Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 21 jun 2015, 11:23

"Cause all of my kindness, is taken for weakness"
Dat dus idd..........

Probleem in de huidige maatschappij is dat je met je goed fatsoen niet meer gehoord wordt, achteraan staat, bijna uitgelachen wordt in een cultuur die mede door de top nu aan de oppervlakte is geraakt, graaien is het voorbeeld en de norm, niet op tokkie niveau, nee op koninklijk niveau en al wat daar net onder zweeft, zelf- of door nepotisme benoemde baantjes en carrière jagers, CV geilers, vervolgens alles wat betamelijk is aan de laars lappend en de broek vol stoppen, dat is wat het is.

Voorbeelden te over, door internet is er een vorm van transparantheid gekomen die ik niet voor mogelijk had gehouden, dat het zo door en door verrot zou zijn, nog vele male erger dan dat..........

Dan het goede in de mens willen blijven zien grenst dan aan zelfkastijding, aan naïviteit, ik denk en ik ben volgens Descartes, dus ik leer, ik ben de bescheidenheid en de naïviteit voorbij...........maar als je jong bent, onbezorgd en onbeschadigd dan kan ik het wel snappen, wordt ouder en leer het het the hard way........

En met mij velen, leer, of u gaat ten onder.....................

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2015, 11:31

zoiets is het helaas wel, gelukkig zijn er ook nog 'goede' mensen die je kan 'vertrouwen' , maar een beetje sceptisch blijven/kijken met een positieve look blijft wel nodig.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 jun 2015, 11:34

Precies, ik pleit nadrukkelijk niet om je aan de rottigheid te conformeren !!!

Maar wel constateren en vervolgens op grote afstand houden, zorgen dat je er zo min mogelijk mee in aanraking komt dan wel mee belast wordt (voor zo ver mogelijk)

En voor de rest wat Robin zegt......................

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jun 2015, 11:57

Goed verhaal ook romo, jammergenoeg, zou ik bijna willen zeggen...

En over eigenbelang vs algemeen belang heb ik m'n eigen tegeltjeswijsheid:

"Stop met gejank, er moet brood op de plank!"

:D

Peric

Bericht door Peric » 21 jun 2015, 12:09

Kan me helemaal vinden in je relaas Romo.. Jammer genoeg weliswaar. Maar men moet ook realistisch blijven..

romo

Bericht door romo » 21 jun 2015, 12:11

Robin schreef:Goed verhaal ook romo, jammergenoeg, zou ik bijna willen zeggen...

En over eigenbelang vs algemeen belang heb ik m'n eigen tegeltjeswijsheid:

"Stop met gejank, er moet brood op de plank!"

:D

Whoehahahaha :lol:

Uiteraard altijd realisme en pragmatisme..........dat houdt automatisch in dat je niet kan ontkennen dat het erg stinkt aan de top.........

romo

Bericht door romo » 21 jun 2015, 12:45

Dit maakt een beetje duidelijk hoe scheef het is, lees ook de commentaren eronder.

http://www.z24.nl/ondernemen/loonkloof- ... eem-569359" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu gun ik iedereen het beste, zeker in het bedrijfsleven, maar wel naar redelijk- en billijkheid ...................

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2015, 14:05

Romo, je moet je afvragen of je wil ruilen?

Die topman verdient 9,5miljoen maar moet in een gepantserde auto met bewaking naar zijn werk 24/7.
Zijn vrouw en kinderen moeten bewaakt worden vanwege kidnapbedreigingen 24/7.
Tenminste dat was een tijd geleden zo.

Ik zou niet willen ruilen iig.

romo

Bericht door romo » 21 jun 2015, 14:27

Het gaat niet om ruilen.........

Stel de top staat dichter bij de man in de straat, de man op de werkvloer, die toch het geld voor de baas moet verdienen, nietwaar............zou dan nog beveiliging nodig zijn, een gepantserde auto en weet ik wat meer?.....

Retorische vraag.

Absurde, niet te begrijpen dan wel te verdedigen verschillen, zorgen voor een gepantserde auto voor de baas.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2015, 15:44

Zo is dat Romo, daarbij die toppers willen en kiezen die baan.

bonussen zijn ook niet nodig, als je goed functioneert kan/mag je aanblijven, functioneer je niet goed mag/kan iemand anders het doen, das stimulans genoeg.

eigenlijk zou max 10 x het laagste uurloon bij een bedrijf/instantie e.d. de max moeten zijn, wil de top dan meer? dan betalen ze ook die laagst verdienende en anderen meer zodat het verschil max 10 x (per u) blijft.

zo krijg je een meer eerlijke verdeling, blijere gezichten, profiteren meer mensen mee als het goed gaat ergens en zie je meer vriendelijke gezichten, bovendien laat je mensen meewerken/delen voor een beter loon en komt uiteindelijk ook het bedrijf ten goede.

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2015, 15:49

@Romo
Ik denk het niet, wij trekken na werktijd de deur dicht en klaar, die man is nooit klaar.
Sommige doen zelfs helemaal niks en krijgen toch geld, tja wat is dan "eerlijker".
Tevens zorgt die ervoor dat er duizenden mensen een inkomen hebben.
Maar ja klagen over een ander is natuurlijk stukken makkelijker dan in de spiegel kijken.

Dus jij vind het absurde verschillen die niet te verdedigen zijn, ik wel.
Ik heb persoonlijk meer moeite met mensen die geen flikker doen en toch menen overal recht op te hebben en maar te klagen over dit land.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2015, 16:07

het gaat over de werkenden, niet mensen die niet weken oid, mensen die vaak net zo hard werken voor hun inkomen als de zogenaamde 'top' en vaak ook genoeg zorgen hebben.

de 1 kan ook veel meer aan dan de ander, de 1 wil ook graag de baas zijn en dus met 'plezier'
een politie agent werkt bewijze van, ook 24/7 .

romo

Bericht door romo » 21 jun 2015, 16:08

Luco schreef:@Romo
Ik denk het niet, wij trekken na werktijd de deur dicht en klaar, die man is nooit klaar.
Sommige doen zelfs helemaal niks en krijgen toch geld, tja wat is dan "eerlijker".
Tevens zorgt die ervoor dat er duizenden mensen een inkomen hebben.
Maar ja klagen over een ander is natuurlijk stukken makkelijker dan in de spiegel kijken.

Dus jij vind het absurde verschillen die niet te verdedigen zijn, ik wel.
Ik heb persoonlijk meer moeite met mensen die geen flikker doen en toch menen overal recht op te hebben en maar te klagen over dit land.

Das omgekeerde causaliteit.............daarmede een volstrekt verkeerde interpretatie en welhaast een rechtvaardiging van en voor buitensporige salarissen.

De constatering is simpel, als de verschillen te groot worden, en 300 keer meer salaris is te groot, maakt niet uit voor een directeur, een bankman/vrouw een voetballer, een politicus, who ever..........dan krijg je vanzelf rare toestanden, temeer mensen aan de onderkant nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden, in het verleden zijn er revoluties uitgebroken over dit thema............

Ik pas verder voor klaaggedrag, ik heb niks te klagen persoonlijk, het gaat ook niet over mij, maar over een maatschappelijk thema dat voor brede onrust en onbegrip zorgt, we moeten het niet in het persoonlijke trekken, niet ad hominem aub, dit thema overstijgt dat ten volle.

Ik kan wel snappen dit bovenstaande salaris modellen niet heel erg lang meer houdbaar zijn, ken uw klassiekers zou ik willen zeggen.

Daarbij geeft de man het zelf toe nota bene;
Topbeloning terecht?

Opmerkelijk genoeg was Unilever-topman Polman eerder dit jaar één van de eerste grote bedrijfsbazen in de wereld die zelf de hoogte van zijn beloning ter discussie stelde.

In een interview met de Washington Post zei Polman afgelopen mei: “Mensen op ons niveau zouden niet gemotiveerd moeten zijn door het salaris. Als je mij het dubbele zou betalen, ga ik niet twee keer zo hard werken, want ik zet mijn maximaal beschikbare tijd al in. Zou het de manier waarop ik dingen doe veranderen? Niet echt, want ik probeer de juiste dingen voor dit bedrijf te doen voor de langere termijn. (…) Ik schaam me nog steeds als het onderwerp opduikt. Ik voel me in verlegenheid gebracht, om eerlijk te zijn. De board probeert de compensatie verder omhoog te krijgen, en dat hebben we steeds geweigerd. Dat is niet heroïsch, maar ik denk dat er iets van redelijkheid moet zijn.”

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2015, 16:13

@Romo, dat zegt die toch ook zelf, genoeg is genoeg.
en 300 keer meer dan op de werkvloer is ook vertekenend, omdat ze ook kijken naar de lage lonen landen.
Dan verdienen jij of ik misschien ook wel 100 keer meer, ligt eraan naar welk land je kijkt :lol:

Zolang die man het goed doet voor het bedrijf en zoveel mensen aan het werk houdt mag die van mij die 9,5 miljoen verdienen.

Kijk zoals bij de banken die failliet dreigen te gaan en gered moeten worden door de normale werkman maar tussentijds zichzelf miljoenen bonussen toekennen is weer een heel ander verhaal natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Luco op 21 jun 2015, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 21 jun 2015, 16:15

Daarom breed kijken !!

Het "greed is good" thema is waarom we er voorstaan zoals we er voorstaan.............

En er zijn er maar weinig die er niet aan mee hebben gedaan............in het voorgaande stuk leg ik het ook breed !!

Verschillen zullen er altijd zijn, verschillen in capaciteiten en competenties, verschillen in financiën, dat is een natuurlijk gegeven, maar als het uit de pas loopt kan je op problemen wachten.

Ik pleit niet voor communistische toestanden, noch voor overdreven nivelleren, maar wel voor het beteugelen van zeer absurde salarissen die helemaal los van de realiteit staan, in alle werk/sport geldingen waar van toepassing.

Peric

Bericht door Peric » 21 jun 2015, 17:05

Luco schreef:@Romo, dat zegt die toch ook zelf, genoeg is genoeg.
en 300 keer meer dan op de werkvloer is ook vertekenend, omdat ze ook kijken naar de lage lonen landen.
Dan verdienen jij of ik misschien ook wel 100 keer meer, ligt eraan naar welk land je kijkt :lol:

Zolang die man het goed doet voor het bedrijf en zoveel mensen aan het werk houdt mag die van mij die 9,5 miljoen verdienen.

Kijk zoals bij de banken die failliet dreigen te gaan en gered moeten worden door de normale werkman maar tussentijds zichzelf miljoenen bonussen toekennen is weer een heel ander verhaal natuurlijk.
Met hoeveel andere mensen zal 'ie dit bewerkstelligen? Een erg groot bedrijf kan nooit door 1 mand geleid worden. Het is altijd een samenwerking van..

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2015, 17:16

Dat lijkt me logisch peric,maar uiteindelijk is hij eindverantwoordelijke, zo werkt het in de meeste bedrijven.
Ik doe het werk en mijn chef krijgt beter betaald, dan kan ik daar wel over gaan zeuren, maar dan had ik moeten zorgen dat ik zijn chef was, dan verdiende ik weer beter.

Maar daar komt ook een stukje verantwoordelijkheid en extra zorgen bij, en niet iedereen wil of kan dat.

En de meeste mensen die zeiken en zaniken over het salaris van een ander doen dat omdat ze zelf minder hebben en er vaak ook niks voor willen doen (uitzonderingen nagelaten)

Als een DF-er 6 miljoen per jaar verdient omdat die keihard werkt en een goed draaiend bedrijf heeft wordt die de hemel ingeprezen, verdient iemand buiten DF hetzelfde is het een graaier. :lol:

Peric

Bericht door Peric » 21 jun 2015, 17:31

Directeur zijn van een onderneming of je eigen zaak hebben vind ik toch 2 verschillende dingen.

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2015, 18:07

Beiden zijn directeur, en bedrijven waarbij deze bedragen betaald kunnen worden zijn geen eigen zaak meer.

En wat is het verschil dan?
Heineken is nog steeds een familiebedrijf, dan mag het wel en bij Unilever niet?

Ik vind het kortzichtig om iemand alleen om zijn inkomen te veroordelen.
Iedereen hier zou natuurlijk nee zeggen tegen dat salaris :lollerdelol:

dvh

Bericht door dvh » 21 jun 2015, 18:23

Ik zou 2 jaar me uit de naad werken en de rest van m'n leven 't rustig aan doen... :angel:

Luco

Bericht door Luco » 21 jun 2015, 18:31

:lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 jun 2015, 18:57

2 :shocking: jaar?!? Graaier :) :wink:
dvh schreef:Ik zou 2 jaar me uit de naad werken en de rest van m'n leven 't rustig aan doen... :angel:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jun 2015, 19:33

In deze met Luco eensch.

Zodra 'we' wisten wat 'onze directeuren' werkelijk verdienen(in deze transparante internetwereld anno 2015 willen we alles weten en weten we alles) , begon 't gedonder bij de mensen op de werkvloer. Even zwart/wit.
Men mag blij zijn dat men 'n redelijk betaalde baan heeft vandaagdedag. Wat is 'je probleem' met die directeur dan? Is het toch altijd weer die fokking centenkwestie, van 'ik wil ook wat hij/zij heeft'?

Ik denk het. Want zogenaamde evenredige verdeling is er al op de werkvloer, alleen de top verdient zoveel keer mee, met redenen als door Luco etc aangedragen. De werkvloer wil ook meer. Hoezo alleen graaierij bovenin?:)

romo

Bericht door romo » 21 jun 2015, 20:55

Voor de goede orde, er zijn heel veel directeuren die niet de bovengenoemde exorbitante salarissen verdienen.

Het gaat om excessen waar dan ook, banken, sport, publieke sector, overheid en politiek, maar ook het bedrijfsleven.

Het bedrijfsleven, de echte grote jongens, hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid, of het nu gaat om het duurzaam produceren vwb milieutechnische overwegingen, als het gaat om veilige werkomgevingen, als het gaat om passende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, als het gaat om belasting betalen.

Dat is nog al wat als je er even over nadenkt !

Neem het voorbeeld van Nederland als belasting paradijs, de groten hebben de macht, de kennis en de kunde om het systeem te fileren, ieder ander vult voor 01-04 de aangifte in zoals gevraagd, per saldo kost het ergens een schatkist op de wereld veel geld, uiteindelijk wordt daar iedereen de dupe van, juist ook the blue collar worker.

Die genoemde verantwoordelijkheden gelden voor iedereen, niet voor de een minder en voor de ander meer. Het misbruiken van het systeem schept oneerlijkheden, vroeg of laat wordt de frictie te groot en zal er hoe dan ook een balans gevonden worden, goed of kwaadschiks, de geschiedenis heeft dit talloze keren bewezen.

Wie goed doet, goed ontmoet werd hier gemeld, ik zou zeggen; een goed voorbeeld doet volgen !

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2015, 21:01

mooi omschreven, niks aan toe te voegen.

Plaats reactie