Investering in zonnepanelen uit reserve fonds VVE?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Investering in zonnepanelen uit reserve fonds VVE?

Bericht door GTRene » 10 apr 2015, 17:31

Walter schreef:
GTRene schreef:wat ik me wel eens afvroeg, stel der komt een grote stroomstoring, of sabotage van zeg maar, zouden die mensen met zonnepanelen op hun dak dan nog wel eigen stroom (during the day) op kunnen wekken en gebruiken?
bedoel in theorie heb je dan bv een deel eigen stroom, die veelal wel weer op het net is aangesloten, maar toch.
Of moet je het dan anders aanleggen.
Nee dat kan niet. Als het net uitvalt dan is er geen koppeling meer met de juiste frequentie. Als de zonnepanelen dan doorgaan, en het net komt weer terug, dan is de boel niet meer in sync. Vandaar dat bij netuitval de panelen ook niks doen.

(Technisch zou het trouwens wel kunnen maar dan heb je allerlei regelapparatuur nodig die je er normaal niet bij krijgt.)
ow...das dan wel een misser, stel dat ze er een soort switch tussen maken, dat zodra de stroom uitvalt,
zeg zoals laatst rond Amsterdam, of bij een EMP attack of zonnevlam...anyway, als het hoofdnet dan uit zou vallen, dat er dan een auto switch geschakeld wordt naar het kastje, dat het geschikt maakt voor huis/kantoor/bedrijf gebruik zeg maar.

zodat je in theorie het hele hoofdnet gebeuren in noodgevallen buiten kan sluiten en zo je eigen 'net' toch nog kunt gebruiken.

Joy

Bericht door Joy » 10 apr 2015, 22:04

http://noodstroom-aggregaat-generator.w ... ing-p1.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 10 apr 2015, 22:05

romo schreef:Er is idd een mooie reserve, daar is ook lang over gedaan.

Bij investeren in zonnepanelen uit het reserve fonds gaat de helft van het reserve fonds "er aan", dat vind ik persoonlijk te veel!

Buiten dat; mijn vraag hier is of dit juridisch mag? Het is een reserve fonds voor (groot) onderhoud, geen investeringsfonds.
Of het juridisch mag kan alleen een jurist beoordelen na het lezen en beoordelen van de statuten van de vve en dergelijke.
Of het verstandig is?
Mijn mening, nee, zonnepanelen leveren nog steeds niet genoeg op.
Daarnaast zijn er ook nog allerlei andere zaken waar je rekening mee moet houden.
Komen ze op een plat dak?
Dan moet je rekening houden met extra kosten als je de dakbedekking gaat vervangen, alle panelen moeten er dan weer af en op.
is de dakbedekking twee jaar oud zal het jouw een rotzorg zijn, maar is die 15 jaar oud is het weer een heel ander verhaal.
enz enz enz

Maar ja dat is het nadeel van een vve, meeste stemmen gelden, bestuur kan wel zoveel willen, maar uiteindelijk hebben die niks te zeggen.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 apr 2015, 23:21

ah :thumbup:

hm, dan moet je er een soort stroomnet naast leggen, das nog niet de ideale oplossing, moet anders kunnen lijkt me, zodat je gewoon je oude stopcontacten enz kan blijven gebruiken.
Gewoon er tussen frutselen, eventueel met een schakelaar bij de meterkast, magoed, de onderdelen zijn er in elk geval voor zie ik wel, dus dat zou in theorie moeten kunnen :)

Luco

Bericht door Luco » 11 apr 2015, 00:58

Nee Rene, dat kan niet met panelen, die leveren namelijk gelijkstroom en je net levert wisselstroom en heb je dus een omvormer nodig, en die omvormer heeft netspanning nodig.

Joop

Bericht door Joop » 11 apr 2015, 10:21

Luco schreef:

Bij investeren in zonnepanelen uit het reserve fonds gaat de helft van het reserve fonds "er aan", dat vind ik persoonlijk te veel!

Buiten dat; mijn vraag hier is of dit juridisch mag? Het is een reserve fonds voor (groot) onderhoud, geen investeringsfonds.
Of het juridisch mag kan alleen een jurist beoordelen na het lezen en beoordelen van de statuten van de vve en dergelijke.
Of het verstandig is?
Daarnaast zijn er ook nog allerlei andere zaken waar je rekening mee moet houden.
Dan moet je rekening houden met extra kosten als je de dakbedekking gaat vervangen, alle panelen moeten er dan weer af en op.
is de dakbedekking twee jaar oud zal het jouw een rotzorg zijn, maar is die 15 jaar oud is het weer een heel ander verhaal.
enz enz enz

Maar ja dat is het nadeel van een vve, meeste stemmen gelden, bestuur kan wel zoveel willen, maar uiteindelijk hebben die niks te zeggen.
Dit is dus het geval Robert. Meeste stemmen gelden en vaak zijn er inderdaad aanvullende of aan te passen bouwkundige voorzieningen nodig.

Ik zit zelf ook in een appartementengebouw en vaak is er vanuit bewoners ook al eens gevraagd of zonnepanelen interessant zou kunnen zijn om de algemene elektra kosten omlaag te kunnen halen (er zit namelijk ook nog een parkeerkelder onder waar de verlichting 24h brand en een aantal stuwventilatoren die iedere keer als er iemand binnen rijdt (en loopt) aan slaat en best aaardig wat elekctra verbruiken).

Het grote nadeel is inderdaad nog steeds dat deze producten nig verre van uitontwikkeld zijn, waardoor (aanschaf)prijs en opbrengst op grote schaal nog niet met elkaar kloppen. Wat je nu op het dak legt is over een paar jaar al oud en afgeschreven, aangezien ook de prijzen nog hard zakken, wanneer er weer wat nieuws op de markt komt.

Wij hebben bijv. alle TL verlichting in de kelder vegvangen voor LED, waardoor het elektraverbruik voor de algemene voorziening al meer dan halveerde.

Wat is bij jullie de reden van mensen om ze aan te brengen? Gewoon domweg de trend in de markt volgen of denkt men ergens serieus winst te gaan behalen. In het laatstte geval kom je vaak van een koude kermis terug, of je moet echt het hele dak gaan volleggen met die dingen.

Nog even terugkomend op je oorspronkelijke vraag. Het reserveringsfonds is ook voor dit soort uitgaven bedoeld, al zijn de meeste VvE's dusdanig inactief dat er maar enkel voor echt hoognoodzakelijk onderhoud wordt gereserveerd en dan komt men er snel achter dat er te weinig in kas zit.
Over dergelijke uitgaven aan zonnepanelen moet en zal altijd over gestemd worden. Dus daar ligt een uitdaging voor je als je het gevoel hebt dat medebewoners dit nog wel ziet zitten om aan te tonen dat dit niet veel zin heeft. 50% van het spaarpotje zou voor mij ook te gortig zijn btw, onafhaneklijk van een mogelijke excellente staat van onderhoud van het gebouw.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2015, 11:02

Luco schreef:Nee Rene, dat kan niet met panelen, die leveren namelijk gelijkstroom en je net levert wisselstroom en heb je dus een omvormer nodig, en die omvormer heeft netspanning nodig.
je hebt toch ook omvormers vanuit een accu bv 12V (meerdere uitvoeringen mogelijk) naar 220/230volt, dus dat zou niet zo'n probleem hoeven te zijn, een dikke accu er tussen die de omvormer aanstuurt, er is techniek genoeg di zoiets mogelijk moet kunnen maken zonder extreem hoge extra kosten oid.

Luco

Bericht door Luco » 11 apr 2015, 11:15

Alles kan Rene, maar niet zonder hoge kosten.
Hoe hou je de accu's vol, dat moet je dan weer met je panelen doen, dan moet daar ook weer een regelaar tussen, omvormers en regelaars zijn niet de goedkoopste dingen, wil je dan de omvormer aan de gang houden heb je toch redelijk dure en goede accu's nodig.
Als je dan 6 a 10 paneeltjes heb liggen heb je niks meer over voor je koffiezettertje :tooth:
Dat heeft dus geen enkele zin, bij stroomuitval is een nsa de beste oplossing, maar ook die zijn duur.
Voor thuis kan je er een kopen van bv 4kw en die aansluiten op een van je groepen.
Heb je er 100 liggen is het weer een ander verhaal, dan zou je theoretisch zelfvoorzienend kunnen zijn.
Maar ik denk dat je je in Nederland daar niet al te druk over hoeft te maken (of er moet een straaljager door de kabels vliegen) of was het nou een helikopter?

In bepaalde gebouwen ben je verplicht om noodverlichting te hebben, dat kan decentraal (accu in de tl of lamp) waarbij je verplicht bent elke drie jaar de accu's te vervangen, of centraal door ups-en (soort grote accu die de netspanning van bepaalde groepen overneemt.
Beide zijn dure oplossingen en dan kan je alleen wat noodverlichting laten draaien.

Maar wij denken dat het allemaal zo makkelijk kan, tot je gaat rekenen wat je nu allemaal verbruikt, dan heb je behoorlijke voorzieningen nodig om alles te laten draaien.

Waar ik nu bezig ben hebben we 4 nsa's waar er twee bij staan van minimaal 250kva en dat zijn echt behoorlijke jongens.
Wil je dan ook redelijk zeker zijn dat ze opstarten bij een uitval, moet je elke maand proefdraaien en 1 keer per jaar belast draaien en eigenlijk ook 1 keer per jaar een harde netuitval simuleren.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 apr 2015, 11:55

nog een redelijk gedoe dus...
las ook net iets van UPS (wat een afkortingen allemaal) een combo van UPS en NSA

http://www.elinex.nl/ups-noodstroom" onclick="window.open(this.href);return false;

wachten is dus op nog eenvoudigere techniek die verder geen onderhoud of omkijken naar, nodig heeft.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 apr 2015, 12:02

Joop schreef:
Luco schreef:

Of het verstandig is?
enz enz enz

Dit is dus het geval Robert. Meeste stemmen gelden en vaak zijn er inderdaad aanvullende of aan te passen bouwkundige voorzieningen nodig.

Ik zit zelf ook in een appartementengebouw en vaak is er vanuit bewoners ook al eens gevraagd of zonnepanelen interessant zou kunnen zijn om de algemene elektra kosten omlaag te kunnen halen (er zit namelijk ook nog een parkeerkelder onder waar de verlichting 24h brand en een aantal stuwventilatoren die iedere keer als er iemand binnen rijdt (en loopt) aan slaat en best aaardig wat elekctra verbruiken).

Het grote nadeel is inderdaad nog steeds dat deze producten nig verre van uitontwikkeld zijn, waardoor (aanschaf)prijs en opbrengst op grote schaal nog niet met elkaar kloppen. Wat je nu op het dak legt is over een paar jaar al oud en afgeschreven, aangezien ook de prijzen nog hard zakken, wanneer er weer wat nieuws op de markt komt.

Wij hebben bijv. alle TL verlichting in de kelder vegvangen voor LED, waardoor het elektraverbruik voor de algemene voorziening al meer dan halveerde.

Wat is bij jullie de reden van mensen om ze aan te brengen? Gewoon domweg de trend in de markt volgen of denkt men ergens serieus winst te gaan behalen. In het laatstte geval kom je vaak van een koude kermis terug, of je moet echt het hele dak gaan volleggen met die dingen.

Nog even terugkomend op je oorspronkelijke vraag. Het reserveringsfonds is ook voor dit soort uitgaven bedoeld, al zijn de meeste VvE's dusdanig inactief dat er maar enkel voor echt hoognoodzakelijk onderhoud wordt gereserveerd en dan komt men er snel achter dat er te weinig in kas zit.
Over dergelijke uitgaven aan zonnepanelen moet en zal altijd over gestemd worden. Dus daar ligt een uitdaging voor je als je het gevoel hebt dat medebewoners dit nog wel ziet zitten om aan te tonen dat dit niet veel zin heeft. 50% van het spaarpotje zou voor mij ook te gortig zijn btw, onafhaneklijk van een mogelijke excellente staat van onderhoud van het gebouw.

Joop, bij mijn VvE speelt exact het zelfde; het omlaag brengen van de elctra kosten tav de algemene ruimten, dus parkeer kelder en galerij verlichting.

Ik heb zeer sterk de indruk dat het bestuur zich rijk rekent vwb de beloofde rendementen bij gebruik zonnepanelen, tevens staat de saldering onder druk, waarbij dan ook nog eens 50% van het vermogen uit het reservefonds opgesoupeerd wordt.

Ik heb de afgelopen vergadering al deze argumenten genoemd en daarmee bereikt dat er in elk geval niet op dat moment over beslist en gestemd werd. Er komt een nieuwe vergadering.

Als mensen nog meer steekhoudende argumenten kunnen geven om het vooral niet te doen, dan houd ik me graag aanbevolen.

Het dak is intussen 13 jaar oud, het argument van Luco zal ik zeker ook meenemen, waar voor dank !

Luco

Bericht door Luco » 11 apr 2015, 12:13

Als het mensen zijn die bij hun gezonde verstand zijn zou het argument dat het dak al 13 jaar oud is voldoende moeten zijn.
Het ligt eraan wat voor dakbedekking gebruikt is, maar als het geen A merk is kan je er rekening mee houden dat dit er binnen 5 jaar aankomt.
Wanneer staat het dak in de mjob?

Ik weet ook niet of er een advies is geweest met een berekening van de besparing?
Die zou je dan ook door een ander kunnen laten bekijken, of een referentie vragen waar die het nog meer geadviseerd heeft en dan daar contact mee opnemen of zijn aannames wel uitgekomen zijn.

De keuze kan best, maar dan moet er wel een reële aanname aan ten grondslag liggen, en daar ontbreekt het bij sommige adviseurs nog wel eens aan.
Laatst gewijzigd door Luco op 11 apr 2015, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 apr 2015, 12:16

Luco schreef:Als het mensen zijn die bij hun gezonde verstand zijn zou het argument dat het dak al 13 jaar oud is voldoende moeten zijn.
Het ligt eraan wat voor dakbedekking gebruikt is, maar als het geen A merk is kan je er rekening mee houden dat dit er binnen 5 jaar aankomt.
Wanneer staat het dak in de mjob?

Dat heb ik even niet paraat, maar ga ik opvragen !

Het is een relatief nieuw appartementen complex met een winkel er onder en 12 appartementen, bouwjaar 2002, opgeleverd 2003.
VvE is levendig en actief met een goede reservepot en idd ook een goed onderbouwd MJOP.

Zoals vermeld wil ik niet dat 50% vermogen verdampt door de zon :lol:

Luco

Bericht door Luco » 11 apr 2015, 12:18

Ik ben in te huren als adviseur voor de vve hoor :whistle:

Tom

Bericht door Tom » 11 apr 2015, 13:10

Maar jullie bijdrage voor de VVE is gebaseerd op een MJOP? Een plan wat er aan onderhoud nodig is in een periode van meer dan tien jaar. Als het MJOP perfect berekend is zou je op hetzelfde bedrag moeten uitkomen als waar je mee begon. Zonnepanelen zijn er geen onderdeel van. Dus het zou betekenen dat er straks bij onderhoud (op lange termijn) een probleem gaat zijn omdat er niet genoeg meer in het potje zit bij regulier onderhoud. Eigenlijk moet je die zonnepanelen er gewoon los van trekken en laten stemmen of ze (aanschaf gedeeld door aantal bewoners, evt. met aftrek van de besparing die je ermee doet) willen inleggen. Of blijkt het MJOP niet te kloppen waardoor er nu bewezen teveel in jullie VVE over is? Merk dat hier ook, iedereen vind het prima als het uit het potje komt maar zodra ze de knip moeten trekken is men veel terughoudender.

Plaats reactie