Investering in zonnepanelen uit reserve fonds VVE?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Investering in zonnepanelen uit reserve fonds VVE?
Ik heb even de expertise nodig van DF-ers die participeren in een VVE (Vereniging van Eigenaren)
In mijn VVE is het bestuur voornemens een aanzienlijk deel van het opgebouwde reserve fonds te investeren in zonepanelen.
Nu vind ik persoonlijk dat bedrag veel te groot, maar de vraag moet eerst zijn of dit überhaupt een wettelijk toegestane constructie is?
Een beetje Googlen geeft geen eenduidig antwoord, wel dat het reservefonds uiteraard verplicht is en dat het geld aan (groot) onderhoud besteed moet worden in een MJOP (Meer Jaren Onderhoud Plan)
Maar investeren in zonnepanelen valt IMHO niet onder groot onderhoud, das een aanschaf uit (en aanslag op) het reservefonds wat IMO daar niet voor bedoeld is.
Wie heeft er ervaring mee of kan eea toelichten?
In mijn VVE is het bestuur voornemens een aanzienlijk deel van het opgebouwde reserve fonds te investeren in zonepanelen.
Nu vind ik persoonlijk dat bedrag veel te groot, maar de vraag moet eerst zijn of dit überhaupt een wettelijk toegestane constructie is?
Een beetje Googlen geeft geen eenduidig antwoord, wel dat het reservefonds uiteraard verplicht is en dat het geld aan (groot) onderhoud besteed moet worden in een MJOP (Meer Jaren Onderhoud Plan)
Maar investeren in zonnepanelen valt IMHO niet onder groot onderhoud, das een aanschaf uit (en aanslag op) het reservefonds wat IMO daar niet voor bedoeld is.
Wie heeft er ervaring mee of kan eea toelichten?
- WJ
Re: Investering in zonnepanelen uit reserve fonds VVE?
Het bedrag wat voor het reserve fonds gereserveerd moet worden word niet in de wet vastgelegd;
"het te reserveren bedrag naar redelijkheid en billijkheid vastgesteld dient te worden"
Ik neem aan dat als het bestuur een overschot acht ze dit dus kunnen investeren in andere zaken. (waaronder zonnepanelen).
Volgensmij moeten dit soort investeringen (ook voor groot onderhoud) wel altijd worden voorgelegd aan de bewoners, die daar dan over stemmen. Of misschien is dat alleen bij mij in het complex zo. Laatst nog voor groot onderhoud. Het bestuur zoekt uit hoe of wat komt met 2 of 3 opties/offertes en de bewoners stemmen.
m.a.w start een campagne met foldertjes tegen de zonnemeuk.
"het te reserveren bedrag naar redelijkheid en billijkheid vastgesteld dient te worden"
Ik neem aan dat als het bestuur een overschot acht ze dit dus kunnen investeren in andere zaken. (waaronder zonnepanelen).
Volgensmij moeten dit soort investeringen (ook voor groot onderhoud) wel altijd worden voorgelegd aan de bewoners, die daar dan over stemmen. Of misschien is dat alleen bij mij in het complex zo. Laatst nog voor groot onderhoud. Het bestuur zoekt uit hoe of wat komt met 2 of 3 opties/offertes en de bewoners stemmen.
m.a.w start een campagne met foldertjes tegen de zonnemeuk.

-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Ik weet wel een complex bij mij in de buurt waar ook de vve ervoor heeft gezorg dat er veel energie besparende maatregelen zijn genomen.
Hoe dat verder financieel geregeld is weet ik niet, maar uiteindelijk heeft het wel zo zijn voordelen lijkt mij. Zolang de reserve groot genoeg blijft zie ik niet in waarom je dit zou willen tegen houden, want dat wil je denk ik gezien de vraagstelling?
Mogelijk is de inverstering wel groot en gedeeltelijk uit de reserve, maar kan er ook een gedeelte betaald worden via subsidies.
Dat complex bij ons in de buurt liggen zover ik weet geen zonnepanelen op, maar heeft wel energie zuinige verlichting en dergelijke laten doen. Volgens mij hebben ze ook subsidie gekregen voor het in kaart brengen van de mogelijkheden met de daaruit volgende besparingen en terugverdien tijden.
M'n pa verdient zijn brood met elektrotechniek en is daar dus bij betrokken geweest. Mocht je andere energie besparende oplossingen zoeken zou je een bij hem kunnen informeren wat er mogelijk is naast zonnepanelen.
Hoe dat verder financieel geregeld is weet ik niet, maar uiteindelijk heeft het wel zo zijn voordelen lijkt mij. Zolang de reserve groot genoeg blijft zie ik niet in waarom je dit zou willen tegen houden, want dat wil je denk ik gezien de vraagstelling?
Mogelijk is de inverstering wel groot en gedeeltelijk uit de reserve, maar kan er ook een gedeelte betaald worden via subsidies.
Dat complex bij ons in de buurt liggen zover ik weet geen zonnepanelen op, maar heeft wel energie zuinige verlichting en dergelijke laten doen. Volgens mij hebben ze ook subsidie gekregen voor het in kaart brengen van de mogelijkheden met de daaruit volgende besparingen en terugverdien tijden.
M'n pa verdient zijn brood met elektrotechniek en is daar dus bij betrokken geweest. Mocht je andere energie besparende oplossingen zoeken zou je een bij hem kunnen informeren wat er mogelijk is naast zonnepanelen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Er is idd een mooie reserve, daar is ook lang over gedaan.
Bij investeren in zonnepanelen uit het reserve fonds gaat de helft van het reserve fonds "er aan", dat vind ik persoonlijk te veel!
Buiten dat; mijn vraag hier is of dit juridisch mag? Het is een reserve fonds voor (groot) onderhoud, geen investeringsfonds.
Bij investeren in zonnepanelen uit het reserve fonds gaat de helft van het reserve fonds "er aan", dat vind ik persoonlijk te veel!
Buiten dat; mijn vraag hier is of dit juridisch mag? Het is een reserve fonds voor (groot) onderhoud, geen investeringsfonds.
- FreudeamFahren
Wat is er in de statuten van de VVE vastgelegd over het reserve fonds? Dit is een civiel vraagstuk, dus je moet eerst en vooral kijken naar wat jullie samen hebben afgesproken en vastgelegd. De wet regelt algemeenheden rond oprichten, opdoeken, openbaarheid van bestuur etc.
- RutgerK
Ik wil het bij onze VVE ook gaan voorstellen.
De reserves moet je beoordelen langs een meerjarig onderhoudsplan. Ik dacht zelfs dat een meerjarig onderhoudsplan hebben een verplichting is voor een VVE sinds een jaar of drie.
Heb je daarna nog voldoende reserves dan kan je in principe investeren lijkt mij. Zeker als het op termijn kosten gaat schelen (of inkomsten gaat genereren?).
De reserves moet je beoordelen langs een meerjarig onderhoudsplan. Ik dacht zelfs dat een meerjarig onderhoudsplan hebben een verplichting is voor een VVE sinds een jaar of drie.
Heb je daarna nog voldoende reserves dan kan je in principe investeren lijkt mij. Zeker als het op termijn kosten gaat schelen (of inkomsten gaat genereren?).
-
Wel interessant. Heb hier nooit zo bij stilgestaan. Ondanks dat wij ook wel wat uitgaven hebben gedaan die los stonden van onderhoud.
- RutgerK
Ik zit ook helemaal niet te wachten op een aandeel in grote reserves van de VVE die ik jaarlijks aan de belastingdienst moet opgeven.
- WJ
Haha mooi he. Je moet sinds een aantal jaar verplicht reserves gaan opbouwen (ene kant goede zaak natuurlijk) maar ook moet er opeens belasting over betaald worden.RutgerK schreef:Ik zit ook helemaal niet te wachten op een aandeel in grote reserves van de VVE die ik jaarlijks aan de belastingdienst moet opgeven.

Het bedrag kan inderdaad als beste berekend worden aan de hand van een onderhoudsplan, maar er staat ook in de richtlijnen iets over 2% van de woz waarde aanhouden als er geen fatsoenlijk plan is.
Zo'n investering in zonnepanelen verdient zich wel terug. (als ik kijk naar mijn ouders) Vraag me eigenlijk alleen af hoe dat geregeld is bij een appartementen complex. Hoe je dat als bewonen gaat "terug verdienen". Bij mijn ouders is het bv simpel, hun vangen zonlicht, hun plukken de vruchten.
- GTRene
kun je zoiets niet opvoeren als zijnde onderhoud aan het elektra netwerk?
immers daar gaat het overheen en is een soort vernieuwing/modernisering van, met hart voor het milieu

immers daar gaat het overheen en is een soort vernieuwing/modernisering van, met hart voor het milieu

- romo
Ik zit helemaal niet op die investering te wachten als daarmee 50% van het reserve fonds verdwijnt, das IMHO een te grote aanslag op dat potje, en dat potje is er niet voor niets.
Dan nog het gedoe met zonnepanelen, zogenaamde rendementen (slager die eigen vlees keurt rapporten), BTW die niet terug komt, onderhoud, wat als er calamiteiten zijn (waarvoor was het reserve fonds ook weer?) Het ligt allemaal veel complexer dan voorgespiegeld.
Kortom; ik hoop dat het juridisch niet kan en niet mag; reserve is reserve, het is IMO geen investeringen fonds
Dan nog het gedoe met zonnepanelen, zogenaamde rendementen (slager die eigen vlees keurt rapporten), BTW die niet terug komt, onderhoud, wat als er calamiteiten zijn (waarvoor was het reserve fonds ook weer?) Het ligt allemaal veel complexer dan voorgespiegeld.
Kortom; ik hoop dat het juridisch niet kan en niet mag; reserve is reserve, het is IMO geen investeringen fonds
- RVV
Meeste stemmen gelden toch?
- Fernando
In 2017 of 2018 wordt trouwens het salderen, het systeem waarbij het terugleveren van zonnestroom dezelfde prijs oplevert als de prijs van stroom uit het stopcontact, op de schop gegooid. Misschien een punt om rekening mee te houden...
- romo
RVV schreef:Meeste stemmen gelden toch?
Dat is iid meestal zo, bij een belangrijk besluit als bovenstaande moet ik nog even nazoeken of het niet met 2/3 meerderheid is.
- Macboy
Zit toevallig met precies hetzelfde probleem hier. Bestuur wil investeren in zonnepanelen. Zal zich nooit terugverdienen en alleen maar geld en ellende kosten. Bewoners wordt niks gevraagd. Kortom toga van de wilgen afhalen.
- GTRene
ik kreeg toevallig vandaag een mail van de NUON ivm zonnepanelen, je kan dan ook zien hoeveel het oplevert en hoeveel het kost, best een leuke tool.
zie>>
https://formulier.nuon.nl/quickscan/home" onclick="window.open(this.href);return false;
zie>>
https://formulier.nuon.nl/quickscan/home" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Zulke grote aanbieders zijn het ook niet qua kwaliteit. Degene die het monteren doen het snel, want het mag niks kosten. Kwaliteit van de panelen durf ik niet te zeggen.
Bij nuon en collectieven gaat het vooral om massa dus goedkoop en minder dat je daadwerkelijk een goed en net gemonteerd product hebt.
Ellende kan het zeker opleveren, en als je dan ook verwacht dat het weinig oplevert niet aan beginnen. Beter een goed overwogen inverstering doen, waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt en een kwaliteits product nemen maar dat onderzoeken gaat veel tijd inzitten.
De ellende van lekkende dakdoorvoeren want de kabels moeten ergens naar binnen wil je niet hebben. En gezien het bij een vve meestal om flats gaat, daar willen ze nog wel eens vanaf waaien.
Een vve kan het wel mooi combineren met het vernieuwen van een dak, je hebt ook dakleer waar panelen in verwerkt zijn, maar daar is het rendement lager van.
Bij nuon en collectieven gaat het vooral om massa dus goedkoop en minder dat je daadwerkelijk een goed en net gemonteerd product hebt.
Ellende kan het zeker opleveren, en als je dan ook verwacht dat het weinig oplevert niet aan beginnen. Beter een goed overwogen inverstering doen, waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt en een kwaliteits product nemen maar dat onderzoeken gaat veel tijd inzitten.
De ellende van lekkende dakdoorvoeren want de kabels moeten ergens naar binnen wil je niet hebben. En gezien het bij een vve meestal om flats gaat, daar willen ze nog wel eens vanaf waaien.
Een vve kan het wel mooi combineren met het vernieuwen van een dak, je hebt ook dakleer waar panelen in verwerkt zijn, maar daar is het rendement lager van.
- GTRene
wat ik me wel eens afvroeg, stel der komt een grote stroomstoring, of sabotage van zeg maar, zouden die mensen met zonnepanelen op hun dak dan nog wel eigen stroom (during the day) op kunnen wekken en gebruiken?
bedoel in theorie heb je dan bv een deel eigen stroom, die veelal wel weer op het net is aangesloten, maar toch.
Of moet je het dan anders aanleggen.
bedoel in theorie heb je dan bv een deel eigen stroom, die veelal wel weer op het net is aangesloten, maar toch.
Of moet je het dan anders aanleggen.
- WJ
Volgensmij wel. Als ik bij mijn ouders kijk op hun Toon dan staat daar als verbruik 0watt, terwijl er wel computers aanstaan en weet ik wat nog meer. Dat word overdag gewoon draaiende gehouden door die panelen.
Er is alleen geen manier om het op te slaan dus pieken in gebruik of dalingen door minder zonnekracht om een of andere reden kunnen niet worden opgevangen.
Er is alleen geen manier om het op te slaan dus pieken in gebruik of dalingen door minder zonnekracht om een of andere reden kunnen niet worden opgevangen.
- GTRene
ow, das dan wel handig, dacht dat de pieken (als je veel panelen hebt) naar het net gestuurd word en je dan bv zelfs wat geld toe kan krijgen (voorlopig kan zoiets nog dacht ik? )
geen verstand van
zou doodsbenauwd zijn als die dingen van je dak waaien of schade toe brengen aan, dan weer gedoe (valt voor de meesten wel mee, maar helaas niet voor zo'n naar de klote brain als ik heb)
Anders leek zoiets me best interessant, dan de prijs nog...ben je zo weer 4 a 8k verder en dan nog afwachten hoe mooi/goed ze alles aansluiten (dus netjes wegwerken/vastzetten qua kabels en panelen e.d.)
Ook zullen er vast nog betere panelen komen of betere oplossingen, magoed ik hou het wel een beetje in de gaten.
zou trouwens ook mooi zijn als je het zelf kon opslaan, zodat je snachts de over stroom kan gebruiken, dan ben je zelf voorzien bijna...maja denk dat de 'staat' dat niet zo leuk zal vinden.
geen verstand van

Anders leek zoiets me best interessant, dan de prijs nog...ben je zo weer 4 a 8k verder en dan nog afwachten hoe mooi/goed ze alles aansluiten (dus netjes wegwerken/vastzetten qua kabels en panelen e.d.)
Ook zullen er vast nog betere panelen komen of betere oplossingen, magoed ik hou het wel een beetje in de gaten.
zou trouwens ook mooi zijn als je het zelf kon opslaan, zodat je snachts de over stroom kan gebruiken, dan ben je zelf voorzien bijna...maja denk dat de 'staat' dat niet zo leuk zal vinden.
- WJ
Ik weet niet precies hoe dat terugleveren zit, maar dat gebeurd volgensmij wel ja.
Bij mijn ouders staan ze op de schuur, met een metaal frame eronder, dat kan echt wel een flinke storm/hagelbui hebben. Het is ook gewoon opgegeven bij de verzekering.
Bij mijn ouders staan ze op de schuur, met een metaal frame eronder, dat kan echt wel een flinke storm/hagelbui hebben. Het is ook gewoon opgegeven bij de verzekering.
- Bijlagen
-
- asdfdfas1.jpg (134.04 KiB) 2264 keer bekeken
-
- sdfasdf2.jpg (89.34 KiB) 2264 keer bekeken
- GTRene
owja, dat is wel mooi zo, dacht dat ze die dingen ook in het dak draaien (schroeven) maar lijkt een groot frame die verzwaard is met stenen?
hoe gaat het dan als je nieuw dakleer nodig hebt, dan lijkt het me dat je dan de hele installatie eraf moet halen (tijdelijk)
Ik heb ook een redelijk groot plat dak op de garage, zou daar dus wel kunnen, al moet er dan wel een redelijk lange leiding naar het huis getrokken worden (onder de grond) of misschien kan het ook op de kabel die er al ligt worden aangesloten als die dik genoeg is
misschien ooit eens als het nog interessanter wordt, of de gemeente het aanbied
hoe gaat het dan als je nieuw dakleer nodig hebt, dan lijkt het me dat je dan de hele installatie eraf moet halen (tijdelijk)
Ik heb ook een redelijk groot plat dak op de garage, zou daar dus wel kunnen, al moet er dan wel een redelijk lange leiding naar het huis getrokken worden (onder de grond) of misschien kan het ook op de kabel die er al ligt worden aangesloten als die dik genoeg is

misschien ooit eens als het nog interessanter wordt, of de gemeente het aanbied

-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Riceaux
Waarom zou je nu gaan investeren in zonnepanelen? Die dingen leveren 1 euro winst op per paneel. De efficiëntie van die dingen stijgt nog steeds, de prijs daalt nog steeds en op het moment staan de energieprijzen ontzettend laag waardoor het gewoon niet uit kan om die dingen nu aan te schaffen.
-
Als de wind hard genoeg is komen ze vanzelf. Bij jullie waarschijnlijk niet want ze staan vrij vlak en in de luwte van het huis.WJ schreef:Ik weet niet precies hoe dat terugleveren zit, maar dat gebeurd volgensmij wel ja.