Hellrot E36 323ti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ErikMartijn

Hellrot E36 323ti

Bericht door ErikMartijn » 26 apr 2015, 22:01

Na een jaar met veel plezier een MX-5 uit '92 gereden te hebben begon ik me toch iets te ergeren aan het gebrek aan comfort (en dorpeltjes die geleidelijk van zwart naar bruin aan het veranderen waren) ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Na veel gezocht te hebben op verschillende autosites toch op een BMW uitgekomen en wel een E36 320i touring executive uit '96 in de kleur Madeira violet.

Afbeelding

De 320i was op zich een fijne auto, met dual zone clima, een goede stereo, en bovendien vond ik hem er prachtig uitzien in deze kleur. Er was echter een probleem.... het gebrek aan vermogen. Daar stoorde ik me echt aan in deze auto, op zich vreemd want met mijn vorige auto's heb ik dat nooit gehad en op papier doet de 320 zich niet voor deze auto's onder.

Na een paar maanden in deze auto rond te hebben gereden toch maar weer eens gaan sneupen op het internet, en dan vooral naar een E36 328i, 325i of 323ti... Ik heb de 320 toen ook maar te koop aangeboden om te zien hoeveel interesse ervoor was, deze was echter binnen een week weg dus toen werd het zoeken naar een nieuwe auto wat dwingender.

Uiteindelijk gaan kijken bij een 323ti uit 2000 en dat beviel meteen goed, de m52b25 heeft lekker veel koppel onderin en een compact stuurt een stuk sportiever dan een touring. Er zit een sluitende onderhoudshistorie bij de auto en bovendien is hij origineel Nederlands met nap dus dat zit wel goed. Een akkoord met de eigenaar was snel bereikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er waren wat kleinigheden met de auto, zo maakte de dynamo wat geluid, zaten er wat deukjes rondom en miste de hoedenplank. Ik heb de auto meteen een service gegeven met nieuwe remmen aan de voorzijde, ate blue remvloeistof, olie + filters, bougies etc. en de dynamo gereviseerd. Bij WiebeGT kon ik terecht voor een hoedenplank dus de auto staat er nu weer netjes bij.

Afbeelding
Ja dat is een E500 limited :)

De pook zat ook los dus deze heb ik maar vervangen door een lederen M pookje met kerstverlichting
Afbeelding

Ondertussen heb ik 4500 km met de auto gemaakt, de teller staat nu op 230000 en ik heb zo de verwachting dat dit er nog veel meer gaan worden :)
Misschien doe ik nog wat mods in de toekomst, m50 inlaat, wat andere velgen en eibach veren maar het moet een dagelijkse auto blijven dus ik houd het subtiel. :df:
Laatst gewijzigd door ErikMartijn op 26 mei 2015, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

tuurgtt
Auto: M140i

Re: Hellrot E36 323ti

Bericht door tuurgtt » 26 apr 2015, 22:45

Ja, fijne karretjes die 323ti's :angel:

Bedenk wel dat als je juist het koppel van deze motor zo fijn vindt (en dat is het natuurlijk ook), een M50 mod daar wel wat van weggeeft.
Al krijg je daar wel een aardig pak top-end voor terug, maar de karakteristiek van de motor verandert behoorlijk.
De powerband wordt wel groter maar schuift een aardig stuk naar boven.
Dat moet je wel willen, en zo niet, niet doen.
Want het is standaard een heerlijk smeuïg motortje dat groter aanvoelt dan een 2.5.

Anyway, veel plezier met de Compact! :df:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 27 apr 2015, 00:38

Bedankt! Dat koppel onderin is wat me meteen aansprak tijdens de proefrit, toen wel uitgebreid gereden maar niet echt tot het rood doorgetrokken met de oude eigenaar erbij. Nu ik zelf de grenzen van de auto wat heb opgezocht merk ik dat het blokje er na +- 4500 rpm wat minder zin in heeft. Vermogen zit er wel in want ik houd er een e46 328ci mee bij maar het is meer het gevoel dat hij wat buiten adem raakt boven dat toerengebied... Ik moet er nog maar eens over nadenken.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 27 apr 2015, 09:22

Ah leuk, weer een 323ti erbij hier :) Veel plezier er mee..

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 22 mei 2015, 16:20

Vanmiddag viel opeens mijn instrumentcluster uit, alle tellers stonden op nul maar het display met km stand en de inspection lampjes als je hem op contact zet deden het wel gewoon... Nadat de auto even uit was geweest met tanken deed hij het weer gewoon. :hmmm:

Hebben anderen met een E36 ooit zoiets gehad?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 mei 2015, 17:14

Jup. Komt regelmatig voorbij bij e36's. Los contactje oid in de tellerbak. Tellerbak vervangen is de oplossing. Heb er eventueel nog wel 1 voor je liggen.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 22 mei 2015, 17:30

Mocht het probleem aanhouden dan sloop ik eerst de tellerbak er wel eens uit, kijken of ik ergens wat kan solderen o.i.d.

Jij had een 325i toch Rico? Die hebben wel andere tellers dan een 323ti zonder verbruiksmetertje.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 mei 2015, 17:36

Klopt. Je kan ook eerst de tellerbak er even uittrekken en de stekkers inspuiten met contactspray en goed aandrukken. Wellicht dat het dan opgelost is. Tellerbak is inderdaad anders, mijn tellerbak viel ook afentoe uit. Had een andere gekocht ter vervanging maar nooit geplaatst. Misschien kan je ook alleen het binnenwerk over zetten?

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 22 mei 2015, 17:58

Tellerbak vervangen is wat drastisch. Als je handig bent met een soldeerbout, kom je ook een eind. Grote kans dat het namelijk in de tellerbak zit, en dat er hier en daar met de jaren wat soldeertin is verdwenen van een printplaatje. Maar goed, daarvoor zul je de bak er toch eerst uit moeten halen en moeten openen.

En anders is er wel iemand te vinden die handig is met een soldeerbout en/of tellerbakken. Deze lui reviseren instrumentenclusters bijvoorbeeld:
http://www.verotronics.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 22 mei 2015, 18:10

Mocht ik de tellerbak vervangen dan zou ik toch eerst naar een gebruikte zoeken, een nieuwe bij de dealer gaat wat ver inderdaad. Maar toch zal je dan de km stand er weer goed in moeten laten zetten zonder dat er zo'n stip achter komt en daar is weer speciale apparatuur voor nodig...

Eerst zelf maar eens kijken of ik wat kan bereiken met gezond verstand en een soldeerbout.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 03 jul 2015, 15:19

Het probleem met de tellers was een keer en heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan dus daar ga ik me voorlopig niet mee bezighouden...

Ik zou vandaag echter mijn draagarmen vervangen omdat er op een fuseekogel speling zat, het zag er allemaal niet zo fris meer uit daar onder dus ik dacht ik vervang ook de spoorstangen en koppelstukjes van de stabilisatorstang. Heb dus alles netjes binnen en begin te sleutelen maar allejezus wat zitten die buitenste fuseekogels vast zeg! :wtf:

Krijg die troep met geen mogelijkheid los, heb er zo'n vork tussen die daarvoor bedoeld is en ben al meer dan een uur met een hamer in de weer met deze hitte...

Altijd leuk om te sleutelen aan 15 jaar oude troep.

Voor de rest alles goed hoor. Lekker weertje he :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2015, 15:50

sleutelen met dit weer is 3x niks :)
wilde gisteren even wat bekijken onder de auto bij het onderstel, zit ergens een irritante kraak in een veer of bus,
anyways, na ff kijken brak me het zweet al uit aan alle kanten :tooth:

Dus schuif ik het door naar volgende week ergens of nog een week later als de temps wat zakken,
het heeft geen haast, maar dan haal ik wat zaken stuk voor stuk los om te kijken waar het precies zit en of in elk geval niet zit.
Dat kraak geluidje als 2 veren over elkaar of droog rubber/bus oid onder druk zeg maar, dat moet en zal eruit :D
Als ik de kar iets opkrik kan ik het al wat horen rechts achter, dus daar de boel maar eens los halen en beweging opzetten en luisteren waar het precies zit.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 03 jul 2015, 19:54

Mijn auto moet binnenkort voor de APK dus ik wil het z.s.m. klaar hebben René, anders ging ik wel in het zwembad liggen met dit weer inderdaad :)

Maar ik heb het rotding dus nog niet los gekregen, veerpoot los en dan zo'n fuseekogel pers erop wilde ook niet...

Spoorstangen wel kunnen vervangen dus nog iets productiefs gedaan iig.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2015, 23:53

je bedoelt toch de vaste fusee kogel die in de draagarm voor zit? en dan aan de fusee?
krijg je hem niet uit die fusee los?

heb je het al laten intrekken met wd40 oid?

vroegah deden we dat met 2 grote hamers (moet je nu niet aan denken) om los te schrikken...of met een brander.

tegenwoordig heb je best goede kogel loshalers, zet je erop en draaien maar...plop, je hebt verschillende uitvoeringen, geloof dat ik er 3 heb liggen :mrgreen: waren niet duur dus dacht, hm...kopen, vreet daarna geen brood and in need handig.

magoed zo te horen zit di bij jou echt naar vast...

ow, en APK tijd en je auto nog niet klaar is echt ruk...bang voor bv boete oid zoals dat tegenwoordig gaat, magoed je kan ook ter keuring aanbieden en dan heb je nog tijd om het te repareren :mrgreen:

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 05 jul 2015, 13:32

GTRene schreef:magoed je kan ook ter keuring aanbieden en dan heb je nog tijd om het te repareren :mrgreen:
En dat is dus een wijdverbreid misverstand GTRene. Je voertuig dient bij het verlopen van de keuring opnieuw gekeurd te zijn tenzij geschorst....

Anyway, goed slaan is het devies. Ooit gaat de kogelpen wel uit het fusee. Het beste werkt het met 2 grote mokers. 1 om tegen het fusee aan te houden en de andere om er keihard tegenaan te meppen. Eventueel vanaf de andere kant een bandenlepel tussen het onderste deel van de veerpoot en bovenkant fuseepen om er wat spanning op te houden!

Een 323Ti tellerbak (de internals) heb ik nog wel voor je liggen mocht je hem nodig hebben.

Succes!

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2015, 13:59

ja bij verlopen mag je in theorie niet meer op straat of anders boete, maar nog geen grote, breng je hem net voor of net na naar de keuring, staat het genoteerd dat je bent geweest en krijg je tijd om te repareren, maar je mag dan niet de straat op...dan weet je meteen wat je moet monteren voor herkeuring en hebt wat tijd zonder de boete op te lopen.

heb je geen goede kogel uit poppers (naam vergeten) dingen kosten niet veel (tientjes werk), haal 3 soorten kan je weer ff :tooth:

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 05 jul 2015, 14:37

Bij verlopen apk ben je strafbaar! De rest van je verhaal klinkt leuk (en zou ook leuk) zijn maar is onzin.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 05 jul 2015, 15:04

Met mijn Sierra ben ik ook wel eens een paar dagen te laat geweest en kreeg toen niet meteen een boete maar dat is meer mazzel hebben... Volgens mij mag het gewoon niet idd.

Voor het eind van de week moet het allemaal klaar zijn dus dat moet lukken. Bedankt voor de tips in ieder geval. :thumbup:

customcarcenter

Bericht door customcarcenter » 05 jul 2015, 15:57

als je een goedpassende fusee vork heb, moet je gewoon echt flink beuken met een zware hamer, kan dan eigelijk niet missen dat hij los schrikt. anders warm stoken en herhalen, wel je fusee warm stoken en niet de kogel...

succes :thumbup:

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 05 jul 2015, 18:58

Een fusee warmstoken is zeer af te raden.......iets met moleculen en verandering.... :nah:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2015, 22:01

kijk, hier staan wel wat van die dingen tussen, van die kogeltrekker dingen

https://www.gereedschapland.nl/catalog/ ... ekker-sets" onclick="window.open(this.href);return false;

trouwens (heb 3 of 4 soorten) zo'n ding als onderstaand heb ik ook, een soort wig waar je op kan meppen,
maar ook voor andere zaken kan gebruiken behalve kogels zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

maar heb ook zoiets>

Afbeelding

en zoiets

Afbeelding

en een stuk of 5 van zoiets

Afbeelding

e nog een soort, maar vergeten welke, gewoon handig als je redelijk wat gereedschap hebt, hoeft niet het duurste te zijn, als je maar wat hebt, zo vaak heb je het niet nodig voor eigen gebruik thuis.

hier ook met voorbeelden, kan je misschien zien welke jij kan gebruiken

https://www.google.nl/search?q=stuurkog ... CAYQ_AUoAQ" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 05 jul 2015, 23:01

Op de onderste na heb ik ze allemaal René :mrgreen:

Zowat elke keer als ik aan mijn auto sleutel koop ik weer gereedschap, dan denk ik nou voor dit geld had de garage het misschien ook gekund... maarja je houdt zo wel aardig wat gereedschap over en dat is altijd handig natuurlijk.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2015, 23:39

ooow dan zit je wel goed wat dat betreft :mrgreen:

en ja, zo doe en denk ik ook altijd, zo van, als ik hem naar de garage breng kost het bv 60<>100,-eu per uur, 1 uur zelf sleutelen kan je al aardig wat gereedschap voor kopen :tooth:
en de volgende keer heb je het er mooi liggen, ook al gebruik je het zeg, de eerste 10 jaar niet weer, vreet geen brood.

wel wat ruimte...heb bv ook veel in huis liggen in een kast boven, blijft het ook mooi schoon/netjes bepaald spul.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 06 jul 2015, 20:09

Het is gelukt hoor, meer geweld met een grotere hamer was de oplossing :mrgreen:

Oude troep:

Afbeelding

Afbeelding

Oude troep eraf:

Afbeelding

Vers spul erop:

Afbeelding

Nu nog ff uitlijnen en dan kunnen we weer even vooruit.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jul 2015, 21:47

ah, dat ziet er meteen 20x frisser uit :D
mooi dat het gelukt is.

Plaats reactie