Andre had altijd al het idee dat een 130i bijna net zo snel is als een M3. En ook ik wilde graag weten wat het daadwerkelijke verschil is, en of DAT de reden is om wel of niet voor een M3 te gaan

Het zondags verkeer rondom Heerenveen was redelijk druk en bellen om af te spreken en gas geven en op het verkeer Letten was wel wat lastig, daarom belde Tom Haex die bij Andere in zat, Macboy die naast mij zat. Zei zouden het startschot geven en doorgeven aan ons. Eerste poging pakte we 80 in de 2e versnelling en dan vol op het gas doortrekken.
Macboy telde af... 5, 4, 3, 2, 1 START... Vol op het gas en de M3 van Andre liep gelijk al meters weg, eerst 2 wagenlengtes totdat ik moest opschakelen en Andre nog kon doorjengelen naar de 7900 toeren toen ging het wel gelijk heel rap.. De M3 maakte grote sprongen voorruit en het gat liep al vrij vlot naar een 200/300 meterTeller bij andre was 230 terwijl ik net 210 haalde.
Doordat Andre heel veel snelheid kan maken bovenin het toerengebied en langer kon doortrekken zag je dat bij een start in de 2 een 130i geen match is voor een M3. bij de 130i heb je nauwelijks nog toeren over en kost het schakelen naar de 3e versnelling teveel tijd.
Dus het voorstel van Macboy was om het in de 3e versnelling te doen, het was te druk op de weg en we reden door naar de eerst volgende afslag, weer terug naar Heerenveen volgde een nieuwe sessie, eerst alle malloten die 110 rijden voorbij laten gaan en toen naast elkaar 80 op de teller 3e versnelling. Macboy telde weer af... 5, 4, 3, 2, 1 START... En wederom vol op het gas, en nu liep de M3 niet zo heel hard weg, tot 120 km/h was het een wagenlengte of 3 ofzo maar toen ik moest doorschakelen naar de 4 herhaalde zich een beetje hetzelfde als in de 1e sessie. Het gat werd gestaag groter en de M3 liep steeds verder uit. Maar er was een verschil toen Andre er wederom 230 km/h op had staan reed ik 220 km/h. Het gat was niet zo groot als bij de eerste sessie.
Je ziet duidelijk dat een M3 veel meer adem heeft bij hoge toerentallen en daar ook echt snelheid pakt, bij lage toerentallen is het verschil veel kleiner. Maar doordat de M3 bijna 1000 toeren meer heeft weg te geven aan zijn bestuurder, komt iemand met een standaard 3 liter gewoon te kort. Maakt dit een 130i een langzame auto tov de M3 ? Nee niet bepaald, beide zijn in hun klasse ontaard snel, maar de M3 is gewoon qau pure snelheid de baas over de 130i/..30i uitvoeringen van BMW. Een 130i en een 330i ontlopen elkaar nauwelijks en zijn nagenoeg even snel.
Kortom een leuke sessie en leuk om te ervaren hoe de verhoudingen liggen.
Overigens reed er volgens mij de hele tijd een idioot in een VROS auto, een swoarte Subaru achter ons aan.. Andre ik denk dat we de papiertjes uit Leeuwarden vanzelf krijgen toegestuurd