Zo. Ben ik weer

Even updaten, de M5 kwam me de laatste tijd flink de neus uit.
Even los van de doorsnee 19liter per 100km, dat weet je als je gas gaat geven, en het diff, de bak, de turbo's en de spruitstukken die de geest geven (allemaal fabrieks garantie) irriteren die remmen me mateloos.
De holy grail is er uiteindelijk op geschroefd, aangeraden door de garage ook nog. Movit. Niets ten nadele van Dick, maar kant en klare prul bleek het. De remmen zouden te koud zijn. De remmen zouden te warm zijn. Er zou te hard te langzaam te scheef te weetikveelwat mee geremd zijn. Tiefeusstraal allebei op BMW en Movit, dit is geen circuit auto, dit is een Sedan met een boze motor. Er is en wordt geen meter circuit mee gereden, beetje lafjes op de weg. Af en toe hard remmen omdat er een trutteschudder naar links komt. De BMW garage heeft een hele inremprocedure met speciale blokken (BMW motorsport). En toch scheuren die schijven binnen 1x hogesnelheidsremmen naar 5mm vanaf de ventilatie gaatjes, na 2x een cm, na 3x zit je boven de 13mm die BMW voorschrijft om te vervangen. Zonder garantie. Dikke doei. Je rekt dan wat richting de 10.000km. Het ziet er niet uit, maakt enorm kabaal, en het is tegen de specs van BMW (leuk als er wat gebeurt). De movit schijven scheurde nog sneller dan de OEM schijven, terwijl ik er nog rustiger mee om ben gegaan. Rotzooi. Het ligt natuurlijk allemaal aan de berijder. En nogmaals dit is niet negatief naar Dick. Nou, ik zal je eens at vertellen, Het ligt helemaal niet aan de berijder. Ik heb 10x meer gehooniganned in de Subaru's met veel zwaarder belastte kleinere remmen ---> AP racing --> geen centje pijn. Kansloos verhaal die remmen. Ze hebben me de CCM remmen aangeboden. Enige coulance kun je verwachten, heb ik ook gekregen, het arbeidsloon zou de garage voor zijn rekening nemen (2k ofzo). Blijft er 9.999,- over voor remmen. Ik had op dat moment al 5 of 6x de schijven gewisseld. Mosterd na de maaltijd. Er moest maar wat anders komen.
Dus dan denk je eerst aan een andere Beemer. 750xd, 535xd, M550d, het moest awd zijn want de M5 is nagenoeg onrijdbaar in de winter op de Duitse autobahn op winterbanden, en dat is waar ik 80% van mijn km's rijdt. Kerstboom tot zover als je durft, was het een keer zat en heb vanaf 100kmh tot 270kmh die kerstboom gezien, daar circuleert nog ergens een filmpje van. Ondertussen gedrukt worden door een m55xd. Dat kan niet. De M550d's bevielen me niet die in NL te koop stonden. En de dealer had al 10x gezegd voor me op zoek te gaan. Als ze ermee gekomen waren had ik ingerolen. Echter het ijzer werd niet gesmeed toen het warm was, en ik heb veel tijd om na te denken. Wat wil ik precies. Het is een van de voor gummers vermakelijke draadjes bij de buren. Ik ben redelijk eigenwijs en beslis dus zelf. Ik wil een lichte auto. Een auto die danst op commando van de rechtervoet. Gas = neus omhoog, met links remmen is druk op de neus, awd, dccd, godver Andre weet wat ik bedoel. Gaan met die banaan. Geen 2ton wegende sedan voor de prijs waar een paard de hik van krijgt, en waar heel de buurt van wakker wordt als je hem smorgens om 5u start (alarm van auto van mijn vrouw gaat meestal ook af, je schaamt je rot, dus dan parkeer ik hem bij de sportvelden.......godver dat is toch niet normaal misschien toch geen sportauspuff moeten doen LOL). Dus ik wil gewoon een dikke diesel. En een hobby auto. Een dikke diesel vind ik gelijk alle 6 cylinders uitsluiten. De poweroutput van een M550D is fenomenaal (de bak kan er eigenlijk niet mee omgaan die gaat die lekkere tsunamies van koppel gelijk afbreken door op te schakelen), maar als je ziet wat aan de M allemaal kapot is geweest, heb ik daar weinig vertrouwen in. Mijn ritten zijn hard en rechtvaardig. >180kmh gemiddeld gedurende 800km uit en thuis. Dan heb je hubraum nodig. En kom je dus bij een 4.2 V8 tdi
Het is dus een A8 V8 tdi geworden. Aanvankelijk natuurlijk naar een 385pk versie gekeken bj 2014 (facelift). Toen eens gereden in een 2010 (nauwelijks verschil behalve een krater in je banksaldo, ik chip die MY10 wel), er kwam een goed bod (relatief deed het bukken niet eens zo heel erg zeer haha) op de M5 en voila. Zaterdag M5 weg A8 in. Het is een zilvere. Geen scheurijzer, wel een km vreter. Geen kabaal wel massage stoelen en koele lucht langs je billen. Voor de hobby gaan we eens op zoek naar een leuk subaaroetje. Voor het betere ramwerk
Dus zaterdag die A8 V8 tdi ophalen, ik denk met mijn kleine man Lars van 4, even de laatste rotondes pakken met de M, op 2 maanden na 2 jaar in gereden totaal 75000km, a smile every mile, behalve in de winter dat was gewoon kut en soms levensgevaarlijk
En dan ooit later dit jaar of begin volgend jaar een hobbykar op Reigers met AP remmen kuipen hydro handrem en 330pk/500Nm op 1350kg ofzo
Heb nog beschikbaar een hele nette set M 19" winterwielen voor op een M5, anyone ?