Downsizen met Emiel; C30 2.0
-
Re: Het verhaal van de rode S60...
Heb je laatst twee keer gespot in Putten.
Blijft een opvallend mooie verschijning.
Blijft een opvallend mooie verschijning.
- Tim N
Emiel of zijn auto 

- EmielS60
Busted, dat was ik, in m'n auto.
Jullie hebben geweldige rotondes

Jullie hebben geweldige rotondes

- Tim N
- MartijnGizmo
Stuk nicer zelfs! 

- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Ziet er goed uit!
- EmielS60
Zooo, een update...
Inmiddels zit de kat er weer onder..

Zeker 15pk weg. Tot 3500 trekt ie gewoon lekker, daarboven valt het toch wel tegen. Maargoed...APK zit erop en het dakje kan open zonder koppijn te krijgen van de uitlaatgassen.

Nieuwe moeren op de downpipe, die kan ik nu niet meer verliezen.
Na 60K km het K&N filter vervangen, best smerig die oude.

Tevens de 240K onderhoudsbeurt uitgevoerd, olie + filter, bougies, interieurfilter en ruitenvegers.

Wintersetje zit er weer op en het zomersetje ligt weer lekker warm en schoon op zolder...

Het is overigens het eerste jaar dat een setje voorbanden niet op was bij de wissel.
Ouderdom waarschijnlijk.
Wel een "leuk" nieuw klusje gevonden tijdens het downpipe wisselen...zoekplaatje...

Beetje pielen met een magneet en daar is ie:

Tapeind uit de kop gebroken. Precies boven de turbo. Ooit, toen de rooie nog een brave leaseauto was is de hele achterkant van het blok af geweest, en waarschijnlijk niet heel erg op moment vast gezet. Door de spanningen op het materiaal heeft nu dus het meest verrotte tapeind de geest gegeven. Er zitten nog veel meer bouten en moeren veel en veel te vast aan die kant dus ik moet me daar wel ff voor opladen. Het uitboren van het tapeind is niet het meest relaxte werk, zeker niet op die plek.
Ik heb in 2011 alle turboslangen vervangen en toen had ik ook al een paar hitteschildbouten in m'n handen terwijl de rest in het spruitstuk vast zaten. Waar ik nu een beetje mee speel is een R spruitstuk (past goed bij de bumpers) en een fatsoenlijke downpipe met racekat. Hoef ik niet meer te wisselen voor de APK.
Inmiddels zit de kat er weer onder..
Zeker 15pk weg. Tot 3500 trekt ie gewoon lekker, daarboven valt het toch wel tegen. Maargoed...APK zit erop en het dakje kan open zonder koppijn te krijgen van de uitlaatgassen.
Nieuwe moeren op de downpipe, die kan ik nu niet meer verliezen.
Na 60K km het K&N filter vervangen, best smerig die oude.
Tevens de 240K onderhoudsbeurt uitgevoerd, olie + filter, bougies, interieurfilter en ruitenvegers.
Wintersetje zit er weer op en het zomersetje ligt weer lekker warm en schoon op zolder...
Het is overigens het eerste jaar dat een setje voorbanden niet op was bij de wissel.

Ouderdom waarschijnlijk.

Wel een "leuk" nieuw klusje gevonden tijdens het downpipe wisselen...zoekplaatje...
Beetje pielen met een magneet en daar is ie:
Tapeind uit de kop gebroken. Precies boven de turbo. Ooit, toen de rooie nog een brave leaseauto was is de hele achterkant van het blok af geweest, en waarschijnlijk niet heel erg op moment vast gezet. Door de spanningen op het materiaal heeft nu dus het meest verrotte tapeind de geest gegeven. Er zitten nog veel meer bouten en moeren veel en veel te vast aan die kant dus ik moet me daar wel ff voor opladen. Het uitboren van het tapeind is niet het meest relaxte werk, zeker niet op die plek.

Ik heb in 2011 alle turboslangen vervangen en toen had ik ook al een paar hitteschildbouten in m'n handen terwijl de rest in het spruitstuk vast zaten. Waar ik nu een beetje mee speel is een R spruitstuk (past goed bij de bumpers) en een fatsoenlijke downpipe met racekat. Hoef ik niet meer te wisselen voor de APK.

- frank de jonge
Hoe wordt die volvo getest dan met uitstoot? Gewoon via OBD?
- EmielS60
Gewoon met de 4 gastester. Bouwjaar 2002.
Haalt ie stationair op het randje maar verhoogd toerental is dikke afkeur.
Haalt ie stationair op het randje maar verhoogd toerental is dikke afkeur.
- EmielS60
Zo, even afstoffen.
Wat is er allemaal gebeurd in die vier maanden..
- Autobudget uitgegeven aan 2 weken vakantie.
- Autobudget uitgegeven aan een nieuwe MTB
- Autobudget uitgegeven aan nuttige zaken...

BBS CH in 8*18".
Bijna diefstal, zo goedkoop waren ze. Nu nog een beetje spelen met de spacers. Ik heb 10mm rondom met de OEM Volvo Capella's, gaat met deze velgen, bredere (235/40) banden en spacers net niet goed.
Verder gaat het wel goed met de S60. Wat kleine zaken die een beetje blijven hangen, maar op dit moment gewoon te druk met andere (leukere) dingen.
Wat is er allemaal gebeurd in die vier maanden..
- Autobudget uitgegeven aan 2 weken vakantie.
- Autobudget uitgegeven aan een nieuwe MTB
- Autobudget uitgegeven aan nuttige zaken...
BBS CH in 8*18".
Bijna diefstal, zo goedkoop waren ze. Nu nog een beetje spelen met de spacers. Ik heb 10mm rondom met de OEM Volvo Capella's, gaat met deze velgen, bredere (235/40) banden en spacers net niet goed.
Verder gaat het wel goed met de S60. Wat kleine zaken die een beetje blijven hangen, maar op dit moment gewoon te druk met andere (leukere) dingen.
- Riceaux
Velgen staan goed! Ik denk wel dat een tandje donkerder of juist lichter wel mooier staat! Zijn deze velgen nou ook nog een stuk lichter dan de originele Volvo velgen of wordt dat opgeheven doordat ze breder zijn?
- Tim N
Dikke touring staat er achter zeg
BBS-en zijn nice, foto ziet er minder "race" uit dan irl.

BBS-en zijn nice, foto ziet er minder "race" uit dan irl.
- MartijnGizmo
- EmielS60
That shit crazy...
Qua gewicht...laat er een kilo per wiel verschil in zitten?
Het is niet een OZ of TDR iig, redelijk zwaar wiel. Capella weegt 10,8 kilo.
Het is moeilijk op de foto te zetten, zal wat betere maken als de zon eens schijnt.

Qua gewicht...laat er een kilo per wiel verschil in zitten?
Het is niet een OZ of TDR iig, redelijk zwaar wiel. Capella weegt 10,8 kilo.
Het is moeilijk op de foto te zetten, zal wat betere maken als de zon eens schijnt.
- MartijnGizmo
Ik weet nog wel iemand soort van bij je in de buurt die iets met camera's kan... 

- EmielS60
Mmmhja. staat mij ook iets van bij! Binnenkort maar eens regelen.
H&R heeft geen 3mm spacers voor de Volvo's, dus dan maar 4 maal 5mm spacers besteld, gaat een week of twee duren.
H&R heeft geen 3mm spacers voor de Volvo's, dus dan maar 4 maal 5mm spacers besteld, gaat een week of twee duren.
- Tim N
5mm gaat krap worden achter of niet?
- EmielS60
Krap of te krap idd.
Met 10mm raakt ie net de zijkant van de band, dusja...we zien het wel. 225 kan er altijd nog op.
Met 10mm raakt ie net de zijkant van de band, dusja...we zien het wel. 225 kan er altijd nog op.
- MartijnGizmo
Wielkast een beetje hulp (laten) geven is geen makkelijkere optie?
- Tim N
Dat dacht ik ook tot ik zag hoe het binnenscherm bij Vulva gevormd is.... hopeloos, rand horizintaal naar binnen is misschien wel 1 a 1,5cm breed 

- EmielS60
Dit is mijn grootste angst Martijn...

Wielkasten rollen heb ik geen probleem mee, graag zelfs! Maar weet niet wat er onder de lak gaat gebeuren.
Timmay is juist, dikke rand, zeker anderhalve centimeter.
Wielkasten rollen heb ik geen probleem mee, graag zelfs! Maar weet niet wat er onder de lak gaat gebeuren.
Timmay is juist, dikke rand, zeker anderhalve centimeter.
- MartijnGizmo
Ah, dat wist ik niet, bij mijn V50 is dat dwarse stuk van kunststof. Goed kans dat het spuitwerk wordt bij een oudere auto...
-
Zit die paar mm dan niet vooral tussen de oren? Lijkt me stug dat de uitstraling van de auto zonder spacers veel anders is dan met 3 of 5mm extra?
- EmielS60
Ja...ik weet het, dus ik zie het.
Vorige wielen waren incl 10 mm spacers ET39. Nu is dat ET45. Als je het niet weet vind je het er prima uitzien, ik zie dat anders.
Ik wil dus met spacers weer zo dicht mogelijk bij die ET39 eindigen. Kom ik straks dus op ET40 uit met deze wielen. Ik heb sowieso spacers nodig met de Brembo's op de vooras. Zonder spacer had ik een fractie van een millimeter ruimte tussen remklauw en velg.
Ik heb afgelopen zaterdag wel wat ruimte gemaakt bij de achterschermen.
Voor;

Na;

Binnenkort eens een nieuwe wielkuip scoren. Het terug drukken van de rand ging eigenlijk heel erg goed.

Vorige wielen waren incl 10 mm spacers ET39. Nu is dat ET45. Als je het niet weet vind je het er prima uitzien, ik zie dat anders.

Ik wil dus met spacers weer zo dicht mogelijk bij die ET39 eindigen. Kom ik straks dus op ET40 uit met deze wielen. Ik heb sowieso spacers nodig met de Brembo's op de vooras. Zonder spacer had ik een fractie van een millimeter ruimte tussen remklauw en velg.
Ik heb afgelopen zaterdag wel wat ruimte gemaakt bij de achterschermen.
Voor;
Na;
Binnenkort eens een nieuwe wielkuip scoren. Het terug drukken van de rand ging eigenlijk heel erg goed.
- Volvoturbo
Mooi, leuke video trouwens op youtube.
Ging aardig vlot
Ging aardig vlot