Bedankt voor de reacties!
Even een wat nettere reactie, mijn vorige was wel erg kort zonder mijn aandacht erbij:
Het gaat over de Lotus Elan.
Normaal heeft deze: een O2 sensor (voor de pre-kat, net na de turbo), een pre-cat en een main cat.
De pre-cat is (al jaren) weg, de main-cat is (al jaren) weg en de O2 sensor zit er nog in om closed loop- te kunnen draaien. (scheelt toch meer dan 10% op het verbruik
Normaal nooit een probleem met de APK maar de laatste 2 jaar ineens een aanzienlijk verhoogd CO2 bij stationair. Was: 0.35%, is nu ineens 2,75% !
Als ik nu de O2 sensor lostrek, dat daalt het CO2 keurig naar 0,35%, (wat toch netjes is zonder kat).
Vandaar mijn vraag of mijn O2 sensor stuk is of dat valse lucht dezelfde klachten geeft?
Verder zit er een MAT sensor in (deze is gemeten en okay) en een CTS, die ook gemeten en okay is.
De auto draait overigens keurig closed loop, wat ik kan meten met wat rudimentaire OBD software + interface.
Het voltage van de O2 sensor schommelt tussen de 0,3v en de 3,6v (vanuit de software gelezen met live data)
Dat de O2 sensor voor de (verwijderde) kat niks met de kat doet is mij duidelijk.
Wat is nu de vulgraad en hoe kan die spontaan veranderen dan?
En kan een lek in uitlaatspruitstuk / turbo flens / downpipe dezelfde resultaten geven als een kapotte lambda sensor?