als prettig word ervaren.

Ik heb meerdere turbo's gehad en diverse atmo's 6 in lijn.

Mijn voorkeur is altijd atmo, ook al heb je turbo's met 500pk en 600nm koppel.

Non plus ultra op het gebied van atmo's 6 in lijn is een S54.

Een motor die 5 jaar achter mekaar engine of the yaer is geweest, door iedere autojournalist is bejubelt alsof het zijn eigen kindje was, waar geen eigenaar over een S54 ontevreden is geweest. High reving tot in heaven.. is nu tja wat is er nog van over hé.

Ik ga niks slechts over de 335i schrijven. Straks heel mischien wel een 135i coupe. Maar nooit maar dan ook nooit zal ik de S54 verloochenen.

En turbo's het blijft een beetje liefdeloos hé..

Weet je wat ik het grootste nadeel vind van een turbo ? Je weet dat je altijd meer had kunnen krijgen qau peekaas. De vraag is en blijft hoever durf(de) je te gaan ?

360pk uit een EVO ? 400pk is ook mogelijk.

306pk uit een 35i blok ? watjeswerk waarom geen 380pk ? Ietse grotere turbo's en 450pk moet ook kunnen.

Turbo rijders maken mekaar de kop helemaal gek. Het is nooit genoeg.

Mooie atmo en je kunt je afwenden van die ratrace en gewoon lekker genieten van het complete paket onder de kap.

Joop

Bericht door Joop » 04 jun 2007, 23:43

zolang BMW met zijn M-modellen vast blijft houden aan het hoogtoerige NA-concept zal een variant met turbo's altijd een compromis blijven.

Het klopt dat er uit de 335i veel meer te halen valt. Birds haalt met de opvoersets (om het maar even oneerbiedig te noemen) 360 tot 380 PK uit hetzelfde motorblok. AC Schnitzer haalt er ook minstens 370PK uit. Beide firma's hebben een naam hoog te houden en zullen betrouwbaarheid dan ook hoog in het vaandel hebben staan. Zeker met een dergelijke uitvoering kun je het M-rijders heel eenvoudig heel lastig maken.

Voor mij blijft dat een M dan ook altijd voor de echte liefhebber van motoren zal blijven, terwijl een TT variant als de 335i in de echte wereld misschien meer voldoening geeft tijdens de rit van iedere dag.

RVV

Bericht door RVV » 04 jun 2007, 23:54

Joop het is voor mij niet alleen TT 335i of MS54

Mijn voorkeur gaat ook uit naar bv het 3 liter blok zoals in de 130i. 258pk/265pk/272pk even afhankelijk van welke uitvoering. Wat wil je nog meer, prachtige motor, kracht op alle vlakken aanwezig.

Juweel van een motor. Als je die motor hebt wat heb je nog meer nodig ? Die motor bied gewoon alles.. behalve turbogaatjes :wink:

Joop

Bericht door Joop » 05 jun 2007, 00:06

Dat 3.0L blok is idd gewoon een heerlijke motor en voldoet eigenlijk in bijna alle situaties meer dan prima op het gebied van DF; zeker in een 1er, maar misstaat zeker ook niet in een Z4 of een 3er.

Een M is natuurlijk harstikke leuk rijden, maar voor mij hoeft dat niet als dagelijkse auto; zal zelf ook niet snel een M kopen (aangezien de onderhoudskosten naast de aanschaf en afschrijving ook lichtelijk de pan uit rijzen bij de dealer). Ben zelf ook meer gecharmeerd van de vloeiende curve in vermogens en koppelafdracht; dat duwtje in de rug is ook heel lekker maar werkt veel te verslavend en je verlangt snel naar meer, wanneer je het eenmaal gewend bent. De NA versies geven je toch het gevoel dat er meer inzit maar geeft het niet af wanneer je niet aan het pushen bent (NA is dan ook heel gemakkelijk op 2 manieren te rijden: comfi cruisend voor de zaak, lekker pushen op de bochtige achteraf weggetjes).

Neemt overigens niet weg wat ik eerder genoemd heb, dat de 3.0L TT op dit moment wel het meest allround is wat betreft DF en zeker in de regionen van de M komt. Echter is het wel een compleet andere rijbeleving.

romo

Bericht door romo » 05 jun 2007, 07:17

Rico v Velzen schreef:Mark het kan ook zo zijn dat een turboklap helemal niet als prettig word ervaren.

Ik heb meerdere turbo's gehad en diverse atmo's 6 in lijn.

Mijn voorkeur is altijd atmo, ook al heb je turbo's met 500pk en 600nm koppel.

Non plus ultra op het gebied van atmo's 6 in lijn is een S54.

Een motor die 5 jaar achter mekaar engine of the yaer is geweest, door iedere autojournalist is bejubelt alsof het zijn eigen kindje was, waar geen eigenaar over een S54 ontevreden is geweest. High reving tot in heaven.. is nu tja wat is er nog van over hé.

Ik ga niks slechts over de 335i schrijven. Straks heel mischien wel een 135i coupe. Maar nooit maar dan ook nooit zal ik de S54 verloochenen.

En turbo's het blijft een beetje liefdeloos hé..

Weet je wat ik het grootste nadeel vind van een turbo ? Je weet dat je altijd meer had kunnen krijgen qau peekaas. De vraag is en blijft hoever durf(de) je te gaan ?

360pk uit een EVO ? 400pk is ook mogelijk.

306pk uit een 35i blok ? watjeswerk waarom geen 380pk ? Ietse grotere turbo's en 450pk moet ook kunnen.

Turbo rijders maken mekaar de kop helemaal gek. Het is nooit genoeg.

Mooie atmo en je kunt je afwenden van die ratrace en gewoon lekker genieten van het complete paket onder de kap.
Volgens mij was het zelfs 6 keer op rij...............................

Plaats reactie