Welke Olie voor een 328I

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
328Ti

Re: Welke Olie voor een 328I

Bericht door 328Ti » 22 sep 2015, 20:24

Knot schreef:Je moet doen wat je niet laten kan, ik ga niet op een beetje wisselgeld bezuinigen. Wel BMW willen rijden en een paar liter olie is je te duur.... :(
Dat is het niet. Ik geloof gewoon niet in die marketingpraat. Olie is olie en moet aan bepaalde normen voldoen (API, SN/CF). Dat er meer dopes in zitten geloof ik, daarom dat ik mijn oliewissel interval inclusief oliefilter (niet geheel onbelangrijk) verkort.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2015, 20:44

die nwe techno die heeft dat, heb het in de Ford Ka gedaan, was iets van 4,-eu de liter, of was het nou 5, anyway, de motor loopt er heel mooi op, veel mooier dan die zwarte olie wat eruit kwam, hoorbaar stiller zeg maar en leek ook of die iets meer pit had toen ik naar de dealer reed :D

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2015, 20:50

prijs ff opgezocht, elders verkopen ze die voor meer dan het dubbele :D

http://www.auto-klus.nl/techno-volsynth ... 5w-40.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ah, bij action kost het dus iets van 3.80 per L :D

magoed meeste bij de action is de helft van het geld elders, zo ook bv de deo wat ik altijd bij mijn supermarkt DEKA haal, zag daar dezelfde voor de helft van het geld :shock: dus ook maar 2 van meegenomen :mrgreen:

en het mooie is, ik ging nooit naar de action omdat die aan de andere kant van het centrum was (lastig e.d.)
dus ik zocht het op hoe laat los e.d. bleek er nog een nwe action in Almelo te zijn bij het winkelcentrum waar ik altijd kom :shock: dus hup daarheen en veel voor weinig daar :clap:

raymondw

Bericht door raymondw » 22 sep 2015, 21:35

Meningen hebben we niks aan => Feiten wel

Afbeelding

Hoe korter de verversings interval hoe beter; en LL01 olie is niet altijd beter. T.o.v de vorige runs op TWS (10W60) bevat de olie ineens heel wat meer metalen (slijtage).

De volgende keer gaat de M54B30 terug naar een lekker dikke 10W60 en het verversings interval terug naar 10k km (max) ==> Goodbey LL 15000km verversingsinterval :coffee:
Laatst gewijzigd door raymondw op 23 sep 2015, 07:21, 2 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2015, 22:15

nice, ik zou trouwens ook niet snel een 0w30 of 40 gebruiken, verder weinig verstand er van, persoonlijk dan liever een 5w40 en voor sport een 5w50

een 20w60 zou ik ook niet snel doen, of zo'n motor moet het prettig vinden natuurlijk :D
destijds had ik een Motul race iets 20w60 in de S54 M coupe, nadat er nwe tuimelaars (race versies) en schrick nokkenassen en oliepomp 2006 enz alle nieuw in die motor kwamen, klonk toen heel mooi en stil/donkerder :ongeveer als: , magoed is ook vrij dikke olie wellicht ook qua film en dan klinkt het wel mooi 'dik' maar misschien op hoge rpm wat meer weerstand oid, maar schijnbaar wel oke, die motor loopt nog steeds :D

Knot

Bericht door Knot » 23 sep 2015, 07:43

Die huidige intervallen van 30k+ zijn toch eigenlijk schande? Maargoed het blijft heel.... :(

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 23 sep 2015, 23:14

Mooi rapport Raymond, hier hebben we wat aan ipv speculaties. Bedankt voor het delen. Om welke reden had je voorheen 10w60 in de 530i? Ziet die circuits of gewoon straat gebruik?

Op diverse buitenlandse fora heb ik ook wat blackstone analyses voorbij zien komen van onder andere s54 en s62 motoren en wordt idd ook een interval van +-10kkm aangeraden. Om die reden laat ik de olie in mijn auto's ook max 10kkm of 1 jaar zitten ipv al die service lampjes domweg weg te rijden.

Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoe 2 identiek bereden auto's er uit zien na bijv 300kkm waarbij een A/B test is uitgevoerd qua onderhoudsinterval en de gezondheid van de motor wordt getest (complete analyse van het motorblok). A=10kkm en B=volgens de lampjes

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2015, 23:47

ze hebben idd nu ook Valvoline 5w40 bij de action, voor 3.95,- de L zag ik vandaag, tis zo leuk winkelen daar, neem meer mee dan wat ik dacht te halen :lol:
ook de Techno 5w40 zit in een nieuwe fles, de foto wat ik vd week maakte en de laatste flessen van het schap haalde voor in de Ka (welke nu echt heel mooi loopt) zijn vervangen voor een iets andere vorm fles, zelfde nummers verder en kost iets van 3.70 pL zoiets.

Die Valvoline had ongeveer dezelfde specs, stond alleen geen Porsche bij op, welke dan 'beter' is? trouwens die Techno is dat Hollands fabricaat? zoiets is op die nwe fles te lezen.

heb ook wat remreiniger spuitbussen meegenomen :lol: ze hebben nu redelijk wat autospul bij die action in Almelo bij v Goghplein, handig :hungry:
Techno 5w40 nwe verbetert MB & VW & Porsche level.jpg
Techno 5w40 nwe verbetert MB & VW & Porsche level.jpg (582.12 KiB) 3133 keer bekeken
dit is die nwe verpakking>

Afbeelding

hier een lang speksheet van die Techno NL olie dochter van?

http://winkels.ikshop.nu/shops/32/uploads/338/5W40.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

raymondw

Bericht door raymondw » 24 sep 2015, 08:47

dubbele post; s.v.p verwijderen
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 sep 2015, 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.

raymondw

Bericht door raymondw » 24 sep 2015, 08:47

e30touring1990 schreef:Mooi rapport Raymond, hier hebben we wat aan ipv speculaties. Bedankt voor het delen. Om welke reden had je voorheen 10w60 in de 530i? Ziet die circuits of gewoon straat gebruik?
Thanks; ik heb deze auto eind 2011 gekocht met 139k km. Bij aflevering is er inspectie I uitgevoerd waarbij Castrol Magnatec 5W40 is toegepast. TIjdens de zomervakantie in Oostenrijk merkte ik dat bij hoge temperatuur (?30°C) het oliedruk-lampje ging knipperen toen ik de auto uit wilde zetten (vlak voor uitstappen). Op dat moment had ik te weinig kennis om daar wat van te vinden en omdat het onder het rijden niet gebeurde heb ik bij de eerstvolgende oliewissel terug gegrepen op de 10W60 die ik al jaren op de S38 / M88's van mijn andere auto's toe pas. Dat geeft een net wat hogere oliedruk (constante volume pomp)

Daarna verdween dit fenomeen en begin ik met analyses. In de loop der tijd heb ik alle M54 issues wel gehad (zoals karterventilatie, oliefilterhuis e.d.). Parallel daaraan verkreeg ik meer kennis over de oliematerie waardoor ik begreep dat motorolie fabrikanten z.g. polymeerketens toe te voegen om de motorolie multigrade eigenschappen te geven. Dez epolymeerketenes breken gedurende het gebruik af waardoor de olie na verloop van tijd terugvalt tot zijn basis product. M.a.w, de olie is dan bij bedrijfstemperatuur veel dunner. Ik weet bijna zeker dat ik dat met de Castrol Magnatech heb gezien. De move naar TWS 10W60 was daarom ook goed.

Echter bij de M88/S38 kreeg ik steeds minder vertrouwen in Castrol, daar gebruik ik inmiddels Mobil1 Motorsport 10W60, maar in 2014 toen ik alle M54 issues had gehad redeneerde ik eigenlijk dat bij 15k km per jaar twee oliewissels per jaar voor een daily wel wat te gortig is als BW zelf voorschrijft dat bij gebruik van LL01 olie dit 15k km mag zijn. Vanwege de goede ervaringen met Mobil1 heb ik gekozen voor de 0W40, die (1) ook een Porsche vrijgave heeft, (2) voldoende antislijtage additief en (3) hoge HTHS (3,8cp). N.a.v mijn dit rapport heb ik een paar vragen aan Blackstone gesteld. De vraag betrekking hebbende op dit rapport wil ik delen:

Q1: Could the change in oil-type/viscosity cause the increased levels of lead, iron and tin? The reason for me to make the switch from a 10W60 grade to a 0W40 grade is less pumping losses and less dynamic losses, especially in the winter. However, compared to the previous 10W60 runs, the exhaust-time of the oil-pressure light did not reduce. However, looking at the results, I am inclined to say that this move didn’t work out hat well. The engine just performs the same with 10W60 as with 0W40, so I am inclined to revert back to the higher viscosity simply because I don’t like what I see with the 0W40.

Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Blackstone schreef:It's hard to say whether or not the viscosity is the cause for these higher metals. Copper has been at this level in the past even with 10W/60 in use, and while tin could be an alloy, it's also a trace element and that means it can be a bit flaky. It might be elevated this time, and then it may drop drastically in the next report. We try not to get too caught up with tin.

Going back to the 10W/60 should be just fine, and if that's what you prefer, then by all means feel free to use it. It's a popular choice among BMW owners, so it should work well for your.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2015, 11:23

Going back to the 10W/60 should be just fine, and if that's what you prefer, then by all means feel free to use it. It's a popular choice among BMW owners, so it should work well for your.
Als ik dat zo lees, zou je dat ook kunnen lezen als...als jij je daar 'prettig' bij voelt 'kan' je het gewoon blijven gebruiken en and nog, een populaire keuze onder BMW gebruikers, het zal dus wel goed werken voor 'jou'

wat is zijn keuze eigenlijk? hij lijkt te praten als...die 10w 60 v d merk is wel oke :ongeveer als: ...maar...?

althans, zo lijkt het een beetje :D

benieuwd of hij ook een goede keuze had voor dat type auto en km en jaren oud e.d.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 24 sep 2015, 11:42

Heldere uitleg Raymond. Ik snap je beweegredenen om zo een andere olie te proberen. Ik heb in mijn m52tub28 uit de Z3 Coupé, wat natuurlijk praktisch een m54 al is, altijd met Kroon 5w40 rondgereden en dat is altijd erg goed bevallen.

Ik heb hier helaas geen rapportje of meting van laten doen en mijn ervaring is dan dus enkel gebaseerd op wat ik zie, hoor en voel. De motor vond ik er netter op lopen dan met castrol magnatec. Ik heb idd ook al die dingen vervangen van de carterventilatie omdat die redelijk verstopt zaten waar volgens mij al die blokken vroeg of laat last van hebben.

witje

Bericht door witje » 24 sep 2015, 11:58

Straks effe ook wat 5W-30 voor 3,99 scoren bij de Action. De MX-5 loopt er zijdezacht op.

Voor de rest maakt het allemaal niet zoveel uit: vaak peilen, vaak verversen en goed warmrijden is belangrijker dan het merkje wat er op
de fles zit.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2015, 12:59

e30touring1990 schreef:Heldere uitleg Raymond. Ik snap je beweegredenen om zo een andere olie te proberen. Ik heb in mijn m52tub28 uit de Z3 Coupé, wat natuurlijk praktisch een m54 al is, altijd met Kroon 5w40 rondgereden en dat is altijd erg goed bevallen.

Ik heb hier helaas geen rapportje of meting van laten doen en mijn ervaring is dan dus enkel gebaseerd op wat ik zie, hoor en voel. De motor vond ik er netter op lopen dan met castrol magnatec. Ik heb idd ook al die dingen vervangen van de carterventilatie omdat die redelijk verstopt zaten waar volgens mij al die blokken vroeg of laat last van hebben.
Kroon oil edit Emperol! die 5w40 heb ik een hele tijd in de Hartge gehad, liep die heel mooi op, mooier en minder verbruik dan met dure 10w60 van Castrol en minder weerstand (logish) dan met dure 20w60 Motul racing welke ik ook eens een oliebeurt probeerde, die werd dan ook veel sneller warm als je veel van de auto vroeg, dus niet fijn genoeg voor die motor.
Met die Edge kroon oil dus super, maar laatste beurt toch overgegaan naar 5w50 just to be sure vanwege de vrij hoge temps die zo'n motor draait standaard en bij zwaarder gebruik oid, alhoewel het dan net zoiets is als bij een M3, maar die heeft lagere basis temps dan zo'n M62 basis motor, iets van 76 vs 103 oid waar de koelwater thermostaat helemaal open staat.

dat zal nu de MSP van 5w40 zijn alhoewel nu met veel lager sulfaatas gehalte, 0.73 vs 1.3 oid dacht ik...
Total Base Number, mgKOH/g 7,4
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... 5w-40/557/" onclick="window.open(this.href);return false;

ohnee, al egvonden is er nog steeds, de Kroon Oil Emperol, die is goed, 1.33 sulfaatsas gehalte zelfs.
en hoger base number? schijnt iets goeds te zijn dacht ik dat Raymond ooit eens vertelde?
Total Base Number, mgKOH/g 10,5
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/m ... -5w-40/56/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2015, 13:14

die 5w40 van Emperol kroon oil heeft zelfs bijna dezelfde waarden als de
Castrol EDGE Professional TWS 10W-60
das best knap

http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 10W-60.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

kroon oil adviseert voor de S65B40 M3 V8 de
EMPEROL RACING 10W-60
die wat dikker blijft bij race temps, zal net zoiets als de Castrol zijn.

http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... 0w-60/489/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie