Z3 Coupe 2.8 - ineens witte rook (best veel)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Z3 Coupe 2.8 - ineens witte rook (best veel)

Bericht door MarcH » 06 mar 2015, 13:06

Vanmorgen met m'n gebruikelijke rustige tempo naar mijn werk gereden (Z3 Coupe 2.8, 1999, ca. 110.000 km) en terwijl ik voor de slagboom stond, op zoek naar mijn pasje, begon de auto ineens flink uit de uitlaat te roken, witte rook. Misschien dat dit al eerder tijdens het rijden was maar dat heb ik dan niet gezien. Een enkele reis naar mijn werk is ca. 20 kilometer.

Net, tijdens de pauze, even naar de auto gelopen en een aantal zaken gecontroleerd. Onder de oliedop is flink wat sludge zichtbaar. Als ik de peilstok eruit haal is ook sludge te zien. En als ik de tekening op het reservoir voor de koelvloeistof goed interpreteer is het niveau (flink?) onder de max. Zie ook de foto's.

http://home.planet.nl/~hitze027/images/IMG_1733.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://home.planet.nl/~hitze027/images/IMG_1734.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://home.planet.nl/~hitze027/images/IMG_1735.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

http://home.planet.nl/~hitze027/images/IMG_1736.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zeggen de geleerden? Koppakking door? Of sludge vanwege kou/korte ritjes? Is het raadzaam om nog naar huis/garage te rijden of kan ik de auto beter op laten halen?

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Z3 Coupe 2.8 - ineens witte rook (best veel)

Bericht door Eric H » 06 mar 2015, 13:12

MarcH schreef:Vanmorgen met m'n gebruikelijke rustige tempo naar mijn werk gereden (Z3 Coupe 2.8, 1999, ca. 110.000 km) en terwijl ik voor de slagboom stond, op zoek naar mijn pasje, begon de auto ineens flink uit de uitlaat te roken, witte rook. Misschien dat dit al eerder tijdens het rijden was maar dat heb ik dan niet gezien. Een enkele reis naar mijn werk is ca. 20 kilometer.

Net, tijdens de pauze, even naar de auto gelopen en een aantal zaken gecontroleerd. Onder de oliedop is flink wat sludge zichtbaar. Als ik de peilstok eruit haal is ook sludge te zien. En als ik de tekening op het reservoir voor de koelvloeistof goed interpreteer is het niveau (flink?) onder de max. Zie ook de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat zeggen de geleerden? Koppakking door? Of sludge vanwege kou/korte ritjes? Is het raadzaam om nog naar huis/garage te rijden of kan ik de auto beter op laten halen?
Foto Fix :wink:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 06 mar 2015, 13:25

Aan de peiler te zien in ieder geval te weinig / of geen koelvloeistof dus daarom zou ik al niet meer gaan rijden
voordat er bij is gevuld.
Sludge is niet direct een probleem, wellicht heeft het in dit geval iets te maken met je tekort aan koelvloeistof.
Lekke koppakking..?? Komt overigens weinig voor bij deze motoren.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 06 mar 2015, 13:30

Tja, als ik de factoren combineer : witte rook, sludge en geen koelvloeistof dan is mijn eerste gedachte koppakking.

Immers waar is de koelvloeistof gebleven ??
Daarbij, ik vind 20Km enkele reis naar je werk geen kort stukje. (mijn mening)
Dus dit zou m.i. niet de oorzaak van de sludge moeten/kunnen zijn.

Maar ik heb er verder ook niet voor geleerd, ik verkoop de rommel alleen maar :mrgreen:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 06 mar 2015, 13:48

Marc, wij zijn net een getuned M3 blok in een Z3 2.8 aan het lepelen, dus houden misschien een (goede) 2.8 over.
Dan zou je daarna gewoon kunnen rijden en in alle rust je 2.8 reviseren; stuur me maar even een berichtje als dit misschien interessant voor je is. :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 06 mar 2015, 14:03

Ik kreeg de 2.8 in ieder geval niet stuk, netjes warmrijden en daarna echt trappen als een malle en nog op 7000 redline gezet ook.

Vind het wel veel smurrie aan de rand onder/rond de dop zeg.....

Roy RS

Bericht door Roy RS » 06 mar 2015, 14:19

ik ken dat blok niet, maar lijkt wel typisch voor lekke koppakking en dat ken ik helaas wel :D

witte rook is een nieuwe paus of koelvloeistof in de verbrandingsruimte, ineens veel witte rook klinkt als een lek wat ineens aanwezig is of doorzet.

MarcH

Bericht door MarcH » 06 mar 2015, 16:26

Nou, eerst de ANWB maar eens laten kijken. Beetje laat op de dag misschien maar ik had meer te doen vandaag. Eens zien wat zij er van vinden en of de auto beter op transport kan dan dat ik er nog een meter mee rijd.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2015, 16:41

20km enkele rit is in elk geval niet kort, daar zal het niet aan liggen.

zo te zien aan de kleur van de smurrie is het al wel een tijdje gaande lijkt me?

dat wat bv de auto van mijn moeder had, die rijd wel korte stukjes en auto staat buiten in weer en wind zeg maar, dus dan condens op de binnenkant motor oid en zo meer witte smurrie, meer lichte mayonaise qua kleur en de koelwater stand was nog gewoon hoog, na wat langere ritjes op advies van mij en na uitlenen aan een neefje, was het allemaal weer weg toen ik een paar weken later weer controleerde :)

die bij jou lijkt meer mayo met pindasaus :hmmm: (patatje oorlog zeg maar) en dat in combo met je lage waterpeil vrees ik wel dat het de koppakking is of een scheurtje in? weet niet of het verder nog meer kwaad kan (kan wel) als je rustig naar huis toe rijd, je reed er wellicht al langer mee maar wordt alleen slimmer.

MarcH

Bericht door MarcH » 06 mar 2015, 17:21

Volgens ANWB'er kan ik er mee naar huis rijden mits ik dat gewoon heel rustig doe (niet te veel vermogen vragen). En dan de olie eruit en, na eventueel een spoelbeurt, nieuwe olie er in. Hij denkt niet dat de koppakking stuk is.

20 km vond de ANWB'er overigens wel een (te) kort ritje waardoor de motor niet aan zelfreiniging toekomt.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 06 mar 2015, 17:27

Serieus?!? :duh:
Ik zou wel sowieso minimaal een compressietest laten doen, dan weet je iets meer waar je aan toe bent, want het is doodzonde als je ermee doorrijdt en daar gevolgschade door ontstaat...

MarcH

Bericht door MarcH » 06 mar 2015, 18:00

Mss iets te kort door de bocht opgeschreven. Het is wat er uiteindelijk zo'n beetje uit de discussie kwam.

Hij heeft eerst, net als ik vanmiddag, onder de oliedop, naar de pijlstok en het niveau van de koelvloeistof gekeken. Niveau koelvloeistof staat dan misschien niet op max. maar hij vond nu niet direct iets mis met het niveau.

Vervolgens motor gestart. Direct weer dikke wit-achtige rook uit de uitlaat. Werd na een kort tijdje draaien wel veel en veel minder. De uitlaatrook rook naar olie, niet naar KVS. Sludge die via carterventilatie in de inlaat komt?

In eerste instantie begon de ANWB'er over het goed intern laten reinigen van de motor. Tijdens het heen-en-weer praten werd dit uiteindelijk eerst maar eens een oliewissel (met spoelbeurt) tussendoor.

Een probleem met de koppakking leek hem niet aan de orde. Het zou natuurlijk altijd nog kunnen maar hij vond het niet de meest voor de hand liggende oorzaak.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 mar 2015, 20:43

D'r gaat wel 6,5 liter olie in als ik me niet vergis. Dat rij je niet zo snel warm, ook niet als de KVS al op 90 graden staat. Ik vrees niet meteen voor je koppakking maar je carter ventilatie werkt niet meer optimaal met zoveel sludge. Niet het leukste klusje maar die zou ik samen met de olie eerst vervangen.

Fabian

Bericht door Fabian » 06 mar 2015, 21:33

Niels schreef:D'r gaat wel 6,5 liter olie in als ik me niet vergis. Dat rij je niet zo snel warm, ook niet als de KVS al op 90 graden staat. Ik vrees niet meteen voor je koppakking maar je carter ventilatie werkt niet meer optimaal met zoveel sludge. Niet het leukste klusje maar die zou ik samen met de olie eerst vervangen.
Ik denk dit ook. Carterventilatie is bekend issue met deze motor, er zit wel heel erg veel sludge in vind ik. Denk dat de carterventilatie helemaal dicht zit met sludge, kan ook zomaar dat (gebeurd bij veel modellen) dat die sludge bevriest. (al lijkt me at weer sterk omdat het pas na 20km gebeurde).

Zou zeker even flink spoelen met forte, wellicht 2x met oliewissel, dat scheelt al heeeel veel en carterventialtie er "even" afhalen en staat bekijken en vervolgens vervangen.Is wel een klote klus....

Kopppaking komt eigenlijk niet voor bij deeze motor.

En in het vervolg afentoe even een serieuze rit maken en die QP flink op zn kloten geven zodat er geen sludge meer ontstaat! :D

Knot

Bericht door Knot » 06 mar 2015, 22:13

Toen Vlasblom mijn Schrick inlaat monteerde vroeg ik nog, kwam je sludge tegen.... hij zegt, echt 0,0.... kon ook niet anders met hele dagen 7000rpm stampen en stukken van 50km lang 245 redline op de A31 paar keer per jaar :)

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2015, 23:50

:mrgreen:

MarcH

Bericht door MarcH » 07 mar 2015, 10:29

Ik denk nu wel dat dit probleem er al wat langer is en dat er gisteren via de carterventilatie een prop sludge de inlaat ingegaan is waardoor het ineens erg zichtbaar werd.

Waar ik me nog wel over verbaas is dat het nog maar 7 maanden/4700km geleden is dat ik de olie heb ververst en toen was er nog helemaal geen sprake van sludge. Ik heb er iig niets van gezien toen. En het gebruik van de auto is in de laatste 7 maanden ook niet heel anders dan daarvoor.

Bedankt voor de bemoedigende woorden vwb de carterventilatie Niels en Fabian. Ik heb er nu al zin in. :D

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2015, 14:05

is dat dit ding bij zo'n motor? zit dat onder het inlaat spruitstuk verstopt oid? MAW lastig?

Afbeelding

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... separator/" onclick="window.open(this.href);return false;

of heeft het ook nog hier mee van doen>

Afbeelding

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... ol_engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels

Bericht door Niels » 07 mar 2015, 15:15

Yup, advies: vervang ook meteen je slangen want dat spul knapt allemaal kapot. Het is wel te doen maar neem de tijd :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2015, 16:03

Niels schreef:Yup, advies: vervang ook meteen je slangen want dat spul knapt allemaal kapot. Het is wel te doen maar neem de tijd :wink:
vandaar dat ik ook redelijk wat complete setjes tegen kwam, zoiets>

http://www.ebay.com/bhp/crankcase-vent-valve" onclick="window.open(this.href);return false;

lijkt ook niet zo prijzig, dus idd beter alles meteen vervangen, mede ook door de klus, als je er toch al bij bent dan meteen al die leidingen/slangen.

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 07 mar 2015, 16:34

dit is inderdaad een middag vloeken en tieren, heb hetzelfde gedaan bij mijn QP vorig jaar. Het is te doen zonder het inlaatspruitstuk eraf te halen alleen dan kom je overal erg lastig bij met (grote) handen.

MarcH

Bericht door MarcH » 08 mar 2015, 10:40

Zojuist wat slangen van de carterventilatie losgemaakt. Ziet er ook niet best uit. Plan is om eerst eens iets van Forté of Wynn's toe te voegen tbv reiniging. Dan nieuwe olie. Waarschijnlijk verhelpt de reiniging en nieuwe olie niet de smurrie die nu in het systeem voor de carterventilatie zit, dus vernieuwen. En ik denk vrij snel na de oliewissel nog een keer een oliewissel. Eventueel ook weer met eerst een toevoeging van een reinigingsmiddel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niels

Bericht door Niels » 08 mar 2015, 12:32

CV vervangen en nieuwe olie, vervolgens een goed stuk snelweg om de boel lekker warm te laten worden.

RJK

Bericht door RJK » 08 mar 2015, 18:54

Ik heb onlangs ook de carterventilatie vervangen van mijn E38 728i (zelfde motor). Paar tips:

1. haal even het kleppendeksel eraf. Bij mij zat er aan de binnenkant onwijs veel sludge, is wel lekker als je dat er even uit schraapt i.p.v. dat het meteen weer door je nieuwe olie zit. Wel voorzichtig zijn met het loshalen van het deksel, bij mij zat ie dusdanig vastgeplakt dat ik wat moest wrikken waarna de bevestigings-punten middenin het deksel afbraken....

2. haal ook de pijlstok even uit de motor. De pijp van de oliepijlstok is onderaan dubbelwandig, in het plaatje hieronder kan je dat wel zien (is dikker onderaan). Met 8 bar perslucht erop kwam het er niet uit. Nog geprobeerd met thinner uit te spoelen maar geen succes. Toen de brander erop gezet. Na flink de fik erin gezet te hebben (tien minuten uitgebrand, veel rookontwikkeling!) kreeg ik de prut er wel uit met perslucht. Daarna nog flink nagespoeld met thinner en de pijp opnieuw in de verf gezet. Lang verhaal kort, vervang ook de pijlstokpijp bij deze klus of brand hem uit zoals ik gedaan heb. Anders staat je verse afscheider en nieuwe slangen binnen de kortste keren weer vol met prut.

Afbeelding

Ik heb er na deze klus eerst goedkope olie ingemikt en daar 100 km rustig mee gereden. Daarna weer filter + (nu goede) olie erin gedaan.

Niels

Bericht door Niels » 08 mar 2015, 19:10

Kleppendekselpakking wel ff nieuw aanschaffen van te voren :wink:

Plaats reactie