Ja dat is dus echt niet waar Luco. Cruisecontrole verbruikt volgens mij veel meer doordat ie gas juist vast houdt. De truc bij zuinig rijden is constante snelheid pakken en dan je gaspedaal minimalistisch loslaten, zodat je nagenoeg dezelfde snelheid behoudt maar er effectief minder brandstof ingespoten wordt. Geen cruise controle komt ook maar in de buurt van zuinig rijden. Tenzij je geen idee hebt hoe je zuinig moet rijden, das een ander verhaal natuurlijk. Kan ik me bij jou wel voorstellen met je race achtergrond.Luco schreef:Wat echt heel veel scheelt is de cruise control gebruiken.
120dA Macboy: overnameprijs bekend !
- Macboy
Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)
- Luco
Macboy schreef:Ja dat is dus echt niet waar Luco. Cruisecontrole verbruikt volgens mij veel meer doordat ie gas juist vast houdt. De truc bij zuinig rijden is constante snelheid pakken en dan je gaspedaal minimalistisch loslaten, zodat je nagenoeg dezelfde snelheid behoudt maar er effectief minder brandstof ingespoten wordt. Geen cruise controle komt ook maar in de buurt van zuinig rijden. Tenzij je geen idee hebt hoe je zuinig moet rijden, das een ander verhaal natuurlijk. Kan ik me bij jou wel voorstellen met je race achtergrond.Luco schreef:Wat echt heel veel scheelt is de cruise control gebruiken.
Probeer het maar eens, jij kan met je voet nooit zo minimalistisch gas geven dat je dezelfde snelheid houdt, daar zit altijd fluctuatie in en een moderne cruise control kan dat veel beter cruise control houdt je gas niet vast, die houdt je snelheid vast.
Hetzelfde als met optrekken als je dat via de cc doet gaat dat veel gunstiger dan met je voet, of je moet echt als een slak weg willen zijn

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Feli Ilija. Hoe rijdt ie tov de Golf GTD? Of heb je dat al verteld?
Als je als veelrijder economisch(..) kijkt met 'hand op de knip' denk ik dat in EU er maar 2 auto's zijn die 'DF/gekkigheid/dwaasheid wanneér 't kan ' bieden: 320d en 125d. Doe je goed.
Als je als veelrijder economisch(..) kijkt met 'hand op de knip' denk ik dat in EU er maar 2 auto's zijn die 'DF/gekkigheid/dwaasheid wanneér 't kan ' bieden: 320d en 125d. Doe je goed.
- Knot
Blokje moet zeker nog helemaal los komen en verder inslijten.
Wat ik met name zie als brandstofbesparing is uitrollen, gewoon 500m voor een rotonde van het gas af zodat je van 80 naar 35 terugzakt en zonder het rempedaal aan te raken erop sturen, dan daalt het gemiddelde verbruik enorm. Ook aircon uit, stoelverwarming uit, schuifdakje dicht, uiteraard in eco pro met alles aangevinkt.....
Vraag is alleen is dat je waard voor die paar km per liter extra?
Ik doe het nu 1 tankje om te kijken of ik de 6,0/100km haal met gemiddelde ritjes lang en kort en daarna chippen en gas erop!
Wat ik met name zie als brandstofbesparing is uitrollen, gewoon 500m voor een rotonde van het gas af zodat je van 80 naar 35 terugzakt en zonder het rempedaal aan te raken erop sturen, dan daalt het gemiddelde verbruik enorm. Ook aircon uit, stoelverwarming uit, schuifdakje dicht, uiteraard in eco pro met alles aangevinkt.....
Ik doe het nu 1 tankje om te kijken of ik de 6,0/100km haal met gemiddelde ritjes lang en kort en daarna chippen en gas erop!
- RutgerK
Schuifdak op 'kantelen' om zonder airco te rijden natuurlijk.Knot schreef:Blokje moet zeker nog helemaal los komen en verder inslijten.
-
Met CC gebruikt de Benz volgens de bc 6,8l/100 km en als ik zelf gasgeef etc over dezelfde route 7,2l/100 km volgens de bc.Macboy schreef:Ja dat is dus echt niet waar Luco. Cruisecontrole verbruikt volgens mij veel meer doordat ie gas juist vast houdt. De truc bij zuinig rijden is constante snelheid pakken en dan je gaspedaal minimalistisch loslaten, zodat je nagenoeg dezelfde snelheid behoudt maar er effectief minder brandstof ingespoten wordt. Geen cruise controle komt ook maar in de buurt van zuinig rijden. Tenzij je geen idee hebt hoe je zuinig moet rijden, das een ander verhaal natuurlijk. Kan ik me bij jou wel voorstellen met je race achtergrond.Luco schreef:Wat echt heel veel scheelt is de cruise control gebruiken.
Nou kan ik natuurlijk niet rijden maar toch...
- Riceaux
Ik blijkbaar ook niet. Wat jij doet met je voet is in principe naar een snelheid acceleren en dan daar een paar km/h onder de snelheid constant houden? Mag inderdaad hopen dat het verbruik nog beter wordt. BC hier staat op 5,7 L/100km. (E81 118d M sport) En dan rijden wij niet rustig. Snelweg is gewoon 140-160 op de cc.
- Macboy
Inderdaad bijvoorbeeld 120km/h rijden en dan gaspedaal 1mm terug. Je rijdt dan nog steeds 120, misschien 119 maar brandstof injectie is dan veel minder. Een CC kan dat natuurlijk nooit. Die houdt snelheid vast en kan dus nooit zuiniger zijn dan eigen voet.
Tenzij je zelf niet zuinig kan rijden.
- Arthur
- Auto: Nr.51
LOL! Ik heb er geen verstand van maar het lijkt mij dat juist de computer(s) in de auto, dus ook de CC, het veel beter kunnen dan jij met je eigen voetje
Wat je nu verkondigt lijkt me naar onzin rieken
En wat de zuinigheid betreft dan kun jij het wss niet
Ding moet makkelijk 1:17/18 halen. Als de 320 dat al kan moet dat lichte 1 serietje het toch ook kunnen 

Wat je nu verkondigt lijkt me naar onzin rieken

En wat de zuinigheid betreft dan kun jij het wss niet

- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Het hangt ook van de stroomlijn af, niet alleen het gewicht.
- Luco
Ik wil die uitdaging wel aangaan hoor.Macboy schreef:Inderdaad bijvoorbeeld 120km/h rijden en dan gaspedaal 1mm terug. Je rijdt dan nog steeds 120, misschien 119 maar brandstof injectie is dan veel minder. Een CC kan dat natuurlijk nooit. Die houdt snelheid vast en kan dus nooit zuiniger zijn dan eigen voet.
Jij komt naar mij toe zonder de cc te gebruiken en je netjes aan de snelheid te houden.
Dan rij ik dezelfde weg terug,zoveel mogelijk op de cc.
Dan mag jij het nog een keer proberen als je me thuis weer afzet.
Wedden dat je niet zuiniger kan rijden dan de cc.
- Fabian
Dit is echt zo'n onzin, sorry. Moet er gewoon om lachen Ilja.Macboy schreef:Inderdaad bijvoorbeeld 120km/h rijden en dan gaspedaal 1mm terug. Je rijdt dan nog steeds 120, misschien 119 maar brandstof injectie is dan veel minder. Een CC kan dat natuurlijk nooit. Die houdt snelheid vast en kan dus nooit zuiniger zijn dan eigen voet.

Dus er zit geen verschil tussen 120 rijden met je voet op het gaspedaal (het gaspedaal is alleen nog maar een sensor die de inspuiting regelt), of 120 rijden op de cruise control (waarbij de cruise control de functie van de sensor overneemt die de inspuiting regelt)? Echt niet.
Als je 120 rijdt dan spuit je hoeveelheid X in, of je nou op de cruise rijdt of niet. Als jij je gaspedaal 1mm lift dan wordt er minder ingespoten en rij je dus langzamer dan 120. En dus ook zuiniger.
Ik ben het met Luco eens, de cruise control kan de snelheid constant houden met zulke minimale correcties dat je daardoor zuiniger bent als het zelf te proberen exact 1 snelheid te rijden, je correcties zijn groter en daar zal een licht hoger verbruik uit komen. Maar ook maar minimaal hoger.
Laatst gewijzigd door Fabian op 02 sep 2015, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat je kunt proberen is iedere keer heuvel af ietsje harder te rijden en heuvel op ietsje langzamer. Wellicht dat je dan bij een gelijk gemiddelde snelheid toch een zuiniger verbruik kunt realiseren? 

- Macboy
Luco ik ga je nu toch wel gelijk geven. Heb gisteren richting Maastricht de CC aangezet. Vooral het stuk na Venlo waarbij je heel lang lege snelweg hebt. En inderdaad moet ik toegeven dat het dan met de CC aan zuiniger is dan met de rechtervoet.
Het gekke is dat ik meestal de CC niet gebruik omdat hiervoor onvoldoende ruimte is. Veel verkeer, vaak remmen en gas geven. De CC geeft dan ook aardig veel gas. En denk dat de winst in verbruik van de CC dan nihil is. Misschien toch wel leuk om een keer een test te doen.
Maar op de écht lange baan waarin je de vrije ruimte hebt is een CC toch zuinger heb ik gisteren gemerkt. Je was zo overtuigd dat ik je toch een kans wilde geven. En inderdaad.
Overigens blijf ik wel van mening Fabian dat het "trucje" van mij zeker effectief is. Als je bij 120km/h namelijk gas los laat dan verbruik je veel minder. Dat je dan 119km/h rijdt maakt natuurlijk geen fuck uit. Das effectief net zo snel, maar je bent dan wel veel zuiniger. Misschien niet zuiniger dan de CC, maar zeker een truc die je zou moeten gebruiken in de praktijk.
Gisteren heb ik dus vrij rustig gereden en dan ga ik op de boordcomputer toch wel richting de 1:18. Maar dan moet ik echt flink mijn best doen. Als ik gewoon lekker mezelf ben, dan haal ik effectief makkelijk 1:15. Dan kan ik gewoon redelijk veel knallen. Dan loont het totaal de moeite niet om voor 1:18 te gaan. Op 400km scheelt dat maar € 6 dus dat is het besparen natuurlijk niet waard.
Bij 140km/h met cruisecontrole verbruikt hij op de boordcomputer dan 1:13,7 dat deed de 320d toch echt gewoon veel beter met 1:18. Maar goed we gaan er paar duizend km mee maken en dan zien we verder wel.
Bedankt voor de tips in elk geval
Het gekke is dat ik meestal de CC niet gebruik omdat hiervoor onvoldoende ruimte is. Veel verkeer, vaak remmen en gas geven. De CC geeft dan ook aardig veel gas. En denk dat de winst in verbruik van de CC dan nihil is. Misschien toch wel leuk om een keer een test te doen.
Maar op de écht lange baan waarin je de vrije ruimte hebt is een CC toch zuinger heb ik gisteren gemerkt. Je was zo overtuigd dat ik je toch een kans wilde geven. En inderdaad.
Overigens blijf ik wel van mening Fabian dat het "trucje" van mij zeker effectief is. Als je bij 120km/h namelijk gas los laat dan verbruik je veel minder. Dat je dan 119km/h rijdt maakt natuurlijk geen fuck uit. Das effectief net zo snel, maar je bent dan wel veel zuiniger. Misschien niet zuiniger dan de CC, maar zeker een truc die je zou moeten gebruiken in de praktijk.
Gisteren heb ik dus vrij rustig gereden en dan ga ik op de boordcomputer toch wel richting de 1:18. Maar dan moet ik echt flink mijn best doen. Als ik gewoon lekker mezelf ben, dan haal ik effectief makkelijk 1:15. Dan kan ik gewoon redelijk veel knallen. Dan loont het totaal de moeite niet om voor 1:18 te gaan. Op 400km scheelt dat maar € 6 dus dat is het besparen natuurlijk niet waard.
Bij 140km/h met cruisecontrole verbruikt hij op de boordcomputer dan 1:13,7 dat deed de 320d toch echt gewoon veel beter met 1:18. Maar goed we gaan er paar duizend km mee maken en dan zien we verder wel.
Bedankt voor de tips in elk geval

- Luco

Dieseltje moet nog loskomen,dan wordt die echt wel zuiniger.
-
- Auto: M3P, 130i
Ziet er prima uit Mac. Chique verschijning.Macboy schreef:Mooi avond fotootje
- RutgerK
Je kan natuurlijk ook de cc één tikje naar beneden geven om zuiniger te rijden.
En om toch even te zeuren. Die 1 op 15 rijd ik ook met de e-tron zonder te laden. Dat is dan wel met 1515kg en benzine. Met een beetje doorrijden zou 1op17 toch wel te doen moeten zijn en 1 op 20+ als je met een rustige voet rijdt in een 120d?
En om toch even te zeuren. Die 1 op 15 rijd ik ook met de e-tron zonder te laden. Dat is dan wel met 1515kg en benzine. Met een beetje doorrijden zou 1op17 toch wel te doen moeten zijn en 1 op 20+ als je met een rustige voet rijdt in een 120d?
- Fabian
Vergsi je ook niet wat verschilin bandenmaat en type doet voor het verbruik.
Standaard 16 inch eco banden of 18 inch sportieve band scheelt zomaar 15%in verbruik.
Standaard 16 inch eco banden of 18 inch sportieve band scheelt zomaar 15%in verbruik.
- RutgerK
Ik rijd op 225/40/18.Fabian schreef:Vergsi je ook niet wat verschilin bandenmaat en type doet voor het verbruik.
- Macboy
Binnenkort gaat de auto naar de dealer. Stekker voorin asbak doet het namelijk niet. Meteen de nieuwe zilveren interieurlijsten erin.
Nu de auto er toch staat toch maar besloten de motor te tunen en grotere intercooler erop. Richting de 235pk en 480nm.
Hopen dat ik daarmee toch wat sneller richting de 1:18 kan komen ...
Nu de auto er toch staat toch maar besloten de motor te tunen en grotere intercooler erop. Richting de 235pk en 480nm.
- Luco
-
Macboy schreef:Binnenkort gaat de auto naar de dealer. Stekker voorin asbak doet het namelijk niet. Meteen de nieuwe zilveren interieurlijsten erin.

-
Gister even in de 120d van Ilija gereden.
Looks zijn goed. De 1 serie heb ik altijd lelijk gevonden (eerste generatie en tweede generatie voor de facelift).. het is een auto geweest die nooit 'klopte'. Het leek wel of ze 'm expres lelijk hielden zodat mensen een model hoger zouden shoppen. Deze facelift laat eindelijk zien dat het wel kan. Voorkant is gewoon mooi en achterlichten vind ik ook een vooruitgang. De rest was eigenlijk al goed bij de tweede generatie. Rood met deze velgen is ook fraai.
Interieur is niks op aan te merken, mooie leren sportstoelen, dik stuur, voelt als thuiskomen. Alle luxe die je nodig hebt zit erin.
Dan het rijden. Diesel is goed bij de les en heeft genoeg vermogen voor dagelijks. Maar klinkt niet mooi en is nooit spannend. In dat opzicht een grote achteruitgang. De bak vond ik erg fijn, soepel en schakelt op het juiste moment. Sportstand van de bak vond ik nutteloos met gekunstelde 'duwtjes' tijdens terugschakelen. Gewoon in drive is goed en bij sportiever rijden zelf flipperen. Rijgedrag is voor de rest natuurlijk niets op aan te merken, dat was altijd al goed bij de 1er.
Kortom erg fijne en mooie auto, zeker bij de hoeveelheid kilometers die Ilija maakt
Looks zijn goed. De 1 serie heb ik altijd lelijk gevonden (eerste generatie en tweede generatie voor de facelift).. het is een auto geweest die nooit 'klopte'. Het leek wel of ze 'm expres lelijk hielden zodat mensen een model hoger zouden shoppen. Deze facelift laat eindelijk zien dat het wel kan. Voorkant is gewoon mooi en achterlichten vind ik ook een vooruitgang. De rest was eigenlijk al goed bij de tweede generatie. Rood met deze velgen is ook fraai.
Interieur is niks op aan te merken, mooie leren sportstoelen, dik stuur, voelt als thuiskomen. Alle luxe die je nodig hebt zit erin.
Dan het rijden. Diesel is goed bij de les en heeft genoeg vermogen voor dagelijks. Maar klinkt niet mooi en is nooit spannend. In dat opzicht een grote achteruitgang. De bak vond ik erg fijn, soepel en schakelt op het juiste moment. Sportstand van de bak vond ik nutteloos met gekunstelde 'duwtjes' tijdens terugschakelen. Gewoon in drive is goed en bij sportiever rijden zelf flipperen. Rijgedrag is voor de rest natuurlijk niets op aan te merken, dat was altijd al goed bij de 1er.
Kortom erg fijne en mooie auto, zeker bij de hoeveelheid kilometers die Ilija maakt

- GTRene
mooi omschreven
klinkt best goed, voor meer DF zou een leuke 130d of 135d mooi zijn.

klinkt best goed, voor meer DF zou een leuke 130d of 135d mooi zijn.
- Macboy
Re: BMW 120dA van Macboy (verslag pag 7)
Wat een prachtige auto is het toch geworden !
Op deze foto lijken hem spacers ook niet te misstaan. Echter nooit gedaan. Misschien even wat beter bekijken met foto van achteren. Iemand hier ideeën over ? Hij gaat toch naar de dealer binnenkort.
Misschien PDC aan de voorzijde laten monteren
Op deze foto lijken hem spacers ook niet te misstaan. Echter nooit gedaan. Misschien even wat beter bekijken met foto van achteren. Iemand hier ideeën over ? Hij gaat toch naar de dealer binnenkort.
Misschien PDC aan de voorzijde laten monteren

- Bijlagen
-
- image.jpg (260.53 KiB) 2061 keer bekeken