BMW E30 M3 Lachssilber
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Mooie upgrades, zal wel een stuk feller aanvoelen!
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Zo,heb goed nieuws en slecht nieuws.
Goede nieuws is dat het 3.46 diff en alu vliegwiel eronder zitten en wat een verschil. De auto voelt veel feller en sneller aan, zeker in de eerste 3 versnellingen. Ook de gasrespons is nog veel beter. Toen de auto bij MDM Motorsport stond heb ik meteen een lektest laten uitvoeren en helaas waren de resultaten niet erg fraai. Op 2 cilinders was het lekpercentage te hoog en lucht (lek) was te horen in het carter wat duidt op versleten zuigerveren.
Men denkt omdat de auto in het verleden lang heeft stilgestaan bij een verzamelaar, dat men de auto gestart heeft en de zuigerveren zijn blijven plakken, aangezien bij deze km-stand (163.000) de zuigerveren nog prima horen te zijn.
De motor loopt verder prima en had na ombouw airbox ruim 210pk aan de krukas (testbank is conservatief volgens tuner). Maar wil toch zeker voor het onzekere. Dus laat ik een revisie doen terwijl de motor nog loopt dan dat hij later kapot draait en voor een hogere kostenpost sta.
Daarom nog een keer een aanslag op m'n spaarpot en breng ik a.s. zaterdag de auto naar Dld. voor een volledige motorrevisie. Na revisie wordt de Alpha-N mapping opnieuw geschreven en hopelijk gaan we voor een stijging van het vermogen en een vers blokje.
Goede nieuws is dat het 3.46 diff en alu vliegwiel eronder zitten en wat een verschil. De auto voelt veel feller en sneller aan, zeker in de eerste 3 versnellingen. Ook de gasrespons is nog veel beter. Toen de auto bij MDM Motorsport stond heb ik meteen een lektest laten uitvoeren en helaas waren de resultaten niet erg fraai. Op 2 cilinders was het lekpercentage te hoog en lucht (lek) was te horen in het carter wat duidt op versleten zuigerveren.
Men denkt omdat de auto in het verleden lang heeft stilgestaan bij een verzamelaar, dat men de auto gestart heeft en de zuigerveren zijn blijven plakken, aangezien bij deze km-stand (163.000) de zuigerveren nog prima horen te zijn.
De motor loopt verder prima en had na ombouw airbox ruim 210pk aan de krukas (testbank is conservatief volgens tuner). Maar wil toch zeker voor het onzekere. Dus laat ik een revisie doen terwijl de motor nog loopt dan dat hij later kapot draait en voor een hogere kostenpost sta.
Daarom nog een keer een aanslag op m'n spaarpot en breng ik a.s. zaterdag de auto naar Dld. voor een volledige motorrevisie. Na revisie wordt de Alpha-N mapping opnieuw geschreven en hopelijk gaan we voor een stijging van het vermogen en een vers blokje.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Dat is minder 
Mijn enige opmerking is alleen, waarom naar Duitsland?
Marcel / MDM lijkt mij kundig genoeg om dat in house te doen.
Als er na revisie iets mis is met het blok, dan zit je te klooien met een bedrijf in Duitsland. Het komt toch niet zelden voor dat er iets mis is na revisie en dat daardoor een geschil ontstaat. Of dat er opeens allerlei dingen vervangen worden welke onzinnig zijn en dat je daardoor op kosten gejaagd word. Ik ken wel gevallen waarbij revisie opeens een heel pak duurder uitviel als wanneer er gewoon een onderblok bij BMW besteld was.
Verder, als het alleen om de zuigerveren gaat, kan je ook nog overwegen om ipv een volledige revisie gewoon het onderblok na te meten, en als het in tolerantie is gewoon zuigerveren vervangen en klaar. Alleen buiten tolerantie evt honen en overmaats zuigers er in.
Een S14 is namelijk verder niet ultra gecompliceerd, als de kop en dergelijke nog gewoon in goede staat zijn dan is een volledige revisie misschien niet direct nodig maar dat zal ter beoordeling van de motorenbouwer zijn.

Mijn enige opmerking is alleen, waarom naar Duitsland?
Marcel / MDM lijkt mij kundig genoeg om dat in house te doen.
Als er na revisie iets mis is met het blok, dan zit je te klooien met een bedrijf in Duitsland. Het komt toch niet zelden voor dat er iets mis is na revisie en dat daardoor een geschil ontstaat. Of dat er opeens allerlei dingen vervangen worden welke onzinnig zijn en dat je daardoor op kosten gejaagd word. Ik ken wel gevallen waarbij revisie opeens een heel pak duurder uitviel als wanneer er gewoon een onderblok bij BMW besteld was.
Verder, als het alleen om de zuigerveren gaat, kan je ook nog overwegen om ipv een volledige revisie gewoon het onderblok na te meten, en als het in tolerantie is gewoon zuigerveren vervangen en klaar. Alleen buiten tolerantie evt honen en overmaats zuigers er in.
Een S14 is namelijk verder niet ultra gecompliceerd, als de kop en dergelijke nog gewoon in goede staat zijn dan is een volledige revisie misschien niet direct nodig maar dat zal ter beoordeling van de motorenbouwer zijn.
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Hoi Bert,
bedrijf ik Dld. heeft ook mijn airbox ombouw gedaan en bouwt motoren voor o.a. VLN. De hebben veel ervaring met S14 blokken. Ik heb een prijs ontvangen gebaseerd op 'worst case scenario', maar alle onderdelen die nog goed zijn worden herbruikt. De onderdelen die vervangen zijn mag ik persoonlijk checken zodat daar geen discussie over bestaat. Overigens laat MDM dit ook uitbesteden, heb ik al gecheckt. Maar ik moet sowieso terug naar dit bedrijf om de software opnieuw te laten schrijven, dus daarom dacht ik alles in 1x.
bedrijf ik Dld. heeft ook mijn airbox ombouw gedaan en bouwt motoren voor o.a. VLN. De hebben veel ervaring met S14 blokken. Ik heb een prijs ontvangen gebaseerd op 'worst case scenario', maar alle onderdelen die nog goed zijn worden herbruikt. De onderdelen die vervangen zijn mag ik persoonlijk checken zodat daar geen discussie over bestaat. Overigens laat MDM dit ook uitbesteden, heb ik al gecheckt. Maar ik moet sowieso terug naar dit bedrijf om de software opnieuw te laten schrijven, dus daarom dacht ik alles in 1x.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
wel gaaf van dat LW vliegwiel en gasrespons, ook leuk natuurlijk dat diff zodat je ook sneller door de versnellingen gaat en het allemaal ook wat sportiever/sneller voelt en gaat. 

- Niels
- Berichten: 22512
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Dat is zeker een tegenvaller maar zuigerveren die blijven kleven hoeft toch geen complete revisie te betekenen? Krukas los, zuigers eruit, schoonmaken etc. Eventueel een paar dingen vervangen zoals krukas lagers misschien maar helemaal reviseren is imho wat overdreven. Niettemin is een fris blok natuurlijk super, is de auto het waard en zit er voldoende "overwaarde" op maar toch... 

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
We gaan blok open maken en gaan alles controleren en eventueel vervangen. Hopelijk wordt het geen volledige revisie maar een kleine. Als blok klaar is dan is zo alles wel aangepakt aan de auto qua techniek.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Duidelijk verhaal.Tristan schreef:Hoi Bert,
bedrijf ik Dld. heeft ook mijn airbox ombouw gedaan en bouwt motoren voor o.a. VLN. De hebben veel ervaring met S14 blokken. Ik heb een prijs ontvangen gebaseerd op 'worst case scenario', maar alle onderdelen die nog goed zijn worden herbruikt. De onderdelen die vervangen zijn mag ik persoonlijk checken zodat daar geen discussie over bestaat. Overigens laat MDM dit ook uitbesteden, heb ik al gecheckt. Maar ik moet sowieso terug naar dit bedrijf om de software opnieuw te laten schrijven, dus daarom dacht ik alles in 1x.
Tegenvaller, maar aan de andere kant misschien ook een "investering in de toekomst". Je kan iig straks weer met een gerust hart op weg.

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Hier 2 filmpjes die ik maakte tijdens ritje met Sitechris (aan het stuur). Hij ging niet helemaal volle polle maar geeft beetje idee van het geluid.
Overigens komt Chris binnenkort met een verhaaltje op z'n blog maar volgens mij was hij verkocht.
Overigens komt Chris binnenkort met een verhaaltje op z'n blog maar volgens mij was hij verkocht.

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
We willen meer toeren!!! 

- Niels
- Berichten: 22512
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
+1 voor beide heren boven mij
Hoe staat het met het blok? Ik zie geen gepluim op de filmpjes wat ik gezien de lek test resultaten wel een beetje zou verwachten.

Hoe staat het met het blok? Ik zie geen gepluim op de filmpjes wat ik gezien de lek test resultaten wel een beetje zou verwachten.
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Blok draait nog prima en rookt idd niet. Alleen bij vollast maar staat ook vrij rijk afgesteld. Maar desalniettemin gaat deze winter het blok eruit en kijken wat er aan gedaan moet worden.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Schitterend !
En een goede investering geweest denk ik.. Hoe lang had je hem nu al ?
En een goede investering geweest denk ik.. Hoe lang had je hem nu al ?

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Sinds 2009. Toen nog voor leuke prijs kunnen kopen.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Blijft een plaatje en een droombak! Leuke mods ook trouwens 

- MartijnGizmo
- Berichten: 13007
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Klinkt lekker gretig zeg! 

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Mooi Tristan lekker van genieten
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Rijtest van Christiaan (sitechris):
http://driveaholic.nl/rijtest-bmw-e30-m3-1986/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://driveaholic.nl/rijtest-bmw-e30-m3-1986/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hitz
- Berichten: 1990
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Leuk verhaal! Zo'n E30 M3 is echt een icoon!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
stuurbekrachtigingspomp stuk?
ik heb er nog 1 liggen (moet ik ook nog eens te koop zetten) van een e36, maar die zal wellicht anders zijn
ik heb er nog 1 liggen (moet ik ook nog eens te koop zetten) van een e36, maar die zal wellicht anders zijn

- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Leuk stukje over de E30! In het verhaal wordt in het begin gesproken over de 2.3i motor en verderop over de 2.5i motor. Het gaat om een 2.3i meen ik?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28661
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
blijft echt super gaaf zon mooie nette E30 M3
ooit toen ze 10K EUR koste en een nette 325i op 3K zat heb ik getwijfeld er een te kopen en vond het toen uiteindelijk te duur
haha

ooit toen ze 10K EUR koste en een nette 325i op 3K zat heb ik getwijfeld er een te kopen en vond het toen uiteindelijk te duur

- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Ja, S14B23 motor met wat upgrades.e30touring1990 schreef:Leuk stukje over de E30! In het verhaal wordt in het begin gesproken over de 2.3i motor en verderop over de 2.5i motor. Het gaat om een 2.3i meen ik?
- Niels
- Berichten: 22512
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E30 M3 Lachssilber --> Nieuw diff 3.46 + JBR vliegwi
Leuk stukje om te lezen! 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Jan Terwolde, Jules_W, Thomas H en 1 gast