Mijn ervaring met de E46 is beperkt tot enkele 316i's van Ekris. Ik kon niet zeggen dat die qua afwerking en materiaalgebruik nou beter in elkaar zaten dan de E90. Het enige kritiekpunt dat ik heb op het interieur is het plastic dat wordt gebruikt voor de knoppen van de airco. Dit is opgelost met nieuwe bedieningsknoppen sinds de coupé op de markt is. De standaard titaniumtrim is niet geweldig, dit geldt echter ook voor de plastic interieurlijsten in de E46.Rico v Velzen schreef:Ik moet wel zeggen dat ik bij BMW nog steeds de e46 kwaliteitsafwerking het mooist vind, BMW lijkt wel wat steken te hebben laten vallen toen Bangle aan de touwtjes mocht trekken.
Vorige week in een e90 3 serie gereden, alemaal dikke prima, maar de gebruikte materialen vind ik dus minder. En een 1 serie doet cheap aan, niet dat ik dat zo'n probleem vind, maar het is wel opmerkelijk dat BMW niet een mooiere kwaliteitsuitstraling heeft ontwikkeld.
Vergeleken met een negen jaar oude E39 Touring is de kwaliteitsbeleving in de E90 enorm veel beter. De materialen in de E39 zijn niet slecht, maar na 120.000km op een vrij hard onderstel produceert mijn exemplaren veel kraak- en knarsgeluiden. De torsiestijfheid is beduidend minder dan van de E90 sedan, die zeer degelijk aanvoelt.
Kraak- en knarsgeluiden zijn ook niet onbekend voor rijders van de Z4. Eigenlijk zou je het complete interieur uit elkaar moeten halen en de panelen op alle contactpunten moeten voorzien van een viltlaag of een vergelijkbaar materiaal. Ik begrijp niet dat men dit niet gewoon bij de productie eens kan oplossen. Vroeg of laat gaan harde plastics die direct contact met elkaar maken en enige bewegingsvrijheid ten opzichte van elkaar hebben altijd geluiden produceren.