E46 start wel/niet zonder duidelijke aanleiding

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

E46 start wel/niet zonder duidelijke aanleiding

Bericht door Eric Z » 02 jul 2015, 23:42

Iemand van hier die enig idee heeft wat het volgende zou kunnen zijn.

Zo nu en dan wil de auto niet starten, zet je de booster erop wel. Er is dus iets wat de accu leeg trekt, maar is dus niet altijd aanwezig en is dus ook niet door de garage gevonden.

In feite doe ik de werkdagen altijd hetzelfde ritje, en er zijn de afgelopen tijd geen accesoires toegevoegd. Dashcam voeding ligt nu ook los maar verwacht niet dat dat het gaat oplossen gezien deze uitschakeld bij te lage spanning, en er al langere tijd inzit.

Ik heb het al eerder gehad, tijdens vrij koude dagen toen is er een nieuwe accu in gegaan maar is het nog wel 1/2 keeer voorgekomen. Daarna een tijd geen last meer van gehad maar nu dus weer terug.

Dynamo is goed volgens de garage, en ook lijkt de accu mij ook niet kapot omdat ik nu dus een dag of 3 probleem loos start.

Enige wat verder niet goed werkt is dat de ventilatie niet constant draait. Doet het wel maar gaat soms ineens harder/zachter blazen. En af en toe knippert de clownsnose onder de spiegel terwijl ik rij. Alles is origineel op de radio en dashcam(losgekoopeld) na.

Iemand die aan de hand van bovenstaand verhaal iets weet of via forum gehoord heeft van het zelfde probleem?

GTRene

Re: E46 start wel/niet zonder duidelijke aanleiding

Bericht door GTRene » 03 jul 2015, 01:36

misschien heb je zoiets wat ook de andere problemen veroorzaakt??
If you have a BMW E46, E39, X5, and I think the E36 with climate control and your heater fan has a mind of its own it is most likely the final stage resistor that is causing the problem. In my case the fan stopped blowing, then after a day or two worked fine again for weeks, then stopped completely. Other people report the fan changing speed for no reason. The final stage resistor located just to the left of the clutch pedal on RHD cars. It is located in an awkward location but it is possible for you to replace this with no special tools.
http://paulhartigan.net/2012/01/11/bmw- ... correctly/" onclick="window.open(this.href);return false;

DIY hier>>

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=472392" onclick="window.open(this.href);return false;

hier onderaan staan ook symptonen van andere auto's ook drains batterie gevallen e.d.

http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... cement.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 03 jul 2015, 06:36

Kan volgens mij ook een massa-probleem zijn......

En anders wellicht contactslot ?

Eric Z

Bericht door Eric Z » 03 jul 2015, 08:26

@rene, dat ziet er niet al te moeilijk uit, binnenkort maar eens vervangen.

@eric contact slot verwacht ik niet, want hoe trekt een contactslot de accu leeg? Massa probleem zou wel kunnen. Zet de booster altijd op het pluspunt onder de motorkap en de min op een bout van de veerpoot waardoor je dan misschien wel een goede massa hebt.

pimini

Bericht door pimini » 03 jul 2015, 14:43

Je kan eens meten of, als de auto uit Staat, er nog stroomverbruikers zijn.
Dus je multimeter tussen de Pluskabel en de Pluspool van de Auto zetten.

Geeft de multimeter dan aan dat er nog ampères doorheen lopen is er een stroomverbruiker.
Ik haalde dan vaak net zolang zekeringen eruit tot deze op 0 staan.

Lastig is altijd als het zich niet altijd voordoet.

Bij mij was het uiteindelijk een kortsluiting in de stoel, in bepaalde standen maakte hij wel kortsluiting en trok de accu leeg, en in sommige standen ging het gewoon goed.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2015, 15:40

hoe bedoel je dat, moet je dan de plus kabel ff van de accu halen en dan de multimeter er tussen zetten? dus tussen de accu en pluskabel-aansluitings kabel?

bv in mijn kar zit een radio die de zenders e.d. bijhoud en dus wat stroom kost, bovendien zo'n rood knipperlampje en een klokje in het dash die ook wat stroom sluipt, maar dat zal weinig zijn.
die zekering haal je er dan bv ook uit zodat die paar zaken sowieso niet meedraaien?

en als de multimeter dan nog wat aangeeft qua stroomverbruik heb je ergens dus nog een bron zitten?
kan je het zo volgen?

bedoel maar, met mijn kar als ik die 2 weken niet gebruik en daarna maar een paar kilometer rijd en dus niet echt goed bij kan laden, gaat zo'n accu al snel onder het start minimum na 2 weken.

zou dan bv dat stomme klokje in het dash en die originele oude radio/cass met rood knipperend lampje e.d. na een week of 2 voldoende weg kunnen trekken qua stroom? of zou er dan nog meer moeten meeslurpen.

Omdat ik weinig rijd zet ik de kar bv 1 x in de 1.5 week ff aan de druppellader to be safe :D

Eric Z

Bericht door Eric Z » 03 jul 2015, 16:52

Op die manier is al gemeten maar was normaal verbruik. En ook starten zonder problemen.

Ik stapte vanmiddag in de auto om lunch te halen en zonder dat de sleutel in het contact zat stond wel de ventilatie zachtjes te blazen. Dat lijkt mij niet normaal? En dan moet ik rene zijn diy volgen lijkt mij.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2015, 17:27

zoiets staat idd bij de reacties te lezen, schijnbaar een veel voorkomend geval bij de e46.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 09 jul 2015, 00:01

Vanavond erin geknutseld, ging prima volgens die guide. Maar hij heeft afgelopen dagen ook prima gestart.
Tevens de dashcam weer aangesloten, maar eens kijken hoe het gaat. Start booster nog maar even achterin laten staan, just in case.

Links nieuw, rechts de oude.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (118.65 KiB) 2910 keer bekeken

Eric Z

Bericht door Eric Z » 09 jul 2015, 00:07

Heb het bij de bmw gehaald, maar je kan dus ook gewoon een valeo halen. Zal wel goedkoper zijn dan de dealer.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (122.42 KiB) 2909 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jul 2015, 01:23

die nwe is heel anders qua model (lengte), maakt dat niet uit? zal niet, zal een soort sensor oid zijn?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 09 jul 2015, 14:01

Kachelweerstand. heb ik onlangs ook vervangen bij mijn E39.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 09 jul 2015, 20:03

GTRene schreef:die nwe is heel anders qua model (lengte), maakt dat niet uit? zal niet, zal een soort sensor oid zijn?
Staat ook in het linkje wat je zelf postte :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jul 2015, 21:33

Eric Z schreef:
GTRene schreef:die nwe is heel anders qua model (lengte), maakt dat niet uit? zal niet, zal een soort sensor oid zijn?
Staat ook in het linkje wat je zelf postte :wink:
Je denk toch niet dat mijn korte termijn geheugen dat kan onthouden :hot:
maar idd, net ff terug gekeken, net zo

Plaats reactie