E36 323ti Compact

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

E36 323ti Compact

Bericht door ThomasK » 14 mei 2015, 15:01

Tussen al het BMW geweld besloten om toch ook maar een topic'je aan te maken met in de hoofdrol eens iets Italiaans... en met een dikke motor.

Na van alles te hebben gereden, van een Toyota MR2 tot een MX-5 tot een E30 318is en een Alfa 156 2.0 kroop het bloed toch waar het niet gaan kon, de Alfa had iets met me gedaan waardoor de petrolhead in me er weer een moest hebben. Na een kort avontuur met een Alfetta GTV uit '84 (iets teveel hooi op m'n vork genomen) wilde toch echt een keer een 'busso' V6 hebben. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een GTV 3.0, een 147 GTA en een GT 3.2. Toen ik de GT in het echt zag, zoals die er nu bij staat met deze kleurstelling (Blu Vela/Biscuit) en met deze prachtige velgen, was ik al voordat ik erin gereden had verkocht, dit moest 'm worden. Hoewel ik een 147/156 GTA ook schitterend vind is een GT toch net wat chiquer en daarnaast vindt je er eerder eentje in een goede staat voor een wat schappelijkere prijs. De auto is gekocht bij Sam van Dalen in Opmeer, die wel ervaring hebben met mooi Italiaans spul. De GT komt uit 2004 en heeft zo'n 145.000 km gelopen.

Wat zit er allemaal op?
De toch wel fijne luxe dingetjes als climate control, cruise control, parkeersensoren en zelfs stoelverwarming. Erg fijn. Wat fijner is, is de super klinkende Novitec uitlaat die het geluid van de V6 echt tot z'n recht laat komen en 18 inch velgen die naar mijn weten niet standaard op dit model/bouwjaar zijn geleverd.

Eerst even wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb 'm nu zo'n 3 weken in mijn bezit en er al aardig wat kilometers opzitten. Ik zal even kort mijn bevindingen beschrijven. Om te beginnen met het pronkstuk; de motor. Voorin zit dus die fantastisch ogende V6. Het is in principe hetzelfde blok als degene die in de 147/156 GTA zit, alleen om een of andere duistere reden produceert hij 240pk/300nm in plaats van 250pk/300nm. Het is echt een geweldig blok, hij trekt enorm lineair door en het geluid dat daarbij vrijkomst is echt fenomenaal. Het is wel handjes aan het stuur houden want al dat geweld gaat via de voorwielen naar het wegdek, zonder sper... . Nu heb ik het zelf nog niet heel erg bond gemaakt maar het sturen gaat enorm strak en precies. Ik heb de tractioncontrol nog niet uitgezet maar op droog wegdek is het prima te doen om vol op het gas te gaan, je voelt wel wat lichte torquesteering maar dat is dan deels wel 'part of the charme'. Wat je ook maar voor lief moet nemen is het brandstofverbruik, dit is vrij vors te noemen. Reken er niet op dat je met redelijk 'normaal' gebruik een betere score dan 1 op 8,5 gaat halen. Ga je echt met een zware voet rijden dan wordt het verbruik echt astronomisch. Gelukkig klinkt die vooral ook zo rond de 2500 rpm heel erg goed.

Afbeelding

Zoals gezegd stuurt het erg strak, mede dankzij het feit dat het stuurhuis zo is ontworpen dat met een kleine beweging de auto heel direct reageert en je maar heel weinig rotatie's van lock-to-lock hebt (in tegenstelling tot de E30, waarin je maar blijft draaien). Dit heeft wel tot gevolg dat de draaicirkel gigantisch is. Dacht ik dat het bij de 156 al slecht was, daar doet de GT nog een schepje bovenop, maar hier heb je alleen last van met parkeren, of een straatje keren. Wel voel je ook dat die wat zwaar in de neus is in vergelijking met m'n 4 cilinder 156 die veel van het onderstel met de GT deelt, vooral als je over drempels gaat voel je het gewicht even 'settelen'. Het schakelen gaat soepel, maar wel Italiaanse stijl met vrij lange slagen.

Het is wellicht geen perfecte auto, maar het is by far de auto die de meeste emotie opwekt. Van het geluid, de Bertone styling, het prachtige leren interieur; dit kun je toch het beste aan de Italianen over laten. Waarschijnlijk zit een Duitser beter in elkaar en rijdt het beter, maar het is toch allemaal al snel wat saai en klinisch. Zoals een J. Clarkson ooit zei moet een echte petrolhead een keer in zijn leven een Alfa gehad hebben. Ik ben inmiddels aan m'n derde bezig. Hopelijk gaan ze ooit nog iets bouwen wat weer dezelfde emoties opwekt (de 4C even buiten beschouwing gelaten).
Laatst gewijzigd door ThomasK op 10 okt 2017, 20:52, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1393
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Fedmas » 14 mei 2015, 15:11

Mooie wagen, mooie auto! Wat was het gezegde nou, every petrolhead needs to own an Alfa sometime in his life? ;-). Enjoy!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Bert ///M3 » 14 mei 2015, 15:14

Mooie wagen :thumbup:

Is er geen sperdifferentieel beschikbaar voor een GT? Ik meen dat die oa voor de 156 3.0 wel beschikbaar waren :)

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door witje » 14 mei 2015, 16:04

Ik vind dat Alfa blok er machtig uit zien met die chromen kelken

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9067
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Joop » 14 mei 2015, 16:42

Ziet er goed uit, goede kleur exterieur en interieur...
...die velgen maken 'm wel lekker dik.

En onder de kap is het ook een genot om nog wat rond te kijken in plaats van maar alle onder vierkante meters plastic weg te stoppen. Zal niet het zuinigste autootje zijn om mee rond te sturen, maar wel een lekkere zescilinder variant. :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Niels » 14 mei 2015, 19:36

Heel erg mooi! Ik kijk ook regelmatig even of er een 3.2 Alfa te koop staat en de GT heb ik altijd al een mooie wagen gevonden. Enjoy :df:

Online
ErikS
Berichten: 18935
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door ErikS » 14 mei 2015, 19:37

Superdik!!!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door GTRene » 14 mei 2015, 19:46

mooie uitvoering, lijkt er goed bij te staan.

Mijn pa had destijds een GTV V6 lusso, dacht ook in die kleur.

ding liep leuk, ook leuk geluidje, maar met sturen was het oppassen als je het niet gewend was, stuurde heel direct, waar je normaal de eerste keer als vanzelf de bocht instuurt zou je bij de GTV bewijze van nog net de stoep meepakken :D

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Niels v/d burgh » 14 mei 2015, 20:18

Proficiat... Geluid van zo'n V6 is gewoon fenomenaal!!!!!!

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door tuurgtt » 14 mei 2015, 20:49

Wat een beauty, prachtig model én kleurencombi. :love:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43232
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Arthur » 14 mei 2015, 21:03

Mooi ding hoor.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Tim N » 14 mei 2015, 22:29

Wat een mooie kar, en idd even wat tegengas met als die bmw meuk hier :tooth:
Paar siena wielen zouden hem echt "af" maken

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6754
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door EvdP » 14 mei 2015, 22:39

Ze bouwen schitterende auto's in Italië. Mooie kleurcombi ook.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Riceaux » 15 mei 2015, 00:03

Prachtig! :df:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Joopieboy » 15 mei 2015, 09:19

Prachtige auto! En die wielen komen me bekend voor, een buurman hier heeft exact dezelfde onder zijn 147 zitten!

Gebruikersavatar
SanderGTi
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 dec 2011, 19:34

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door SanderGTi » 15 mei 2015, 12:59

Mooie GT heb je daar! Ik kan beamen dat de combinatie Busso en Novitec erg prettig klinkt! :D

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3591
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Joël D. » 15 mei 2015, 15:15

Bloedgeile auto. :hot:

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Stefan van Elst » 16 mei 2015, 16:20

Wat een mooie uitvoering en motorisering!

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door ThomasK » 17 mei 2015, 12:22

Bert ///M3 schreef:Mooie wagen :thumbup:

Is er geen sperdifferentieel beschikbaar voor een GT? Ik meen dat die oa voor de 156 3.0 wel beschikbaar waren :)
Er is volgens mij later een optie geweest op een Q2 diff. Er was ook zo'n actie model waar die standaard opzat, dit was alleen de diesel. Een tweedehands diff + eronder zetten kost zo'n 1500,- euro. Denk niet dat ik dat (nu) nodig heb.
GTRene schreef:mooie uitvoering, lijkt er goed bij te staan.

Mijn pa had destijds een GTV V6 lusso, dacht ook in die kleur.

ding liep leuk, ook leuk geluidje, maar met sturen was het oppassen als je het niet gewend was, stuurde heel direct, waar je normaal de eerste keer als vanzelf de bocht instuurt zou je bij de GTV bewijze van nog net de stoep meepakken :D
Dat is het inderdaad ja, je moet meer uitkijken dat je de binnenkant van de bocht raakt dan de buitenkant :tong:

peu 207
Berichten: 139
Lid geworden op: 10 sep 2011, 19:19

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door peu 207 » 17 mei 2015, 17:29

maatje van mij heeft de gt 1.9 jtd gehad. lekkere wagen rijd goed en vol opties. alleen het dieselblok vind ik een beetje bagger klinken meestal bij alfa.

die v6 en klinken subliem! en het blok ziet er geil uit!

maar hoor nog steeds liever een 5cilinder van een volvo :oops:

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1477
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door JdBn » 17 mei 2015, 21:34

ThomasK schreef:
Bert ///M3 schreef:Mooie wagen :thumbup:

Is er geen sperdifferentieel beschikbaar voor een GT? Ik meen dat die oa voor de 156 3.0 wel beschikbaar waren :)
Er is volgens mij later een optie geweest op een Q2 diff. Er was ook zo'n actie model waar die standaard opzat, dit was alleen de diesel. Een tweedehands diff + eronder zetten kost zo'n 1500,- euro. Denk niet dat ik dat (nu) nodig heb.
Q2 diffs waren nieuw maar iets van 300-400 euro ten tijde van de Q2 versies van de 147 en GT, maar zijn door de populariteit om ze achteraf te monteren veel (maar dan verdubbeld..) duurder geworden. Tweedehands komt je ze ook zelden tegen... Quaffe heeft ook een passend diff, er zit een bedrijf in Engeland (AutoLusso) die ze aanbieden. Die sperren ook nog iets meer trouwens. Op GTA's wordt overigens vaak een ander diff gezet omdat het originele open diff niet heel erg veel aan kan en nog wel eens wilt klappen bij enthousiast rijden... :sealed:

Voor het duiken over drempels (en op langere glooiingen op de snelweg) is eigenlijk maar één oplossing, en dat zijn andere dempers.. Het is alleen lastig om een combinatie van dempers en veren te vinden die dan ook een comfort nog behouden. Had zelf ook dat probleem (Alfa 156 2.4 JTD) en bij mij zit er nu Intrax HDA onder, waarvan de voordempers aangepast zijn om wat vergeeflijker te zijn op de korte hobbels. Er zijn alleen wat problemen mee soms, snel lekke keerringen. Ben zelf ook al aan de beurt geweest daarmee, maar voorlopig lijkt het goed te gaan.

Erg mooie auto trouwens met die kleurenstelling :)

Gebruikersavatar
SanderGTi
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 dec 2011, 19:34

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door SanderGTi » 18 mei 2015, 12:30

Bij mijn GTA is het diff afgelopen zomer ook geploft, gevolg was een oa een gat in de v-bak. Al met al een behoorlijk prijzig geintje geweest. Heb er toen een Quaife diff in laten zetten, die jongens geven ook levenslange garantie op het diff.

Mocht je portemonnee het toelaten is het een geweldige upgrade en voorkom je iig hetgene dat mij overkwam.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door Macboy » 18 mei 2015, 15:05

Prachtige auto gefeliciteerd :thumbup:

Toen de Alfa GT uitkwam wilde ik hem graag in diesel hebben. Is het niet geworden helaas. Fantastische auto vond ik met prachtig interieur, ook extra leder uitrusting mogelijk (die heb jij niet toch ?). Daar waren dashboard en deurpanelen ook met leder bekleed.

Mooie velgen heb je er ook onder. Chique combo, blauw met bruin. En natuurlijk dat blok prachtig he.

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door ThomasK » 22 mei 2015, 09:07

Goed om in het achterhoofd te houden, van dat diff.

Wellicht dat een van jullie een tip heeft m.b.t. het volgende; wanneer ik rem met de auto gaan de remmen, vanaf ong. 5 km/u enorm piepen, het lijkt een soort zwaar beladen goederentrein die het station in komt rollen. Hij remt verder echt als een tierelier en de schijven/blokken zijn zeker nog niet op. Is dit een kwestie van kopervet achter de blokjes? Hij lijkt er ook alleen last van te hebben als de remmen warm zijn en bij droog weer. Geen aangenaam geluid, zeker niet met de raampjes open.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Alfa Romeo GT 3.2 V6

Bericht door GTRene » 22 mei 2015, 10:44

waarschijnlijk zitten er sport blokjes in je remklauwen, die beginnen vaak ook te piepen bij het laatste stukje remweg en als ze heet worden.
maar een beetje koper-vet of beter nog keramisch-vet kan geen kwaad, keramisch-vet kan veel hogere temperturen aan en is ook veiliger voor alu klauwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Fabian en 7 gasten