Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
-
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Ziet er mooi uit Rene. 

- Niels v/d burgh
- Auto: Zweedse diesel
Je moet niet alles geloven wat ze zeggen René.GTRene schreef:
past op elke Z3...ja dat zal.
Doe ik ook niet, ook niet wat hier allemaal geschreven word.

- MParallel
- Auto: BMW
Mja, "Past op" is natuurlijk wel geel ruim interpreteerbaar.
Als ik die bumper op het dak van mijn auto leg voldoet die ook aan die uitspraak.
Als ik die bumper op het dak van mijn auto leg voldoet die ook aan die uitspraak.

- GTRene

-
Toch maar dit topic weer nieuw leven inblazen.
Een poosje geleden, het was nog in de vorige koude periode (november), moest ik s'ochtends vroeg naar Hellendoorn. Dat is een mooi binnendoor, dus stuurman-weggetje, maar daar was geen lol aan omdat de E39 voor geen meter stuurde; het stuurwiel bleef hangen en bij een verre stuuruitslag naar rechts schreeuwde de pomp. Eenmaal thuis bleek het PAS reservoir bijna leeg te zijn. In eerste instantie maar weer bijgevuld, maar het was duidelijk, ergens zat een lek..... Die leek van de aansluitingen van de slangen op het PAS-reservoir te komen, die laatste was tijdens de voorlaatste werkzaamheden in Augustus vervangen, dus eerst maar de slangklemmen wat verder aangeknepen. Het was verder duidelijk dat de slangen moesten worden vervangen, maar ja die liggen er ook niet van vandaag op morgen en voor een auto die dagelijks wordt gebruikt is een tijdelijke fix dan wel handig.

Nieuwe slangen had ik inmiddels al bij Smudde besteld, maar omdat December altijd hectisch bij ons is, moest het vervangen ervan uitgesteld worden tot de kerstvakantie.

Het vervangen van de slangen elf is amper een uur werk, maar de meeste tijd ging zitten in het schoonmaken van de ranzigheid die de ATF film naar zich toe trekt; wat een klein beetje lekkage wel niet teweegbrengt, zoals bijvoorbeeld op de amper drie maand oude slangen en de secundaire waterpomp van de kachelkringloop.

Achteraf gezien had ik ze beter met de laatste werkzaamheden van Augustus mee kunnen nemen; ze kosten de wereld niet en het extra werk was te verwaarlozen omdat BMW's in tegenstelling tot de directe concurrentie erg goed in elkaar geschroefd zijn. Bijna alle aanbouwdelen zijn binnen een uur bereikbaar.

Eigenlijk betreft het hier een quick-fix, maar voorlopig hoef ik hier niet meer naar om te kijken.

Een poosje geleden, het was nog in de vorige koude periode (november), moest ik s'ochtends vroeg naar Hellendoorn. Dat is een mooi binnendoor, dus stuurman-weggetje, maar daar was geen lol aan omdat de E39 voor geen meter stuurde; het stuurwiel bleef hangen en bij een verre stuuruitslag naar rechts schreeuwde de pomp. Eenmaal thuis bleek het PAS reservoir bijna leeg te zijn. In eerste instantie maar weer bijgevuld, maar het was duidelijk, ergens zat een lek..... Die leek van de aansluitingen van de slangen op het PAS-reservoir te komen, die laatste was tijdens de voorlaatste werkzaamheden in Augustus vervangen, dus eerst maar de slangklemmen wat verder aangeknepen. Het was verder duidelijk dat de slangen moesten worden vervangen, maar ja die liggen er ook niet van vandaag op morgen en voor een auto die dagelijks wordt gebruikt is een tijdelijke fix dan wel handig.

Nieuwe slangen had ik inmiddels al bij Smudde besteld, maar omdat December altijd hectisch bij ons is, moest het vervangen ervan uitgesteld worden tot de kerstvakantie.

Het vervangen van de slangen elf is amper een uur werk, maar de meeste tijd ging zitten in het schoonmaken van de ranzigheid die de ATF film naar zich toe trekt; wat een klein beetje lekkage wel niet teweegbrengt, zoals bijvoorbeeld op de amper drie maand oude slangen en de secundaire waterpomp van de kachelkringloop.

Achteraf gezien had ik ze beter met de laatste werkzaamheden van Augustus mee kunnen nemen; ze kosten de wereld niet en het extra werk was te verwaarlozen omdat BMW's in tegenstelling tot de directe concurrentie erg goed in elkaar geschroefd zijn. Bijna alle aanbouwdelen zijn binnen een uur bereikbaar.

Eigenlijk betreft het hier een quick-fix, maar voorlopig hoef ik hier niet meer naar om te kijken.

- GTRene
lekker spul he...not
denk dat dat soort slangen best wel prijzig zijn.
trouwens, heb je het potje niet vervangen? doen der maar weinig
maar schijnt een filter ook in te zitten, toen ik dat las dacht ik van, hm...als ik er ooit eens weer bij moet dan vervang ik die ook.
al heb ik nog zo'n 2de hands en wat slangen hier liggen
maar later dacht ik (nadat er wat prut overliep in het potje na wat stuurwerk) hm...potje is wellicht aan de beurt, maar heb wat olie eruit gehaald zodat het minder snel zo hoog komt voor voorlopig.
ik kon nog wel eens een compleet nieuw EPS rack kopen ooit
dus helemaal zonder pomp (heb ik trouwens ook nog 1 van liggen) en olie prut gedoe, immers stel je krijgt ooit tijdens een leuke bocht wat druppels op je achterbanden oid na bv overgooi vaatje of lek zoals jij had, dat kan net de grip verbreken als je pech hebt.
Had dit jaar al eens contact opgenomen met ZF over dat systeem en vroeg of ze dat ook voor bv de Z3 (M) hadden en nog wat vragen...werd ik doorverbonden met ZF NL (ja mail) maar helaas hadden die daar geen antwoordt en of ervaring mee
dus dat schoot niet echt op, maar volgens mij kan zoiets wel passen.
zie ook hier een test met EPS en Hydro oude op een BMW 5 serie en de verrassende uitkomst, test al uit 2012 maar de systemen zijn nog beter geworden of course>

http://www.caranddriver.com/features/el ... st-feature" onclick="window.open(this.href);return false;

denk dat dat soort slangen best wel prijzig zijn.
trouwens, heb je het potje niet vervangen? doen der maar weinig

al heb ik nog zo'n 2de hands en wat slangen hier liggen

maar later dacht ik (nadat er wat prut overliep in het potje na wat stuurwerk) hm...potje is wellicht aan de beurt, maar heb wat olie eruit gehaald zodat het minder snel zo hoog komt voor voorlopig.
ik kon nog wel eens een compleet nieuw EPS rack kopen ooit

dus helemaal zonder pomp (heb ik trouwens ook nog 1 van liggen) en olie prut gedoe, immers stel je krijgt ooit tijdens een leuke bocht wat druppels op je achterbanden oid na bv overgooi vaatje of lek zoals jij had, dat kan net de grip verbreken als je pech hebt.
Had dit jaar al eens contact opgenomen met ZF over dat systeem en vroeg of ze dat ook voor bv de Z3 (M) hadden en nog wat vragen...werd ik doorverbonden met ZF NL (ja mail) maar helaas hadden die daar geen antwoordt en of ervaring mee

zie ook hier een test met EPS en Hydro oude op een BMW 5 serie en de verrassende uitkomst, test al uit 2012 maar de systemen zijn nog beter geworden of course>
http://www.caranddriver.com/features/el ... st-feature" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
ah, gevonden...zoiets dus>
The type of electrically assisted steering rack that holds the most promise for steering feel is the rack drive assist. ZF makes a very nice rack drive assist rack called, ZF Servolectric/Paraxial. This is the electrically assisted steering rack solution that an enthusiast will eventually look for. In this solution, there is a straight connection between the steering wheel and the rack.
http://www.bmwblog.com/2011/03/09/dr-la ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;ZF Servolectric/Paraxial Electrically Assisted Rack / Source: ZF
-
Hoi Rene,
Potje had ik eind Augustus al vervangen.
Mvrgr,
Raymond
Potje had ik eind Augustus al vervangen.
Mvrgr,
Raymond
- JoostSchouten
Ik kreeg vanmiddag de melding dat mijn dimlicht kapot was. En inderdaad, xenon aan de rechtse kant doet het niet meer.
Is dat makkelijk zelf te vervangen en welk type kan ik het beste bestellen?
Je wordt dood gegooid met aftermarket xenon-kits, starters, ballast, enz..
Of is het gewoon lampje vervangen zoals bij m'n 206 'vroeger'?
Is dat makkelijk zelf te vervangen en welk type kan ik het beste bestellen?
Je wordt dood gegooid met aftermarket xenon-kits, starters, ballast, enz..
Of is het gewoon lampje vervangen zoals bij m'n 206 'vroeger'?

-
Heel goed zelf te vervangen, zet ze wel uit tijdens vervangen....
ik had voor de zekerheid lamp links rechts even gewisseld zo dat je zeker weet dat het de lamp is, en niet wat anders.
ik was gewoon voor Philips gegaan. (dacht een D1S lamp) zou rond de €70,- zitten denk ik. je hebt ook lampen die de kleur van de andere overnemen maar ik was meteen voor 2 nieuwe gegaan. ivm kleurverschil en sterkte.
ik had voor de zekerheid lamp links rechts even gewisseld zo dat je zeker weet dat het de lamp is, en niet wat anders.
ik was gewoon voor Philips gegaan. (dacht een D1S lamp) zou rond de €70,- zitten denk ik. je hebt ook lampen die de kleur van de andere overnemen maar ik was meteen voor 2 nieuwe gegaan. ivm kleurverschil en sterkte.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Xenon vervangen is niet zo heel moeilijk als je de ruimte ermaar voor hebt. Bij de e61 van mn pa gedaan en dat was koplamp los lampen erin en klaar met 10minuten voor de eerste keer andere kant was in nog geen 5 minuten gefixed. Bij mn eigen e46 heel de avond aan het klooien geweest omdat ik er niet goed bij kon en de lampen niet wilde forceren. Dus na veel gepiel erin gekregen zonder de lampen los te halen.
Ik was 110 of 130 euro kwijt voor 2 en mn pa geloof ik 150.
Let wel op dat je de lampen niet met je vingers aanraakt!
Zelf zou ik gelijk beide kanten doen, kan het weer even mee en geen kleurverschil. Tevens iedereen die met "oude" xenon rijd vervang het, wereld van verschil! Ik denk dat dij van mij nog de eerste waren en dus 12jaar oud, daar kwam echt heel weinig licht meer uit vergeleken met de nieuwe.
Zelf zou ik gelijk beide kanten doen, kan het weer even mee en geen kleurverschil. Tevens iedereen die met "oude" xenon rijd vervang het, wereld van verschil! Ik denk dat dij van mij nog de eerste waren en dus 12jaar oud, daar kwam echt heel weinig licht meer uit vergeleken met de nieuwe.
- HJ2
Bij mijn E39 is het hele stuurhuis ook vervangen (weet het type niet meer) Alleen heb ik het niet zelf kunnen doen, want geen brig waar de E39 op past. Duur geintje!GTRene schreef:ah, gevonden...zoiets dus>
The type of electrically assisted steering rack that holds the most promise for steering feel is the rack drive assist. ZF makes a very nice rack drive assist rack called, ZF Servolectric/Paraxial. This is the electrically assisted steering rack solution that an enthusiast will eventually look for. In this solution, there is a straight connection between the steering wheel and the rack.
http://www.bmwblog.com/2011/03/09/dr-la ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;ZF Servolectric/Paraxial Electrically Assisted Rack / Source: ZF
Die PAS slangen moet ik ook maar eens bekijken want die zijn bij mij ook vettig al verlies ik geen noemenswaardige hoeveelheden vloeistof. Ik wil gewoon van de vettigheid af en het moet goed zijn.
Gelukkig past de Lotus wel op de brug, en daar heb ik maar weer eens de laadstroomregelaar vervangen (voor de 2e keer nu). Stap 1: verwijder het oliefilter..... Juist. dat ding zit helemaal in de ingewanden verstopt en past nauwlijks door de wielophanging naar buiten.
Ik heb het vermoeden dat die dingen thermisch de geest geven. Nu heb ik gehoord dat je de laadstroomregelaars ook kunt krijgen met MIL-spec componenten. Die gaan tot 15 graden heter dan de reguliere, dus die zou ik graag willen hebben. Ik kan ze alleen niet vinden helaas. Iemand tips?
Anyway, gelijk maar een beurtje gedaan met riemen en bougies... trek ik een bougiekabel kapot! (Grrrr!) Gelukkig is het een Magnecor, met 10 jaar garantie, dus krijg ik een nieuwe, maar leuk is anders.
Als klap op de vuurpijl was mijn olievuldop met de noorderzon vertrokken! Kan hem werkelijk nergens meer vinden. Inmiddels heb ik een nieuwe uit Engeland. Nu kan ik weer niet rijden vanwege alle zout op de weg... En zo blijven we lekker bezig

- JoostSchouten
erwin20vt schreef:Heel goed zelf te vervangen, zet ze wel uit tijdens vervangen....
Bedankt beide! Moet goed komen dan!Eric Z schreef:Xenon vervangen is niet zo heel moeilijk als je de ruimte ermaar voor hebt. Bij de e61 van mn pa gedaan en dat was koplamp los lampen erin en klaar met 10minuten voor de eerste keer andere kant was in nog geen 5 minuten gefixed. Bij mn eigen e46 heel de avond aan het klooien geweest omdat ik er niet goed bij kon en de lampen niet wilde forceren. Dus na veel gepiel erin gekregen zonder de lampen los te halen.
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Walter schreef:Maar even nieuwe bandjes onder de aanhanger die ik net in mijn bezit heb gekregen gelegd. Mocht ook wel. Een DOT-code heb ik op de oude banden niet kunnen vinden.
Edit: navraag leert dat de banden er sinds 1972 op zitten.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ach, als ze het al zolang volgehouden hebben, kunnen ze nog wel even mee. 

- MParallel
Die elektrisch bekrachtide stuurhuizen. Dus ook een elektromotor die na zoveel jaar kapt en opnieuw gewikkeld moet worden.
Bij de Punto van me vader begint die ook al af en toe uit te vallen onder het rijden en dan schrik je dus wel. Zeker niet fijn als dat ergens in een scherpe bocht en hoge snelheid gebeurd.
Bij de Punto van me vader begint die ook al af en toe uit te vallen onder het rijden en dan schrik je dus wel. Zeker niet fijn als dat ergens in een scherpe bocht en hoge snelheid gebeurd.
- Riceaux
Bij de Corsa van m'n broer doet de stuurbekrachting naar links beter z'n best dan naar rechts. Ook altijd leuk.MParallel schreef:Die elektrisch bekrachtide stuurhuizen. Dus ook een elektromotor die na zoveel jaar kapt en opnieuw gewikkeld moet worden.

- GTRene
zijn dat de types waar de elektro hulp aan de stuurstang/as zit? ipv aan het rack zelf?
- MParallel
Bij de Punto zit die aan de stuurstang, vlak achter het stuur.GTRene schreef:zijn dat de types waar de elektro hulp aan de stuurstang/as zit? ipv aan het rack zelf?
- GTRene
denk bij de corsa ook, althans zie wel een conversies waar ze een Corsa EPS voor gebruiken aan de stuurkolom (kwam niet meer op dat woord)MParallel schreef:Bij de Punto zit die aan de stuurstang, vlak achter het stuur.GTRene schreef:zijn dat de types waar de elektro hulp aan de stuurstang/as zit? ipv aan het rack zelf?
als je zo'n ZF stuurhuis hebt waar het anders geregeld wordt (aan het rack), lijkt me dat wat minder problemen geven? ben wel benieuwd naar zo'n systeem olie vrij, althans zonder olie leidingen/koelers/pomp/vaatje en meer power over, althans minder verlies aan de motor omdat de pomp weg valt e.d.
- MartijnGizmo
Want hydraulische gaan eeuwig mee...MParallel schreef:Die elektrisch bekrachtide stuurhuizen. Dus ook een elektromotor die na zoveel jaar kapt en opnieuw gewikkeld moet worden.

- MParallel
Hoor je mij niet zeggen.MartijnGizmo schreef:Want hydraulische gaan eeuwig mee...
En alles kan stuk,
Die Punto van me vader is van 2001, mijn E36 van 1996 en die werk nog prima.
-
Bij de Punto is waarschijnlijk de stuurhoeksensor defect. motoren gaan niet zo heel vaak stuk bij deze type`s.
Dealers vervangen alleen vaak alles.
- MParallel
Ok thx, goed om te weten.erwin20vt schreef:Bij de Punto is waarschijnlijk de stuurhoeksensor defect. motoren gaan niet zo heel vaak stuk bij deze type`s.
Overigens is vanmiddag de distributieriem geknapt. Net 2 jaar oud en weinig km's. Riem ziet er verder nog perfect uit, alleen dus geknapt, in een kaarsrechte lijn. Erg vaag.
ANWB denkt dat de schade meevalt, maar goed, eerste zien.