Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Mark 320iS » 30 sep 2015, 09:25

Ik oriënteer me momenteel een beetje op de aanschaf van een 5 serie touring (een F11). De e91 325i bevalt wel prima, maar ik zou toch graag een nieuwere auto rijden.

Nu is het aanbod van diesels véél groter dan dat van benzines, dus ik ben eens aan het rekenen geslagen met één van de vele calculators die op internet staan en dan lijkt diesel al vanaf 15.000 kilometer goedkoper te zijn. Ik houd dan rekening met wegenbelasting, verbruik en verschil in brandstofprijzen. Voor het verbruik ga ik uit van spritmonitor.

Mijn oude werkgever (waar ik en lease auto had) daarentegen liet haar personeel pas vanaf een jaarkilometrage van 35.000 een diesel rijden.

Nu is mijn vraag wat zie ik over het hoofd? Of ligt het omslagpunt echt bij zo laag?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door dvh » 30 sep 2015, 09:37

Volgens mij maakt het tussen de 15000/20000 vrijwel geen reet uit. Tientjeswerk.
Heb destijds ook zitten rekenen en kwam niet boven de 50,- per maand verschil.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Knot » 30 sep 2015, 09:53

Tot 20k lekker benzene nemen, heb je ook geen stinkende handen aan de pomp, dure onderdelen die bij een diesel kapot kunnen gaan etc.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Niels » 30 sep 2015, 10:22

+1 voor dat laatste. Het blijft een gok en een diesel rijdt imho wel fijn maar ik was ff klaar met de MRB en jaarlijks kosten gerelateerd aan de diesel techniek (pomp, verstuivers, erg afdoppen, ecu overschrijven omdat het ding amper door de roet meting kwam etc.).

Als het omslagpunt dichtbij elkaar ligt zou ik benzine kiezen en anders me heeeel erg goed verdiepen in de zwakke punten van de diesel.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Macboy » 30 sep 2015, 10:59

Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.

Online
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Mark » 30 sep 2015, 11:25

Macboy schreef:Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.
:clap:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Knot » 30 sep 2015, 11:35

lol.... als funauto altijd bezine maar als daily is een diesel wel fijn hoor, kracht/rijbereik etc.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door EvdP » 30 sep 2015, 11:58

Die vlieger gaat met de huidige turbo benzine motoren toch ook niet meer op?

(Ik rij LPG, dat kan pas snel uit, maar dat moet je wel willen...)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Hielke » 30 sep 2015, 12:01

Macboy schreef:Omslagpunt ligt bij 4000 toeren. Daarboven zou ik altijd voor de benzine gaan.
Dwaas! :lol:

Voor m'n Punto, met mijn rijstijl, ligt het omslagpunt zo rond de 10.000 km. Ik rij 7000 km per jaar en ben daarmee op jaarbasis 150-200 duurder uit dan een benzine uitvoering. Maar die kleine diesel rijdt heerlijk relaxed. Vind 't prima zo.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 sep 2015, 13:22

Mark 320iS schreef: Mijn oude werkgever (waar ik en lease auto had) daarentegen liet haar personeel pas vanaf een jaarkilometrage van 35.000 een diesel rijden.
Dan praat je over een nieuwe auto. Daarbij speelt de aanschafprijs meer een rol dan bij gebruikt.
Een diesel is al snel 5000,- duurder dan een vergelijkbare benzine uitvoering.

Bij een gebruikte auto ligt dat omslagpunt veel lager. Zeg dat je rond de 15.000k gelijk speelt en alles daarboven ga je "geld verdienen" zoals ze dat zo mooi zeggen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Knot » 30 sep 2015, 13:32

Ik kreeg met 25k gewoon een splinternieuwe tdi.... volgens mij houden ze hier 20k als omslagpunt aan.

Rij je met een jonge benzine turbo als een Golf 7 1.2tsi dan is het ook gewoon 1 op 16 a gemiddeld tegen 1 op 20 voor de diesel.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Mark 320iS » 30 sep 2015, 15:06

Thanks voor de reacties.

De vraag was voornamelijk ingegeven omdat er van de vijf serie een veel groter aanbod is in Duitsland van diesels ten opzichte van benzines. De vijver om uit te vissen wordt dus veel groter.

Verder vind ik een diesel voor dagelijks gebruik best wel prettig, door de kracht bij een laag toerental. Tuurlijk is een benzine zespitter qua loopcultuur mooier, maar bij de huidige turboblokken maakt het voor mij geen groot verschil.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Macboy » 30 sep 2015, 19:57

Even een serieuze reactie van mijn kant. Ik zou nooit maar dan ook nooit voor een benzine gaan als je ook diesel kan rijden. Zeker in een 5 serie niet. Bij die auto hoort gewoon een goede diesel vind ik. Heerlijk comfortabel en groot koppel. Gewicht van de auto is aanzienlijk en geluid is prima gedempt. Vind zelf de diesels ook best prima klinken.

Voor mij redenen om wel voor een benzine te gaan is de 6-cilinder motor. Voor een benzine 4 cilinder turbo zou ik echt nooit gaan. Dan altijd de diesel. Dus 520d versus 520i is altijd de diesel. Een 535i is een ander verhaal dat is nou echt een heerlijke motor. Maar ook in dat geval zou ik zelf de 530d overwegen. Veel zuiniger en mega koppel en die sleurt er echt heerlijk aan. Op een of andere reden passen die diesels veel beter.

Benzine zou ik alleen doen als je echt los gaat. Maar dat gezegd hebbende: Arjen heeft meerdere keren gezegd dat ie toch liever een M550d rijdt dan een M5. Je bent praktisch net zo snel maar je staat niet elke 350km te tanken. Dat kan in de praktijk echt de doorslag geven.

Hoop dat je er iets aan hebt. Welke motoren gaat het nu om eigenlijk ?

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door daNpy » 30 sep 2015, 20:02

Een E91 325i of een 320d kosten bij 16.000km per jaar ook evenveel.

Het ligt er maar net aan wat je voor brandstofprijzen neemt. De berekening zelf is vrij makkelijk imo.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Mark 320iS » 30 sep 2015, 23:22

Het gaat om de lichtere motoren, dus 520d versus 520i en 523i.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Macboy » 30 sep 2015, 23:36

Ja dan is het erg duidelijk. Altijd voor de diesel gaan behalve als je Knot heet.

De .20d is echt een topper.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door dvh » 01 okt 2015, 08:40

520i wil je niet hebben.
Gewoon voor een 530d gaan.

Heb er nog een.. kopen? :tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Riceaux » 01 okt 2015, 09:34

Macboy schreef:Ja dan is het erg duidelijk. Altijd voor de diesel gaan behalve als je Knot heet.

De .20d is echt een topper.
Eens met MacBoy. Zolang de benzine niet minimaal 6 cilinders of 250 pk heeft, altijd de diesel!

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Mark 320iS » 01 okt 2015, 09:44

dvh schreef:520i wil je niet hebben.
Gewoon voor een 530d gaan.

Heb er nog een.. kopen? :tooth:
Als jij nou die gare 530d van je verkoopt aan iemand anders heb ik nog een prachtige e91 325i voor je. ;-)

Of we verkopen allebei onze auto's en doen een group buy in Duitsland. :-)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door daNpy » 01 okt 2015, 17:53

Mark 320iS schreef:Het gaat om de lichtere motoren, dus 520d versus 520i en 523i.
Ja, dus?
De rekensom blijft hetzelfde :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door dvh » 01 okt 2015, 18:06

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... nap-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een mooie 520i met weinig km's !
En m'n 530d is weer helemaal tip/top hoor... Als je maar betaald :*-)

Alleen kan ik weer niks met een 325i..

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Mark 320iS » 01 okt 2015, 22:46

dvh schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... nap-1.html

Hier een mooie 520i met weinig km's !
En m'n 530d is weer helemaal tip/top hoor... Als je maar betaald :*-)

Alleen kan ik weer niks met een 325i..
Ja, nette auto, maar ik wil het nieuwe model, de F11.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door Macboy » 01 okt 2015, 22:52

daNpy schreef:
Macboy schreef:Welke motoren gaat het nu om eigenlijk ?
Mark 320iS schreef:Het gaat om de lichtere motoren, dus 520d versus 520i en 523i.
Ja, dus?
De rekensom blijft hetzelfde
Hij reageerde op mijn vraag niet op jouw post :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door dvh » 01 okt 2015, 23:53

Mark 320iS schreef:
dvh schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... nap-1.html

Hier een mooie 520i met weinig km's !
En m'n 530d is weer helemaal tip/top hoor... Als je maar betaald :*-)

Alleen kan ik weer niks met een 325i..
Ja, nette auto, maar ik wil het nieuwe model, de F11.

Ik ook ...
Oh nee... Een toyota.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door daNpy » 02 okt 2015, 07:33

Macboy schreef: Hij reageerde op mijn vraag niet op jouw post :)
Ah oke :kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 6 gasten