Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industrie.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industri

Bericht door smiley » 31 mei 2015, 14:39

Robin Hartog schreef:
smiley schreef:Kijk voor de grap eens op de labels van ingeblikte groenten hoeveel suiker dat daar inzit.
(het is een smaakversterker, dus het zit zo'n beetje overal in)
Alles met '-fructose' of 'glucose' is ook troep, belachelijk hoe vaak dat in alles zit. Kijk voor de lol ook eens op vleeswaren.. :(
Voor de grap even op gegoogled ja, nu Rene met die fruitkoeken kwam.
Vooral dat fructose deel waar het lichaam moeite heeft het in energie om te zetten, en dit direct naar vet omzet is erg verontrustend.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2015, 15:13

Arthur schreef:En dat moest je op een Belgische site vinden...? :lol:
ja, koste me heel wat zoeken :lol:

nee, stond gewoon op nu.nl die het weer doorlinkt naar.

http://www.nujij.nl/gezondheid/snacks-m ... 3273.lynkx" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc R

Bericht door Marc R » 31 mei 2015, 15:45

Ik heb even de voorgaande pagina's niet gelezen maar heeft iemand de docu van Focus gezien laatst?

Identieke 2 ling doet test met suiker en vet dieet...

smiley

Bericht door smiley » 31 mei 2015, 15:49

Zit hem nu te kijken
http://www.ntr.nl/Focus/40" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2015, 16:32

ik heb die ook maar eens aan geslingerd en ga kijken :TV kijken:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 mei 2015, 17:14

smiley schreef:Zit hem nu te kijken
http://www.ntr.nl/Focus/40" onclick="window.open(this.href);return false;

Leuk !

Uitkomst verrassend voor vet en suiker apart, dat maakt me kaar niet veel, de combinatie van beide nog slechter dan reeds hypothetisch verondersteld !

Kortom;

Sporten, zowel kracht als conditie
Balans in voeding, waarbij een ijsje op zijn tijd echt niet verkeerd is, snacks wel laten staan

Alles met mate toch? :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2015, 17:19

zo, ook uit gekeken, interessant :D

trouwens ijsje is ook die 50/50 mix bijna zeiden ze toch? dan dus ook een kleine 'boosdoener' ?

apart dat suiker apart en vet apart, boeken mogen weer worden herschreven, suiker apart was nog beter dan vet apart, vet apart insuline aanmaak minder oid en dus op den duur gevaarlijk, terwijl suiker niet zo'n probleem was.

maar de mix is dus de boosdoener, vooral als het bijna 50/50 is qua mix vet/suiker...

goede info :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 jun 2015, 10:03

Gisteren even die uitzending tot aan 't laatste kwartier gekeken. Is ie per vandaag niet meer daar online(?)'

Hoe loopt 't af? Of is romo's samenvatting genoeg?

Ben geen zoetekauw, meer 'n hartige hapjes persoon. Maar 'teveel suiker' geeft an sich(op zichzelfstaand) geen grotere kans op diabetes blijkt bij deze twee? Te weining suikers en teveel vet bij die ene dus wél qua aanmaak glucose omdat ié 't niet binnenkrijgt? Zoiets?

Maar overal zit toch suiker in(ook brood en bier toch?) :D

smiley

Bericht door smiley » 01 jun 2015, 10:16

Zoals ik het begrepen heb:

Zowel het vette als het suikerdieet zorgden voor een gewichtsafname bij beiden.
(waarbij het vette dieet wel zorgde voor een verontrustende stijging richting diabetici in 1 maand)

De eindconclusie is vooral dat als er een combinatie van exact 50% vet en 50% suiker in een product zit, het menselijk brein deze combinatie het lekkerst vindt, en dat we die kunnen blijven eten zonder dat onze natuurlijke waarschuwingssignalen (insuline en leptine) ingrijpen om te zeggen dat we vol zitten.
(wat de voedingsindustrie donders goed weet volgens mij)

Deze exacte combinatie van 50/50 zit in geen enkel natuurlijk product, en is een resultaat van bewerkt voedsel.

Een paar weken geleden was er op de belgische TV een stukje over een simpele labeling op voedsel, in de vorm van gekleurde stippen.
De voedselindustrie stond op de achterste poten om dit vooral tegen te gaan.
De gemiddelde mens kan de huidige (te technische) beschrijving van de samenstelling gewoon niet simpel genoeg lezen om snel een conclusie te trekken of iets ok, een beetje slecht, of erg slecht is.

Een klein experiment met die gekleurde stippen liet zien dat we wel degelijk goede keuzes kunnen maken, als het maar helder is.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 jun 2015, 11:02

:thumbup:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2015, 11:41

Het is inderdaad bizar hoeveel suiker er overal in zit...

Bij mij is 5 jaar geleden reactieve hypoglykemie geconstateerd, dat betekend dat mijn lichaam extreem reageert op suiker door teveel insuline aan te maken waardoor mijn suiker spiegel rond de 3,5 zat de hele dag waarbij rond de 6 normaal is.

De remedie is goed verspreid over de dag eten, eten van langzame koolhydraten en geen suiker meer eten.

Dan kom je er pas achter in hoeveel producten suiker zit idd :shock:

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2015, 12:13

wat ik ook apart vond, die wat suiker at viel iets van 1<>2 kg af, maar die wat vet at viel zelfs iets van 4kg af
(weet het niet meer precies, maar wel een groot verschil, terwijl je verwacht vet kom je aan :lol: )

maar dat je zelfs met suiker afviel...apart, alleen de ideale mix suiker/vet kwam je heel snel aan, dikmakers.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 jun 2015, 12:15

GTRene schreef:wat ik ook apart vond, die wat suiker at viel iets van 1<>2 kg af, maar die wat vet at viel zelfs iets van 4kg af
(weet het niet meer precies, maar wel een groot verschil, terwijl je verwacht vet kom je aan :lol: )

maar dat je zelfs met suiker afviel...apart, alleen de ideale mix suiker/vet kwam je heel snel aan, dikmakers.
Over afvallen mbt suiker: Ben zelf 9,5 kg afgevallen sinds januari nu ik voor 95% gestopt ben met suiker. Best heftig eigenlijk..

dvh

Bericht door dvh » 01 jun 2015, 12:20

Ik hou juist alleen zoveel van zoet en vet :(

Maar met m'n 1.85m en 78kg kan ik t hebben... :angel:

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2015, 12:26

knap Robin, zonder suiker is knap lastig...al die kleine lettertjes op de verpakkingen :gek:
zo wordt boodschappen halen een tijdrovende zaak, helemaal als je dat soort zaken snel weer vergeet met welke was nou goed, en je dus weer alles na moet kijken...

@dvh , dan heb je mazzel dat je lichaam er goed mee om gaat, zo had ik dat ook altijd, maar de laatste jaren met veel suiker of zout krijg ik meer last van zuurbranden grrr dus beetje opletten, lastig :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 jun 2015, 12:27

dvh schreef:Ik hou juist alleen zoveel van zoet en vet :(

Maar met m'n 1.85m en 78kg kan ik t hebben... :angel:
Dat je het aan de buitenkant niet ziet wil niet zeggen dat je aan de binnenkant gezond bent hè ;)

dvh

Bericht door dvh » 01 jun 2015, 12:30

Ja zo is het altijd wat hè :)

Gewoon leven en genieten.
Als je onder een auto komt is het ook afgelopen.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 jun 2015, 12:40

Dat ben ik met je eens hoor, ik houd ook maar beperkt rekening met wat ik eet.
In principe gewoon normaal, 's avonds nog wel eens iets hartigs en in het weekend regelmatig een lading bier. Ik probeer wel 3 á 4 keer te sporten, maar met een zittend beroep ontkom je niet snel aan een paar kilo's extra :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 jun 2015, 15:19

Wat vergeten wordt te melden door iedereen;

Afvallen door aangepaste voeding is leuk, maar zegt op zich niks, want wat gaat er dan af?

Vet ja
Spiermassa ja

Dat laatste is nogal nadelig, relevante en zeer recente onderzoeken laten zien (werd ook in video aangehaald) dat er dan een verhoogd risico op vallen ( breuken ) en zelfs een verhoogde mortaliteit kans is !!

Dat is zelfs precies in getallen uit te drukken; zoveel kg afvallen, zoveel meer % kans om (vroegtijdig) te overlijden !

Kortom; goed eten, en goed TRAINEN op kracht, conditie, coördinatie, mobiliteit en snelheid ! (de zogenaamde grond-motorische eigenschappen)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 jun 2015, 15:21

Top!

**Veegt zich net de barbecuesaus van de kipnuggets, uiteraard van McD, van de kin :tooth: :wink:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 jun 2015, 15:28

romo schreef:Wat vergeten wordt te melden door iedereen;

Afvallen door aangepaste voeding is leuk, maar zegt op zich niks, want wat gaat er dan af?

Vet ja
Spiermassa ja

Dat laatste is nogal nadelig, relevante en zeer recente onderzoeken laten zien (werd ook in video aangehaald) dat er dan een verhoogd risico op vallen ( breuken ) en zelfs een verhoogde mortaliteit kans is !!

Dat is zelfs precies in getallen uit te drukken; zoveel kg afvallen, zoveel meer % kans om (vroegtijdig) te overlijden !

Kortom; goed eten, en goed TRAINEN op kracht, conditie, coördinatie, mobiliteit en snelheid ! (de zogenaamde grond-motorische eigenschappen)
Klopt. Enige reden dat ik gewoon doorga met deze aangepaste voeding is omdat ik ook genoeg sport. Spinning, krachttraining, squashen.

romo

Bericht door romo » 01 jun 2015, 15:33

Nog vergeten;

Spieren zijn bizarre energie verbruikers, om te presteren moeten ze veel (glycogeen) verbranden !!

Hoe meer spiermassa, des te hoger het basaal metabolisme !!

Kortom; hoe meer spiermassa, des te meer je mag eten :hungry: om op peil te blijven

Peric

Bericht door Peric » 01 jun 2015, 18:52

Als je niet je spiermassa wil verliezen moet je natuurlijk sporten, maar ook voldoende eiwitten tot je nemen. Ik raak vet kwijt, en zet spieren aan..

Afbeelding

romo

Bericht door romo » 01 jun 2015, 22:06

Zonder eiwitten gaat er niks idd vwb spieropbouw........

Nog even nagezocht vwb het energie verbruik spieren; spieren zijn verantwoordelijk voor tachtig (80) !! % van de totale glucose opname uit het bloed !!!
Afname van spiermassa is daardoor een belangrijke factor die bijdraagt aan Diabetes Mellitus type 2 (ouderdoms suiker)

Maar dan nog; door het ouder worden en daarmede de afname van Testosteron, neemt de spiermassa, die bij jong volwassenen ongeveer 50% van het lichaamsgewicht is, af naar 25% bij 70 jarigen (Sarcopenie=afname spiermassa gerelateerd aan leeftijd)

Dan hebben we nog afname spiermassa agv inactiviteit (Atrofie)

Bij ouderen gaat het dus dubbel op, en Sarcopenie en Atrofie om dat ze achter de Geraniums zitten en vervolgens van die stoel af flikkeren, de heup breken en gehospitaliseerd worden, een longontsteking krijgen en binnen 2 weken de Geraniums op de buik hebben.

Kortom; bewegen en sporten tot je d`r bij neervalt :wheelchair: :goodnight:

Over eiwitten, training en doping heb ik wel eens wat betogen geschreven in onderstaande draadje;

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=13532" onclick="window.open(this.href);return false;

Even doorlezen maar, aardig leesvoer door mezelf al zeg ik het zelf :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jun 2015, 00:40

zou dit kloppen?

ifso dan wel heel grote verschillen :shock:

Afbeelding
Verbijsterend... Niemand weet dit... En toch is het zo...

Ik zei eens tegen een huisarts die me dringend adviseerde om alleen bio te eten: "Maar bio voeding is zo duur!" Hij glimlachte... 'O ja? Duur zeg je?" Hij haalde een boek boven van een andere arts en voedingsdeskundige, en liet een wetenschappelijke tabel zien. Deze tabel toont het verschil van voedingswaarde tussen industriele voeding en biologische voeding.

Industrieel betekent: gekweekt op uitgeputte grond die bijna niets meer bevat, bespoten met pesticiden, laten groeien dankzij agressieve kunstmest, en veeeel te weinig tijd om normaal te groeien, en veel te weinig zonlicht. Vaak zelfs gekweekt op water of schuim en gevoed met chemische stoffen.

Biologisch betekent: kweken op rijke grond, die steeds andere gewassen heeft en regelmatig braak ligt, geen kunstmest gebruiken maar de gewassen veel tijd geven om op het natuurlijke ritme te groeien, met veeeel zonlicht, en geen pesticiden. Dus groeien zoals God bedoeld heeft: langzaam en rijk.

Nou wat zie je op deze tabel? Lees eens goed. (Organisch is overigens een ander woord voor biologisch. Industrieel kun je ook vertalen met 'kunstmatig'.)

Toen ik deze tabel zag, wist ik genoeg. Sindsdien eten we zoveel mogelijk biologisch. De supermarkten liegen dat ze barsten...

En ze weten het verdraaid goed. Want Albert Hein zet op hun bio producten 'PUUR EN EERLIJK.' Als je nadenkt, besef je dat ze daarmee erkennen dat al hun niet-bio producten dus niet puur en eerlijk zijn. Onzuiver en oneerlijk dus. Ze verraden zichzelf. Alleen denkt bijna niemand hierover na.

Maar goed. Ik deel deze tabel. Trek je eigen conclusies. Ik leg niemand iets op. Maar ik weet wel wat ik doe, met deze informatie smile-emoticon

Vooral de onderste vijf waarden zijn verbijsterend. Daar zie je dat de waarden van mineralen als magnesium, ijzer, natrium en koper bijna alles op NUL staat bij industrieel en bij bio gaan de waarden in de honderden en duizenden... Ik vind dat verbijsterend...

Ik post dit overigens niet om te discussiëren, maar om te informeren. Vragen zal ik van harte beantwoorden, maar belachelijke ontkenningen negeer ik, of wis ik. Discussies met mensen die niets willen leren, helpen niemand. Als je dit onzin vind, negeer het dan gewoon.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 924&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie