Bij gebrek aan sleutelbare klussen aan de M3 maar een beetje met de C70 aan de slag gegaan. Onlangs is de extra set velgen bij Wheelcare geheel uit elkaar gehaald en gepoedercoat.De eigenaar is een ontzettend vriendelijke en kundige kerel die zijn afspraken stipt nakomt en gewoon zeer fraai werk levert. Aanrader!
Bij terugkomst is er een nieuwe set Michelin PS2 gemonteerd. In het verleden prettige ervaringen met deze band gehad en op de C70 blijken ze ook weer prima hun werk te doen.
Er is een set frisse knippers en een honingraat-grille gemonteerd en wat nieuwe lampjes en dingetjes in het interieur. Ik zit nog te twijfelen over de heldere koplampen. Ook nog nieuwe kentekenplaten met opgelegde letters gemonteerd en frisse ruitenwissers.
Vorige week is de auto naar de spuiter geweest om de bumpers, handgrepen, stootstrips en het dak te spuiten. Alle parkeerdeukjes zijn er ook uitgehaald. Dus daarmee is de auto aan de buitenkant aardig op orde.
Het valt op dat de auto veel bekijks krijgt. Mensen lijken het een sierlijke auto te vinden.
Een bekend issue in de C70/S70/V70 modellen is dat het ABS-controlelampje onwillekeurig gaat branden. Dit komt door slechte contacten op de printplaat. TRACS en ABS werken op dat moment niet. De ABS-controller moet daarvoor opengemaakt worden en opnieuw gesoldeerd. Dit is ook verholpen.
De remblokken heb ik gewisseld met een set Ferodo DS2500. Betere bite en uithoudingsvermogen.
De dealer had bij de oliebeurt een rateltje geconstateerd in de stuurbekrachtigingspomp. Na vervanging bleek het de dynamo te zijn... Goede diagnose.
Kwa prestaties is het 90% van de M3. Het scheelt verrekte weinig rechtuit. In bochten is het 60% van de M3.

De schokdempers zijn vooral aan de voorkant behoorlijk versleten dus daar ben ik nu een beetje naar aan het kijken. Er zijn volgens mij 3 verschillende 'chassis' geleverd. Te weten Dynamic (2.0T/ 2.4T/ 2.5T), Sportchassis (standaard op de T5, optioneel op de rest) en Lowered Sportchassis.
Nu heb ik het idee dat onze C70 op het Lowered Sportchassis staat maar het is werkelijk een ramp om de bijbehorende schokdempers te vinden.
Na wat onderzoek lijk ik de volgende delen nodig te hebben:
Schokdempers voor: 9204141
Schokdempers achter: 9204142
Maar dit zijn 'kits' en niet meer leverbaar. Klopt het dat ik dan terugval op 9173850 Sachs dempers? Of zijn er voor het Sportchassis nog andere schokdempers gemaakt?
Verder toeren we zo nu en dan in het weekend een paar honderd kilometer. Zeeuws-Vlaanderen, Kinderdijk/ Lekdijk, België etc. Walkie talkies mee om te ouwehoeren en af en toe eens stoppen op een terrasje of bij een bioscoop.
De M3 gaat komend weekend naar Bas Roos voor de APK en paar kleine dingen. Koelvin van de airco lag eraf zag ik. Geen idee hoe die los is gekomen.