[18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Peter Tunissen » 12 dec 2014, 16:26

Afbeelding

Op woensdag 18 maart organiseert Driving Fun voor de 55e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 08:45 - Inschrijven in VIProom 17
08:45 - 09:00 - Briefing (verplicht voor alle rijders)
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
11:45 - 12:00 - Briefing voor de middagsessie (verplicht voor alle rijders)
12:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €420 per auto (inclusief catering voor de eerste rijder).
Tweede rijders of bijrijders betalen €25 per persoon (inclusief catering).
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €200 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:00) kost €300 per auto (beide bedragen inclusief catering voor de eerste rijder).

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is geldig voor de rest van het kalenderjaar en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Kinderen onder de 16 jaar mogen niet meerijden op Zandvoort, tenzij ze over een racelicentie beschikken.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Martijn Noordhoek - BMW 328i - middag
3. Lars de Jong - Seat Ibiza - middag
4. Erminio - Seat Leon - middag
5. ProfZB - BMW E36 M3 - middag
6. John Tuin - BMW 325i - middag
7. Jan Wels - Seat Leon - middag10-15
8. Certainty - Renault Clio Cup - ochtend
9. Certainty - Renault Clio Cup - middag
10. GP Elite - BMW M3 Cup - middag
11. GP Elite - BMW M3 Cup - middag
12. GP Elite - BMW M3 Cup - middag
13. Alexander Berger - BMW 130i Cup - middag
14. Cas - BMW 130i Cup - middag
15. Davy Lemmens - Corvette Z06- hele dag
16. Circuit Club Nederland - ? - hele dag
17. Circuit Club Nederland - ? - hele dag
18. Circuit Club Nederland - ? - hele dag
19. Circuit Club Nederland - ? - hele dag
20. Djurre Menges - Porsche 944 - middag13-17
21. David R. - BMW M3 - middag b-id
22. Peter Motter - Porsche 997 GT3 MkII - hele dag
23. Bert Mets - Mini Cooper S - ochtend
24. Rene de Vries - Mini Cooper S - ochtend
25. Ben IJpelaar - BMW E46 M3 - middag
26. Bas van der Stel - Ford Sierra - middag
27. Eloy Garcia - BMW 325tds - hele dag d
28. Gert de Bruyn - BMW E46 M3 - middag
29. Robe rt Westerholt - BMW E36 M3 - hele dag
30. Paul Weytens - Alfa Romeo 75TS - middag
31. Chris van Rutten - Porsche 944 - hele dag d
32. Mark Harmsen - Saker GT - hele dag
33. Eric van de Hoek - Corvette Z06 - hele dag
34. Koos van Uden - BMW - hele dag
35. Emiel Tonen - Porsche 944 - hele dag
36. Frans Corten - Porsche 964RS - middag
37. Ron van Vliet - Porsche 944 - middag
38. Jos Iske - Porsche 944 - hele dag
39. Eddy van Lokeren - Renault RS - middag
40. Ron Verheijen - BMW E30 M330i - hele dag (middag b)
41. Rob Nieman - Renault Clio Cup - hele dag b
42. Rob Nieman - Renault Clio Cup - hele dag b
43. Rob Nieman - Renault Clio Cup - 5 rondjes b
44. Marco van Ramshorst - Renault Clio - hele dag
45. Marco van Ramshorst - Renault Clio - hele dag
46. John Hoogland - Westfield - hele dag
47. Ferry Monster - Seat Leon Supercopa - middag
48. Justin van der Oord - Ford Sierra - middag
49. Johan Heil - Porsche 944 - hele dag
50. Thomas Tukker - Porsche 911 - hele dag
51. Norman van Beek - VW Golf - hele dag
52. Ronald van Vliet - Porsche Cayman - hele dag
53. Patrick/Robin/Harry Verkerk - Porsche 944/968 - hele dag
54. Martin Huisman & Casper Veltkamp - Porsche Cayman - middag
55. Eric Hesp - Porsche 944 - hele dag
56. Pascal Laan - Porsche 944 - middag
57. Patrick Verkerk - Porsche 944 - 1u
58.
59.
60.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 783
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: B-Town

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Erminio » 01 mar 2015, 14:42

Zijn ons er ook maar bij, ProfZB en Erminio voor een middag :df:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Peter Tunissen » 02 mar 2015, 23:18

Fraai is dat... Ben ik er een keer niet, komen jullie rijden. Als het zo moet... :bag:
Maar leuk hoor, jullie staan erbij op de lijst! :df:

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 783
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: B-Town

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Erminio » 03 mar 2015, 09:32

Peter Tunissen schreef:Fraai is dat... Ben ik er een keer niet, komen jullie rijden. Als het zo moet... :bag:
Maar leuk hoor, jullie staan erbij op de lijst! :df:
Precies goed ge-timed :mrgreen: :mrgreen:

We gaan mekaar zeker nog zien dit jaar :coffee:

ps ben je er ook als er wedstrijden gereden worden op Zandvoort ?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Peter Tunissen » 03 mar 2015, 10:25

Hahaha, dat dacht ik ook wel inderdaad. :mrgreen:
En met de races ben ik zeker ook op Zandvoort te vinden uiteraard, 7 maart met de WEK bijv. al! :df:

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 783
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: B-Town

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Erminio » 03 mar 2015, 10:40

Peter Tunissen schreef:Hahaha, dat dacht ik ook wel inderdaad. :mrgreen:
En met de races ben ik zeker ook op Zandvoort te vinden uiteraard, 7 maart met de WEK bijv. al! :df:
Zlatkoeee wil namelijk races gaan rijden dit jaar.... :angel:
3x raden wij zijn monteur is :ken ik jou:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Peter Tunissen » 03 mar 2015, 10:43

Oh jee, heb je de concurrentie al gewaarschuwd..? :duh:
We verhuren de VIProom ook om sponsors en relaties in de watten te leggen tijdens raceweekenden overigens! :thumbup:

Gebruikersavatar
Dimer
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 jan 2013, 21:38
Locatie: Amstelveen

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Dimer » 09 mar 2015, 12:49

Als de auto na vandaag goed is (we gaan de dyno op) dan wil ik ook komen. Echter weet ik van te voren nog niet of ik ook de middagsessie kan rijden.

Is het mogelijk om op de dag zelf nog een ochtendsessie om te zetten naar een hele dag?




/edit, misschien is het wel beter om gewoon de middag sessie te pakken, aangezien dat al 5 uur lang rijden is :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door Peter Tunissen » 10 mar 2015, 14:14

Wel niet te lang wachten met inschrijven s.v.p., want naar verwachting gaat het deze week vlot volstromen!
En de ochtendsessie na 12:00 verlegen kan desgewenst ook nog altijd wel op de dag zelf. :thumbup:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: [18-03-2015] DF @ Zandvoort deel LV

Bericht door RonV » 15 mar 2015, 15:05

Peter

Je hebt een PM van mij - ben je er zelf niet a.s. Woensdag op Zandvoort?

mvg

Ron Verheijen


Per PM aan Peter van vandaag zullen we niet deelnemen morgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten