120dA Macboy: overnameprijs bekend !

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

Wat heb ik gekozen ?

BMW 120dA
24
35%
Golf GTD DSG
44
65%

Totaal aantal stemmen: 68

Luco

Re: De nieuwe leasebak van Macboy (verslag pag 7)

Bericht door Luco » 19 aug 2015, 05:57

Macboy schreef: Heb nog geen grenzen opgezocht maar klaverblad met 90 met vingers in de neus en sturen met het knietje.
Pics or it didn't happened :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 19 aug 2015, 23:03

Mooi avond fotootje
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (519.33 KiB) 2545 keer bekeken

RutgerK

Bericht door RutgerK » 20 aug 2015, 10:00

Mooier combi van lak en interieur.
Ik heb acht jaar geleden overwogen om een 120d te leasen. Reed geweldig maar de A3 Sportback voelde minder claustrofobisch en praktischer. De achterkant van de F20 heeft mij nooit kunnen bekoren. De facelift heeft het iets verbeterd maar het ziet er nog steeds uit als een noodoplossing tot het nieuwe model. De rode lak maakt de achterlichten misschien wat minder prominent aanwezig bij daglicht. :-)

k33z

Bericht door k33z » 20 aug 2015, 13:53

Ik vind eerlijk gezegd de achterkant van de pre-facelift mooier. De voorkant vind ik weer mooier van de facelift.

Geertmans

Bericht door Geertmans » 20 aug 2015, 14:41

k33z schreef:Ik vind eerlijk gezegd de achterkant van de pre-facelift mooier. De voorkant vind ik weer mooier van de facelift.
Scheelt weer, hoef je alleen maar de neus te upgraden :blink:

k33z

Bericht door k33z » 20 aug 2015, 15:48

Geertmans schreef:
k33z schreef:Ik vind eerlijk gezegd de achterkant van de pre-facelift mooier. De voorkant vind ik weer mooier van de facelift.
Scheelt weer, hoef je alleen maar de neus te upgraden :blink:
Doe er helemaal niets aan, nog beter :)

Macboy

Bericht door Macboy » 21 aug 2015, 09:00

Naar aanleiding van de opmerking van Arthur in zijn 320d draad het volgende opgeschreven. Misschien kunnen anderen nog iets toevoegen of corrigeren dan wel aanvullen ?

Wat betreft de eco-sport knopjes naast de pook het volgende:

1. De standen sport en sport+ geven ten opzichte van de comfort stand een andere gasrespons. Klein millimeter gas geven en de auto krijgt al diesel injectie. Vooral te merken door in eco stand te zetten: dan maakt een cm gasgeven nog niks uit. Dus puur de gasrespons.

2. Daarnaast stuurt het stuur zwaarder bij sport en sport + stand. Veelal op de snelweg is dat iets fijner. In comfort en eco draait het stuur wat lichter (bij mij overigens niet omdat ik de optie variabel sturen niet heb).

3. Indien je adaptief onderstel zou hebben zou bij de sport en sport+ stand onderstel strakker zijn geveerd dan de comf en eco stand.

4. Het verschil tussen sport en sport+ is dat DSC half uit is in de laatste stand. Gecontroleerd driften is dan mogelijk maar de elektronica grijpt nog wel in. DSC helemaal uit (knop DSC lang indrukken) is enige remedie maar dan schiet hij ook automatisch in comfort stand (gek genoeg).

5. De nummers 1-4 hierboven hebben niks te maken met de automaat en automaatstand. Al deze zaken bij 1-4 functioneren ongeacht welke stand je pook staat.

Wat betreft de pook het volgende:

6. In stand D fungeert de automaat als een gewone automaat. Schakelt wanneer hij denkt dat het nodig is. Gasrespons is afhankelijk van de stand hierboven. Je kunt de automaat "helpen" met de diepte van het gaspedaal en door het mm loslaten daarvan. Beetje dieper intrappen resulteert dan in powerband 2000-3500 toeren als het goed is met 75% gaspedaal ingetrapt. Gaat ie nou iets verder door richting 4000 (wat ik ook niet prettig vind) dan kan je bij 3500 heel iets gas liften en schakelt hij heerlijk op. Met flippers aan het stuur kun je dit ook corrigeren. Maar ook niet nodig, want je voet lost dit op. En Arthur heeft geen flippers.

7. Stel dat je de auto wat sportiever wil laten rijden. Dat betekent dus dat je niet wil dat ie meteen in zijn 8 zit maar daarnaast ook dat je bijvoorbeeld meer inhaal acties wil doen of meer bochtenwerk. In D stand schakelt hij dan altijd zo snel mogelijk naar de laagste versnelling. Dat kan dan irritant zijn omdat je bijv nog een auto wil inhalen of bocht uitkomend het gas erop wil hebben. Wat je dan doet is de bak een tik naar links geven. Hij zit dan nog steeds in D (drive) stand maar dan in de sportieve modus (S modus). Dat zie je dan met die S in je scherm. De S betekent dus dat de automaat nog steeds al het werk doet maar in sportieve modus. Je zult zien dat hij dan veel minder snel opschakelt maar de bak in hogere versnelling laat gedurende paar seconden. Totdat ie doorheeft dat je niet doorpakt en dan schakelt ie op. In mijn auto ook zonder naar 4500/5000 toeren te gaan (wat ik ook irritant zou vinden) maar dat doe je ook weer door de truc met gaspedaal stand toe te passen. Hij schakelt dan echt heerlijk sportief zonder onmodig hoge toeren te maken.

8. De laatste mogelijkheid is dat je (zie punt 9) de controle zelf tijdelijk (alleen met flippers aan het stuur) of (zie punt 10) langdurig overneemt.

9. De tijdelijke overname is bij de D stand door een flipper op het stuur aan te raken. Na paar seconde gaat ie dan weer terug van M naar D. Ik doe dat bijvoorbeeld bij plots en snel inhalen (dat gaat iets sneller dan gas intrappen en de automaat wakker laten worden). Maar vooral gebruik ik het als ik hem niet in de S stand heb maar wel snel vooruit wil maar niet 4500/5000 toeren wil hebben. Bijvoorbeeld bij stoplicht toch even zin om te knallen en dan gaspedaal 100% intrappen, waardoor de automaat naar max toerental wil klimmen, maar omdat ik dat niet wil ik hem handmatig bij 3500 doorklik naar de volgende versnelling. Door de rechter + flipper 1 seconde ingedrukt te houden schiet hij weer meteen naar de D stand.

10. Voor langdurige manuele overname klik je de pook naar links. Dat is de manuele stand (M). Dan de + en - van de pook gebruiken dan wel de flippers aan het stuur.

Heb dit nu in een weekje allemaal beetje ontdekt Arthur.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 21 aug 2015, 11:45

Aanvulling op automaat:

In Sport en Sport+: Niet alleen gas en stuur wordt anders. Automaat (bij mij) ook een versnelling lager zitten. Dus iets meer toeren (en verbruik) daardoor is hij wat alerter.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 aug 2015, 13:03

Heel verhaal, Macboy :thumbup: Heeft de BMW eigenlijke FWD of RWD? :tooth: :wink:
Maar ff serieus, je kunt nl, nadat je de pook naar links hebt gezet, ook nog de sport en sport+ indrukken met de schakelaar naast de pook. Dan komt er naast de S ook nog sport te staan. Hij is dan al teruggeschakeld om het sportievere programma te gebruiken. Volgens mij gaat dan het sturen ook zwaarder terwijl je, bij alleen pook naar links dit niet hebt.
Maar ik heb hem nu een jaar en gebruik dat nooit. Soms ff in sport voor wat vlotter inhalen. Verder altijd comfortstand.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 aug 2015, 09:39

Dat staat er toch ook ? Pook en knopjes werken los van elkaar en kun je dus combineren. De S van de handbak is dus wat anders dan de SPORT van de knopjes.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 aug 2015, 10:08

Dan ligt het aan m'n leesvermogen :)
Slaat een generatie over, m'n dochters zijn erg goed in "begrijpend lezen" :wink:

Arthur

Bericht door Arthur » 22 aug 2015, 10:48

Oh, wacht ff. Volgens mij leg je het uit bij punt-5 :tooth:
:wink:
Thnx :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 aug 2015, 19:00

Vorige week maandag in de parkeergarage zien staan toen ik op kantoor in Deventer moest zijn. Echt een plaatje! Dikke configuratie. Veel succes ermee! :D

Macboy

Bericht door Macboy » 31 aug 2015, 19:53

En dan kom je niet even langs voor een bakkie ? Kantoor aan overkant uitgang parkeergarage !

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 aug 2015, 20:08

Ik zag het maar ik was al laat voor mijn eigen afspraak! Volgende keer als ik in de buurt ben PB ik even!

Macboy

Bericht door Macboy » 31 aug 2015, 20:11

Even een korte update na 4000km. Laat ik voorop stellen dat ik zeer maar dan ook zeer onder de indruk ben van de totale package van de auto. Ben echt super blij ermee. Open dak lekker veel gebruiken. Heerlijke stoelen met leder en dik stuurtje. Mooie zitpositie ook weer. Heb gewoon elke dag zin om er even in te rijden.

Bluetooth muziek afspelen met telefoon is echt een briljante uitkomst voor mij. Geluid van de HK vind ik echt indrukwekkend. Komt extreem in de buurt en zelfs beter denk ik dan de eerdere Bose installatie in de A3. De automaat doet zijn werk geweldig goed. Heb hem voornamelijk gewoon in D staan en heel af en toe in S als ik wat wil sporten. Maar zeker niet elke keer want even mee flipperen doet het ook prima.

Motorisch ben ik onder de indruk van het vermogen. Was wel de powerbox aan het overwegen maar dat zal ik nog nader moeten overdenken. De auto heeft het niet nodig. Boven de 180 merk je dat het vermogen wat tegen begint te vallen. Daar is de diesel alles behalve koning. Maar tot 160 dikke prima.

Het verbruik over de gehele periode valt me wat tegen. Op dit moment 1:14,9. Dat is natuurlijk extreem zuinig vergeleken met de M135i maar het is ook bij lange na geen 1:18. Denk dat er een paar redenen voor zullen zijn. Een diesel moet ingereden worden en doet vaak pas na 10.000 km zijn werk echt naar behoren. Bij een nieuwe auto zal het verbruik in het begin ook tegenvallen. Toch redelijk wisselend toerental gereden. Verder heb ik nog best wel aardig doorgereden ook en dat komt het verbruik ook niet ten goede. Tot slot is een automaat ook gewoon wat minder zuinig, denk tot wel 2 liter per 100km. Al met al toch wel tevreden, hoewel het nog wel wat beter mag. 750km met tank mag van mij wel richting 850km gaan.

De remmen doen het goed maar zijn duidelijk een stuk minder dan de M performance remmen op de M135i. Veel minder gevoel en veel minder bijterig vooral. Effectief zal het mogelijk niet schelen, maar gevoelsmatig geeft het een stuk minder vertrouwen op hoge snelheid.

Wat me heel erg opvalt is de kleinere draaicircel. Weet iemand hier iets van ? Had het eerder al gevraagd. Dat is toch echt wel heel opvallend en zal denk ik aan het ontbreken van alle stuur hulpjes liggen ? Beide wagens hadden M-onderstel met 18" dus dat kan het niet zijn. Toch wel een prettige bijkomstigheid.

De wegligging voelt heel erg strak. Heb nog steeds absoluut niet het gevoel dat dit minder is dan in de M135i en dat verbaast mij toch wel heel erg. Geen Michelin Pilot super sport meer namelijk. Maar ik merk gewoon dat de 4-cilinder gewoon veel lichter voorin is. Een diesel is weliswaar zwaarder maar 2 cilinders minder doet wonderen.

Er zit ook launch controle op en dat heb ik één keer geprobeerd: toch wel heel gaaf en apart gevoel in de buik. Heeft te maken met de auto die in de veren wordt gedrukt door gasgeven en remmen tegelijk. Niet te vaak doen dus.

Tot slot zijn de zilveren interieurlijsten besteld.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 aug 2015, 22:07

Vrijdag was het zover, appje dat de BMW in aantocht was voor een snelle eerste kennismaking, nou, dat wil je niet missen, dus ik maar overwerken op de vrijdag middag :tooth: :lol:

Prachtige kar met een opvallende kleur, direct is duidelijk hoeveel volwassener de nieuwe neus overkomt, er komt nu echt wat aan, en doet niets onder voor de "hogere" broeders. Weg de deuk in het front, weg de hangende ogen, het ziet er allemaal zoveel strakker uit, niemand kan daar nog onderuit.

Dan die stoelen, ik ging zitten en dan weet je het weer, bam en het zit zo vertrouwd, zo goed, zo strak, stuur idem dito, man man wat ligt dat stuur toch goed, Porker eat your heart out, zo moet een stuur qua dikte en gevoel zijn.

Die ergonomie zoals hier tentoongespreid moet ik echt nog ergens anders tegenkomen, zelfs dus niet in een Porker.

Het thuiskomen gevoel in optima forma !

GTRene

Bericht door GTRene » 31 aug 2015, 23:42

gebruik je gewone diesel of een soort van V-power diesel, al weet ik niet of die daar ook echt meer fut van krijgt, maar kan maar zo :D

Knot

Bericht door Knot » 01 sep 2015, 08:41

Macboy schreef: Er zit ook launch controle op en dat heb ik één keer geprobeerd: toch wel heel gaaf en apart gevoel in de buik. Heeft te maken met de auto die in de veren wordt gedrukt door gasgeven en remmen tegelijk. Niet te vaak doen dus.
Je bedoelt dat je buik daar niet tegen kan? :lol:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 01 sep 2015, 09:49

Wordt zeker nog iets zuiniger. En ja dan moet je gaan kijken naar wat de rechtervoet doet. Met beleid rijden haal je wellicht die 1 op 18.

Maar op zich is 1 op 15 met flink doorrijden toch niet zo slecht. Je hebt bijna 200 pk erin liggen.

Reind

Bericht door Reind » 01 sep 2015, 10:24

Verbruik is gewoon erg afhankelijk van je rechtervoet.

Met de Seat tdi rij ik met normaal rijgedrag (= zoals iedereen rijdt) 1:19/20. Als ik me best doe haal ik zelfs 1:23. Maar mijn gemiddelde verbruik over de laatste 5000KM is gewoon 1:16,7. 1x raden hoe dat komt.

Ik weet dat in de praktijk de E87 (120d) meer brandstof verbruikt dan de E90/91 (320d). Nu weet ik niet of dat bij de nieuwere types ook zo is.

Macboy

Bericht door Macboy » 01 sep 2015, 10:40

Dat is ook zuinig voor een auto met 190pk. Punt is alleen dat er weinig verschil lijkt te zijn tussen rustig en wat minder rustig gebruik. Laat ik voorop stellen dat een gemiddeld verbruik op de lange duur van 1:15 top zou zijn. Zeker met mijn gebruik. Das gewoon 700km rijden en dan voor €53 volgooien en extreem besparen.

Maar bij (extreem) rustig gebruik moet hij makkelijk 1:20 kunnen halen. Dat zie ik hem dus nog niet doen. Heb veel ritten ook rustig gereden en dat uit zich nog niet in mooie waardes. Maar als ik even op en neer ga naar Utrecht en niet harder dan 120 rij dan moet ik makkelijk 1:18-1:20 gemiddeld kunnen halen. Dat doet ie dus niet. En dat ligt denk ik nog aan het inrijden van een diesel motor.

Zo bedoelde ik het dus meer. Het gaat mij overigens ook vooral om de actieradius. Kom dit jaar wekelijks in Maastricht en dan maakt 700km of 850km toch weer net een extra tankstop uit. Zou het dan heel graag net met 1 tankbeurt twee keer willen halen heen en terug. Dat moet toch lukken. Mijn vorige 175pk en 170pk diesels haalden jaren geleden makkelijk gemiddeld 1:18 dus dan moet deze moderne BMW dat ook kunnen natuurlijk. Met de M135i kon ik overigens ook 1:12 halen als ik rustig reed. Dan is 1:14,9 geen extreem zuinige waarde natuurlijk. Is natuurlijk niet te vergelijken, maar toch.

Er gaat overigens gewone diesel in. Die additieven is pure oplichting volgens mij. Komt in elk geval uit dezelfde tankwagen aangereden en dan gaat er bij de pomp een goedje bij toch ?

Tristan

Bericht door Tristan » 01 sep 2015, 10:52

Mijn 123d reed ook ca. 1:15 met stevig doorrijden (ook met chip). Let eigenlijk nooit op verbruik/zuinig rijden maar kan me voorstellen dat 1:16 a 1:17 mogelijk geweest zou zijn. Met 204pk (later 250) vind ik dit prima.

WJ

Bericht door WJ » 01 sep 2015, 10:52

Dieseltjes beginnen (imo) het lekkerst/best te lopen bij 20k. Die diesel vpower meuk geloof ik ook niet in..

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 sep 2015, 11:34

Macboy schreef:
Er gaat overigens gewone diesel in. Die additieven is pure oplichting volgens mij. Komt in elk geval uit dezelfde tankwagen aangereden en dan gaat er bij de pomp een goedje bij toch ?
Ik zelf ben best wel pro Ultimate diesel, over lange termijn prettige (niet altijd even meetbare) resultaten. Meerdere malen bij exact dezelfde auto's waar je wat makkelijker mee kan toppen, verschil kunnen meten. Verder denk ik dat 'goede' brandstof sowieso de beste oplossing is.
Mijn 520d deed met 275/245 over 130dkm gemiddeld 1 op 17, met relatief weinig 100km zones.

Plaats reactie