Dvh - F11 520d

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 530d touring

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 aug 2015, 16:28

Is de EGR goed van de Polo? Gaan ook vaak kapot.
En slepen was niet nodig hoor. Heb een oprijwagen.

Maar zo toch prima opgelost. Ik had toch geen diesel staan :mrgreen:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 01 aug 2015, 19:32

Wel jammer van zo'n mooie E46 :*-(
Maar dit is een waardig bedrijfs/reclameautotje
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (220.33 KiB) 2935 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: E61 530d touring

Bericht door Joopieboy » 02 aug 2015, 13:43

Lees je even in de bluemotion motoren, maar ik zou zeker een bezoekje aan VAG Techniek in Nuenen brengen of naar KCPerformamce. EGR dichtzetten, DPF leeghalen en uitprogrammeren en dan een chipje erover. Dan heb je een hele fijn auto eraan! Blijft doodzonde van je BMW natuurlijk...

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 02 aug 2015, 15:28

Wat kost zo'n preventief beurtje ?
Wellicht geen slecht plan... Na de vakantie op een maandag ofzo.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (184.26 KiB) 2866 keer bekeken

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E61 530d touring

Bericht door Petrolhead Tom » 02 aug 2015, 22:15

DPF lekker laten zitten. EGR gewoon bijhouden en gewoon lekker doorstampen van tijd tot tijd dan valt het allemaal nog reuze mee.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E61 530d touring

Bericht door GTRene » 02 aug 2015, 22:30

nah, wat eruit kan eruit...
aanpassen (als je er toch bent ook wat extra paardjes) en nooit dat gezeur weer :D

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 02 aug 2015, 22:31

Hoe werkt dat dan?
Kan de auto zonder die dingen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E61 530d touring

Bericht door GTRene » 02 aug 2015, 22:48

dvh schreef:Hoe werkt dat dan?
Kan de auto zonder die dingen?
wat joopieboy zegt klinkt heel plausibel, bij een specialist brengen, zal niet zo prijzig zijn lijkt me.
Joopieboy schreef:Lees je even in de bluemotion motoren, maar ik zou zeker een bezoekje aan VAG Techniek in Nuenen brengen of naar KCPerformamce. EGR dichtzetten, DPF leeghalen en uitprogrammeren en dan een chipje erover. Dan heb je een hele fijn auto eraan! Blijft doodzonde van je BMW natuurlijk...

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: E61 530d touring

Bericht door Joopieboy » 03 aug 2015, 06:27

Petrolhead Tom schreef:DPF lekker laten zitten. EGR gewoon bijhouden en gewoon lekker doorstampen van tijd tot tijd dan valt het allemaal nog reuze mee.
Als jij motorschade wilt prima, ik zou dat lekker voorkomen. ;)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 03 aug 2015, 08:49

Even snel op de website van Vagtechniek gekeken..
1.2 TDI EGR-koeler vervangen € 625,- incl btw
Vw Polo 6R, Skoda Fabia, Seat Ibiza 6J 2009-2013 met motorcode CFWA, EGR wegschrijven niet mogelijk!
Daarna even gebeld.
De 1.2 bluemotion kun je software matig niks aan veranderen. Zowel niet aan de EGR als aan de roetfilter. Gewoon rijden en kopen dat het heel blijft. :-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43235
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: E61 530d touring

Bericht door Arthur » 03 aug 2015, 09:11

Nog ff en allemaal op de fiets! :P

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 03 aug 2015, 09:26

Nou ja.. Voor de 1km woon/werk zou dat ook geen probleem zijn :lollerdelol:

Zijn dit soort dingen nog wat ? Of allemaal lariekoek ?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28659
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E61 530d touring

Bericht door Martijn_bmw » 03 aug 2015, 09:38

Arthur schreef:Nog ff en allemaal op de fiets! :P
ja zoiets :kikker: elke nieuwe (ere) auto heeft wel iets tegenwoordig... door het "fijne" downsizen en alles afknijpen omwille van het milieu wordt de betrouwbaarheid er helaas niet beter op...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 aug 2015, 12:48

En check even of ie de modificatie al heeft gehad van het brandstoffilter. Aansluiting kan kapot gaan.
Zetten er gratis een nieuw filter op. Is zo gepiept.

Gijzert
Berichten: 5449
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: E61 530d touring

Bericht door Gijzert » 04 aug 2015, 19:44

dvh schreef:Even snel op de website van Vagtechniek gekeken..
1.2 TDI EGR-koeler vervangen € 625,- incl btw
Vw Polo 6R, Skoda Fabia, Seat Ibiza 6J 2009-2013 met motorcode CFWA, EGR wegschrijven niet mogelijk!
Daarna even gebeld.
De 1.2 bluemotion kun je software matig niks aan veranderen. Zowel niet aan de EGR als aan de roetfilter. Gewoon rijden en kopen dat het heel blijft. :-)
Hier een fabia greenline en schoonzus ook. Beide EGR kapot. Het is niet de vraag of hij stuk gaat maar wanneer.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door Peric » 05 aug 2015, 18:44

http://www.driving-dutchman.nl/dure-mot ... ig-rijden/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door dvh » 05 aug 2015, 19:23

Conclusie...
Starten en met 4k toeren naar m'n werk rijden :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door allen » 05 aug 2015, 21:25

In jouw geval:
Afbeelding

Waarschijnlijk ben je dan nog sneller op de zaak ook....

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door dvh » 07 aug 2015, 22:17

Klein weekje verder.. Maar hij doet het nog !
Dat is een fotootje waard...

Afbeelding

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door fuseekogel » 08 aug 2015, 06:45

Wat betreft verwijderen van het roetfilter;

De overheid gaat hard optreden tegen bedrijven die roetfilters verwijderen. Ook zullen apk-stations geïnstrueerd worden beter te letten op verwijderde roetfilters en zullen dergelijke auto's niet meer door de keuring komen. Dat heeft staatssecretaris Mansveld van I en M beslist.
Uit onderzoek van TNO blijkt dat op1 januari 2015 ongeveer 60 procent van alle dieselpersonenauto’s een roetfilter had. Doordat oude dieselauto’s geleidelijk uit het wagenpark zullen verdwijnen en plaats zullen maken voor nieuwere dieselauto’s met roetfilter, zal dit percentage de komende jaren stijgen en daarmee de luchtkwaliteit verbeteren. Het probleem is echter dat sommige mensen een affabriek roetfilter laten verwijderen.
In een brief aan de tweede kamer Laat Mansveld weten paal en perk te zullen stellen aan auto’s waarvan het roetfilter is verwijderd. Ook bedrijven die hiermee adverteren en daadwerkelijk de klus klaren kunnen binnenkort rekenen op zware sancties: “Op basis van een indicatieve steekproef blijkt bij circa 5 tot 7 procent van de dieselpersonenauto’s met affabriek roetfilter het filter te zijn verwijderd. Controle in de apk acht ik de beste manier om het gesignaleerde probleem aan te pakken. Ik zal TNO opdracht gegeven om samen met de RDW te bezien hoe de apk zodanig kan worden aangepast dat voertuigen waarvan het roetfilter is verwijderd de keuring niet langer kunnen doorstaan. Dit onderzoek zal in de tweede helft van 2015 worden uitgevoerd. De verdere planning is dat de gekozen apk-roetfiltertest in de loop van 2016 inde praktijk zal worden getest bij een aantal geselecteerde garagebedrijven en keuringsstations, waarna verdere besluitvorming zal plaatsvinden. Naast de aanpak van het verwijderen van roetfilters door een daarop gerichte controle in de apk wordt onderzocht wat nodig is om effectief te kunnen optreden tegen de bedrijven die roetfilters verwijderen en daarmee adverteren”, aldus de staatssecretaris.

http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... akken/6761" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoblog.nl/nieuws/er-komt-e ... ters-78450" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou het niet verwijderen, toevoegingen zou ik ook niet doen, gewoon eens in de zoveel weken even een ritje maken van half uur en goed door accelereren af en toe. Rotzooi in de diesel niet doen, als je normale merken kiest zit daar afdoende reinigende dopes is.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 aug 2015, 10:43

Een toevoeging kan nooit kwaad. Als er in de brandstof al voldoende zit waarom hebben veel auto's dan last van verstopte filters? Ook auto's die kilometers maken...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16623
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door Bram » 08 aug 2015, 10:56

Ik blijf dat echt een mooie auto vinden, het huidige model Polo. Zou die vanwege het formaat niet als eerste auto willen, maar dat is bij jou ook niet het geval. Hopelijk heb je er meer geluk mee dan met de 3 serie :thumbup:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door Joopieboy » 08 aug 2015, 22:31

Verwijderen ok, maar leeghalen en uitprogrammeren? Beetje stemmingmakerij. Als ie leeg is en je hebt geen foutmelding dan kraait er niemand naar hoor. Moet je wel,naar een echte specialist en niet iemand die hem er zo maar onderuit haalt. Dat is hetzelfde met een kat nu en de apk, op je papieren staat wat je moet hebben en hier wordt ook op gelet. Dat gaat met dit niet anders worden.

En koolzetting heb je altijd, uitlaatgas komt terug de motor in, dingen rijden vaak erg schraal en je kan niet altijd de boel continue leegblazen. Dus hoe dan ook, maar een goede rijstijl is wel beter natuurlijk, gaat dit probleem geven. Om de boel schoon te maken gaat ie meer brandstof inspuiten om dat schoon te branden wat ook ophoud. Dan gaat het vaak mis als de boel dichtzit. Daar doe je niks aan.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door fuseekogel » 09 aug 2015, 06:59

Martin van der Zwaard schreef:Een toevoeging kan nooit kwaad. Als er in de brandstof al voldoende zit waarom hebben veel auto's dan last van verstopte filters? Ook auto's die kilometers maken...
Als een dieselfilter vol zit van vervuiling is deze lange tijd niet vervangen of je heb last van alg vorming in je tank. Diesel is tegenwoordig (na invoering bijmengen bio diesel) erg gevoelig daarvoor, als je wat condens in je tank heb is het al genoeg om hier last van te hebben.

Nieuwe dieselauto's zijn zo gevoelig.. waar je vroeger gewoon benzine bij je diesel kon doen om winterdiesel te maken is dat nu funest voor je dieselpomp.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: E61 530d touring + Polo

Bericht door fuseekogel » 09 aug 2015, 07:03

fuseekogel schreef:
Martin van der Zwaard schreef:Een toevoeging kan nooit kwaad. Als er in de brandstof al voldoende zit waarom hebben veel auto's dan last van verstopte filters? Ook auto's die kilometers maken...
Als een dieselfilter vol zit van vervuiling is deze lange tijd niet vervangen of je heb last van alg vorming in je tank. Diesel is tegenwoordig (na invoering bijmengen bio diesel) erg gevoelig daarvoor, als je wat condens in je tank heb is het al genoeg om hier last van te hebben.

Nieuwe dieselauto's zijn zo gevoelig.. waar je vroeger gewoon benzine bij je diesel kon doen om winterdiesel te maken is dat nu funest voor je dieselpomp.
@joopieboy, dat is nu inderdaad zo. auto's na 2006 (of eerder weet niet op jaar exact) worden alleen uitgelezen momenteel, zolang je geen foutmelding heb is het OK. Ze voeren gewoon de roetmeting weer in, als je een gewone roetmeting doet val je gewoon door de mand.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 2 gasten