
Gewoon schaamteloos van een ander forum kopieren :
Begin oktober zag mijn oprit er zo uit :
Het begon allemaal midden augustus, of misschien in de jaren 90. Ik was toen een 12 jaar en toen ging ik met mijn ouders een paar jaar op rij naar hetzelfde hotel in het italiaanse Cavalese op wintersport. "San Valier" was de naam van dat hotel Grin Waarom herinner ik me dat allemaal ? Omdat de uitbater van die keet een Zwarte T5-R had ! Ik was zeer onder de indruk van die verschijning. Mijn vader reed toen met een V70 2.5tdi en vertelde me toen al dat Porsche er voor iets tussen zat bij die T5-R. Vanaf toen zat het respect en de onderbewuste begeerte erin bij mij.
Toen ik uiteindelijk oud genoeg was om te rijden was ik misschien nog niet uit mijn puberteit. Ik kickte op snelle duitse patserij. Pas op deze gezegende leeftijd laaide de Volvo/850 passie weer op ! Op 17 Augustus had ik dus een voorschot gelegd voor mijn eigen 850 R. De verkoper ging toen 2 weken in verlof waarna nog een hele saga volgde met de Belgische keuring. Werkelijk te belachelijk voor woorden , dus daar zal ik niet verder op ingaan.
Het betreft hier een DOP 850R van 1996, een originele Belg die net de 196 000 km gepasseerd is. Als ik me goed herinner ben ik de derde eigenaar. De vorige eigenaar had hem 9 jaar en is hier( niet hier

Toen ik de bak voldeed hoorde ik geroffel met rasse schreden naderen( hij rijdt nu V70R). Hij wou nog wat foto's. Ik heb toen ook een paar kiekjes a la smartphone geschoten. Best bagger, waarvan bewijs:
Zijn V70R ( in de beste kleurcombo ooit )
Mijn bevindingen na 1 week. Die looks ! Ik ben er helemaal weg van, hij is verlaagd met een KW v2 ophanging en de draagarmen zijn gepowerflexd. Het rijdt best stug maar ik ben ook wel wat gewoon op dat vlak. Wat wel een beetje tegenvalt is dat er wat rammeltjes in het interieur zitten. Ik ga de Belini velgen wel in de verkoop smijten en terug voor de originele Volans gaan, als ik ze kan vinden... De Belini's zijn geschoeid met Yokohama Parada rubber. In het droge grip voor dood, redelijk waardeloos in het nat. Het interieur is op zich nog netjes, de houtinleg is overtrokken met carbon en er zit een Caliber dubbeldin stereo in, best goed spul. De originele pook werd vervangen door een carbon Momo exemplaar, alhoewel het nog wel past bij de rest van het dashboard ga ik deze wel terug vervangen door origineel.
Mechaniek! Wat klinkt die roffel zalig ! Er zit een racekat onder met daarachter nog een aftermarket demper. Ik hou wel van een beetje herrie dus ik ben van plan om die kat nog te deleten. Verder is er al een waslijst vervangen en geupgrade, de remmen zijn bijvoorbeeld van een V70R, bevalt bijzonder goed !
MAAR! Een wagen van bijna 20 jaar oud zal nooit zonder gebreken zijn. Het is dan ook mijn missie om deze de wereld uit te helpen. Probleem 1: Het verbruik , ik besef mij terdege dat een 2.3 turbo met 7l op 100 km niet genoeg gaat hebben. maar ik zit nu op een 15 a 16 liter/100km verbruik gemengd en het is nu niet dat ik constant in "het boostgebied zit" Ik hoop/gok dus dat er wat stuk is qua sensoren. Die open luchtfilter heeft de LMM misschien naar de vaantjes geholpen? lambdasonde misschien dood? Hoe diagnoseer je dat het beste? Verder kraakt het koppelingspedaal en hoor je dat de druklager van de koppeling zijn pensioensgerechtigde leeftijd ook al overschreden heeft.
To be continued !