BMW E36 325i Coupe Ringtool + E87 130i + Z4 2.5i LCI
- witje
Re: BMW E36 325i Coupe Ringtool
Ik was toevallig bij de RDW vandaag voor een APK (uit noodzaak, de eerste garage met remplaten en smeerput voldeed niet) maar ze doen blijkbaar sinds een week alleen maar APK op afspraak. Uiteindelijk maar goed ook.
Uiteindelijk gewoon bij m'n vaste APK stek op de rollenbank de remmen getest (ging maar net) en met een plankenconstructie de brug op.
Zat wel te denken aan een herkeuring, zeker nu ik het echte gewicht weet. Maar ja, je zal maar een zeikerd treffen die iets tegen BMW's heeft. Beter geen slapende honden wakker maken.
Uiteindelijk gewoon bij m'n vaste APK stek op de rollenbank de remmen getest (ging maar net) en met een plankenconstructie de brug op.
Zat wel te denken aan een herkeuring, zeker nu ik het echte gewicht weet. Maar ja, je zal maar een zeikerd treffen die iets tegen BMW's heeft. Beter geen slapende honden wakker maken.
- GTRene
ik dacht dat stel er zit nog APK op, dat je dan alleen het gewicht daar gaat wegen en daarna passen ze het aan na overhandiging van wat administratie kosten oid? en krijg (betaal je) je nwe papieren?
- witje
Het is volgens mij dan ook herkeuren naar tweezitter, keuren gordels etc
- GTRene
owja, kan idd maar zo, terwijl dat voor APK niet nodig is?
immers dan klopt het bewijs ook niet meer
weet ook niet hoe dat zit, als je het nooit meer terug gaat bouwen kan je idd ook naar 2 zits laten veranderen, maar weet niet of dat verplicht is? of het gewoon zo op kenteken kan blijven staan, net zoiets als max belading op het kent, zegt niet dat je dan altijd zo vol moet beladen.
je mag er alleen nu niet met meer dan 2 in omdat je maar 2 stoelen hebt
immers dan klopt het bewijs ook niet meer

weet ook niet hoe dat zit, als je het nooit meer terug gaat bouwen kan je idd ook naar 2 zits laten veranderen, maar weet niet of dat verplicht is? of het gewoon zo op kenteken kan blijven staan, net zoiets als max belading op het kent, zegt niet dat je dan altijd zo vol moet beladen.
je mag er alleen nu niet met meer dan 2 in omdat je maar 2 stoelen hebt

- witje
Van 159 naar 116 Euro per kwartaal is wel interessant.
Ik ga eerst de ABS pomp nog verwijderen, die is buiten bedrijf maar het loodgieterswerk zit er nog wel aan vast. Scheelt ook weer wat gewicht.
Gelukkig kost de Swift maar 42 Euro per jaar
Ik ga eerst de ABS pomp nog verwijderen, die is buiten bedrijf maar het loodgieterswerk zit er nog wel aan vast. Scheelt ook weer wat gewicht.
Gelukkig kost de Swift maar 42 Euro per jaar
- vinox
Ff ter info, dat is zowat alles dat ik kan bijdragen, de mijne is bij import gekeurd bij de RDW als tweezitter (E28 M535i zonder achterbank met twee kuipen en vierpuntsgordels). Staat ook zo op het kentekenbewijs. Echter wel op het originele gewicht mijn wegenbelasting gekregen
Ach als ik maar kan rijden 

- GTRene
denk dat je niet hebt aangevraagd om hem opnieuw te wegen?vinox schreef:Ff ter info, dat is zowat alles dat ik kan bijdragen, de mijne is bij import gekeurd bij de RDW als tweezitter (E28 M535i zonder achterbank met twee kuipen en vierpuntsgordels). Staat ook zo op het kentekenbewijs. Echter wel op het originele gewicht mijn wegenbelasting gekregenAch als ik maar kan rijden
als je dat niet doet nemen ze de rest gewoon over lijkt me, behalve als je voor LPG oid gaat keuren, dan schrijven ze er denk ik wel gewicht bij, weet niet of ze dat dan wegen of gewoon een standaard aantal kilo's erbij zetten.
- witje
Zat nog een mooie foto van afgelopen weekend tussen al het ringfotografen aanbod

Heb ondertussen een remleiding verdeelstuk bij BMW Amsterdam gehaald, welke ook tussen de achterassen zit.
Remleiding en koppelstukken + tools om remleidingen op maat te maken besteld bij ATP.
Zaterdag bij de sloop effe een vloeistoftankje halen zonder aftakking voor de ABS module.
Heb ondertussen een remleiding verdeelstuk bij BMW Amsterdam gehaald, welke ook tussen de achterassen zit.
Remleiding en koppelstukken + tools om remleidingen op maat te maken besteld bij ATP.
Zaterdag bij de sloop effe een vloeistoftankje halen zonder aftakking voor de ABS module.
- Eric-328
Mooie foto!
Zou bij een auto met rolkooi wel altijd een helm opzetten.
Zou bij een auto met rolkooi wel altijd een helm opzetten.

- witje
Vandaag eindelijk de ABS-pomp verwijderd, scheelt ook weer 5 kilo op de vooras

Al het nodige bij de hand: schema, verdeelblok, 2 koperen verlengbuizen, 3 koppelstukken, pijpbuiger, 1 liter ATE remolie en een non-ABS vloeistoftankje van een 316i Compact.

Pomp is eruit

Grote lege ruimte onder de hoofdremcilinder

Paar flinke bochten in de leidingen vanwege de oorspronkelijke aansluitingen en om 'nabuigen' mogelijk te maken
Alles weer aangesloten en ontlucht. Of het remgevoel beter is moet ik nog uitproberen...
Al het nodige bij de hand: schema, verdeelblok, 2 koperen verlengbuizen, 3 koppelstukken, pijpbuiger, 1 liter ATE remolie en een non-ABS vloeistoftankje van een 316i Compact.
Pomp is eruit
Grote lege ruimte onder de hoofdremcilinder
Paar flinke bochten in de leidingen vanwege de oorspronkelijke aansluitingen en om 'nabuigen' mogelijk te maken
Alles weer aangesloten en ontlucht. Of het remgevoel beter is moet ik nog uitproberen...
- GTRene
zal mij benieuwen, zal wellicht wel iets anders zijn op de grens 

-
Waarom heb je de ABS verwijderd, just curious. 

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
hanske schreef:Waarom heb je de ABS verwijderd, just curious.

- Macboy
Scheelt 5kg op de vooras ! En op circuit misschien beter ?
- witje
Nah, het ABS-systeem is 23 jaar oud en anti-blokkeren deed ie al niet meer. Kabels, voeding en sensoren waren al verwijderd.
Ondanks nieuwe remmen rondom (ook klauwen voor) wilde de boel rechtsvoor op de grens te snel blokkeren. Enige oorzaak kan dus alleen de pomp nog zijn.
Door de regen vanmiddag heb ik alleen op lekken kunnen testen en een paar stops op glad beton gedaan. Het lijkt nu in orde, maar of het op het circuit goed uitpakt zien we morgen
Ondanks nieuwe remmen rondom (ook klauwen voor) wilde de boel rechtsvoor op de grens te snel blokkeren. Enige oorzaak kan dus alleen de pomp nog zijn.
Door de regen vanmiddag heb ik alleen op lekken kunnen testen en een paar stops op glad beton gedaan. Het lijkt nu in orde, maar of het op het circuit goed uitpakt zien we morgen
-
Mijn ABS is net als de tractioncontrol vanaf het dashboard uit te schakelen, heb o.a. op Zandvoort/Zolder/Spa/Bilsterberg/Nurburgring gereden met zowel de ABS in- als uitgeschakeld. Geef mij maar ABS, heerlijk vol in de ankers (kort maar hard) voor bijvoorbeeld de Tarzanbocht of Audi-S aan komen remmen zonder blokkerende wielen en een bestuurbaar blijvende auto. Driften is een ander verhaal, dan wil je geen ABS hebben, vandaar de mogelijkheid gecreëerd de ABS uit te schakelen.Macboy schreef:En op circuit misschien beter ?
- Bert ///M3
Misschien moet je de auto eens uit laten wegen.witje schreef:Nah, het ABS-systeem is 23 jaar oud en anti-blokkeren deed ie al niet meer. Kabels, voeding en sensoren waren al verwijderd.
Als je hoekgewichten niet in orde zijn, bijvoorbeeld veel minder rechts voor, dan kan hij daardoor ook snel blokkeren.
- witje
Vanochtend ongeveer 10 ronden gedaan. Vond het de eerste 5 kilometer nogal raar aanvoelen, alsof er minder rembekrachtiging was. Beetje hetzelfde 'sponzige gevoel' als in de Subaru en de Mazda: uiteindelijk iets harder trappen en dan vertraagd de boel wel.
Na een ronde werd het al een stuk beter. Kon prima tegen blokkeren aan vertragen en de auto bleef stabiel bij het inremmen. Kan iig weer flink boenen om het remstof van de velgen te krijgen
ps: nog wel een klein momentje bij de Karussell, dook er te laat in. Die lange zwarte streep vanaf het dak naar rechts is van mij

Na een ronde werd het al een stuk beter. Kon prima tegen blokkeren aan vertragen en de auto bleef stabiel bij het inremmen. Kan iig weer flink boenen om het remstof van de velgen te krijgen

ps: nog wel een klein momentje bij de Karussell, dook er te laat in. Die lange zwarte streep vanaf het dak naar rechts is van mij

- witje
De ATE Dot 4 die er tijdelijk in zat er weer uitgepompt/doorgespoeld en vervangen door Kroon Racing remolie. Tevens de koppeling- en remleidingen aan de onder- en zijkant van het blok ingepakt in rubber tegen eventueel schuren langs elkaar en het carrosserie. En de onderkant van de motorkap geboend.

Voor het probleem van het snel vuil worden van de achterkant heb ik een klein uitlaatdiffusertje en
een extra randje onder de bumper gemaakt.

Er was tevens nog 1 plek voor een sticker op de zijruit... Hoef mijn naam niet zo nodig op de auto dus
dan maar BTCC winnaar (E36, 1993) Winkelhock op de ruit gezet

Vandaag nog maar eens op zoek gegaan naar een paar kilo's. Er zat nog een hoedenplank (letterlijk) onder de achterruit en wat plaatmateriaal wat geen functie heeft. De boel is nu daar nu afgewerkt met lichtgewicht grijs vilt.

Voor het probleem van het snel vuil worden van de achterkant heb ik een klein uitlaatdiffusertje en
een extra randje onder de bumper gemaakt.
Er was tevens nog 1 plek voor een sticker op de zijruit... Hoef mijn naam niet zo nodig op de auto dus
dan maar BTCC winnaar (E36, 1993) Winkelhock op de ruit gezet
Vandaag nog maar eens op zoek gegaan naar een paar kilo's. Er zat nog een hoedenplank (letterlijk) onder de achterruit en wat plaatmateriaal wat geen functie heeft. De boel is nu daar nu afgewerkt met lichtgewicht grijs vilt.
- Gijs.
Hele dikke tracktool! Goed bezig, ken het gevoel van kilo's besparen. Heerlijk proces
. Die 'uitlaatdiffusor' past echt perfect! Kwam van een Clio meen ik elders gelezen te hebben?

- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Leuke tracktool en mooie aanpassingen! In een van je foto's als de auto omhoog staat lijkt het alsof je wel heel weinig uitgaande demperslag hebt klopt dat? If so, heb je nog geen problemen gehad hiermee met loskomen?
- witje
Geen idee welk stuk van de Renault het is maar met wat buigen en schroeven zit het i.i.g. prima
Met het onderstel hebben we geen probleem. Natuurlijk zoeken de achterbanden naar grip bij uitkomen grote en kleine Karrussel, voor de rest doen de wielen precies wat je van ze verwacht. Klein beetje onderstuur is op te wekken bij het te enthousiast gasgeven in langzamere bochten.
Met het onderstel hebben we geen probleem. Natuurlijk zoeken de achterbanden naar grip bij uitkomen grote en kleine Karrussel, voor de rest doen de wielen precies wat je van ze verwacht. Klein beetje onderstuur is op te wekken bij het te enthousiast gasgeven in langzamere bochten.
-
ziet er heel goed uit! en goed bezig met de auto natuurlijk!
enig idee van je BtG tijd?
enig idee van je BtG tijd?
- witje
Ik time het niet, wordt daar zenuwachtig van.
Bij het terugkijken van een ronde op de camera was het zo ongeveer 9:40 met het stuk Bergwerk naar Hohe Acht in touristentempo.
Er rijdt overigens een Evil Twin rond

Samen in 1 shot

Bij het terugkijken van een ronde op de camera was het zo ongeveer 9:40 met het stuk Bergwerk naar Hohe Acht in touristentempo.
Er rijdt overigens een Evil Twin rond

Samen in 1 shot

- witje
Tegen de 200km/u begint de voorkant iets minder stabiel te voelen, dit wordt volgens mij veroorzaakt door het grote gat achter de voorbumper. De luchtstoom gaat grotendeels de motorruimte in en dat is ook voelbaar.

Om de aerodynamica onder de auto te verbeteren moet de ruimte (deels) opgevuld worden. Het moet niet helemaal dichtgebouwd te worden want ik wil er graag makkelijk bijkunnen, veel wegen mag het ook niet. Na een uurtje passen en meten een lichtgewicht aluminium onderplaat gebouwd.

De verstevigingplaat in het midden dient tevens om lucht dat via de ondergrille binnenkomt richting radiateur te leiden.

Ruimte tussen voorplaat en stabilisatorstang is nog voldoende om normaal aan het blok te kunnen werken zonder alles te moeten demonteren.

Groot genoeg om de lucht beter onder de auto te laten stromen zonder het onderblok te ontdoen van 'windkoeling'.

Van buitenaf niets te zien

Videoframe van Bimmerfest:

Om de aerodynamica onder de auto te verbeteren moet de ruimte (deels) opgevuld worden. Het moet niet helemaal dichtgebouwd te worden want ik wil er graag makkelijk bijkunnen, veel wegen mag het ook niet. Na een uurtje passen en meten een lichtgewicht aluminium onderplaat gebouwd.
De verstevigingplaat in het midden dient tevens om lucht dat via de ondergrille binnenkomt richting radiateur te leiden.
Ruimte tussen voorplaat en stabilisatorstang is nog voldoende om normaal aan het blok te kunnen werken zonder alles te moeten demonteren.
Groot genoeg om de lucht beter onder de auto te laten stromen zonder het onderblok te ontdoen van 'windkoeling'.
Van buitenaf niets te zien
Videoframe van Bimmerfest: