120dA Macboy: overnameprijs bekend !

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

Wat heb ik gekozen ?

BMW 120dA
24
35%
Golf GTD DSG
44
65%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Macboy » 01 sep 2015, 12:05

Luco schreef:Wat echt heel veel scheelt is de cruise control gebruiken.
Ja dat is dus echt niet waar Luco. Cruisecontrole verbruikt volgens mij veel meer doordat ie gas juist vast houdt. De truc bij zuinig rijden is constante snelheid pakken en dan je gaspedaal minimalistisch loslaten, zodat je nagenoeg dezelfde snelheid behoudt maar er effectief minder brandstof ingespoten wordt. Geen cruise controle komt ook maar in de buurt van zuinig rijden. Tenzij je geen idee hebt hoe je zuinig moet rijden, das een ander verhaal natuurlijk. Kan ik me bij jou wel voorstellen met je race achtergrond.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29350
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Luco » 01 sep 2015, 12:16

Macboy schreef:
Luco schreef:Wat echt heel veel scheelt is de cruise control gebruiken.
Ja dat is dus echt niet waar Luco. Cruisecontrole verbruikt volgens mij veel meer doordat ie gas juist vast houdt. De truc bij zuinig rijden is constante snelheid pakken en dan je gaspedaal minimalistisch loslaten, zodat je nagenoeg dezelfde snelheid behoudt maar er effectief minder brandstof ingespoten wordt. Geen cruise controle komt ook maar in de buurt van zuinig rijden. Tenzij je geen idee hebt hoe je zuinig moet rijden, das een ander verhaal natuurlijk. Kan ik me bij jou wel voorstellen met je race achtergrond.

Probeer het maar eens, jij kan met je voet nooit zo minimalistisch gas geven dat je dezelfde snelheid houdt, daar zit altijd fluctuatie in en een moderne cruise control kan dat veel beter cruise control houdt je gas niet vast, die houdt je snelheid vast.
Hetzelfde als met optrekken als je dat via de cc doet gaat dat veel gunstiger dan met je voet, of je moet echt als een slak weg willen zijn :lol:

Robin
Berichten: 55103
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Robin » 01 sep 2015, 12:27

Feli Ilija. Hoe rijdt ie tov de Golf GTD? Of heb je dat al verteld?

Als je als veelrijder economisch(..) kijkt met 'hand op de knip' denk ik dat in EU er maar 2 auto's zijn die 'DF/gekkigheid/dwaasheid wanneér 't kan ' bieden: 320d en 125d. Doe je goed.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Knot » 01 sep 2015, 12:47

Blokje moet zeker nog helemaal los komen en verder inslijten.

Wat ik met name zie als brandstofbesparing is uitrollen, gewoon 500m voor een rotonde van het gas af zodat je van 80 naar 35 terugzakt en zonder het rempedaal aan te raken erop sturen, dan daalt het gemiddelde verbruik enorm. Ook aircon uit, stoelverwarming uit, schuifdakje dicht, uiteraard in eco pro met alles aangevinkt.....

Vraag is alleen is dat je waard voor die paar km per liter extra?
Ik doe het nu 1 tankje om te kijken of ik de 6,0/100km haal met gemiddelde ritjes lang en kort en daarna chippen en gas erop!

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door RutgerK » 01 sep 2015, 14:06

Knot schreef:Blokje moet zeker nog helemaal los komen en verder inslijten.

Wat ik met name zie als brandstofbesparing is uitrollen, gewoon 500m voor een rotonde van het gas af zodat je van 80 naar 35 terugzakt en zonder het rempedaal aan te raken erop sturen, dan daalt het gemiddelde verbruik enorm. Ook aircon uit, stoelverwarming uit, schuifdakje dicht, uiteraard in eco pro met alles aangevinkt.....

Vraag is alleen is dat je waard voor die paar km per liter extra?
Ik doe het nu 1 tankje om te kijken of ik de 6,0/100km haal met gemiddelde ritjes lang en kort en daarna chippen en gas erop!
Schuifdak op 'kantelen' om zonder airco te rijden natuurlijk.

PeterB
Berichten: 3379
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door PeterB » 01 sep 2015, 23:19

Macboy schreef:
Luco schreef:Wat echt heel veel scheelt is de cruise control gebruiken.
Ja dat is dus echt niet waar Luco. Cruisecontrole verbruikt volgens mij veel meer doordat ie gas juist vast houdt. De truc bij zuinig rijden is constante snelheid pakken en dan je gaspedaal minimalistisch loslaten, zodat je nagenoeg dezelfde snelheid behoudt maar er effectief minder brandstof ingespoten wordt. Geen cruise controle komt ook maar in de buurt van zuinig rijden. Tenzij je geen idee hebt hoe je zuinig moet rijden, das een ander verhaal natuurlijk. Kan ik me bij jou wel voorstellen met je race achtergrond.
Met CC gebruikt de Benz volgens de bc 6,8l/100 km en als ik zelf gasgeef etc over dezelfde route 7,2l/100 km volgens de bc.

Nou kan ik natuurlijk niet rijden maar toch...

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Riceaux » 02 sep 2015, 00:05

Ik blijkbaar ook niet. Wat jij doet met je voet is in principe naar een snelheid acceleren en dan daar een paar km/h onder de snelheid constant houden? Mag inderdaad hopen dat het verbruik nog beter wordt. BC hier staat op 5,7 L/100km. (E81 118d M sport) En dan rijden wij niet rustig. Snelweg is gewoon 140-160 op de cc.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Macboy » 02 sep 2015, 01:11

Inderdaad bijvoorbeeld 120km/h rijden en dan gaspedaal 1mm terug. Je rijdt dan nog steeds 120, misschien 119 maar brandstof injectie is dan veel minder. Een CC kan dat natuurlijk nooit. Die houdt snelheid vast en kan dus nooit zuiniger zijn dan eigen voet.
Tenzij je zelf niet zuinig kan rijden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Arthur » 02 sep 2015, 02:04

LOL! Ik heb er geen verstand van maar het lijkt mij dat juist de computer(s) in de auto, dus ook de CC, het veel beter kunnen dan jij met je eigen voetje :)
Wat je nu verkondigt lijkt me naar onzin rieken :wink:

En wat de zuinigheid betreft dan kun jij het wss niet :lol: Ding moet makkelijk 1:17/18 halen. Als de 320 dat al kan moet dat lichte 1 serietje het toch ook kunnen :wink:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door EvdP » 02 sep 2015, 08:06

Het hangt ook van de stroomlijn af, niet alleen het gewicht.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29350
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Luco » 02 sep 2015, 08:29

Macboy schreef:Inderdaad bijvoorbeeld 120km/h rijden en dan gaspedaal 1mm terug. Je rijdt dan nog steeds 120, misschien 119 maar brandstof injectie is dan veel minder. Een CC kan dat natuurlijk nooit. Die houdt snelheid vast en kan dus nooit zuiniger zijn dan eigen voet.
Tenzij je zelf niet zuinig kan rijden.
Ik wil die uitdaging wel aangaan hoor.
Jij komt naar mij toe zonder de cc te gebruiken en je netjes aan de snelheid te houden.
Dan rij ik dezelfde weg terug,zoveel mogelijk op de cc.
Dan mag jij het nog een keer proberen als je me thuis weer afzet.
Wedden dat je niet zuiniger kan rijden dan de cc.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7236
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Fabian » 02 sep 2015, 08:45

Macboy schreef:Inderdaad bijvoorbeeld 120km/h rijden en dan gaspedaal 1mm terug. Je rijdt dan nog steeds 120, misschien 119 maar brandstof injectie is dan veel minder. Een CC kan dat natuurlijk nooit. Die houdt snelheid vast en kan dus nooit zuiniger zijn dan eigen voet.
Tenzij je zelf niet zuinig kan rijden.
Dit is echt zo'n onzin, sorry. Moet er gewoon om lachen Ilja. :D

Dus er zit geen verschil tussen 120 rijden met je voet op het gaspedaal (het gaspedaal is alleen nog maar een sensor die de inspuiting regelt), of 120 rijden op de cruise control (waarbij de cruise control de functie van de sensor overneemt die de inspuiting regelt)? Echt niet.

Als je 120 rijdt dan spuit je hoeveelheid X in, of je nou op de cruise rijdt of niet. Als jij je gaspedaal 1mm lift dan wordt er minder ingespoten en rij je dus langzamer dan 120. En dus ook zuiniger.

Ik ben het met Luco eens, de cruise control kan de snelheid constant houden met zulke minimale correcties dat je daardoor zuiniger bent als het zelf te proberen exact 1 snelheid te rijden, je correcties zijn groter en daar zal een licht hoger verbruik uit komen. Maar ook maar minimaal hoger.
Laatst gewijzigd door Fabian op 02 sep 2015, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door allen » 02 sep 2015, 08:51

Wat je kunt proberen is iedere keer heuvel af ietsje harder te rijden en heuvel op ietsje langzamer. Wellicht dat je dan bij een gelijk gemiddelde snelheid toch een zuiniger verbruik kunt realiseren? :tooth:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Macboy » 03 sep 2015, 13:27

Luco ik ga je nu toch wel gelijk geven. Heb gisteren richting Maastricht de CC aangezet. Vooral het stuk na Venlo waarbij je heel lang lege snelweg hebt. En inderdaad moet ik toegeven dat het dan met de CC aan zuiniger is dan met de rechtervoet.

Het gekke is dat ik meestal de CC niet gebruik omdat hiervoor onvoldoende ruimte is. Veel verkeer, vaak remmen en gas geven. De CC geeft dan ook aardig veel gas. En denk dat de winst in verbruik van de CC dan nihil is. Misschien toch wel leuk om een keer een test te doen.

Maar op de écht lange baan waarin je de vrije ruimte hebt is een CC toch zuinger heb ik gisteren gemerkt. Je was zo overtuigd dat ik je toch een kans wilde geven. En inderdaad.

Overigens blijf ik wel van mening Fabian dat het "trucje" van mij zeker effectief is. Als je bij 120km/h namelijk gas los laat dan verbruik je veel minder. Dat je dan 119km/h rijdt maakt natuurlijk geen fuck uit. Das effectief net zo snel, maar je bent dan wel veel zuiniger. Misschien niet zuiniger dan de CC, maar zeker een truc die je zou moeten gebruiken in de praktijk.

Gisteren heb ik dus vrij rustig gereden en dan ga ik op de boordcomputer toch wel richting de 1:18. Maar dan moet ik echt flink mijn best doen. Als ik gewoon lekker mezelf ben, dan haal ik effectief makkelijk 1:15. Dan kan ik gewoon redelijk veel knallen. Dan loont het totaal de moeite niet om voor 1:18 te gaan. Op 400km scheelt dat maar € 6 dus dat is het besparen natuurlijk niet waard.

Bij 140km/h met cruisecontrole verbruikt hij op de boordcomputer dan 1:13,7 dat deed de 320d toch echt gewoon veel beter met 1:18. Maar goed we gaan er paar duizend km mee maken en dan zien we verder wel.

Bedankt voor de tips in elk geval :thumbup:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29350
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Luco » 03 sep 2015, 13:37

:thumbup:

Dieseltje moet nog loskomen,dan wordt die echt wel zuiniger.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door indobesar » 03 sep 2015, 13:42

Macboy schreef:Mooi avond fotootje
Ziet er prima uit Mac. Chique verschijning.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door RutgerK » 03 sep 2015, 17:06

Je kan natuurlijk ook de cc één tikje naar beneden geven om zuiniger te rijden.

En om toch even te zeuren. Die 1 op 15 rijd ik ook met de e-tron zonder te laden. Dat is dan wel met 1515kg en benzine. Met een beetje doorrijden zou 1op17 toch wel te doen moeten zijn en 1 op 20+ als je met een rustige voet rijdt in een 120d?

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7236
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Fabian » 03 sep 2015, 18:59

Vergsi je ook niet wat verschilin bandenmaat en type doet voor het verbruik.

Standaard 16 inch eco banden of 18 inch sportieve band scheelt zomaar 15%in verbruik.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door RutgerK » 03 sep 2015, 22:39

Fabian schreef:Vergsi je ook niet wat verschilin bandenmaat en type doet voor het verbruik.

Standaard 16 inch eco banden of 18 inch sportieve band scheelt zomaar 15%in verbruik.
Ik rijd op 225/40/18.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Macboy » 04 sep 2015, 00:50

Binnenkort gaat de auto naar de dealer. Stekker voorin asbak doet het namelijk niet. Meteen de nieuwe zilveren interieurlijsten erin.
Nu de auto er toch staat toch maar besloten de motor te tunen en grotere intercooler erop. Richting de 235pk en 480nm.

Hopen dat ik daarmee toch wat sneller richting de 1:18 kan komen ...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29350
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Luco » 04 sep 2015, 08:10

:lol:

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door S-J » 04 sep 2015, 12:27

Macboy schreef:Binnenkort gaat de auto naar de dealer. Stekker voorin asbak doet het namelijk niet. Meteen de nieuwe zilveren interieurlijsten erin.
Nu de auto er toch staat toch maar besloten de motor te tunen en grotere intercooler erop. Richting de 235pk en 480nm.

Hopen dat ik daarmee toch wat sneller richting de 1:18 kan komen ...
:clap: Haha ja nu moet je natuurlijk overal vol gas om mee te kunnen komen met het verkeer. :)

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Tom » 04 sep 2015, 12:50

Gister even in de 120d van Ilija gereden.
Looks zijn goed. De 1 serie heb ik altijd lelijk gevonden (eerste generatie en tweede generatie voor de facelift).. het is een auto geweest die nooit 'klopte'. Het leek wel of ze 'm expres lelijk hielden zodat mensen een model hoger zouden shoppen. Deze facelift laat eindelijk zien dat het wel kan. Voorkant is gewoon mooi en achterlichten vind ik ook een vooruitgang. De rest was eigenlijk al goed bij de tweede generatie. Rood met deze velgen is ook fraai.
Interieur is niks op aan te merken, mooie leren sportstoelen, dik stuur, voelt als thuiskomen. Alle luxe die je nodig hebt zit erin.
Dan het rijden. Diesel is goed bij de les en heeft genoeg vermogen voor dagelijks. Maar klinkt niet mooi en is nooit spannend. In dat opzicht een grote achteruitgang. De bak vond ik erg fijn, soepel en schakelt op het juiste moment. Sportstand van de bak vond ik nutteloos met gekunstelde 'duwtjes' tijdens terugschakelen. Gewoon in drive is goed en bij sportiever rijden zelf flipperen. Rijgedrag is voor de rest natuurlijk niets op aan te merken, dat was altijd al goed bij de 1er.
Kortom erg fijne en mooie auto, zeker bij de hoeveelheid kilometers die Ilija maakt :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door GTRene » 04 sep 2015, 13:02

mooi omschreven :D
klinkt best goed, voor meer DF zou een leuke 130d of 135d mooi zijn.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW 120dA van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Macboy » 06 sep 2015, 09:41

Wat een prachtige auto is het toch geworden !

Op deze foto lijken hem spacers ook niet te misstaan. Echter nooit gedaan. Misschien even wat beter bekijken met foto van achteren. Iemand hier ideeën over ? Hij gaat toch naar de dealer binnenkort.

Misschien PDC aan de voorzijde laten monteren ;)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (260.53 KiB) 2053 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik K., Google [Bot] en 10 gasten