Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43445
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Arthur » 03 sep 2015, 21:18

:thumbup:

E60 M5
Berichten: 1000
Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door E60 M5 » 03 sep 2015, 21:19

Booooh schreef:
dvh schreef: Afbeelding

' op de camping ' :tooth:
Afbeelding

Schitterend! :lollerdelol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 04 sep 2015, 00:23

lol :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Macboy » 04 sep 2015, 00:46

Doe mij toch maar die Porsche als daily. Maakt niet uit welke. Met dun alcantara stuur aub :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Macboy » 12 sep 2015, 20:30

Vandaag 283km/h met Romo ... helaas daarna vol in de ankers. Alsof het niks is met die remmen :shock:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (189.8 KiB) 2910 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (926.12 KiB) 2910 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 12 sep 2015, 20:51

mooie kar zo

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 12 sep 2015, 21:40

Heerlijke rit, waarbij de obligate tunnelrun in Arnhem uiteraard niet gemeden kon worden (wellicht kan dat filmpje even gepost worden, met dank aan Xavier !)

Nederland en Duitsland aangedaan, en dan blijft mijn voorgaande verhaal over min en pluspunten van deze GTS staan als een huis.

Deze kar excelleert als ie max op de kop krijgt, max accelereren, max remmen, vooral laat insturen zodat de kar zich mooi in de veren zet en goed gaat grijpen. Dan is het waanzinnig in alle opzichten, al je sensoren draaien overuren !! Kar heeft verschrikkelijk veel over, reserves waar ik met mijn beperkte rijders competenties niet eens in de buurt kom dan wel durf te komen.

Het sturen blijft ik wat lastig vinden, de kar laat zich niet ontspannen sturen, dat moet heel actief gedaan worden, zeker op snelheid, het stuur wil naar de middenstand, in die zin leg je kar niet in een bocht, je trekt hem in een bocht waarna je kracht moet blijven genereren (dat bedoelde ik in voorgaande stuk ook over "vechten") Op den duur vind ik dat vermoeiend rijden.

Verder briljant natuurlijk, mooie reacties van mensen onderweg, iedereen heeft er plezier aan, Porker Dusseldorf met een bezoekje vereert, mochten nog even naar binnen hoewel de tent eigenlijk al dicht zat, lekker eten, kortom; een briljante middag en avond weer !!

Ilija bedankt, op naar de volgende keer !!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2015, 10:55

Is dat sturen niet gewoon een kwestie van wennen?

Mijn ervaring is dat het in het begin opvalt maar dat het na een tijdje gewoon is. Als ik een tijd in andere auto's gereden heb en dan weer in mijn M3 stap bijvoorbeeld dan valt het echt op hoe zwaar die auto stuurt en hoeveel self centering die auto heeft maar na 2 dagen is het weer gewoon zeg maar.

Het heeft ook voordelen, bijvoorbeeld dat het meer feedback geeft wbt hoeveelheid grip en gladheid enz. Daarnaast is evt wat overstuur corrigeren makkelijker, je laat even het stuur los en als de wielen recht staan geef je nog een slag bij en klaar. Of in een krappe 180 graden bocht waarbij je het stuur overpakken moet, insturen en bij uitkomen kan je gewoon het stuur door je handen laten glijden en hoef je niet te hoepelen.

Mijn andere M3 heeft een stuurbekrachtigingssysteem van een E46 M3 en dat vind ik vreselijk. Veel meer bekrachtiging en daardoor verdwijnt een groot deel van het gevoel en feedback, maar je kan hem als het ware wel met 2 vingertjes de bocht door sturen.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig bij de standaard modellen van BMW is en de M modellen maar bij de oudere auto's hadden de M versies bijvoorbeeld door gebruik van positief caster een sterker zelf centrerend effect.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Hielke » 13 sep 2015, 11:06

romo schreef:
Verder briljant natuurlijk, mooie reacties van mensen onderweg, iedereen heeft er plezier aan, Porker Dusseldorf met een bezoekje vereert, mochten nog even naar binnen hoewel de tent eigenlijk al dicht zat, lekker eten, kortom; een briljante middag en avond weer !!

Ilija bedankt, op naar de volgende keer !!
Romo gaat meer voor de 'eat back' dan voor de feedback. :lol:

Zoals je dat met die besturing uitlegt dan denk ik; ja, zo hoort het op een sportieve auto.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 11:35

Ik kan er niet echt aan wennen, het valt me elke keer weer op en elke keer gaat het me (meer) tegenstaan. Het doet me echt denken aan een soort van torque steer, ik weet het, vloeken in de kerk, maar zo is het gewoon.

Te veel kracht zetten, te veel weerstand, levert dus geen goede feedback op, integendeel, de feedback gaat ten onder aan het kracht/weerstand spel. Ik wil geen "kunstmatige" krachten met en tijdens het sturen. Er komt helemaal geen feedback, dat stuur wil alleen maar gecentreerd worden, komt bij dat het stuur erg dun is en het alcantara geen lekkere grip geeft, dan gaat het dubbel op. Het stuur is net zo dik als het stuur in de Suzuki Alto van mij n moeder, het voelt goedkoop, dat is wat het is.

Het is wellicht sportief, zeker als je maar een uur wil knallen, maar voor langer rijden vind ik het dus zoals gezegd vermoeiend, het is een auto die continu aandacht vraagt, nodig heeft, juist in een bocht, continu corrigeren. Kan sportief zijn, dat weet ik niet, wat ik wel weet dat het IMHO onrustig rijdt, nu snap ik ook waarom mensen die echt knallen in dit soort karren altijd met stuurcorrecties bezig zijn. Ik vind het onrustig ogen, voelen, niet mijn manier van sturen.

Ik denk dat het ook zo gedaan is vanwege de kleine wielbasis (2,47 m ) dat geeft een matige rechtuitstabiliteit op snelheid, door het stuurwiel geforceerd naar de middenstand te brengen wordt de stabiliteit meer geborgd.

Het blijft voor mij tegenstrijdig, een auto gemaakt voor het bochtenspel, die dan zoveel weerstand vertoont, das een contradictie IMO.

Iedereen heeft het altijd over het "feit" dat Porker het summum op stuurgebied is, dat waag ik te betwijfelen, ik kijk er kritisch naar en ik benoem wat me bevalt en wat me tegenstaat, de kar ligt goed, wegligging, veergedrag, remmerij, das van de bovenste plank, motorisch machtig, maar vwb het stuurgevoel heb ik daar een heel andere mening over.

Feedback is prima, maar niet zo, de eat back was wederom dik voor mekaar :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 13 sep 2015, 11:54

wielbasis op bv een M coupe is iets van 2.46 meter, dat zal het niet zijn.

kan je niet eens de afstelling nalaten kijken en of anders afstellen?

bedoel je kan toe in of out wat bijzetten, misschien ook camber? en wie weet zelfs caster?

je kan het sowieso wat verfijnen/veranderen, misschien staat het wel super safe? who knows, misschien eens bij een specialist je verhaal vertellen en kijken wat er te stellen is, kost niet veel en kan een stuk meer DF geven.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Hielke » 13 sep 2015, 11:55

Wat zegt Ilija van de besturing?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 11:56

Die auto is standaard zo afgesteld, daar ga ik niet mee experimenteren, zo is het bedoeld door Porker.

Daarom blijft het dus voor mij tegenstrijdig. Het sturen is de Achilleshiel van deze kar, dat zou niet zo moeten/mogen zijn bij een kar die het van zijn agiliteit moet hebben.

Ilija is Porker blind, met respect, daar krijg je geen objectief verhaal meer uit na gisteren....... :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2015, 12:17

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe Romo het verschil ervaart tussen bijvoorbeeld de 1M en de GTS.

Beiden zijn namelijk qua layout niet al te verschillend, relatief korte wielbasis.

Een 981 Cayman GTS heeft voor zo'n 8.5 graad caster staan en een 1M iets meer als 7 graden. Dat zou een Cayman inderdaad wat meer zelfcorrectie moeten geven. Maar je hebt ook nog zoiets als trail afstand, dat heeft er ook veel mee te maken.

Kan ook gewoon een verschil in de stuurbekrachting zijn. Als die bij de Porsche minder zwaar afgesteld is dan word het sturen ook zwaarder.

De reden dat veel auto's vroeger veel minder caster hadden is het ontbreken van stuurbekrachtiging, een auto met 6-8 graden caster en een hoop trail is haast niet te rijden zonder bekrachtiging.

Uiteindelijk is het ook gewoon subjectief, de 1 houd van licht sturende auto's de ander niet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 12:23

-1M dik stuur met veel grip en de GTS dus niet

-1M heeft veel minder zelfcentrerend vermogen, zelfs iets te weinig heb ik wel eens hier genoemd, met name bij stadsverkeer uit een haakse bocht komt ie traag om, maar in snelle bochten vind ik het veel prettiger, ik hoef niet te corrigeren, niet te werken ( dus continu maar kracht zetten om de trek naar de middenstand tegen te gaan, want dat gebeurt dus niet)

-de 1M leg je in een bocht, en als je bocht goed kent of inschat dan doe je het gelijk goed en hoef je niet te corrigeren, dat geeft heel veel rust in het rijd en stuurgedrag, de Porker blijft om kracht vragen, want het stuur wil naar de middenstand, dus meer correcties, meer kracht, meer onrust. Je moet hem in de bocht blijven trekken/duwen afhankelijk hoe je eigen stuurmanier is.

-1M is bij 1e stuurinput directer en meer bij de les, dus meer agiel, de Porker is de 1e stuurinput doods en traag, maar dan komt ie ineens om. (komt door caster denk ik) uiteraard is de 1M hydraulisch en de Porker elektrisch bekrachtigd

@ Bert, het is niet zo zeer licht sturen, maar meer het voelen van krachten in en tijdens het sturen zelf, das dus waarom iedereen een voorwielaandrijver vervloekt, want voelbare aandrijf krachten in en tijdens het sturen, dit voelt voor de Porker net zo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22518
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Niels » 13 sep 2015, 12:27

En dan te bedenken dat je een GT4 hebt overwogen Robert :) Je bent overduidelijk een BMW man en ik zou me nog eens goed bedenken of je de 1M wel wilt verkopen.....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 13 sep 2015, 12:42

wat je omschrijft bij de porker had ik zo ongeveer bij de Speedster Turbo (Opel) die ik destijds bijna nieuw had gekocht, heel irritant, je moest als het ware kracht zetten om hem uit de middenstand te halen, voelde heel onnatuurlijk.
Bij de M coupe of Lotus Elise heb je dat bv totaal niet, stuurt gewoon goed en gelijkmatig qua kracht zeg maar.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2015, 13:00

romo schreef:-1M dik stuur met veel grip en de GTS dus niet

-1M heeft veel minder zelfcentrerend vermogen, zelfs iets te weinig heb ik wel eens hier genoemd, met name bij stadsverkeer uit een haakse bocht komt ie traag om, maar in snelle bochten vind ik het veel prettiger, ik hoef niet te corrigeren, niet te werken ( dus continu maar kracht zetten om de trek naar de middenstand tegen te gaan, want dat gebeurt dus niet)

-de 1M leg je in een bocht, en als je bocht goed kent of inschat dan doe je het gelijk goed en hoef je niet te corrigeren, dat geeft heel veel rust in het rijd en stuurgedrag, de Porker blijft om kracht vragen, want het stuur wil naar de middenstand, dus meer correcties, meer kracht, meer onrust. Je moet hem in de bocht blijven trekken/duwen afhankelijk hoe je eigen stuurmanier is.

-1M is bij 1e stuurinput directer en meer bij de les, dus meer agiel, de Porker is de 1e stuurinput doods en traag, maar dan komt ie ineens om. (komt caster denk ik) uiteraard is de 1M hydraulisch en de Porker elektrisch bekrachtigd

@ Bert, het is niet zo zeer licht sturen, maar meer het voelen van krachten in en tijdens het sturen zelf, das dus waarom iedereen een voorwielaandrijver vervloekt, want voelbare aandrijf krachten in en tijdens het sturen, dit voelt voor de Porker net zo.
Klopt ik weet wat je bedoeld maar het is eigenlijk een functie van beiden.

Die krachten die je voelt komen in principe uit de geometrie, welke dus een bepaalde mate van self centering heeft.

Lichter of zwaarder sturen, dus meer of minder bekrachtiging vergroot dit in principe uit of werkt het weg.

Je kan dus in theorie een auto maken die haast geen zelf centering heeft maar toch zwaar stuurt, of een auto met een hoge mate van self centering maar waarbij je het niet voelt omdat je pink al sterk genoeg is om dit tegen te houden.

De reden dat veel fabrikanten dit toepassen is zogezegd de feedback door het stuur. Als jij op een natte ondergrond rijd oid dan voelt het sturen lichter aan omdat je banden minder grip hebben, dan is ook de zelf centrerende werking minder en dit neem je waar doordat je minder kracht hoeft te zetten.

Maar de mate waarin dit gewenst is is uiteraard voor iedereen anders. Als je veel snelweg rijd en gewoon op 80-90% door de bocht gaat dan is het wellicht minder gewenst als wanneer je een dagje op Assen rijd.

Voorheen hadden auto's op snelheid ook last van aerodynamische lift, dus het sturen werd van nature lichter op hoge snelheid. Nu is het al zo dat veel auto's neutraal zijn of zelfs downforce hebben. Dan werkt het dus precies omgekeerd, het sturen word zwaarder op hoge snelheden.

Voorbeeldje met mijn M3 waarop een E46 systeem zit, met het E36 systeem kon je als het ware in je stuur voelen dat je banden warm werden en meer grip kregen. Nu met een E46 systeem voel je haast niks, het is puur een kwestie van aan het stuur draaien en kijken of hij door de bocht gaat, zo nee ga je te hard, zo ja kan je nog harder bij wijze van spreken. Het maakt het IMHO lastiger om turn in snelheden te beoordelen. Dat is zelfde auto, zelfde banden, zelfde geometrie alleen een ander type stuurbekrachtiging :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 13:08

Mooi verhaal, het blijft idd een compromis van functies en geometrische instellingen.


En dan komt je uit bij persoonlijke preferenties, waarvan akte.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 14:27

Nog eens wat gegoogled;

We would prefer the no-longer-available hydraulic steering system, because the new direction-finder is sometimes too clever for its own good. At low speed, the rack-and-pinion device enhances the self-centering force, which is okay for parking but counterproductive through hairpins. Equally debatable is what Porsche describes as filtering action. Although well meant and effective, these brief and barely noticeable correcting inputs can be more of an irritation than a help. Especially through undulating corners, on off-camber blacktop, and along aquaplaning grooves, it sometimes feels as if car and driver are debating who is in charge.
Dit is dus exact wat ik voel en bedoel !!!!!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door dvh » 13 sep 2015, 15:28

Gewoon alles eruit en mooi voor een M2 gaan straks :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 15:46

dvh schreef:Gewoon alles eruit en mooi voor een M2 gaan straks :)
Das het idee idd........


Tot zo ver de geruchten vwb een PDK GT4;

Having spoken to Andreas Preuninger this morning; this is his official position on a PDK version GT4 and requested I share with the Internet:

"I am afraid the current GT4 with PDK story is complete nonsense, I never said this to anybody. I generally state that we monitor the market Situation before we plan new models and that future generation GT cars could offer the choice of either manual or PDK, but thats years from today and not decided yet. I have no problem if you share that Information."

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27085
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 13 sep 2015, 19:42



Aan het eind geluid op max, dan snap je het wel.............

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 13 sep 2015, 21:04

ooh lekker in de tunnel, knappert ook lekker.

trouwens is het niet zo dat de GT4 een ander stuur-rack heeft? bedoel, dat die ook wat anders stuurt?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Macboy » 14 sep 2015, 00:43

Prachtig om de verhalen hier te lezen. Romo kan het gelukkig ook goed uitleggen. En hij is zeker een BMW man, maar dit was een mooi en waardig uitstapje. Over op de M2. Vertrouwd en wel terug naar de basis van zijn vertrouwen.

Uiteraard ben ik het met een aantal punten niet met hem eens, maar ben ik inderdaad totaal niet objectief als het op Porsche uitkomt. Voor mij kunnen ze weinig fout doen... misschien een Cayman Turbo introduceren ?

Dat geluid is echt magistraal. Jammer vanwege het verkeer in de tunnel maar klinkt gewoon als een F1. Mooier geluid heb ik tot dusverre niet gehoord. Nekkendraaier pur sang. Iedereen maar dan ook iedereen kijkt naar de auto. Stilstaand nog steeds diep onder de indruk. Rijdend walhalla. Remmend toonvoorbeeld.

En proberen die topsnelheid keer te halen. Aan de bandendruk lag het deze keer in elk geval niet. Hoewel 283km/h best hard is, maar kan nog wel wat harder. Auto voelt extreem stabiel nog op die snelheid.

Verder nog steeds zodanig onder de indruk dat ik geen objectieve test kan doen. Komt nog wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten