[16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Peter Tunissen » 09 jan 2015, 12:15

Afbeelding

Op dinsdag 16 juni organiseert Driving Fun voor de 6e keer een avondsessie op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 16:45 - Inschrijven in VIProom 17
16:45 - 17:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 1)
17:00 - 19:00 - Open pitlane rijden sessie 1
18:45 - 19:00 - Briefing (verplicht voor alle deelnemers aan sessie 2)
19:00 - 21:30 - Open pitlane rijden sessie 2

Prijs
Deelname aan de hele avond (17:00 - 21:30) kost €275 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend sessie 1 (tot 19:00) kost €150 per auto, deelname aan uitsluitend sessie 2 (vanaf 19:00) kost €175 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Let op: na 19:00 mag er maximaal 88dB geproduceerd worden en na 20:00 maximaal 86dB.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele avond
2. Robert Serafin - Nissan 350Z - sessie 1
3. Ronald Kok - Porsche 911 GT2 - hele avond
4. Philip Hillege - BMW E46 M3 sedan - hele avond
5. Tiemen Meester - BMW E60 M5 - sessie 2
6. Erik Groenendijk de Laat - Lancia Kappa SW Turbo - hele avond
7. Rodrigo Jimenez - Davide Pavia Racing - sessie 2
8. Niels Quist - Mazda MX-5 - sessie 2
9. Stefan van Essen - Alfa Romeo 75 2.0 Twin Spark - hele avond
10. Igino Emmer - Porsche 944 - sessie 2
11. Floris van Lookeren - BMW E36 325i - hele avond
12. Cees Bogerd - BMW E36 325i - hele avond
13. Paul Weytens - Alfa Romeo 75 - hele avond
14. Bram van der Heijden - BMW 325i touring - hele avond
15. Michael Koel - BMW Z3 - hele avond
16. Cees van Driel - Alfa Romeo 75 - sessie 2
17. Eric Tolboom - Renault Clio RS - hele avond
18. Bas van Loo - Mitsubishi EVO V - hele avond
19. C. Filius - Maserati Barchetta - hele avond
20. Racefun - BMW E36 - hele avond
21. Racefun - BMW E36 - hele avond
22. Racefun - BMW E36 - hele avond
23. Alexis van de Poele - Audi TT-S - hele avond
24. J.W. van Houwelingen - BMW 328i - sessie 1
25. Remco de Beus - BMW E36 en B18 - sessie 1
26. Martijn Bogaard - BMW E30 - sessie 1
27. Friso Talsma - BMW 525i - hele avond
28. Geert-Jan Tax - BMW 325i - hele avond
29. Jan-Willem Kraak - BMW 325i - hele avond
30. Stefan - Mazda MX-5 - hele avond
31. André Rombout - Avenger - hele avond
32. Otto Oelp - BMW 335ci - sessie 2
33. Maarten Jansen - ? - sessie 2
34. Bjorn Flink - BMW 328 Coupe - sessie 1
35. Peter Hilhorst - BMW 323ti - sessie 2
36. Peter Hondebrink - BMW 325i - hele avond
37. Marc Bouhuis - BMW M3 - hele avond
38. Jan-Hein Witzand - BMW M3 - hele avond
39. René Hoogstraten - BMW M3 - hele avond
40. Willem - Volvo 360 - hele avond
41. Jelle Bremer - Seat Ibiza - hele avond
42. Johan Hoogerwerf - Volvo 850 sedan - sessie 2
43. Olivier Naaktgeboren - BMW - sessie 2
44. Fabian de Hoog - BMW Z3 Coupé - sessie 2
45. Maarten Verheijen - BMW Z4 - sessie 2
46. Leen - ? - ?
47. BMW Nederland - BMW - 1u
48. BMW Nederland - BMW - 1u
49. BMW Nederland - BMW - 1u
50. Johan Kraan - Toyota Aygo - hele avond
51. Johan Kraan - Toyota Aygo - hele avond
52. Jasper van Meerten - Alfa Romeo 147 - hele avond
53.
54.
55.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Peter Tunissen » 11 jun 2015, 15:54

Nou, ik ga het gewoon nog een keer proberen... :bag:

Een avondsessie, dus je hoeft er geen dag vrij voor te nemen.
Weinig aanmeldingen tot nog toe.
Weinig racers, veel straatauto's.
En inschrijven kan al vanaf €150.
Is dit misschien iets voor de forumbewoners om nog een keer een circuit van dichtbij te zien? :df:

Het is toch ongelofelijk dat we afgelopen vrijdag 140 auto's hadden rijden op Zandvoort en er niet één post op het eigen forum van DF aan besteed is geworden...? :goodnight:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Fabian » 11 jun 2015, 16:46

Ik hoop erbij te kunnen zijn Peter. Maar ik schrijf me pas in als ik ook echt zeker weet dat ik erbij kan zijn.

Sja, de DF-dagen leven niet echt meer hier volgens mij. En wellicht is het voor de gemiddelde DF-er wel een overschot aan circuitdagen geworden.

Wat mij aanspreekt aan een avondje is dat 2 uurtjes voldoende zijn om me even uit te leven, de kosten daardoor ook beperkter zijn, en dat er doorgaans niet alleen maar racers rijden. (waar ik inderdaad niet graag tussen rijdt met mn auto, vaak iets te "lomp".). Rijdt liever met wat bekenden mn rondjes waarvan ik iets beter kan inschatten wat ze van plan zijn.

nadeel is weer dat Zandvoort zo zwaar klote bereikbaar is. Weet nu al dat het minimaal 2 uur filerijden wordt om op het circuit te komen op een doordeweekse dag/avond

Maar goed, ik hoop er dus wel bij te zijn :df:

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Mart » 12 jun 2015, 09:02

Peter Tunissen schreef: Het is toch ongelofelijk dat we afgelopen vrijdag 140 auto's hadden rijden op Zandvoort en er niet één post op het eigen forum van DF aan besteed is geworden...? :goodnight:
Misschien is de social media meer de standaard om daar over te posten tegenwoordig, en is het medium forum gewoon niet hip genoeg meer...

Ik ben d'r in ieder geval bij dinsdag!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Fabian » 15 jun 2015, 21:50

Zojuist ingeschreven voor het 2e deel van de avondsessies :)

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1222
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Leen » 15 jun 2015, 22:04

morgenavond ook maar weer eens even naar CPZ , alweer veels te lang geleden (1,5 jaar ......) kijken of de 325i van ron goed in elkaar gezet is :-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40997
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Knot » 15 jun 2015, 22:05

Wat Fabian zegt, ik rij ook liever niet tussen de geprepareerde auto's en heb aan 2 uurtjes genoeg om met een nette auto even wat lol te hebben, dan blijft het ook nog betaalbaar.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Fabian » 15 jun 2015, 22:12

Leuk Leen! Tot morgenavond!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Peter Tunissen » 16 jun 2015, 12:02

Leuk mannen, jullie staan erbij op de lijst! :thumbup:
Misschien vinden andere forumbezoekers het nu ook wel leuk om te komen, al is het maar om te kijken en met jullie mee te rijden of jullie in actie te zien!
Tot vanavond in ieder geval alvast! :df:

Gebruikersavatar
JWdrive
Berichten: 261
Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door JWdrive » 16 jun 2015, 12:46

Leuk, tot vanavond! :df:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Fabian » 17 jun 2015, 00:26

T was prima voorelkaar! Heerlijk gereden :df:

DF-Trackdays is volwassen geworden, niets te klagen :)

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Mart » 17 jun 2015, 10:53

Sluit ik me bij aan: allemaal mensen die snappen hoe het werkt en met respect voor elkaar de baan op gaan. En op de paddock ook relaxt om even wat spullen te kunnen lenen van elkaar (startkabels...).
11536145_10205239487559986_9172077714915066975_n.jpg
11536145_10205239487559986_9172077714915066975_n.jpg (104.53 KiB) 2883 keer bekeken

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Snipe » 17 jun 2015, 21:13

Fabian schreef:T was prima voorelkaar! Heerlijk gereden :df:

DF-Trackdays is volwassen geworden, niets te klagen :)
Leuk dat je er was ook! En Leen ook, toch nog wat formules van de partij.

Goed geregeld, lekker weertje, prima sfeertje. En geinig om Peter en Dennis met een groepje schooljuffen rond te zien gaan ;-)

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Fabian » 17 jun 2015, 21:27

Snipe schreef:. En geinig om Peter en Dennis met een groepje schooljuffen rond te zien gaan ;-)
Idd, leuk om te zien dat ze toch vrouwen kunnen plezieren :P

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [16-06-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel VI

Bericht door Peter Tunissen » 18 jun 2015, 09:59

Sommige mensen worden inderdaad al blij van daar alleen maar naar te kunnen kijken; mooi dat we dat voor je mogelijk hebben kunnen maken, Fabian... :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten