@Mark,
Meedoen met iedereen en je de kop gek laten maken is financieel funest. Mensen geven idd een hoop geld uit aan dingen die geen prio hebben en ook nog eens te duur zijn maar men wil ook niet onder doen voor een ander

Jouw werkwijze komt deels wel overeen met die van mij 8) Onze oude droger ging kapot...ff kijken voor een nieuwe Miele 1000,-

ff kijken op mp 100,-

en geen levertijd 8) Ding doet het nu al weer een jaar dus ik heb em al weer afgeschreven. Vrijwel elke dag tokkel ik in een Golf 3 TDI naar mijn werk die ik vervolgens tussen de V70's, A6-en en 5 series parkeer

Volgend jaar ga ik voor een "nieuwe" met een tonnetje of 2 op de klok als er maar airco op zit! Ik rij naar m'n werk alleen 80 en 120 (130) rechttoerechtaan dus dat hoeft niet "top of the line" en met veel DF maar liever wat goedkoper zodat ik dat geld aan leuke dingen kan besteden.
Echter zijn dit wel keuzes die we "kunnen" maken. Toen ik 3 jaar geleden 3x zo weinig verdiende had ik die keuze natuurlijk niet. Ruimte voor een duurdere auto, koopwoning of flatscreen was er niet. Sterker nog als de teller aan het einde van de maand op 0 stond was je al blij en dan had je niks extra's gedaan of elke week bij de Appie gewinkeld. Extra dingen of auto onderhoud.....ff wachten op belastingteruggave en vakantiegeld. Daarnaast heb ik gewoon altijd alles betaald en nooit een studie schuld opgebouwd. En daar profiteer ik nu maximaal van

Alles wat over is na betaling van de maandelijkse rekeningen is volledig beschikbaar.
Als je dingen ook nog eens koopt op afbetaling (terwijl je geen briljant salaris hebt) dan zul je altijd achter de feiten aanlopen

Verder ben ik het met je eens dat er een hoop mensen teveel willen en dat alles per direkt moet.....leuk nieuwe mobieltje op de reclame.....die wil ik! En meteen halen met een financieel dramatisch abonnement

Het valt niet mee om ook maar iets te sparen in een tijd waarbij je voordurend wordt verleid om geld uit te geven (betrap mezelf er wel eens op

)
Maar om even terug te komen op de basis van deze draad: in deze tijd moet je gewoon erg zuinig met je geld omgaan als je een gewoon gemiddeld salaris hebt en zeker als je moet rondkomen van 1 - 1.5 beneden modaal loon