Chiptuning BMW F series

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Chiptuning BMW F series

Bericht door Arthur » 07 feb 2014, 16:22

Dan ging ik denk ik eerst eens Mosselman benaderen, dat prijsverschil is te overzien met Ventura en Racechip. Normale prijs voor een goede chiptuning. Schnitzer en Hartge zouden mij te duur zijn.
k33z schreef:Dat gevoel heb ik ook Arthur, ik zou ook gevoelsmatig niet snel voor bijvoorbeeld Ventura kiezen. Maar ze hebben wel veel klantervaringen (inclusief foto's) op hun website staan.

Voor de vergelijking, Ventura en Racechip tussen zo rond de 550 euro. Mosselman zit op 850 euro en Schnitzer en Hartge zitten zo rond de 2.000 euro.

Dus...

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 07 feb 2014, 16:46

Mijn voorheen (VAG) tuner JD verwees mij ook door Mosselman. Maar ik denk niet dat ik ga tunen, hij is voor mijn doen snel genoeg en huiverig voor evt. garantiezaken.

k33z

Bericht door k33z » 07 feb 2014, 16:50

Mosselman zou ook mijn voorkeur hebben, als ik het uberhaupt ga doen.

Joy

Bericht door Joy » 07 feb 2014, 16:53

Hoe bevalt de 1 na de Mini?

k33z

Bericht door k33z » 07 feb 2014, 19:32

Volgende week pas levering, nog een weekje geduld :)

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 07 feb 2014, 19:41

BMW kan zien dat er iemand aan de motormanagement heeft gezeten; of dit nou een monteur of tuning is dat niet. Dit wordt gelogd en als er garantie problemen zijn wordt vanuit Rijswijk aangegeven of het garantie is of niet.

Ik wil van het voorjaar mijn boot ook 'aanpakken' met tuning en een sper; liefst nog aanpassing van de automaat zodat ik met DSC off geen zelf opschakelende bak heb in manual. Ga me daar binnenkort in verdiepen.

Restwaarde is voor mij wat minder relevant omdat ik lang blijf rijden (min 5 jaar).

Tommy

Bericht door Tommy » 09 feb 2014, 12:38

Het gekke is dat die tunngpakketjes een sleutel meeleveren, ze adviseren dan ook om voor elk werkplaatsbezoek even met die sleutel te rijden en dan de boel eruit te halen voor je naar de dealer gaat. Zouden ze dan nog steeds wat kunnen uitlezen? Los daarvan heb je sowieso een probleem op het moment dat de auto strandt en je dus geen mogelijkheid hebt om nog te rijden met reset key. Wat dat betreft lijkt me dat dus een wassen neus.

De medium prijsklasse tuning komt van Steinbauer, die waren eerst 850 euro en een week later opeens 1380 euro. Het schijnt dat zij de spullen ook aan schnitzer leveren.

Qua inruil, wat doet een hartge/schnitzer auto bij inruil? Ik zou gebruikt persoonlijk geen gechipt autokopen. Nou moet ik zeggen dat er bij mijn mini R58 ook niet werd gevraagd naar of de auto fabrieksorigineel was en leverde ik em in met bonnen van Beek voor het onderstel en ringsticker op de achterklep. De auto is gewoon als premium selection weggezet en verkocht.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2014, 12:44

He? Mini alweer weg? Waar rij je nu in dan?

k33z

Bericht door k33z » 10 feb 2014, 13:18

Mosselman heeft nog geen box klaar voor de F20 benzine motoren. Komt er wel zeer binnenkort aan, maar dan hoogst waarschijnlijk nog duurder dan de box die er foutief op stond (849euro).

Arthur

Bericht door Arthur » 27 feb 2015, 03:40

Ff afstoffen.
Ik was vd week voor onderhoud bij de dealer en ben ook even bij de verkoper naar binnen gelopen. Zij leveren nu gewoon via Ventura (zie openingspost) de tuning. Uiteraard niet als officiële accesoire maar wel als aftermarket product. Ze gebruiken het zelfs in een demo. Het is, blijkbaar, gewoon niet te zien door BMW wanneer je een externe ECU/powerbox monteert. Blijf ik toch een beetje hangen op de tuning zelf. Opnieuw flashen vd ECU zal het beste zijn maar dat is blijkbaar wel te achterhalen, volgens verkoper (denk ik wel gelijk ff aan de MH5S :) ). En nu schijnt deze "externe ECU" (mooie benaming) al lang niet meer als een powerbox door het leven te mogen gaan. 8 aansluitingen/signalen die dus via de externe ECU omgezet worden naar andere waardes. Ik heb er wel oren naar eigenlijk. Waarom wel doen, waarom niet doen? Ik twijfel nog steeds omdat ik ook altijd vastgeroest zat in het stramien van: nieuwe/andere software laden is het beste. Maar dat komt natuurlijk ook van personen die dat verkopen en dan is het al gauw; "wij van WC eend..." :)
Dus toch nog maar eens de discussie aanslingeren :lol:
Qua externe ECU vs opnieuw programmeren dan maar hè. Garantieperikelen ben ik voor mezelf al wel uit. Bij opnieuw programmeren ben je, hoogstwaarschijnlijk, de klos. Bij een externe ECU, hoogstwaarschijnlijk niet. Maar ook dat is geen garantie ( :gek: ) maar eigenlijk een kansspel :P

Hans J.
Auto: X5 M F85

Bericht door Hans J. » 27 feb 2015, 07:23

Heeft altijd een hoog 'voor een dubbeltje op de eerste rang'-gehalte, deze discussies. Eigenlijk is het heel simpel:

Of je gaat tunen en neemt het risico voor lief en houdt wat geld achter de hand voor garantie-issues en waardevermindering. Of je doet dit niet en legt het geld wat je anders aan tuning/garantie uit zou geven bij je budget en koopt een beter gemotoriseerde versie.

Knot

Bericht door Knot » 27 feb 2015, 07:23

Ik heb 1x een powerbox gehad en dat was pluimen ohne ende in de binnenspiegel..... liever degelijke obd tuning zoals JD dat op VAG auto's doet!

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 27 feb 2015, 08:20

Dat "pluimen ohne ende" kan ook prima bij OBD tuning. Het hangt er maar net vanaf waar je heen gaat. De ene tuning is de andere niet, en dat zal voor een powerbox ook wel gelden.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 feb 2015, 08:43

Ze gebruiken het zelfs in een demo. Het is, blijkbaar, gewoon niet te zien door BMW wanneer je een externe ECU/powerbox monteert.
Als dat zo is, dan verkoopt hij het toch aan jou?
Zwart op wit laten zetten en via hem laten powerboxen.
Ze doen het zelf ook?! Dat vind ik dan weer belachelijk als dealer... (want word nooit vermeld bij verkoop.)

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 27 feb 2015, 08:45

BR Performance timmert aardig aan de weg met tuning van de F modellen, in ieder geval niet via een box.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 27 feb 2015, 09:50

ErikS schreef:
Ze gebruiken het zelfs in een demo. Het is, blijkbaar, gewoon niet te zien door BMW wanneer je een externe ECU/powerbox monteert.
Als dat zo is, dan verkoopt hij het toch aan jou?
Zwart op wit laten zetten en via hem laten powerboxen.
Ze doen het zelf ook?! Dat vind ik dan weer belachelijk als dealer... (want word nooit vermeld bij verkoop.)
Dat is inderdaad erg opvallend! :shocking:

JP

Bericht door JP » 27 feb 2015, 10:14

Heeft die dealer de demos gechipt om te laten zien dat het kan en om dat klanten aan te bieden of om de demos wat vlotter te maken om klanten te trekken (Ferrari-style) :kikker:

MarkS

Bericht door MarkS » 27 feb 2015, 11:38

Welke BMW dealer levert de Ventura chiptuning precies?

Heb hier vorig jaar expliciet naar gevraagd, niet specifiek naar Ventura maar naar mogelijkheden om de 520i F10 LCI te tunen, en antwoord van BMW (mijn dealer) was erg duidelijk. Doen ze niet en je hebt een probleem met BMW als het op garantie aankomt, maw ze zien het op het moment dat je binnenkomt voor onderhoud en daar wordt een melding van gemaakt.

Technisch gezien kan het natuurlijk gewoon want BMW levert zelf wel (overigens bescheiden) een motorsport tuning voor de 520d. Maar alleen voor die variant. De 520i komt met de Ventura tuning op dezelfde cijfers als de 528i. Daar zal ook wel een deel van de aarzeling van BMW zitten.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 feb 2015, 13:27

Toch wel weer mooi dat er weer eens niet gereageerd wordt op de daadwerkelijke vraag: externe ecu vs nieuwe software.
Er wordt gelijk weer gedoken op de garantie etc, dat heb ik voor mezelf wel voor de bril.
Ik zoek nu een soort bevestiging, of niet, om een externe ecu te nemen. Onderbouwd indien mogelijk. Pluimen ohne ende omdat Knot het gehad heeft telt dan niet :tooth: Heb ook niets aan de mededeling dat ik dan maar een sterkere variant moet kopen. Dat heb ik niet gedaan, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nu iets nemen zonder diep te moeten bukken :lol: :kikker:

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 27 feb 2015, 13:36

http://www.bimmerboard.be/forum/index.p ... =36188.390" onclick="window.open(this.href);return false;

114i f20 naar 210pk

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 27 feb 2015, 13:40

Wat is er voorhanden voor je auto? AC Schnitzer werkt ook al met externe ECU's. Dat is ook niet voor niets. Die gaan heus hun naam niet te grabbel gooien om maar wat extra geld binnen te harken.
Laatst gewijzigd door EvdP op 27 feb 2015, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 27 feb 2015, 14:42

Arthur schreef:Toch wel weer mooi dat er weer eens niet gereageerd wordt op de daadwerkelijke vraag: externe ecu vs nieuwe software.
Er wordt gelijk weer gedoken op de garantie etc, dat heb ik voor mezelf wel voor de bril.
Ik zoek nu een soort bevestiging, of niet, om een externe ecu te nemen. Onderbouwd indien mogelijk. Pluimen ohne ende omdat Knot het gehad heeft telt dan niet :tooth: Heb ook niets aan de mededeling dat ik dan maar een sterkere variant moet kopen. Dat heb ik niet gedaan, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nu iets nemen zonder diep te moeten bukken :lol: :kikker:
Ik laat de Golf bij JD chippen.
Geen externe box.
Dus, dat is mijn mening. :mrgreen:

WJ

Bericht door WJ » 27 feb 2015, 15:50

JD heeft in het begin ook externe box gebruikt voor bv de Ecomotive. Omdat de ECU gewoon nog niet te kraken was.
Dat waren dezelfde dingen als Ventura gebruikt, deze boxen waren ook nog iets aan te passen. Als je via de ECU flasht kan je gewoon naukeuriger te werk gaan, zo'n box komt met een paar waardes die je hier en daar wat kan bijschroeven maar je kan een auto nooit zo goed afstemmen als dat je hem direct tuned. Wat interessanter word als je meerdere modificaties heb laten doen, ik denk dat zo'n box bij een voor de rest standaard auto waar je gewoon iets meer umpf wil niet veel kwaad kan.
Laatst gewijzigd door WJ op 27 feb 2015, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Tim N

Bericht door Tim N » 27 feb 2015, 15:50

Wel enkel nadat de dealer hiermee akkoord is gegaan ivm garantie. Kleine kanttekening he.

Erminio

Bericht door Erminio » 28 feb 2015, 20:21

Als je gebruikt maakt van een externe box is er geen manier om te zien dat de auto getuned is geweest.
Wat ze kunnen zien als ze loggen is dat bijvoorbeeld de turbodruk hoger is geweest als normaal en de inspuiting meer als normaal, maar dat kan ook andere oorzaken gehad hebben :wink:

De monteurs weten dan wel dat de auto hoogstwaarschijnlijk getuned is geweest, maar ze kunnen dit niet zien door keihard bewijs dat de counter verhoogd is.

Bij ODB tuning is de counter wel verhoogd en dat is dus keihard bewijs :roll:

Nadeel van een externe box is dat het gevoel van het gaspedaal met de motor iets minder is t.o.v. ODB, dus op een circuit is dat een klein nadeel :?

Heb ze toevallig beide gehad op dezelfde auto, omdat de ODB nog niet beschikbaar was.

Laatst nog een probleem gehad met een defecte turbodruk sensor, welke een verkeert signaal van de turbodruk doorgaf aan de ecu en dit i.c.m. gaspedaalstand en hoeveelheid ingespoten diesel een noodloop veroorzaakt.

Auto laten flashen naar orgineel, probleem onder garantie verholpen incl. log naar de dealer en weer terugflashen naar tuning :df:

Moet er wel bij zeggen dat de betreffende vag dealer goed meedacht met de klant :thumbup:

Plaats reactie