Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 12 jun 2015, 15:41

We hadden al een tijd 8 velgen klaar liggen.. we moeten 15 inch rijden in verband met de DNRT interstates, dus hebben we gekozen voor 15 inch OEM honda integra wielen omdat ze belachelijk licht zijn.

Andy Dam van velgreparatie.nl heeft er eentje gericht, en ze allemaal in stralend wit gecoat.
Dus dat wordt poetsen!

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nog een paar fotootjes.

Nieuwe velgjes gemonteerd.
Afbeelding

Carbon plaatjes!
Afbeelding

Mcdrive ruitje
Afbeelding

Bandjes en velgen (205/50/15 FFS)
Afbeelding

En nog een ringfoto
Afbeelding

Ondertussen is ons promofilmpje ook online!

klik!

En heb je ons nog niet geliked op facebook? Volg alles op de voet daar

klik

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door WJ » 12 jun 2015, 17:04

Leuk filmpje. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Joopieboy » 16 jun 2015, 03:36

Dat zijn sjieke velgen, is daar nog een beetje aan te komen?

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 16 jun 2015, 11:56

Ja eens in de zoveel tijd staat er weer een setje te koop. Het is wel 4x114, dus niet passend voor een ignid he ;)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Joopieboy » 16 jun 2015, 17:35

Ochja, tuurlijk. :mrgreen: Wil zelf nog wel eens een licht setje in 16 of 15, als het maar breder is als nu, maar niet zwaarder. En wit natuurlijk. :tooth:

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 16 jun 2015, 20:10

Je hebt 4x100.
Als je geen leuke set velgen in die steek kunt vinden.. je weet zelluf.

Deze velgen zijn wel et50, dus we moeten onze spacers weer uit de kast halen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door MartijnGizmo » 16 jun 2015, 21:15

Staat erg goed, die wielen! :thumbup: Ik zoek nog een setje semi's voor de MINI, en laat 205/50-15 nou precies mijn maat zijn... Is dit alleen voor DNRT-deelnemers te koop?

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 16 jun 2015, 23:10

Ik weet het eigenlijk niet, je hebt wel een 'hard' en 'soft' compound.
De 'hard' versie is al een jaar verkrijgbaar, de 'soft' zijn er sinds dit jaar.
De 'hard' versie is zowieso verkrijgbaar, de 'soft' zou je effe moeten zoeken.

205/50/15 is drama voor ons, veel te lomp voor een auto van ~700 kilo. Maar geen keus helaas.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door MartijnGizmo » 17 jun 2015, 10:25

In beperkingen zit juist de uitdaging... soms dan! :tooth:

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 09:00

Zo, de laatste update hier is een tijdje terug.. ik zal eens een update van toen naar nu doen. (Is rechtstreeks gekopieerd)

omdat we een slungel van dik 2 meter veilig moeten kunnen laten zitten heeft het wat voet in aarde gehad, maar de stoel zit er in. En zit al een stuk lager gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

verder hebben we nog draadjes geknoopt.. met wat nieuwe toevoegingen..
-MSD blaster coil
-Omex toerenbegrenzer
-Koso digitaal dash.

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam de eerste gezamenlijke test-trackday, en daar hebben we het volgende op geconcludeerd

5 DINGEN DIE WE TIJDENS ONZE EERSTE TRACKDAY GELEERD HEBBEN:

Dus bij deze, in willekeurige volgorde..

1. De Swift is niet bulletproof:

-De Swift heeft heel onkarakteristiek stuk gegaan, en niet een klein dingetje maar er zijn meerdere problemen zijn opgedoken.
als eerste wilde de swift niet meer op de startmotor starten, maar liep verder prima als 'ie aangeduwd werd, rond de middag viel de auto opeens uit op de baan, het bleek achteraf een simpel afgebroken oogje op de dynamo, maar de zoektocht liep door omstandigheden niet echt gesmeerd, onder andere het ontbreken van een multimeter.. maar dankzij wat extra inzicht van Wim van Biesheuvel Autosport, en een geleende multimeter (weet niet meer van wie, maar hartelijk bedankt nog!) liep de Swift na anderhalf uur klooien weer als vanouds na weer een duw-start.

Aan het eind van de dag bleek er een serieus probleem in de aandrijving te zitten, een harde ratel vanuit het vooronder belooft een stukke koppeling en/of versnellingsbak, de auto zou toch al naar HPC Motorsport gaan waar de auto nog wat modificaties zou ondergaan, maar we waren blij dat we het gered hadden.. dus nu gaan we onderzoeken waar alle problemen vandaan komen, en zoveel mogelijk verbeteren of oplossen.

2. De mannen die voor het eerst in de Swift reden waren sneller dan de mannen die al 5 jaar met Swifts reden.

-Natuurlijk talent, gedrevenheid, ervaring met snelle auto's, iets minder lief voor het materiaal, minder drukte, blanco in de auto stappen, meer recente ervaring op zandvoort, minder respect voor anderen op de baan.. we weten het niet precies waar het aan gelegen heeft, maar het feit is dat de mannen het bizar goed hebben gedaan, waar Jan en Remco alleen maar geknokt hebben met de Swift en de drukte op de baan, hebben Wiel en Vincent goede tijden geklokt.
Dat is zowel verontrustend als geruststellend,de toekomst zal het uitwijzen.

3. Carbon loraine remblokken zijn een BIZARRE upgrade t.o.v. EBC yellowstuff.

-We konden altijd al achterlijk laat remmen, maar nog nooit hebben we zo ongelofelijk laat kunnen remmen als nu, met de 205 brede interstate semi slicks icm nieuwe schijven en deze blokken lijkt het wel of je stoppies maakt.. 

4. Rijderswissels met 4 heel erg diverse rijders blijkt tijdrovender dan gedacht.

-Schuimstoeltjes, verschillende sturen, schuifrails, gordels stellen etc. het bleek toch best tijdrovend te zijn.. maar dit gaan we uiteraard nog oefenen 

5. Banden en remmen slijtage zijn naar verwachting, brandstofverbruik ook prima

-0.2 mm.... remslijtage op de remblokken voor na een volle dag racen. ook de banden zien er nog prima uit. de achterbanden zijn als nieuw, linksvoor is ietwat harder gegaan dan de rest. verbruik is prima..

Dus nu wordt het tijd om de problemen op te gaan lossen.
De reserve versnellingsbak ligt klaar, en de huidige wordt nagekeken zogauw we deze onder de auto vandaan hebben, en we zijn super blij en trots dat we Clutch Masters Europe aan boord hebben die voor ons weer een verse koppeling geregeld hebben!

Ook gaat de kabelboom weer op de schop.. alle ogen worden vervangen door verse, en serieus vastgemaakt om meer electrische problemen in de toekomst te voorkomen.

Paar foto's:

Afbeelding

En ons artikel in START magazine van vorige maand:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QQNCYIB6.jpg

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 09:06

We hebben het weekend na de trackday de versnellingsbak gewisseld van de swift bij onze maatjes.
Onze oude bak met phantom grip zit er tijdelijk onder, en de nieuwe Clutchmasters koppeling zit er ook netjes op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oude koppeling zag er wat minder fruitig uit na 5 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens hebben we de herrie bak naar een maat van ons gebracht, welke het hele ding uit elkaar heeft gesloopt en gecheckt.

Opzich viel het allemaal wel mee, maar het diff was ietwat stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is ondertussen richting de leverancier in Boedapest, de auto staat nog in middenmeer voor wat customs werk, dus zijn we ons reservebank maar op gaan bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zijn we ook nog kleine dingetjes aan het doen als pitbord en Centre console ding.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 09:09

Zo, wat foto's van het nieuwe front.
Er zit een nieuwe onderbalk onder, alles is makkelijk demontabel gemaakt, inclusief extra lampen etc.

Zelf hadden we bredere schermen gemaakt en een setje skirts gemaakt.. ziet er beter uit..

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 09:10

Random fotodump
Rode interieurverlichting tbv pitstops:
Afbeelding

Brede shermen vastgezet en lexaan raampjes gemonteerd
Afbeelding

Zwart geplastidipt dash met nieuw custom knoppenpaneeltje
Afbeelding

Zwart geplastidipte paraffaan
Afbeelding

Gewogen met halve tank benzine, met glas er nog in.
Afbeelding

Accu en hoofdschakelaar verplaatst
Afbeelding

Versnellingsbak weer in elkaar gezet door wallie met gereviseerd LSD (Super service gehad)
Afbeelding

Naca duct voor coureur koeling en cupje voor lucht afvoer
Afbeelding

Bedrading
Afbeelding

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 09:13

En toen kwam onze 2e team-testdag!

Na weer een hoop aanpassingen sinds vorige trackday, inclusief een nieuwe rijder, gingen we weer met volle moed naar zandvoort, waar we een hele dag Driving-fun open pitlane gepland hadden.

De vrijdag voor de trackday hadden we de oude versnellingsbak weer terug gezet onder de Swift, inclusief gereviseerd LSD.
na een paar kilometer openbare weg werd al snel duidelijk dat de versnellingsbak nog steeds niet goed was, dus zondagavond hebben we de andere bak weer terug gezet voor de trackday.
Deze bak had nog iets van ondersteuning van een Phantom-grip LSD, maar werkt voor het grootste gedeelte op het circuit als een open diff. verre van optimaal dus.

Waar we normaal de kentekenplaten op het paddock eraf schroeven, en dan onze spullen dumpen in het gras, was het dit keer tijd om eens gek te doen en een pitbox te huren voor de dag, wat wel prettig was voor ons 10+ koppige team

Wat daarna volgde was 120+ ronden aan stille uitlaat maar gillende carburateurs, serieuze gezichten in de auto maar lachende gezichten er naast, lekker eten van onze topkoks, kleine issues die de kop op staken en opgelost werden of nog moeten worden en mensen in de pitstraat die met grote ogen keken naar mensen met communicatieradio's en een "gare oude Suzuki"

Maar het alle belangrijkste.. we hebben wat vertrouwen op kunnen bouwen in de auto en in het team.

kortom.. het was een zeer geslaagde dag! 

Nu is het de laatste stappen in de goede richting zetten, en wat meer orde scheppen in de chaos.
We hebben er in ieder geval zin in!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 09:27

Ondertussen zijn we voor 3/4 over naar one nieuwe loods, dus dat schiet al op!

Voor:
Afbeelding

Tussen:
Afbeelding

Nu ingeveer:
Afbeelding

En het autootje staat op bokjes voor de laatste aanpassingen waaronder de ducting voor de oliekoeler en radiateur, waterdicht maken etc.
Afbeelding

Verder zijn we 2 goede sets aandrijfassen aan het samenstellen met nieuwe homokineten:
Afbeelding

Hebben we nieuwe lagers voor de topmounts:
Afbeelding

En ondertussen wordt ook nog wat geluidsisolatie toegevoegd omdat we elkaar niet konden verstaan over de radio

Afbeelding

Zo.. dat was hem voor nu

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door HJ2 » 06 sep 2015, 09:39

Dat leest heerlijk weg zo,leuk leesvoer met plaatjes voor luie mensen :df:
Krijg bijna zin om zelf weer te gaan sleutelen (bijna dan he?)

Gaaf project!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door GTRene » 06 sep 2015, 11:29

mooi verhaal en foto's, leest idd mooi weg, leuk/handig ook zo'n groot team.

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 06 sep 2015, 21:56

Dank u Dank u!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door MartijnGizmo » 07 sep 2015, 09:00

Lekker leesvoer inderdaad, mooie vorderingen ook! :thumbup: Auto is nog wel lichter dan ik had gedacht trouwens... :df:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door EmielS60 » 07 sep 2015, 12:55

Mooie update!

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 07 sep 2015, 21:24

Thanks!

Martijn, ik zal je vertellen.. ik was zelfs ietwat teleurgesteld, ik hoopte onder de 700 te zitten.
Maar met een lexaan achterraam en een polyester klep en hier en daar nog wat gaten moet het wel lukken.

Salto
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 jan 2012, 01:04

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Salto » 02 okt 2015, 09:55

Ik zal het hele verhaal even neerknallen.

Toen we de auto op hadden gehaald bij Stickerdump, zijn we gelijk naar Profile Tyrecenter vd Wielen gegaan voor een uitlijning (om 11 uur 's avonds) en toen we daar aankwamen merkten we al snel dat er een plas olie onder de swift lag.
Dat bleek bakolie te zijn, en toen zijn we alles gelijk maar gaan demonteren, en al snel kwamen we erachter dat er een stuk metaal in het koppelings compartiment had rondgerommeld.

Afbeelding

We weten niet waar het ding vandaan is gekomen, maar het had een gat in het bakhuis geslagen, en wat schade aan drukgroep, startmotor en het blok aangebracht.
Dus hebben we (sochtends)maar een nieuwe startmotor bij yellowparts gehaald(zit ernaast) en het bakhuis dicht laten lassen.
Toen was het tijd om naar Duitsland te rijden:

Afbeelding

Toen we aankwamen hebben we alles uitgepakt en de pitbox en alles ingericht, en ons klaargemaakt voor de 30 minuten warmup sessie.
10 minuten van tevoren hebben we de motor gestart om op te warmen en binnen notime lag er een plas olie onder de swift, afkomstig van de distributie zijde, en na een kort onderzoek bleek de krukaskeerring lek te zijn.
We hadden de dag ervoor nog 100 kilometer gereden, we hadden de swift op de aanhanger gereden en er af.. geen lekkage.. en nu opeens wel. KAK!
En we hadden een hoop spullen bij ons, maar die dus effe niet.

Dus toen was het rondbellen in Duitsland voor een keerring, en er was nog iemand vanuit nederland onderweg, dus die hebben we ook nog even gevraagd in Nederland nog een poging te ondernemen.. maar na dik een uur hadden we beet in Duitsland bij een automaterialen zaak een half uurtje van het circuit. Die is opgehaald en gemonteerd voor de nachttraining/qualificatie sessie.. nou dat ging ook goed:

Afbeelding

Dynamo kabel gebroken.. binnen een half uur.. en de auto terug gesleept naar het paddock. Quick fix en weer de baan op. Toen kregen we te horen dat de swift vloeistof lekte.
Het breek brandstof te zijn uit de vulhals.. die hadden we moeten laten lassen, maar we hadden hem gefixt met brandstof bestendige vulcaniserend tape.
Dat was dus niet brandstofbestendig, en dus zat er overal brandstof.. met name op het linker achterwiel en band.
Toen we allemaal een paar rondjes hadden gereden was het tijd om te nokken en de vulhals te lassen en alles te triple checken en ook de verlichting goed af te stellen, want het was echt pikkedonker op de baan.
Ook werd er een koelslang aangelegd door het voorraam.

Maar.. zaterdag om 3 uur was het tijd om te starten (laatste natuurlijk):

Afbeelding

Maar na 3 uur ging de bak stuk.. de secundaire as wilde buiten spelen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar na 5 kwartier reden we weer de baan op met onze reserve bak met phantom grip.
Tot 5 uur 's nachts ging het probleemloos, maar toen brak de gaskabel. En dat fixen duurde helaas even lang als de bakwissel
.
Maar sindsdien hebben we aan 1 stuk door lekker kunnen vlammen.. tot na 24 uur de zwart/wit geblokte vlag viel!

Afbeelding

En we hebben het gevierd alsof we het gewonnen hadden.

Afbeelding

En wat random foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Joopieboy » 02 okt 2015, 11:25

Wat een kicken avontuur, gaaf om te lezen en knap hoe jullie dit zo volbracht hebben! :D

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6753
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door EvdP » 02 okt 2015, 11:54

+1

Hoppa
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41

Re: Suzuki Swift Gti '95 Project 24

Bericht door Hoppa » 02 okt 2015, 14:48

wat een vet verhaal !

:beer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, jvb, StefanW, TurboClouseau, WillemBoer en 6 gasten