TLRS schreef:Olietempmeters liegen niet

Gezien de viscositeit van de moderne olie lijkt het erop dat smering al snel het probleem niet meer is. Mits er geen benzine condenseert en langs de zuigers naar het carter kan. Maar de moderne injectie systemen laten dat vast niet toe..?
Wat te denken van het verschillende materiaal gebruik, uitzetting en toleranties?
Bert ///M3 schreef:Daarnaast draait je oliepomp wat meer druk. Koude olie die door de kanalen en lagerschalen geperst word word dan ook sneller warm.
Bedoel je dat door het circuleren de olie sneller de temperatuur van het blok aanneemt?
Als je olie of elke andere vloeistof onder druk ergens doorheen perst warmt de vloeistof op als gevolg van de wrijving.
Koude olie heeft een hogere viscositeit. Daardoor onstaat nog meer wrijving in de oliekanalen en daardoor word je olie dus vanzelf heet.
Oliedruk is doorgaans ook hoger bij een koude start, om die reden. De warmte in je olie word voor een groot deel veroorzaakt door die interne wrijving, naast de verbrandingswarmte van de motor.
Om je een idee te geven, ik startte ooit eens de motor van mijn M3 racer maar was vergeten om het filterdeksel vast te draaien. Ik was er snel bij om hem af te zetten maar als hij was blijven lopen dan had binnen een minuut de hele inhoud (6 liter) over de vloer gelegen. Zo hoog is de circulatiesnelheid dus. Bij racewagens is het ook niet ongewoon dat olietemperaturen oplopen tot 130-140 graden terwijl het blok gewoon 90-100 graden is. Dat is puur door de interne wrijving omdat je opbrengst stijgt bij een hoger toerental. Tijdje shortshiften dan koelt de olie af. Kan ook zijn dat het een technisch mankement is, de meeste oliepompen hebben een veerbelaste klep die de druk begrenst. Als die vast zit dan dumpt hij zijn olie niet bij hogere toerentallen en loopt de temperatuur ook op.
Naar mijn idee is wat meer toeren rijden maar wel laag belast dus eigenlijk beter.
Bij grote industriele motoren (denk bijvoorbeeld 4 takt diesels in schepen of in energiecentrales) heb je een aparte pomp voor je smeeroliesysteem. Die hebben dus een vaste opbrengst en niet afhankelijk van toerental. Als die gestart worden dan laten ze eerst de smeeroliepomp 30-60 minuten draaien, dan heeft de olie al wat temperatuur. Meestal gaan die na start vrij snel naar 85% belasting, van 85% naar 100% vereist een opwarmprogramma om inderdaad de materialen de kans te geven om uit te zetten enz. Nu zijn die toleranties wel wat anders als bij een automotor, maar geeft IMHO wel aan dat je op zich wel wat belasten kan.
Voor racewagens zou je eigenlijk een dry sump systeem moeten hebben met een electrische pomp. Laat je hem gewoon een half uurtje draaien in de pitbox voor je rijden gaat. Maar voor huis tuin en keuken auto's is dat allemaal veel te gecompliceerd. Volgens mij is het wel zo dat je in echt koude gebieden wel auto's kunt krijgen met heaters in het carter, die je gewoon inpluggen kan in de garage. Of dat er in elk geval aftermarket sets voor zijn.