Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
dvh

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door dvh » 29 aug 2015, 19:34

Bmw über alles blijft maar weer :hungry:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 30 aug 2015, 09:32

Het is wat Romo zegt. Pas na verloop van tijd leer je een auto echt goed kennen, incl de minpunten. Jammer dat de Porker net niet brengt wat je er van verwacht. Maar een M2 lijkt me een mooi medicijn ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 30 aug 2015, 12:52

Bizar wat een ontmoeting met mijn 120d al niet teweeg kan brengen. Lezen ze dit op Gummen ook mee ?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 aug 2015, 19:20

Zoals ik reeds appte;

Die stoelen zitten als gegoten................voelde als thuiskomen.... :D

Kasteel

Bericht door Kasteel » 30 aug 2015, 20:46

romo schreef: - Stoelen (sportstoel +), te weinig lumbaal steun, te ruim voor mij in de taille, het zitvlak is te kort (ik heb niet eens lange benen) en het boven been wordt onvoldoend ondersteund, wat leidt tot een soms verkrampte zit houding. Gisteren zat ik even in de nieuwe kar van Macboy, nou dan voel ik het verschil direct, dit ten faveure van de BMW. Het zit gewoon beter voor mij. Het M stuur is zoveel beter qua gevoel en grip, de Porker komt niet in de buurt.
Stoelen ben ik het compleet mee eens, de std 2-3 weg verstelbare stoelen vind ik beneden verwachting, optie van de 18-weg verstelbare of de kuipen (ondanks jouw slechte ervaring), lijkt de oplossing
romo schreef:
Dan op snelheid door een bocht, dat onderstel wil wel, geen twijfel, maar dan het sturen. Het stuur vraagt in een bocht altijd om kracht ( op een manier dat het doet denken aan een voorwiel aandrijver !!) Er is een zeer groot en sterk zelf centrerend vermogen aanwezig, in een bocht ben je continu aan het "vechten" om hem er goed in te houden. Ik weet dat het raar klinkt, maar dit is wat ik ervaar en voel.
Kan dit dus totaal niet rijmen met mijn ervaringen me de Boxster, het 'vechten' kan ik niet herkennen. Enige wat ik jammer vond was dat je ECHT hard moet gaan om het te kunnen waarderen, daar waar de 1M bijvoorbeeld bij 70% ook al wel leuk is :).

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 aug 2015, 21:00

Ik heb eens even op Planet 9 geloerd, daar wordt onwijs geklaagd over de stoelen, ik wist het niet eens, maar vanmiddag pas nagelezen, ook over de 14-18 instelbare stoelen !

Dan het sturen; het stuur wil in een bocht te hard, direct terug naar de middenstand, laat het stuur eens vieren in een beetje doordraaier waar je wat ruimte hebt, het stuur is net een elastiek zeg ik je !!
Rij rechtuit, geef een tik aan het stuur waar je ruimte heb en laat eens los, bam, naar de middenstand, op een niet te zuinige manier.

Zithouding vanmiddag nog weer eens bekeken, mijn linkerbeen tegen de voetsteun, komt mijn bovenbeen links los van de stoel, ( er zit geen verlenging op het zitvlak van de sportstoel +, dat was wellicht een deel van de oplossing die wel weer op de 14-18 stoelen zitten), das niet goed IMHO, stoel kan ook niet verder naar achteren, de leuning hoort redelijk rechtop te staan.
Lumbaal steun is er te weinig, de wangen voor mijn taille veel te breed ( de BMW wangen had ik max opgepompt en dan zat ik er snaar strak in, tot dat Macboy d`r in ging zitten, dan weer max deflateren :lol: )
Dan de schouders, die worden door de hoge wangen boven in naar voren gegooid, dan zit je onnatuurlijk gekromd in de stoel, ook niet aangenaam.
Wil je een auto goed aanvoelen, dan moeten die stoelen gewoon goed (strak) zitten, dan word je 1 met een auto, nu ben ik continu zoekende, schuivende, dat werkt niet in een gooi en smijt kar.

Enige wat ik jammer vond was dat je ECHT hard moet gaan om het te kunnen waarderen, daar waar de 1M bijvoorbeeld bij 70% ook al wel leuk is :).
Volledig mee eens, deze kar is op zijn allerbest als je ook het max er uitperst, voor dd is het gewoon jammer. Zoals eerder geconstateerd; af en toe een weekend knallen, dan is het prima !

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 30 aug 2015, 22:10

romo schreef: - Het stuur is absoluut te dun, het is mijn eerste en laatste alcantara stuur ook, het voelt veel te synthetisch aan, heeft niet het gevoel van leder dat veel beter grijpt. Het is zweterig, plakkerig, zo`n stuur wil ik niet meer.
Één keer een alcantara stuur gehad in een A4 DTM; never nooit meer.
romo schreef: - Stoelen (sportstoel +), te weinig lumbaal steun, te ruim voor mij in de taille, het zitvlak is te kort (ik heb niet eens lange benen) en het boven been wordt onvoldoend ondersteund, wat leidt tot een soms verkrampte zit houding. Gisteren zat ik even in de nieuwe kar van Macboy, nou dan voel ik het verschil direct, dit ten faveure van de BMW. Het zit gewoon beter voor mij. Het M stuur is zoveel beter qua gevoel en grip, de Porker komt niet in de buurt.
Oei... Heb je jouw auto zo mooi ben je vergeten de adaptieve sportstoelen te bestellen. Ik heb 0 medische achtergrond maar weet ondertussen wel wat ik fijn vind zitten en wat niet. Ik zal dus nooit een slecht zittende auto kopen; hoe fantastisch die ook rijdt. Ik snap bijvoorbeeld niet dat BMW haar comfortstoel heeft aangepast; de nieuwe is zeker goed maar haalt het niet bij de oude. Terug naar Porsche, ik vind het wat ik tot nu toe heb meegemaakt de beste zit/stuurpositie die ik ooit in een auto gehad heb. Vandaag nog heerlijk wezen toeren met GF en aangezien ik net als de meeste hier thuis geen z*k te vertellen heb 'moest' GF ook rijden :bag: maar we zitten dus beide top! Ik 1.82 met zware botten :hungry: en GF 1.62 slank behalve een dikke toeter van ruim 38 weken.
romo schreef: - Dan het sturen zelf, het is moeilijk te omschrijven, maar ik doe een poging; hoe raar het het ook klinkt, de kar mist een bepaalde manier van directheid, niet dat het niet agiel is, of dat ie niet hard door een bocht kan, maar het echte kart-achtige vind ik er niet in terug, bij uitstek zou deze auto dat moeten hebben. Kan aan de stuurhuis ratio liggen ( de Spyder is ook voorzien van een korter stuurhuis dacht ik? Zal niet voor niks zijn) Het voelt allemaal een beetje lijzig bij gebrek aan een betere term. Wellicht toch door EPS?

Dan op snelheid door een bocht, dat onderstel wil wel, geen twijfel, maar dan het sturen. Het stuur vraagt in een bocht altijd om kracht ( op een manier dat het doet denken aan een voorwiel aandrijver !!) Er is een zeer groot en sterk zelf centrerend vermogen aanwezig, in een bocht ben je continu aan het "vechten" om hem er goed in te houden. Ik weet dat het raar klinkt, maar dit is wat ik ervaar en voel.

Dan nog iets anders opvallend; Veel mensen die in en BMW hebben gereden, mn ook hard, weten dat je dan 1 met zo`n kar wordt, de BMW voelt klein, compact en is een met de bestuurder, velen zullen dit direct herkennen. Nu, dit gevoel mis ik compleet in de Porker !
Hard (durven) rijden in een Porsche kost gewoon wat tijd. Want je moet ook écht hard gaan. De grenzen liggen zoveel verder. Een Boxster drift bijvoorbeeld erg goed maar niet makkelijk als in op lagere snelheden. Ik vind hem overigens wel rijden als een (comfortabele) kart. Maar ter vergelijk met een 987 (hetzelfde 991 vs 997) begrijp ik wel wat je bedoelt.
romo schreef: -Ergonomie van de Porker is in de middeleeuwen blijven staan, als het gaat om bediening, knoppen, het wordt tijd voor een P drive of zo iets.
Erg herkenbaar. Het lukt ze helaas nog niet om alle Audi gadgets 1-op-1 in een Porsche te plaatsen. En zelf ontwikkelen is te kostbaar. Mooi vergelijk is de 2010 7 serie van mij oude heer in vergelijking tot zijn huidige 2015 Cayenne. Je gaat gewoon terug in de tijd qua ergonomie, gadgets etc.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 30 aug 2015, 22:18

Mijn kritiek overigens op de Boxster S:

- Veels te lange bak verhouding (op te lossen met PDK)
- Komt 100 pk te kort (deels op te lossen met een Spyder)

Binnenkort rijden met een Spyder!

romo

Bericht door romo » 30 aug 2015, 22:26

De PDK bak is TOP, kan niet anders zeggen, intuïtief, ik vind het prachtig, een HB is wel meer "rijden", meer betrokkenheid, maar OMG wat is dat ding rap, onwaarschijnlijke techniek IMHO. De 7e versnelling is wel een rare eend in de bijt, je hoort het ook als ie geschakeld wordt, de toerenval is simpelweg te groot.

Het blijft een hele mooie, goede auto, met uiteraard wel wat kritiek punten (de perfecte kar bestaat niet blijkt maar weer) wellicht kan ik stoelen nog omruilen, ga ik eens naar informeren.

