[26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Peter Tunissen » 09 jan 2015, 11:48

Afbeelding

Op donderdag 26 maart organiseert Driving Fun voor de 4e keer een avondsessie op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
16:00 - 16:45 - Inschrijven in VIProom 17
16:45 - 17:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
17:00 - 19:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele avond (17:00 - 19:00) kost €150 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Niekjan Steehouwer - Porsche 944 - b
3. Tom-Erik Buis - Renault Clio RS
4. Edo Masseurs - Honda S2000
5. Michael Verheijen - Renault Clio RS
6. Daniel Ribbers - BMW 318iS
7. Chris Douma - BMW E30 325i
8. Martijn Bogaard - BMW E30
9. ProfZB - BMW E36 M3
10. Erminio - Seat Leon
11. John Hoogland - Westfield
12. Yven - Subaru Impreza WRX
13. Chriel Ruiter - Porsche C2S
14. Paul Silva - Lamborghini Gallardo
15. Justin van der Oord - Ford Sierra
16. Sebastian d'Anjou - Porsche 968
17. Reinier Zuidgeest - BMW E36 M3
18. Friso Talsma - Lotus Elise
19. Jan-Willem Kraak - BMW E30
20.

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Yven » 16 mar 2015, 11:22

Ik had nog niet door dat er weer avondsessies ingeplant waren, ga nu even kijken of ik er bij kan zijn. :df:

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Mnrk » 19 mar 2015, 15:54

"Helaas" ben ik dan op vakantie, anders had ik 'm wel meegepakt!

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 783
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: B-Town

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Erminio » 20 mar 2015, 13:28

ProfZB en Erminio, zet er maar bij :df:

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Yven » 23 mar 2015, 14:15

Ben er ook bij. Net ingeschreven en betaald :df:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Peter Tunissen » 24 mar 2015, 15:10

Nog maar twee daagjes en dan is het alweer zo ver!
En laagdrempeliger dan dit wordt het niet; twee uurtjes na werktijd voor weinig met bijna alleen maar straatauto's. Dus kom heerlijk je auto uitlaten, een paar km/u te hard rijden is tegenwoordig al duurder... :df:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Fabian » 24 mar 2015, 21:37

Ik had er zo'n zin in, maar zit met een fuseekogel die helemaal los zit, en die krijg ik niet meer tijdig vervangen helaas. Had graag dit avondje even de supercharger setup getest :(

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Peter Tunissen » 24 mar 2015, 22:46

Balen Fabian, maar misschien lukt het in april wel! :beer:

Gebruikersavatar
ProfZB
Berichten: 165
Lid geworden op: 28 dec 2012, 14:05
Locatie: Maasland

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door ProfZB » 25 mar 2015, 16:44

Erminio en ik zijn er niet gezien iets mindere weersverwachtingen van morgen! :?

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Nutkees » 25 mar 2015, 20:21

kan je niet gewoon morgen kijken wat het weer doet en dan bepalen of je wel of niet gaat rijden? Dat doe ik ook namelijk.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Peter Tunissen » 26 mar 2015, 09:28

Ja hoor, daar wordt het rustig genoeg voor dit keer, dus als jullie je nog bedenken zijn jullie meer dan welkom! Wordt heerlijk een bijna privé-circuit voor de deelnemers! :df:

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7283
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Fabian » 26 mar 2015, 09:35

het is juist optimaal weer vanavond voor een avondje rijden!!! :df:

Nog meer balen dat ik niet kan dus :devil: (en ik was vergeten dat ik vanavond naar de Edwin Evers-band moest kom ik gisteren achter :bag: )

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Yven » 26 mar 2015, 11:40

Toen ik me inschreef leek donderdag de enigste droge dag van de week te worden, nu is het de enigste echt natte middag :( . Dan maar WEER met de straatbanden glibberen op nat of kapot rijden op droog..

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Knot » 26 mar 2015, 14:45

Ideaal avondje.... en dan heb ik net mn E36 bij Bas Roos gezet.. :(

Gebruikersavatar
S2K-NL
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 mar 2015, 08:57
Locatie: Omgeving A'dam

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door S2K-NL » 26 mar 2015, 14:54

Yven schreef:Toen ik me inschreef leek donderdag de enigste droge dag van de week te worden, nu is het de enigste echt natte middag :( . Dan maar WEER met de straatbanden glibberen op nat of kapot rijden op droog..
Bij mij helaas precies hetzelfde verhaal (balen)... ik heb alleen nog een ander probleem en dat is het gebrek
aan een (extra) set regenbanden... en 1e keer Zandvoort op semi's met dit weer leek mij nèt even iets teveel
richting drift dagje gaan. Daarom heel blij dat ik een rain-check kreeg van Peter en nu dus de 30e april voor de
herkansing ga. Wat een takkenbossen weer... wel ideaal om regen rijden te oefenen... maar goed... ooit...
Anyway have fun zo meteen en hou de boel (en jezelf) heel svp ;-)
Laatst gewijzigd door S2K-NL op 26 mar 2015, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Peter Tunissen » 26 mar 2015, 14:54

Ik heb er vijf op Zandvoort staan Rody; kom maar langs... :df: ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Knot » 26 mar 2015, 15:37

Als ik vooraf wist dat het zou regenen en jij auto's had staan had ik het zeker gedaan, maar nu al verplichtingen thuis.... volgende keer beter... have fun!

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Yven » 26 mar 2015, 21:10

Er was genoeg regen! Alleen maar regen eigenlijk :P


Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Nutkees » 26 mar 2015, 21:16

was toch erg leuk om de e36 GTR voor het eerst in de regen mee te rijden. Had geen regenbanden bij me, alleen semi slicks.

Auto rijdt redelijk fijn in de natte omstandigheden en met passagier was een 2.11 niet heel lastig. Benieuwd wat er mogelijk is als ik er alleen in zit en regenbanden eronder zet. Auto is gewoon goed in balans, heerlijk!

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 152
Lid geworden op: 27 okt 2008, 11:16
Auto: BMW E46 M3
Locatie: Den Haag

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Mart » 27 mar 2015, 22:12

Fijn zo'n avondsessie! Dat past beter in mijn agenda dan een hele dag. Het doel was gisteren om de nieuwe motor in de E30 (325i) te testen. Hij loopt lekker, maar mist nog enorm aan vermogen. Tijd voor de testbank wat dat betreft om onderzoek te doen. Wel mooi om weer even regen te rijden.

Hier een rondje dat begint achter een Porsche die wel over een portie vermogen beschikt. Maar dat kan ook iets te veel zijn (oeps in de Hugenholtz)... ;)


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door Knot » 27 mar 2015, 22:34

Ik vind het ook altijd heerlijk, 2 uurtjes meer dan zat en zo blijft het ook nog betaalbaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [26-03-2015] DF @ Zandvoort avondsessie deel IV

Bericht door GTRene » 27 mar 2015, 22:43

hugenholtz? kan ook spekglad zijn als de baan nat is en nog een paar plekken (vergeten welke)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten