130i vs M3 vanuit 80 km/h tot 230 km/h

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

130i vs M3 vanuit 80 km/h tot 230 km/h

Bericht door RVV » 28 mar 2006, 12:16

Vind dit wel een thread waard, afgelopen zondag tijdens de meeting besloten Andre en ik en onze passagiers om eens en voor altijd het verschil in snelheid te meten op de snelweg tussen de 130i en de M3.

Andre had altijd al het idee dat een 130i bijna net zo snel is als een M3. En ook ik wilde graag weten wat het daadwerkelijke verschil is, en of DAT de reden is om wel of niet voor een M3 te gaan :wink:

Het zondags verkeer rondom Heerenveen was redelijk druk en bellen om af te spreken en gas geven en op het verkeer Letten was wel wat lastig, daarom belde Tom Haex die bij Andere in zat, Macboy die naast mij zat. Zei zouden het startschot geven en doorgeven aan ons. Eerste poging pakte we 80 in de 2e versnelling en dan vol op het gas doortrekken.

Macboy telde af... 5, 4, 3, 2, 1 START... Vol op het gas en de M3 van Andre liep gelijk al meters weg, eerst 2 wagenlengtes totdat ik moest opschakelen en Andre nog kon doorjengelen naar de 7900 toeren toen ging het wel gelijk heel rap.. De M3 maakte grote sprongen voorruit en het gat liep al vrij vlot naar een 200/300 meterTeller bij andre was 230 terwijl ik net 210 haalde.
Doordat Andre heel veel snelheid kan maken bovenin het toerengebied en langer kon doortrekken zag je dat bij een start in de 2 een 130i geen match is voor een M3. bij de 130i heb je nauwelijks nog toeren over en kost het schakelen naar de 3e versnelling teveel tijd.

Dus het voorstel van Macboy was om het in de 3e versnelling te doen, het was te druk op de weg en we reden door naar de eerst volgende afslag, weer terug naar Heerenveen volgde een nieuwe sessie, eerst alle malloten die 110 rijden voorbij laten gaan en toen naast elkaar 80 op de teller 3e versnelling. Macboy telde weer af... 5, 4, 3, 2, 1 START... En wederom vol op het gas, en nu liep de M3 niet zo heel hard weg, tot 120 km/h was het een wagenlengte of 3 ofzo maar toen ik moest doorschakelen naar de 4 herhaalde zich een beetje hetzelfde als in de 1e sessie. Het gat werd gestaag groter en de M3 liep steeds verder uit. Maar er was een verschil toen Andre er wederom 230 km/h op had staan reed ik 220 km/h. Het gat was niet zo groot als bij de eerste sessie.

Je ziet duidelijk dat een M3 veel meer adem heeft bij hoge toerentallen en daar ook echt snelheid pakt, bij lage toerentallen is het verschil veel kleiner. Maar doordat de M3 bijna 1000 toeren meer heeft weg te geven aan zijn bestuurder, komt iemand met een standaard 3 liter gewoon te kort. Maakt dit een 130i een langzame auto tov de M3 ? Nee niet bepaald, beide zijn in hun klasse ontaard snel, maar de M3 is gewoon qau pure snelheid de baas over de 130i/..30i uitvoeringen van BMW. Een 130i en een 330i ontlopen elkaar nauwelijks en zijn nagenoeg even snel.

Kortom een leuke sessie en leuk om te ervaren hoe de verhoudingen liggen.

