Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Robin » 09 jul 2015, 09:59

Even een vraag in deze draad:

Wat is (buiten de motor) het verschil tussen (het fietsen op) een electrische fiets en een normale inzake verzekering(ik geloof dat WA verplicht is bij aanschaf) en wat dat dan inhoudt als weggebruiker? Ben je dan opeens gemotoriseerd verkeer en hoe sta je juridisch?

Bedankt.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 09 jul 2015, 10:03

Robin schreef:Even een vraag in deze draad:

Wat is (buiten de motor) het verschil tussen (het fietsen op) een electrische fiets en een normale inzake verzekering(ik geloof dat WA verplicht is bij aanschaf) en wat dat dan inhoudt als weggebruiker? Ben je dan opeens gemotoriseerd verkeer en hoe sta je juridisch?

Bedankt.
Standaard 25km/u fiets geen verschil. Gewoon normale fiets. Geen extra verzekering.
45km/u is een brommmert op papier. Dus met plaatje en bijbehorende verzekering.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jul 2015, 10:25

Ok bedankt Gijzert. Het ging me meer om de levensgevaarlijke situaties in de bebouwde kom/centrum van 70 plussers (dames vooral) die zo'n e-bike besturen.

Deze zin klopt niet.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 17 aug 2015, 09:52

He Joy, hoe gaat het met je pa?

Spring je overigens zelf nog op de fiets?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 aug 2015, 20:23

TL;DR: nieuwe fiets zonder versnellingen, jippie.

---------

Ik heb er uiteindelijk nog een paar maanden over nagedacht, maar ben toch gezwicht... :tooth:

Zoals gezegd zat ik al langer met het idee. Als ik thuis werk, ga ik eind van de ochtend graag een half uur hardlopen, meestal net geen 7km. Om m'n knie een beetje te ontzien, wissel ik dat tegenwoordig af met fietsen. Daarvoor heb ik een prima MTB tot m'n beschikking, maar naar het bos ermee kost toch net wat meer tijd. Dus in de praktijk werden dat toch vooral asfaltrondjes van zo'n 15-30km.

Eind vorig jaar kocht ik een fixed gear fiets, een doortrapper dus, gewoon voor de lol en om een beetje mee te prutsen. Wilde ik al jaren en vind ik qua concept erg fascinerend... die directe overbrenging zorgt er voor mijn gevoel voor dat je nog meer één bent met de fiets, nog los van de extra kracht en coördinatie die het vergt. Om m'n MTB te ontzien, deed ik ook daar af en toe een rondje op, want los van het aandrijfprincipe (en de hipster-uitdossing met mandje voorop :tong: ) is het gewoon een lekker vlotte fiets.

Zoals de rest hier wel kan beamen, gaat er toch best wat tijd in dat sporten zitten, zeker als je in het weekend wat grotere rondjes wil doen. Sinds kort fietst m'n vriendin in het weekend met me mee als ik ga hardlopen, dan ren ik ook wat rustiger, zodat we onderweg wat kunnen kletsen. Samen hardlopen doen we inmiddels ook, maar dan een wat kleiner rondje, wat voor haar toch nog wel vrij veel vergt.

Samen fietsen deden we in het verleden ook al, maar na een MTB-crash met Pasen (we moesten rechtsaf, zij ging rechtdoor, dubbele salto mortale als gevolg) zat dat er ff niet in. Onlangs weer samen een beetje gaan fietsen, ik op m'n MTB, zij op d'r eigen fixie, en dat beviel eigenlijk wel erg goed. Net iets meer ontspannen dan samen hardlopen, en je ziet nog eens wat. :ken ik jou: Eigenlijk wilde ze al jaren een racefiets, dus besloten dat samen te gaan doen.

Even goed georiënteerd, goed opgemeten en lekker ingelezen/gekeken. Het YouTube-kanaal van Global Cycling Network heeft bijvoorbeeld een hoop video's over uiteenlopende onderwerpen en niveau's: https://www.youtube.com/user/globalcyclingnetwork" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor haar een instapmodel van een a-merk gekocht, met dames-geometrie, in de vorm van een Trek Lexa C. Wel meteen een wat breder zadel erop (Selle Diva) en uiteraard wat frutsels eraan:

Afbeelding

Zelf ben ik nog altijd zeer gecharmeerd van het fixed fietsen, en wilde ik eigenlijk al jaren een Kona Paddy Wagon, dus die is het dan ook geworden. Een fiets met een beetje een oldschool-insteek, stalen frame van Reynolds 520 chromoly buizen en netjes, maar niet heel spannend, afgemonteerd. Het verhaal is dat een medewerker van een Kona (Paddy dus) een baanfiets wilde hebben, waar hij het hele jaar mee naar z'n werk kon fietsen. Dus met een sportieve geometrie, maar toch voldoende comfort en ruimte voor spatborden indien nodig. Zadel ook meteen vervangen door eentje van Selle, tasje is speciaal voor Ion-Lee! :tong:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik moet zeggen: het rijdt heerlijk! :thumbup: Fiets-technisch is Almere ook erg fijn, overal gescheiden fietspaden, nauwelijks verkeerslichten en oversteekpunten, etc. Ook geen heuvels, maar dat is dan weer in mijn voordeel. Op deze fiets hou ik wel beide remmen erop, ook al gebruik ik ze nauwelijks. Ik ben inmiddels behendig en sterk genoeg om op spierkracht te stoppen, maar daar heb je niet zoveel aan als je ineens geen voorrang krijgt, een hond oversteekt, etc.

Het slaat natuurlijk nergens op om permanent op zo'n fiets rond te rijden, maargoed, het slaat natuurlijk sowieso nergens op om voor je lol rondjes te gaan fietsen. :tooth: Ik heb geen ambities voor flinke tochten of heuvels, m'n half uur tot een uur crossen aan het eind van de ochtend is voor mij over het algemeen voldoende.

Het idee was ook dat mijn gebrek aan versnellingen het niveau met m'n vriendin een beetje zou levellen, maar dat valt nog een beetje tegen (voor haar). Geen punt verder, ik vind het ook gewoon leuk om samen onderweg te zijn. Streven is om uiteindelijk tochtjes van zo'n 50km te gaan maken, met onderweg een stop voor een tosti oid.

Vanmorgen m'n eerste solo-rondje ermee gedaan, en dat ging erg lekker:

Afbeelding

Met een cadans van 90-95 zit ik met m'n 42-16-overbrenging en 700Cx28 banden op 30-33 km/h wat voor mij goed te doen is.

Joy

Bericht door Joy » 24 aug 2015, 20:32

indobesar schreef:He Joy, hoe gaat het met je pa?

Pa is 6 weken na de operatie terug naar het ziekenhuis gegaan voor controle. Hieruit bleek het botweefsel weer aan te groeien dus voorzichtig mag er weer belast worden. Inmiddels 14 weken verder werkt ie halve dagen en voert lichte werkzaamheden uit. In de middag gaat ie een uurtje naar bed omdat de vermoeidheid er dan wel flink in zit. Hij voelt zich dan stijf maar heeft geen pijn.
Helaas mag volgend jaar al het titanium 'bouwmateriaal' in zijn rug er weer uit ivm kans op metaalmoeheid. Dus dan wederom een aantal weken thuis. Daar baalt ie nu al van omdat het net weer de goede kant op gaat. Maar ja, het is niet anders.

De fiets is in ieder geval verkocht aan een andere liefhebber. Maar liefst € 4.600,- op laten vallen in 3 maanden bezit. :'( Tijd voor een andere hobby. :wink:

Ik fiets zelf nooit meer. Geen tijd is de voornaamste reden. Werken, werken, werken. :shithappens:

indobesar

Bericht door indobesar » 24 aug 2015, 20:34

Mooie fiets! GCN is top! Leuke presentators die weten waar ze over praten. Vooral ook luchtig en met humor. :)

Tasje is echt een afknapper op zo'n mooie fiets. :) Als de sportieve ambities toenemen kan je ook crits rijden op je cider gear (Red Hook), maar dat is in NL niet zo populair. Had overigens wel gedacht dat je met een Cinelli zou aankomen. Zeker zo'n hipster als jij :) :headbang:

Btw, een setje deep-section wielen is wel gaaf. 50mm voor, 60mm achter. Kijk eens bij Farsports bijv.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 aug 2015, 21:18

Goed om te horen dat het weer wat beter gaat met je pa, Joy! :thumbup:
indobesar schreef:Tasje is echt een afknapper op zo'n mooie fiets. :)
Functionaliteit gaat toch echt voor bij deze fiets, gewoon opstappen en lekker rondje doen. Bij m'n MTB werd ik er ook strontziek van om iedere keer iets voor m'n sleutels te moeten verzinnen als ik een shirt of jack zonder zakken aan had. :)
Had overigens wel gedacht dat je met een Cinelli zou aankomen. Zeker zo'n hipster als jij :) :headbang:
LOL, naja, los van het gevoel van de fiets is ook de maat wel een dingetje met m'n 1,97m. Dit is een 61cm en dat kan nog net met mijn lengte, bij veel merken is zoiets al niet eens te krijgen.
Btw, een setje deep-section wielen is wel gaaf. 50mm voor, 60mm achter. Kijk eens bij Farsports bijv.
Ja, voor de looks op zich wel, al vind ik het zachte retro-jasje zo ook wel gaaf, met de donkere metallic kleur, pastel graphics en 3D headbadge. Met z'n 10,2kg valt er ook niet heel veel eer aan te behalen uiteindelijk.

Voor de hipsterfiets wil ik wel zoiets doen, of achter deep-section en voor een aero-wiel. Slaat nergens op, maar staat wel gaaf. :tooth: Om dezelfde reden vanmiddag de combinatie mandje + (ingekorte) riser weer vervangen door het baanstuur dat ik ook heb liggen:

Afbeelding

Afbeelding

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2015, 22:41

Hier ook maar even;

Sprint Klazienaveen Triathlon achter de rug. Ging echt super. Zwemwater was goed te doen fris maar niet zo koud als vorig jaar. Zwemmen ging best goed. Geen toptijd maar boven verwachting. Ergens in de middenmoot uit het water. En toen begon pas echt mijn wedstrijd. Na een redelijk vlotte wissel; FIETSEN.. Ofwel knallen.. Een dikke wind kracht 5/6 mee en tegen. Fietsers binnenharken tientallen achter elkaar , snelheden gingen op bepaalde stukken over de 50 km/h gem. heen.. Ben zelf niet ingehaald.. Laatste stukje een sprint.. (Gem. 38,2 km/h) In de wisselzone was het nog 200 meter lopen. Fiets op de nek. Schoenen aan en pet op.. De laatste 5 km knallen.. Het was goed heet.. Veel lopers hadden het moeilijk. Ook mijn keel voelde aan als strokarton. Zo droog.. Maar geen tijd verknoeien bij de waterposten.. Door gaan. Nog ettelijke hardlopers binnen geharkt aan de laatste kilometer het gas er op, vliegen.. (14,1 km/h gem.) Nog 200 meter de finish, smerig als een waterrat ging ik er over heen.. Eindtijd 1:13.59 16e geworden van de 168 deelnemers , 4e snelste fietstijd en 9e snelste hardlooptijd.. De eerste 15 finishers waren midtwintigers. Best trots voor een 44 jarige ouwe lul die grijs begint te worden :-)))).

Prachtige triathlon met heel veel sfeer.. Volgend jaar ben ik er weer bij!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 aug 2015, 23:23

Top-prestatie weer! :thumbup: Volgende keer een duathlon? Kun je dat zwemmen gewoon laten zitten... :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 24 aug 2015, 23:34

Dank je Martijn! Jij bent trouwens ook goed bezig.

Ik zie een triathlon als 1 wedstrijd, het zwemmen is gewoon een onderdeel. En in de tri setting ook gewoon leuk om te doen. Gewoon baantjes zwemmen vind ik ook saai. Maar goed is gewoon een mentaal dingetje. Duathlon mischien 4 oktober in Groningen.

Eerst aanstaande zaterdag de kwart triathlon van ten Boer, mischien 5 september de 1/8 van Onderdendam (hangt van de planning af) 27 september de Monstertijdrit van Almere, 11 oktober de 4 mijl van Groningen (kan starten in het wedstrijdvak anders liet ik hem schieten) en 18 oktober de marathon van Amsterdam.

indobesar

Bericht door indobesar » 25 aug 2015, 09:27

Joy schreef:
indobesar schreef:He Joy, hoe gaat het met je pa?

Pa is 6 weken na de operatie terug naar het ziekenhuis gegaan voor controle. Hieruit bleek het botweefsel weer aan te groeien dus voorzichtig mag er weer belast worden. Inmiddels 14 weken verder werkt ie halve dagen en voert lichte werkzaamheden uit. In de middag gaat ie een uurtje naar bed omdat de vermoeidheid er dan wel flink in zit. Hij voelt zich dan stijf maar heeft geen pijn.
Helaas mag volgend jaar al het titanium 'bouwmateriaal' in zijn rug er weer uit ivm kans op metaalmoeheid. Dus dan wederom een aantal weken thuis. Daar baalt ie nu al van omdat het net weer de goede kant op gaat. Maar ja, het is niet anders.

De fiets is in ieder geval verkocht aan een andere liefhebber. Maar liefst € 4.600,- op laten vallen in 3 maanden bezit. :'( Tijd voor een andere hobby. :wink:

Ik fiets zelf nooit meer. Geen tijd is de voornaamste reden. Werken, werken, werken. :shithappens:
Hopelijk valt de pijn mee ook na een volgende ingreep. Veel beterschap iig.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 aug 2015, 19:51

Paddy Wagon is top, kheb uhm zelf ook. :tooth:

indobesar

Bericht door indobesar » 26 aug 2015, 12:33

Aanstaande zaterdag is Diekirch-Valkenswaard (http://www.diekirch-valkenswaard.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Helaas kan ik niet meer deelnemen door een knie blessure :? . Als iemand nog wil deelnemen, mijn inschrijving + busvervoer is beschikbaar.

Tom V

Bericht door Tom V » 27 aug 2015, 01:24

Waar heb je de Kona vandaan Martijn? Dat model heeft al even m'n aandacht.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 aug 2015, 13:57

Tom V schreef:Waar heb je de Kona vandaan Martijn? Dat model heeft al even m'n aandacht.
Singespeedparts (Ratbikes), was de enige die nog een 61cm hadden (met mijn Google-skills dan)...

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 aug 2015, 17:12

Singlespeedcentral is ook een top zaak! Jelle is echt top!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 aug 2015, 19:19

BTW ik heb ook nog een zo goed als nieuwe paddy wagon staan in maat 61.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 aug 2015, 20:06

Bijna twee weken wachten op m'n bestelling vond ik toch wat minder, fiets van m'n vriendin was er na een dag al.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 aug 2015, 09:01

Vrijdag 36km gefietst, naar Muiden, en gisteren 57km via Naarden en Huizen. M'n vriendin vindt het helemaal geweldig, dus dan is het ook voor mij al snel leuk. Tempo houdt nog niet over, maar dat komt vanzelf wel. Leuke manier om er samen op uit te trekken, wat mooie plekjes van Nederland te zien, terrasje te pakken, etc. :beer:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 09 sep 2015, 22:06

Net een nieuwe fiets besteld! Heb nu een Giant TCR Composite, maar die is me eigenlijk iets te groot, daarom beslist om dit najaar een nieuwe fiets te kopen. Het is een Canyon Ultimate CF SL 9.0 Aero geworden, een 2015 model die je nu met een goede korting kan kopen. Het 2016 model is nauwelijks gewijzigd op de kleurstelling na.

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding

Kan niet wachten tot ie er is!! :headbang:

indobesar

Bericht door indobesar » 09 sep 2015, 23:02

Heel gaaf! Goed frame en scherp geprijsd!

Tijdje terug had ik een Ultimate SLX9.0 besteld, maar toch geannuleerd. Als je dat geld uitgeeft, wil ik toch een fiets met meer emotie. :D

Wanneer binnen? Of ophalen in Duitsland en terug fietsen? Is maar klein stukje voor jou!

dvh

Bericht door dvh » 10 sep 2015, 08:49

Door drukte heb ik nu 2 weekjes niet gefietst... Merk gelijk dat mijn knie weer lastig ( slap ? ) begint te worden.. Die moet gewoon blijvend getraind worden... De aftakeling is begonnen zeg maar :*-)

Maar een ritje van 40-45 kilometer is goed genoeg voor me. Dan ben ik het echt beu. Kont gaat zeer doen en dan is de puf er meestal ook behoorlijk uit. Gemiddeld zit ik zo rond de 27.5 km/u. En ik stop tijdens dat soort ritjes ook niet. Gewoon doorgaan. Paar flessen water mee maar ook dat gebeurd gewoon fietsend :-)

indobesar

Bericht door indobesar » 10 sep 2015, 09:26

Is ook een kwestie van trainen DVH. In 2013 een fiets gekocht en een paar ritjes gemaakt. Dit is een vd eerste ritten https://www.strava.com/activities/73527998. In 2014 actiever gaan rijden en dit jaar serieus. Gister een rustige rit gedaan met wat intervalletjes https://www.strava.com/activities/388617970. Nooit voor mogelijk gehouden om dergelijk tempo te rijden.
Smaakt naar meer. Binnenkort maar eens nadenken wat de focus in 2016 gaat zijn.

dvh

Bericht door dvh » 10 sep 2015, 09:31

Dat het een kwestie van trainen / vaker doen en doorzetten is begrijp ik.
Echter.. na 1.5 uur op de fiets gezeten te hebben geloof ik het wel > tijd voor wat anders zeg maar :-)

Plaats reactie