Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine
- Mark 320iS
Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine
Ik oriënteer me momenteel een beetje op de aanschaf van een 5 serie touring (een F11). De e91 325i bevalt wel prima, maar ik zou toch graag een nieuwere auto rijden.
Nu is het aanbod van diesels véél groter dan dat van benzines, dus ik ben eens aan het rekenen geslagen met één van de vele calculators die op internet staan en dan lijkt diesel al vanaf 15.000 kilometer goedkoper te zijn. Ik houd dan rekening met wegenbelasting, verbruik en verschil in brandstofprijzen. Voor het verbruik ga ik uit van spritmonitor.
Mijn oude werkgever (waar ik en lease auto had) daarentegen liet haar personeel pas vanaf een jaarkilometrage van 35.000 een diesel rijden.
Nu is mijn vraag wat zie ik over het hoofd? Of ligt het omslagpunt echt bij zo laag?
Nu is het aanbod van diesels véél groter dan dat van benzines, dus ik ben eens aan het rekenen geslagen met één van de vele calculators die op internet staan en dan lijkt diesel al vanaf 15.000 kilometer goedkoper te zijn. Ik houd dan rekening met wegenbelasting, verbruik en verschil in brandstofprijzen. Voor het verbruik ga ik uit van spritmonitor.
Mijn oude werkgever (waar ik en lease auto had) daarentegen liet haar personeel pas vanaf een jaarkilometrage van 35.000 een diesel rijden.
Nu is mijn vraag wat zie ik over het hoofd? Of ligt het omslagpunt echt bij zo laag?
- dvh
Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine
Volgens mij maakt het tussen de 15000/20000 vrijwel geen reet uit. Tientjeswerk.
Heb destijds ook zitten rekenen en kwam niet boven de 50,- per maand verschil.
Heb destijds ook zitten rekenen en kwam niet boven de 50,- per maand verschil.
- Knot
Tot 20k lekker benzene nemen, heb je ook geen stinkende handen aan de pomp, dure onderdelen die bij een diesel kapot kunnen gaan etc.
- Niels
- Auto: Prius+
+1 voor dat laatste. Het blijft een gok en een diesel rijdt imho wel fijn maar ik was ff klaar met de MRB en jaarlijks kosten gerelateerd aan de diesel techniek (pomp, verstuivers, erg afdoppen, ecu overschrijven omdat het ding amper door de roet meting kwam etc.).
Als het omslagpunt dichtbij elkaar ligt zou ik benzine kiezen en anders me heeeel erg goed verdiepen in de zwakke punten van de diesel.
Als het omslagpunt dichtbij elkaar ligt zou ik benzine kiezen en anders me heeeel erg goed verdiepen in de zwakke punten van de diesel.
- Macboy
Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.
-
Macboy schreef:Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.

- Knot
lol.... als funauto altijd bezine maar als daily is een diesel wel fijn hoor, kracht/rijbereik etc.
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Die vlieger gaat met de huidige turbo benzine motoren toch ook niet meer op?
(Ik rij LPG, dat kan pas snel uit, maar dat moet je wel willen...)
(Ik rij LPG, dat kan pas snel uit, maar dat moet je wel willen...)
- Hielke
Dwaas!Macboy schreef:Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.

Voor m'n Punto, met mijn rijstijl, ligt het omslagpunt zo rond de 10.000 km. Ik rij 7000 km per jaar en ben daarmee op jaarbasis 150-200 duurder uit dan een benzine uitvoering. Maar die kleine diesel rijdt heerlijk relaxed. Vind 't prima zo.
- Martin van der Zwaard
Dan praat je over een nieuwe auto. Daarbij speelt de aanschafprijs meer een rol dan bij gebruikt.Mark 320iS schreef: Mijn oude werkgever (waar ik en lease auto had) daarentegen liet haar personeel pas vanaf een jaarkilometrage van 35.000 een diesel rijden.
Een diesel is al snel 5000,- duurder dan een vergelijkbare benzine uitvoering.
Bij een gebruikte auto ligt dat omslagpunt veel lager. Zeg dat je rond de 15.000k gelijk speelt en alles daarboven ga je "geld verdienen" zoals ze dat zo mooi zeggen.
- Knot
Ik kreeg met 25k gewoon een splinternieuwe tdi.... volgens mij houden ze hier 20k als omslagpunt aan.
Rij je met een jonge benzine turbo als een Golf 7 1.2tsi dan is het ook gewoon 1 op 16 a gemiddeld tegen 1 op 20 voor de diesel.
Rij je met een jonge benzine turbo als een Golf 7 1.2tsi dan is het ook gewoon 1 op 16 a gemiddeld tegen 1 op 20 voor de diesel.
- Mark 320iS
Thanks voor de reacties.
De vraag was voornamelijk ingegeven omdat er van de vijf serie een veel groter aanbod is in Duitsland van diesels ten opzichte van benzines. De vijver om uit te vissen wordt dus veel groter.
Verder vind ik een diesel voor dagelijks gebruik best wel prettig, door de kracht bij een laag toerental. Tuurlijk is een benzine zespitter qua loopcultuur mooier, maar bij de huidige turboblokken maakt het voor mij geen groot verschil.
De vraag was voornamelijk ingegeven omdat er van de vijf serie een veel groter aanbod is in Duitsland van diesels ten opzichte van benzines. De vijver om uit te vissen wordt dus veel groter.
Verder vind ik een diesel voor dagelijks gebruik best wel prettig, door de kracht bij een laag toerental. Tuurlijk is een benzine zespitter qua loopcultuur mooier, maar bij de huidige turboblokken maakt het voor mij geen groot verschil.
- Macboy
Even een serieuze reactie van mijn kant. Ik zou nooit maar dan ook nooit voor een benzine gaan als je ook diesel kan rijden. Zeker in een 5 serie niet. Bij die auto hoort gewoon een goede diesel vind ik. Heerlijk comfortabel en groot koppel. Gewicht van de auto is aanzienlijk en geluid is prima gedempt. Vind zelf de diesels ook best prima klinken.
Voor mij redenen om wel voor een benzine te gaan is de 6-cilinder motor. Voor een benzine 4 cilinder turbo zou ik echt nooit gaan. Dan altijd de diesel. Dus 520d versus 520i is altijd de diesel. Een 535i is een ander verhaal dat is nou echt een heerlijke motor. Maar ook in dat geval zou ik zelf de 530d overwegen. Veel zuiniger en mega koppel en die sleurt er echt heerlijk aan. Op een of andere reden passen die diesels veel beter.
Benzine zou ik alleen doen als je echt los gaat. Maar dat gezegd hebbende: Arjen heeft meerdere keren gezegd dat ie toch liever een M550d rijdt dan een M5. Je bent praktisch net zo snel maar je staat niet elke 350km te tanken. Dat kan in de praktijk echt de doorslag geven.
Hoop dat je er iets aan hebt. Welke motoren gaat het nu om eigenlijk ?
Voor mij redenen om wel voor een benzine te gaan is de 6-cilinder motor. Voor een benzine 4 cilinder turbo zou ik echt nooit gaan. Dan altijd de diesel. Dus 520d versus 520i is altijd de diesel. Een 535i is een ander verhaal dat is nou echt een heerlijke motor. Maar ook in dat geval zou ik zelf de 530d overwegen. Veel zuiniger en mega koppel en die sleurt er echt heerlijk aan. Op een of andere reden passen die diesels veel beter.
Benzine zou ik alleen doen als je echt los gaat. Maar dat gezegd hebbende: Arjen heeft meerdere keren gezegd dat ie toch liever een M550d rijdt dan een M5. Je bent praktisch net zo snel maar je staat niet elke 350km te tanken. Dat kan in de praktijk echt de doorslag geven.
Hoop dat je er iets aan hebt. Welke motoren gaat het nu om eigenlijk ?
- daNpy
Een E91 325i of een 320d kosten bij 16.000km per jaar ook evenveel.
Het ligt er maar net aan wat je voor brandstofprijzen neemt. De berekening zelf is vrij makkelijk imo.
Het ligt er maar net aan wat je voor brandstofprijzen neemt. De berekening zelf is vrij makkelijk imo.
- Mark 320iS
Het gaat om de lichtere motoren, dus 520d versus 520i en 523i.
- Macboy
Ja dan is het erg duidelijk. Altijd voor de diesel gaan behalve als je Knot heet.
De .20d is echt een topper.
- dvh
520i wil je niet hebben.
Gewoon voor een 530d gaan.
Heb er nog een.. kopen?
Heb er nog een.. kopen?

- Riceaux
Eens met MacBoy. Zolang de benzine niet minimaal 6 cilinders of 250 pk heeft, altijd de diesel!Macboy schreef:Ja dan is het erg duidelijk. Altijd voor de diesel gaan behalve als je Knot heet.
- Mark 320iS
Als jij nou die gare 530d van je verkoopt aan iemand anders heb ik nog een prachtige e91 325i voor je.dvh schreef:520i wil je niet hebben.
Heb er nog een.. kopen?

Of we verkopen allebei onze auto's en doen een group buy in Duitsland.

- daNpy
Ja, dus?Mark 320iS schreef:Het gaat om de lichtere motoren, dus 520d versus 520i en 523i.
De rekensom blijft hetzelfde

- dvh
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... nap-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een mooie 520i met weinig km's !
En m'n 530d is weer helemaal tip/top hoor... Als je maar betaald :*-)
Alleen kan ik weer niks met een 325i..
- Mark 320iS
Ja, nette auto, maar ik wil het nieuwe model, de F11.dvh schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... nap-1.html
- Macboy
Hij reageerde op mijn vraag niet op jouw postdaNpy schreef:Macboy schreef:Welke motoren gaat het nu om eigenlijk ?Ja, dus?Mark 320iS schreef:Het gaat om de lichtere motoren, dus 520d versus 520i en 523i.
De rekensom blijft hetzelfde

- dvh
Mark 320iS schreef:Ja, nette auto, maar ik wil het nieuwe model, de F11.dvh schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... nap-1.html
Ik ook ...
Oh nee... Een toyota.
- daNpy
Ah okeMacboy schreef: Hij reageerde op mijn vraag niet op jouw post