Voor de rest zeer eens met het verhaal van Sjoerd. Feli met het aanstaande vader en moederschap :D

Kasteel

Bericht door Kasteel » 30 aug 2015, 22:31

Sjoerd schreef:Mijn kritiek overigens op de Boxster S:

- Veels te lange bak verhouding (op te lossen met PDK)
- Komt 100 pk te kort (deels op te lossen met een Spyder)

Binnenkort rijden met een Spyder!
Kwam ook al een beetje in mijn 'review' naar voren, ben heel erg nieuwsgierig naar de Spyder! :)

romo

Bericht door romo » 30 aug 2015, 22:32

Bart, kom een keer rijden met de GTS, ik wil je mening er wel over horen.

Twist

Bericht door Twist » 30 aug 2015, 23:23

Wat zou zo'n GTS nu hebben afgeschreven in een jaar?

Ik herken je punten Romo, BMW zit meteen lekker en Porsche is leuke sound en beleving maar ergonomisch vrij ruk. Waarom maakt BMW geen Cayman / Boxster achtig iets??

Daarentegen vind ik de minnen niet zo sterk. Gewoon lekker de boxster als funauto en een mooie bmw als daily. Dan heb je beide, weliswaar niet tegelijkertijd.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 30 aug 2015, 23:40

....maar dan het sturen. Het stuur vraagt in een bocht altijd om kracht ( op een manier dat het doet denken aan een voorwiel aandrijver !!) Er is een zeer groot en sterk zelf centrerend vermogen aanwezig, in een bocht ben je continu aan het "vechten" om hem er goed in te houden. Ik weet dat het raar klinkt, maar dit is wat ik ervaar en voel.
Wat je hier omschrijft zijn precies alle eigenschappen van een auto met veel positief caster. Je tilt de auto bij het sturen dan letterlijk een stukje omhoog en dat gewicht drukt dus continue naar beneden en dit is dan ook dat sterkte zelf centrerend effect.

Dus wat je voelt is heel goed te verklaren.

romo

Bericht door romo » 31 aug 2015, 09:47

MParallel schreef:
....maar dan het sturen. Het stuur vraagt in een bocht altijd om kracht ( op een manier dat het doet denken aan een voorwiel aandrijver !!) Er is een zeer groot en sterk zelf centrerend vermogen aanwezig, in een bocht ben je continu aan het "vechten" om hem er goed in te houden. Ik weet dat het raar klinkt, maar dit is wat ik ervaar en voel.
Wat je hier omschrijft zijn precies alle eigenschappen van een auto met veel positief caster. Je tilt de auto bij het sturen dan letterlijk een stukje omhoog en dat gewicht drukt dus continue naar beneden en dit is dan ook dat sterkte zelf centrerend effect.

Dus wat je voelt is heel goed te verklaren.

Dat zal het zijn, met dank ! Veerpoten staan idd nogal schuin en ver naar voren.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 31 aug 2015, 13:18

Twist schreef:Wat zou zo'n GTS nu hebben afgeschreven in een jaar?

Ik herken je punten Romo, BMW zit meteen lekker en Porsche is leuke sound en beleving maar ergonomisch vrij ruk. Waarom maakt BMW geen Cayman / Boxster achtig iets??

Daarentegen vind ik de minnen niet zo sterk. Gewoon lekker de boxster als funauto en een mooie bmw als daily. Dan heb je beide, weliswaar niet tegelijkertijd.
Dikgedrukt; dat was de 1M en dat wordt de M2:)

Dikgedrukt 2. Niet teveel kms op de 1M meer maken , ivm verkoopbaarheid en aan de hand van romo's bevindingen schat ik in dat de 1M in deze de net-iets-meer-fun-auto is dan de GTS? :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 31 aug 2015, 13:38

Robin schreef:

Dikgedrukt 2. Niet teveel kms op de 1M meer maken , ivm verkoopbaarheid en aan de hand van romo's bevindingen schat ik in dat de 1M in deze de net-iets-meer-fun-auto is dan de GTS? :bag:
nah, ik vind een 1M of M2 geen vergelijking met een Cayman achtige, zou idd mooi zijn als BMW wat leuke kleine sport wagens ging maken, niet in doos vorm ala 1M en M2 :ongeveer als: maar meer 2 zitter sportwagen qua looks, compact licht en snel.

in het verleden maakten ze wel wat leuke concepten, helaas werden vele niet in productie genomen...

dit is ook wel grappig :D

Afbeelding

een moderne lightweigt variant van bv een Z1 zou ik ook wel leuk vinden, of zelfs iets in de geest van die oude
BMW Just 4/2 die al in 1995 uitkwam als concept, superlicht, ziet er nog steeds modern uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo, een beetje oftopic geschiedenis :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 31 aug 2015, 14:39

Robin schreef:

1M zit beter, qua stoel dus, niet qua zitpositie want te hoog en heeft (let op; voor mij) de betere stuur karakteristiek) maar staat dus in consignatie. De GTS moet je echt alleen maar mee knallen, dus in het weekend Duitsland in, en gaan met met het ding, dan pas komen de rij eigenschappen van deze kar tot haar recht precies zoals Kasteel het heeft verwoord !

Wat ik overweeg; de Porker breng ik naar privé na 1,5 a 2 jaar (even de kosten nog berekeken) de M2 zakelijk retour, en rijden maar weer.............

Riceaux

Bericht door Riceaux » 31 aug 2015, 14:53

Andere stoel in de Porsche geen optie? En wat onderstel aanpassingen om het rijgedrag naar smaak te brengen?

romo

Bericht door romo » 31 aug 2015, 14:55

Riceaux schreef:Andere stoel in de Porsche geen optie? En wat onderstel aanpassingen om het rijgedrag naar smaak te brengen?

Stoelen zij idd een overweging !

Onderstel laat ik voor wat het is, ga ik niet mee knoeien.

Dun stuur valt op te lossen door met handschoenen te rijden............. :tooth: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 31 aug 2015, 15:45

René het ging om het rijden/ de fun, niet het model. :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 aug 2015, 18:59

romo schreef:
Riceaux schreef:Andere stoel in de Porsche geen optie? En wat onderstel aanpassingen om het rijgedrag naar smaak te brengen?

Stoelen zij idd een overweging !

Onderstel laat ik voor wat het is, ga ik niet mee knoeien.

Dun stuur valt op te lossen door met handschoenen te rijden............. :tooth: :lol:
Vanavond gespot op de rondweg. Tegen de looks kan geen Beamer tegenop. Wat een plaatje!

Robin

Bericht door Robin » 31 aug 2015, 21:02

Da's ook weer subjectief en perceptie Petrolhead Tom...

Zag gisteren een fonkelnieuwe Duitse M5 en 'n nagelnieuwe blauwe F12 (B) . Nu ben ik qua looks nooit gek geweest op Porsche's normale lineup en nog steeds niet eigenlijk. Ja 'n GT3 (RS) maar zelfs'n GT4 doet me qua looks niet echt veel. Zo'n Boxster Spydertje vind ik wel weer wat hebben .Wél mooi: 959, Carrera GT, RuF CTR. Maar de rest van de straatporsches neh. Sorry! :D

romo

Bericht door romo » 31 aug 2015, 21:57

Moet eerlijk toegeven dat dit de eerste Porker is die me qua uiterlijk wel wat doet, de oudere generaties deden me nooit wat..........een eye catcher is het wel, nooit zoveel aandacht gekregen :lol:

Maar goed, ik was zaterdag even bij mijn Bimmer dealer, ik had een deukje in mijn 1M dak, dat heb ik laten fixen, zodat de koper een spik en span kar tegemoet kan zien, dat evende inspecterende dacht ik; GVD wat is het toch ook een bizar apparaat :lol:

Burton
Auto: 911 carrera, Macan S, 911SC

Bericht door Burton » 31 aug 2015, 22:17

Volgens mij is het allemaal een beetje perceptie....heb 2 x 3 series gereden met een sport interieur, prima verstelbare stoelen (ook bij de benen) maar of ze nu beter zitten als in mn Cayman....ff denken...ehhh nee. is gewoon een totaal andere auto, ik denk niet dat je het echt kan vergelijken. Maar denk idd dat je postuur belangrijk is, stoel van de Cayman is idd niet zo verstelbaar, maar als je het juiste postuur hebt dan zit hij als een handschoen....hahaha ben 1,80 en week zo'n 75 k schoon aan de haak.

Hebben ook een nieuwe Mini Cooper gekocht ....als we het over kart gevoel hebben....dat is kart gevoel (trouwens ook BMW) en idd ook prima verstelbare stoelen.

Ik rij zakelijk een SUV, zou ik iedere dag in de Porsche willen rijden....nee, maar in het weekend of af en toe naar Duitsland. Is gewoon niets leuker......alhoewel vorige week met een Lambo Huracan naar Zwitserland geweest, en ja dat is idd nog lekker. Wagen is echt bizar.

romo

Bericht door romo » 31 aug 2015, 22:32

Nou, ik ben 1,80, bij 80 kg, maar wel een smalle taille en brede schouders, en het zit mij zeker niet als gegoten/handschoen.

Zoveel mensen, zoveel ruggen, ik had gewoon die adaptieve stoelen moeten hebben, thats all

Het blijft een individuele zaak, maar qua lengte zitvlak en lumbaal steun is deze stoel ondermaats voor mij.

Plaats reactie