Slurptax

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Slurptax

Bericht door Michel P » 01 jun 2007, 09:26

Slurptaks op komst
door Roelien Wierstra
DEN HAAG - Benzineslurpende auto's worden vanaf volgend jaar fiks duurder. Een nieuwe belasting moet de prijs van zeer vervuilende auto's zoals de BMW X5, Citroën C6, Jeep Grand Cherokee, Mitsubishi Pajero, Porsche Cayenne en andere suv's tot duizenden euro's opdrijven om zo de aanschaf te ontmoedigen.



Deze 'slurptaks' moet de schatkist 100 miljoen euro per jaar opleveren. De belasting komt bovenop de al bestaande aanschafbelasting bpm. Dat zegt staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) in een interview met De Telegraaf.

Daarnaast wil de bewindsman leaserijders aansporen om voor milieuvriendelijke auto's te kiezen. De fiscale bijtelling voor zuinige wagens als de Citroën C1, Peugeot 107 en sommige grotere hybrideauto's als de Honda Civic en Toyota Prius gaat met circa 40 procent omlaag.


Halvering lasten
In plaats van 22 procent belasting over de cataloguswaarde krijgen leaserijders dan een bijtelling van 12 tot 14 procent. Dat betekent al gauw bijna een halvering van de maandelijkse autolasten. Eigen rijders hebben al een voordeel als ze een zuinige auto kopen door het twee jaar geleden ingevoerde labelsysteem. Vooruitlopend op de invoering van de kilometerheffing in de loop van de kabinetsperiode begint de staatssecretaris vanaf 1 januari voorzichtig met de afbouw van de aanschafbelasting door deze circa 5 tot 10 procent te verlagen. De motorrijtuigenbelasting zal met een vergelijkbaar aantal procenten omhoog gaan. De Tweede Kamer moet nog instemmen met de plannen, die onderdeel zijn van het Belastingplan 2008. De Belastingdienst heeft De Jager al laten weten deze belastingmaatregel te kunnen uitvoeren. De dienst zal de auto's die onder de regeling vallen op de website publiceren. De Jager gaf eerder al aan dat hij via de reguliere aanschafbelasting bpm-schone auto's nog goedkoper en vervuilende wagens duurder wil maken.
bron Telegraaf

Lijkt heel wat, maar is toch gewoon weer ordinair cashen. Wegenbelasting omhoog, leuk voor iedereen :twisted: BPM oplaag, heel erg leuk voor de 2e hands autobezitter welke extra gratis afschrijft :twisted:

Die hele energielabelsformule klopt voor geen meter, neem BMW even als voorbeeld om te lachen........ http://bmw.akris.nl/brandstoflabels/index.html

Als de minister in Den Haag echt het milieu als doelstelling had, dan waren allereerst de methodiek van de energielabels herzien, en dan had met de bijtelling van klasse A naar 10% moeten verlagen en klasse B naar 15%. Iemand die 35000km of meer zakelijk moet rijden doet dat om vele redenen niet in de Citroen C1!!

Laat ze verder een echt meten hoe efficient iedere auto is qua verbruik en qua uitstoot, dus ook op de vele 5 min. ritjes naar de supermarkt e.d. Er zit veel verschil in de opwarmtijd en dus de optimale werking van een katalisator, bij het ene merk is de opwarmtijd een minut, bij het andere merk 5 minuten of meer!

Michel

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 01 jun 2007, 09:34

Nog even een aanvullen, welke een beter systeem zou zijn:
Ecotest beter dan verbruikslabel?
woensdag 30 mei 2007

“Diesels steeds milieuvriendelijker”, kopt de ANWB. De wielrijdersbond trekt die conclusie nadat zusterorganisatie ADAC een groot aantal auto’s aan een ‘ecotest’ onderwierp. Opmerkelijk is dat auto’s die als milieuvriendelijk uit de test komen, niet altijd een A-, B- of C-label dragen. Is die Ecotest beter dan het huidige labelsysteem?

De Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI is de schoonste diesel in de ADAC/ANWB-Ecotest, en laat daarmee alle benzine-auto’s achter zich. Hoe diesel je het schoonst? Met een sportieve Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI. Die is zo schoon dat hij ook alle benzine-auto’s achter zich laat. Op twee uitzonderingen na. De hybrides van Toyota en Honda zijn nog milieuvriendelijker.

Vier sterren
De snelle Octavia scoort maar liefst 81 punten in de ADAC/ANWB-Ecotest, goed voor vier sterren. De Civic Hybrid en Toyota Prius doen het nog net iets beter, met 83 en 89 punten. Maar ook zij blijven daarmee onder de 90 puntengrens, die recht geeft op een vijfde milieuster.

D-label
Opmerkelijk is dat de sportieve Skoda het in het brandstofverbruiksboekje helemaal niet zo goed doet, een D-label. Dat staat voor een verbruik dat 0 tot 10% slechter is dan gemiddeld. Onze overheid straft dat af met 135 euro extra BPM. Dat steekt wat schril af bij de 6000 euro BPM-korting die de hybride nummers 1 en 2 uit de Ecotest aan hun brandstoflabel danken.

Aygo in de middenmoot
Het omgekeerde komt ook voor. Erkende A-label-auto’s als de Toyota Aygo 1.0 of de VW Polo 1.4 TDI Blue Motion komen in de Ecotest niet verder dan de middenmoot: 3 sterren.

Een erkende A-label-auto als de VW Polo 1.4 TDI Blue Motion komt in de Ecotest niet verder dan de middenmoot. CO2 én lokale vervuilers
Hoe zijn die verschillen te verklaren? Wel, allereerst gaan de brandstofverbruiks-
labels alleen maar over het verbruik, en daarmee de CO2-uitstoot, terwijl in de Ecotest ook de emissie van PM, HC, NOx en CO wordt beoordeeld.

FIA-meetprotocol
Hoe? Dat staat in het Ecotest-meetprotocol van de FIA en de ADAC (zie www.ecotest.eu). Kort samengevat: de uitstoot gemeten bij de Europese rijcyclus met koude start en die bij een snelwegcyclus met snelheden tot 130 km/h worden bij elkaar genomen en vertaald naar punten. Heel veel uitstoot betekent 0 punten, heel weinig geeft 50 punten. Grootte van de auto? Maakt niet uit, als een Renault Clio evenveel vervuilende stoffen uitstoot als een Audi Q7 scoren ze evenveel emissiepunten.

Grotere auto, meer CO2
Bij de bepaling van de verbruiks- of CO2-punten houdt de Ecotest wel rekening met de grootte van de auto. Hier wordt het brandstofverbruik bepaald bij zelfs drie verschillende cycli en gewogen bij elkaar genomen.
En ook hier weer wordt het meetresultaat vertaald in punten: van 0 (hoog verbruik, hoge CO2-uitstoot) tot 50 (laag verbruik, lage CO2-uitstoot). De grootte van de auto speelt een rol bij die vertaling naar punten.

Zeven klassen
Het testprotocol verdeelt daartoe de auto’s in 7 klassen, van Mini’s via Middenklassers tot Topklassers. Zit een auto in die Topklasse, dan krijgt hij bij het zelfde verbruik meer CO2-punten dan een auto uit bijvoorbeeld de Grotere Middenklasse.

De Chrysler Crossfire 3.2 V6 automaat lust een flinke slok maar verbrandt al die benzine wel lekker schoon: drie Ecosterren. Sterren
De eindscore in de Ecotest wordt gevonden door de CO2-punten bij de emissiepunten op te tellen. Levert de som van die twee 90 of meer punten op, dan scoort de auto de maximale 5 sterren. Blijft de som onder de 30 dan krijgt de auto de minimale score: 1 ster.

Beter systeem?
Grote vraag: Is dit systeem beter dan dat van de energielabels? Antwoord: Waarschijnlijk wel. Als we even teruggaan naar de Skoda Octavia Combi wordt duidelijk waarom. In de uitvoering met de oudere 1.9 TDI motor zonder roetfilter komt hij in de Ecotest niet verder dan een plaatsje in de middenmoot. Maar dankzij een B-label scoort deze veel vuilere Octavia in het huidige labelsysteem wel 500 euro BPM-subsidie.

Een Dacia Logan 1.5 diesel verbruikt minder dan zo'n Crossfire maar uit de uitlaat komt meer rommel: ook drie Ecosterren. Chrysler Crossfire of Dacia Logan?
Ander voorbeeld. Neem de Chrysler Crossfire 3.2 V6 automaat. Vanwege zijn verbruik heeft die auto een dieprood energielabel G. Maar de 3.2 V6 verbrandt al die benzine wel heel netjes. Uit de in het midden geplaatste uitlaten komt vrijwel niets anders dan kooldioxide en water. Dat brengt de Crossfire op een keurige drie Ecosterren. Daarmee belast hij het milieu even zwaar als een Dacia Logan 1.5 diesel. Die B-label-Roemeen gebruikt weliswaar minder brandstof, maar stoot weer veel meer stoffen uit die u de adem benemen.

Ecotest of energielabel: een Hyundai Terracan kan bij beide geen potten breken. Als sneeuw voor de zon?
Lost het Ecotest-protocol dan alle problemen van het brandstofverbruikslabel op? Nee hoor, er zal altijd discussie zijn over de grootteklasse waarin een auto thuishoort. Maar een systeem dat niet alleen let op verbruik maar ook op vervuiling, en dat bovendien internationaal is, zodat autofabrikanten er bij hun productontwikkeling rekening mee kunnen houden, heeft toch wel grote voordelen boven het huidige.

Vuile diesel
Overigens zou na vervanging van het Brandstofverbruiksboekje door een Ecotest-boekje, voor de bepaling van de BPM-plus of -min, ook veel gewoon bij het oude blijven. Neem de Hyundai Terracan CRDI. Hoe men ook meet of weegt, dat blijft een ideale auto voor wie echt helemaal niets geeft om het milieu: energielabel G en 1 ster in de Ecotest!

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Michel

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 01 jun 2007, 10:06

Dus als ik het goed begrijp worden auto's over de gehele linie per 2008 een stuk goedkoper omdat de BPM omlaag gaat, tenzij ie veel zuipt, dan worden ze juist duurder.

Zal de handel leuk vinden...als je dus nu een auto koopt heb je nog wel lekker het nadeel van de hoge BPM en over een half jaar het nadeel van een hogere wegenbelasting erbij. Nice :shock:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jun 2007, 10:33

Energie labels kloppen voor geen meter.....allemaal een relatieve meting i.p.v. een absolute :cry:

Maar je moet beter lezen Michel, er staat toch ook dat het de schatkist 100 miljoen extra opbrengt. Het lijkt niet alleen ordinair cashen maar het is het ook :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 01 jun 2007, 10:39

Niels schreef:Energie labels kloppen voor geen meter.....allemaal een relatieve meting i.p.v. een absolute :cry:

Maar je moet beter lezen Michel, er staat toch ook dat het de schatkist 100 miljoen extra opbrengt. Het lijkt niet alleen ordinair cashen maar het is het ook :mrgreen:
Dat het een ordinaire cash aktie is voor de sinterklaasvereninging in Den Haag is meer dan duidelijk, en onder de noemer milieu is het trendy scoren..... :twisted:

Ik zou graag zien dat ze nieuwe inovaties, zoals de 120i motor van BMW een wat meer zouden belonen, zodat er een echte wedloop tussen fabrieken gaat plaatsvinden.

Michel

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jun 2007, 10:47

Is ook zeker zo!

Zo lang ze dat niet gaan doen geloof ik ook niet dat het milieu echt een probleem is :wink: Er zijn mogelijkheden genoeg om bijvoorbeeld CO2 aan te pakken maar momenteel wordt er alleen maar gecashed onder het mom van :evil:

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 01 jun 2007, 10:53

Ik snap het niet.

Een SUV slurpt per gereden kilometer heel veel meer brandstof weg dan een Polo of C1. Op brandstof zit bijzonder veel belasting. De SUV rijder betaalt dus al evenredig extra aan zijn vervuilender gedrag.

Naar mijn mening moet je gebruik belasten, niet bezit. Iemand met een SUV die dat ding 5000 km per jaar gebruikt betaalt straks 3000 euro extra oid. Iemand die met diezelfde SUV 50.000 kilometer rijdt betaalt ook 3000 euro extra. Dit terwijl de laatste 10x zo vervuilend is als de eerste. Bezit zwaar belasten is alleen maar slecht voor de autohandel en dus voor de economie.

Weer een ordinaire kortzichtige cash-actie dus.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jun 2007, 11:28

Wouter81 schreef:Ik snap het niet.

Een SUV slurpt per gereden kilometer heel veel meer brandstof weg dan een Polo of C1. Op brandstof zit bijzonder veel belasting. De SUV rijder betaalt dus al evenredig extra aan zijn vervuilender gedrag.
Is ook zo maar de SUV rijder heeft ook geld dus daar valt nog meer te halen zo lang je het maar met een slap excuus verantwoord :wink:
Weer een ordinaire kortzichtige cash-actie dus.
Niet kortzichtig maar wel ordinair idd :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 jun 2007, 11:36

Zuipt zo'n moderne SUV nou ook zoveel dan ?

Gek ook weer dat men het altijd heeft over een X5, Cayenne, Jeep Cherokee..


Maar niet over een Kia sorento, Hyundai Sante Fe.. Sang young rexton of iets van die strekking..

Krijg sterk het idee dat het allemaal weer over vooroordelen gaat van mensen met veel geld die een statusbak kopen.

Maar een kia Sorento is ook een statusbak, alleen voor het klootjesvolk en niet voor de high society

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 01 jun 2007, 11:46

Een Kia Sorento V6 slurpt meer dan een X5 V8 4.4i weet ik uit ervaring.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 01 jun 2007, 11:51

Daarom ook apart dat bv een 118dA, 318d en 530d hetzelfde label hebben.
Heb alleen ff dat linkje aangeklikt van Michel, vandaar geen andere merken :wink:
Rare jongens die "labelverzinners".

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 jun 2007, 11:53

Dat bedoel ik..


Die SUV's voor de "rijken" zijn niet het probleem, in absolute aantallen worden die niet zoveel gekocht.

Het klootjesvolk die zijn leasevectra verruild voor een Kia Sorento en consorten dat is pas het probleem.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 01 jun 2007, 11:55

Leuk nieuws ...

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 01 jun 2007, 12:07

Rico v Velzen schreef:Zuipt zo'n moderne SUV nou ook zoveel dan ?

Gek ook weer dat men het altijd heeft over een X5, Cayenne, Jeep Cherokee..


Maar niet over een Kia sorento, Hyundai Sante Fe.. Sang young rexton of iets van die strekking..

Krijg sterk het idee dat het allemaal weer over vooroordelen gaat van mensen met veel geld die een statusbak kopen.

Maar een kia Sorento is ook een statusbak, alleen voor het klootjesvolk en niet voor de high society
Heel simpel. Dit soort wedsvoorstellen komen altijd uit de links socialistisch hoek. De regel zegt dat deze mensen geen luxe ''patserbakken'' rijden c.q. kunnen kopen. Dus waarom je eigen achterban tegen de schenen schoppen? Nee, we pakken de rechtse liberalen want dat zijn vieze kapitalisten.

Nee, de stap om straks Nederland te ontvluchten wordt nogmaals kleiner gemaakt door dit soort stompzinnige acties. Wetten en regels zijn nodig, maar dergelijke hypocriete onrechtvaardigheid gaat mij echt te ver. :!:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 01 jun 2007, 12:09

SUV-rijders, ongeacht wie in welk busje, mogen ze voor wat mij betreft fiscaal van hier tot Tokio belasten. Ga er verder niet over uitwijden maar de aanwezigheid van die bakken op de nederlandse wegen is in het gros der gevallen totaal onzinnig.

De andere maatregel zet veel meer zoden aan de dijk. Ipv 22% bijtelling nu 12-14% voor kleine en hybride voertuigen. Als je toch een omslag in het denken en doen van mensen vwb het gebruik van grote auto's wilt bewerkstelligen dan gaat dit impact hebben. Daarbij zijn kleine auto's ook nog veel leuker om mee te rijden. Allemaal winsituaties en je moet toch ergens beginnen als je van mening bent dat de CO2 uitstoot een bedreiging voor de planeet vormt. Ook los daarvan wordt er door de maatregel iets gedaan aan de enorme afhankelijkheid van de import van Midden Oosten olie.

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 01 jun 2007, 12:13

Hielke schreef:SUV-rijders, ongeacht wie in welk busje, mogen ze voor wat mij betreft fiscaal van hier tot Tokio belasten. Ga er verder niet over uitwijden maar de aanwezigheid van die bakken op de nederlandse wegen is grotendeels totaal onzinnig.
Dat zeggen anderen over sport(ieve) auto's. :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 01 jun 2007, 12:14

@Hielke: Als SUV's totaal onzinnig zijn hier in NL, dan zijn snelle auto's al helemaal overbodig op de Nederlandse wegen.

Dus ja....

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 jun 2007, 12:21

Wouter81 schreef:
Hielke schreef:SUV-rijders, ongeacht wie in welk busje, mogen ze voor wat mij betreft fiscaal van hier tot Tokio belasten. Ga er verder niet over uitwijden maar de aanwezigheid van die bakken op de nederlandse wegen is grotendeels totaal onzinnig.
Dat zeggen anderen over sport(ieve) auto's. :wink:
Precies, kijk in de basis ben ik het wel met Hielke eens over die SUV's maar tergelijkertijd zaag ik aan mijn eigen stoelpoten als ik vind dat SUV's overbodig zijn.

Alles wat harder kan dan 140 groter is dan een Golf klasse en meer dan 100pk heeft is feitelijk overbodig in Nederland.


Zo'n SUV zal ik nooit kopen, is voor paardeboeren en marktkoopmannen handig, maar verder :roll:

Heb een teringhekel an die dingen op de weg, omdat ze mij het zicht ontnemen.

maar verder heb ik er ook geen last van.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 01 jun 2007, 12:37

Hielke,

Wát een enorme onzin zeg over die SUV's! Echt ongekend.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jun 2007, 12:42

Mooi pleidooi Hielke :mrgreen: Ik had het niet anders verwacht!
hugo schreef: Heel simpel. Dit soort wedsvoorstellen komen altijd uit de links socialistisch hoek.
:lol: Tuurlijk Hugo :lol: Dat komt omdat al die VVD-ers zelf een dikke SUV als 2e auto op de oprit hebben staan waar ze niet vanaf willen natuurlijk :wink:

Het gaat niet eens alleen om SUV's maar alle dikke bakken gaan voor de bijl natuurlijk. Ten eerste is het zuinigheidslabel relatief (zoals ik al noemde). Het is niets meer dan een berekening naar "size & consumption". Valt een A8 in klasse C dan kan het best zijn dat de verlengde versie (want gelijk verbruik bij NOG grotere auto = relatief zuiniger) in een energie gunstigere klasse valt (B of D?? ik let er nooit op natuurlijk). Ik snap wat ze geprobeerd hebben te bereiken maar feitelijk gezien is het natuurlijk belachelijk.

Balkende rijdt daarom ook in een verlengde 730D, een totaal maatschappelijk verantwoorde auto en geeft daarmee het goede voorbeeld :mrgreen:

Maar wees niet bang! Men zal concluderen dat het werkt en dan steeds een stapje verder gaan zodat we straks allemaal smal & hoog rijden in plaats van breed & hoog :D

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 01 jun 2007, 13:19

Dit wetsvoorstel slaat als kudt op Dirk. Moderne SUV zuipen misschien wel veel peut maar hebben de schoonste moderne motoren. Als ik achter een opel astra van 20 jaar oud rijd dan wordt ik bijna onwel van de giftige gassen wat zo' n hok uitstoot. BEgin eerst is die ouwe vervuilende troep te belasten of van de weg te halen. Dit wetsvoorstel is zoooo duidelijk afgunst. In Nederland mag je geen succes hebben. HEt volk moet arm en dom blijven zodat ze naar de pijpen van de overheid dansen. En die Jan Kees de JAger, die zwakzinnige die dit bedenkt rijdt in een mercedes. Ga dan in een fucking lupo rijden sukkel!!

Wordt zo ziek van dit ongenuanceerd regels maken in Nederland waar juist de breedste schouders weer de dupe van zijn.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 01 jun 2007, 13:20

Hielke,voor dat je wat schrijft zou ik eerst ff nadenken :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 01 jun 2007, 13:46

Volgens mij zet het ook totaal geen zoden aan de dijk, zo'n maatregel. t/m april 2007 werden er in Nederland 200.488 auto's op kenteken gezet. De meestverkochte grote SUV (Hyundai Santa Fe) staat op de 53e plek met 1315 verkochte exemplaren oftewel 0,66% van het totaal.
Kleinere modellen als de Kia Sportage en de Hyundai Tucson staan met 1921 en 1770 exemplaren wel wat hoger.

De best verkochte Premium SUV is de Volvo XC90, 513 exemplaren oftewel 0,26%. 214 X5's, 124 Cayenne's en 396 Range Rovers is ook niet echt schokkend. Alles bij elkaar is het nog geen 5% van het wagenpark.

Nog een mooie opmerking die ik elders las: leuk dat de BPM omlaag gaat en de motorrijtuigenbelasting met hetzelfde percentage omhoog: de BPM betaal je maar één keer, MRB elk kwartaal.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 01 jun 2007, 13:46

HANZ06 schreef:Hielke,voor dat je wat schrijft zou ik eerst ff nadenken :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:

Ja Hielke anders zul je zo eindigen :lol:

[img:468:198]http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/marcelp.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 01 jun 2007, 14:18

Wat een diefstal weer in Nederland. De prijzen zijn daar al zo achterlijk hoog wat auto's betreft, maar het word alleen maar erger lijkt het.

Zakkenvullerij :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Andreass, Bing [Bot], Fabian, Gisae, JvH, L5S1, Spinazie, Ti-Tourist (Erik) en 11 gasten