Overigens reed er volgens mij de hele tijd een idioot in een VROS auto, een swoarte Subaru achter ons aan.. Andre ik denk dat we de papiertjes uit Leeuwarden vanzelf krijgen toegestuurd :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 mar 2006, 12:21

Filmpjes willen we zien Rico ;)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 mar 2006, 12:48

Knot, filmpje binnenkort bij wegmisbruikers ;-) En voor Adje en Rico eindelijk een ontmoeting met jullie idool Koos Spee :lol:

Michel

Gebruikersavatar
mhoutman
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:15

Bericht door mhoutman » 28 mar 2006, 13:04

Michel Pol schreef:Knot, filmpje binnenkort bij wegmisbruikers ;-) En voor Adje en Rico eindelijk een ontmoeting met jullie idool Koos Spee :lol:

Michel

LOL


overigens vind ik de uitslag niet zo vreemd gezien het PK verschil

Gebruikersavatar
mhoutman
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:15

Bericht door mhoutman » 28 mar 2006, 13:04

mhoutman schreef:
Michel Pol schreef:Knot, filmpje binnenkort bij wegmisbruikers ;-) En voor Adje en Rico eindelijk een ontmoeting met jullie idool Koos Spee :lol:

Michel
LOL

overigens vind ik de uitslag niet zo vreemd gezien het PK verschil

Gebruikersavatar
mhoutman
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:15

Bericht door mhoutman » 28 mar 2006, 13:05

Michel Pol schreef:Knot, filmpje binnenkort bij wegmisbruikers ;-) En voor Adje en Rico eindelijk een ontmoeting met jullie idool Koos Spee :lol:

Michel

LOL


overigens vind ik de uitslag niet zo vreemd gezien het PK verschil

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Bericht door m@rco » 28 mar 2006, 13:29

Ouwe sprinters!! :)

Paul

Bericht door Paul » 28 mar 2006, 13:35

F*CK... dat had ons sprintje moeten zijn Andre... balen dat ik er niet bij kon zijn...

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 28 mar 2006, 13:51

Hier Jip Janssen van de KLPD.

Wij zaten inderdaad in die Legacy Spec B achter jullie tijdens de sprints en hadden er, als we gewild hadden, vrij simpel voorbij kunnen gaan. We wilden jullie wedstrijdje echter niet verstoren en zijn er daarom maar wat in sukkeltempo in 6 achter blijven hangen.

De video en foto opnames zijn prachtig gelukt en de prent ligt morgen of overmorgen in jullie bus. Wij wensen U verder nog een prettige dag toe.

Jip van Janneke.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 28 mar 2006, 14:23


Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 28 mar 2006, 19:36

Leuk verhaal, goed exercitie.

Uitkomst is conform (mijn) verwachting. Op toeren en op snelheid maakt een M3 grote stappen.


Mark.

///M3
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:13
Locatie: Zeeland

Het gaat niet alleen om de Pk's!

Bericht door ///M3 » 28 mar 2006, 22:15

Mooi...ik weer terug gesteld met mijn M3 :wink: :wink:

Maar kijk eens naar de differentieel verschillen...die zijn bij een M3 redelijk klein weet ik....echter ken ik die van een 130i niet.
Het scheelt natuurlijk al zo'n 80 PK (20-25%!!) en het koppel is wat hoger...in theorie is de M3 natuurlijk altijd sneller, maar dat het toch redelijk wat uitmaakt had ik eigenlijk niet verwacht....
M3 is afgesteld op toeren...de bak, differentieel etc. Dus logisch dat het bij lage toeren anders gaat. Ik zou de twee koppelkrommes wel eens willen zien...heeft iemand die!!!

Kortom Rico.....het wordt TOCH een M3.... Ik kan overigens bij een kennis van mij nu een hele mooie kopen voor 35.000 euro...NL auto, schadevrij etc...!!

Gr,
Niels

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 mar 2006, 00:39

[img:500:333]http://www.langstreckenpokal.de/fotos/2 ... 18-025.jpg[/img]


130i race uitvoering op ring mooi fotootje.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 29 mar 2006, 00:40

Dat is zeker een bruut ding....

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 29 mar 2006, 08:31

Volgende keer drie/vier/vijf baans en eens kijken wat de E36's doen in vergelijk met deze twee 8)

130i is trouwens fantastisch!
E46 is toch wel de beoogde opvolger, nog een jaar of 7 :P

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 29 mar 2006, 09:15

Nandor schreef:Volgende keer drie/vier/vijf baans en eens kijken wat de E36's doen in vergelijk met deze twee 8)
Ik denk dat een e36 M3 niet veel onder doet ten op zichte van een e46 M3.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 29 mar 2006, 10:26

E36 is een stuk lichter, dus zal idd niet veel ontlopen tegen een E46.

Heb ooit eens met een 996 4S geprint tegen een E46 M3, en tot 200 km/u geen verschil, daarna begon ik iets uit te lopen (ligt waarschijnlijk aan de betere aerodynamica van de Porsche).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2006, 11:12

Ik reed gelijk op met een E46 M3 van 140 naar 250. (E36 M3 3.2)

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 29 mar 2006, 11:28

ja maar....

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 29 mar 2006, 11:33

@Fernando,

Als jij nu eindelijk eens een 325ti koopt, kunnen Rico, jij en ik eens een leuke vergelijkende hothatch test uitvoeren.

323ti vs 325ti vs 130i

Op papier zijn de e36 en e46 aan elkaar gewaagd, kan er dus mooi vanuit de 130i gefilmd worden :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 mar 2006, 12:17

Zou een leuk vergelijk zijn !

De E36 M3 is natuurlijk sneller dan een 130i. Vooral als die bijna net zo snel is als een E46.

Nandor wat vind je van het verschil in rijden/power tussen de E36 M3 en de 130i ?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 29 mar 2006, 12:30

Verschil zit in veel dingen. Qua besturing merk je dat de 130i een stuk moderner is. Bak, koppeling werkt net wat vriendelijker. Echt een maatpak.
In de M moet je meer werken, voelt ook qua gewicht zwaarder aan.
Eerste reactie op stuuruitslag is sneller dan de M. Wel prettig.

Qua reactie op het gaspedaal zit er wel een groot verschil in. De M3 reageert veel sneller, zal een karakteristiek van de M motor zijn.
Verder vond ik de 6 in de 130 een echte versnelling. In de M is het meer een overdrive die meer rust in de auto brengt.
De M3 is net wat stiller dan de 130i, dit verbaasde me wel.

Ben in beide auto's niet echt bovenin het toerengebied geweest dus daar kan ik niks over zeggen.

N.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 mar 2006, 12:39

Leuk om te lezen ! De motor van de 130i is een comfort motor en M motoren zijn juist sportmotoren met het daarbij behorende karakter.

Een 130i motor zit ook in een 7 serie dus dat zegt wel genoeg.

m@rco
Berichten: 710
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:18
Locatie: O'haske

Bericht door m@rco » 29 mar 2006, 13:02

is inderdaad wel een leuk vergelijk

E36 323ti
E46 325ti
E87 130i

Alleen het verschil afmetingen en gewicht is al iets om naast elkaar te leggen..

E36 - 323ti L-B-H --> 4.21 - 1.70 - 1.38 massa leeg 1255kg
E46 - 325ti L-B-H --> 4.26 - 1.75 - 1.41 massa leeg 1380kg
E87 - 130i L-B-H --> 4.23 - 1.75 - 1.43 massa leeg 1350kg

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 mar 2006, 13:22

Die lange 6 is ook de reden dat ik met een 3.62 (E46 M3 rijd ook met deze verhouding) diff rij in plaats van 3.23. Dan sta je op 120 km/u precies op 3000 RPM. E36 M3 3.2 motor heeft zijn koppelpiek tussen 3000 en 3500 liggen, kan je op de snelweg gewoon vloeren zonder terug te schakelen of wat. En het kost je geen topsnelheid omdat theoretische top nog steeds 300 km/u is.

Kom je ook op het verschil tussen een 3.0 en 3.2L M3, de laatste is veel sterker in het middengebied door de dual vanos, 3.0 moet je veel hoger in toeren houden :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, Majestic-12 [Bot], MarcH, Mark 320iS, sitechris, SlowCo en 38 gasten