Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Dit voorjaar wil ik o.a. de lak van de M3 eens grondig onder handen laten nemen. Naast het embleem op de kofferklep zitten wat krasjes die ik weg laat werken (een van de vorige eigenaren waarschijnlijk minder handig bezig geweest met sleutels). Hier en daar wat parkeerdeukjes die eruit moeten. En in de loop der jaren heeft de lak wat poetskrasjes gekregen, die ik eruit wil laten polijsten door een poetsbedrijf.
Wat dat laatste betreft ben ik vrij slecht op de hoogte. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat goede (betrouwbare) poetsbedrijven zijn en welke behandeling ik precies moet laten doen.
Polijsten is denk ik noodzakelijk voor het verwijderen van de poetskrasjes, maar een lakverzegeling lijkt me ook wel interessant voor een langdurig “wax” effect en goede bescherming, alleen zie ik daar meestal geen polijst behandeling bij staan. En natuurlijk dat alle kiertjes eens goed schoongemaakt worden.
Iemand hier ervaring en meer verstand van bovenstaande? Wat is jullie advies? Wel of niet polijsten/lakverzegeling/etc.? En iemand misschien suggesties voor betrouwbare bedrijven die dit kunnen doen in de regio Limburg?
Wat dat laatste betreft ben ik vrij slecht op de hoogte. Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat goede (betrouwbare) poetsbedrijven zijn en welke behandeling ik precies moet laten doen.
Polijsten is denk ik noodzakelijk voor het verwijderen van de poetskrasjes, maar een lakverzegeling lijkt me ook wel interessant voor een langdurig “wax” effect en goede bescherming, alleen zie ik daar meestal geen polijst behandeling bij staan. En natuurlijk dat alle kiertjes eens goed schoongemaakt worden.
Iemand hier ervaring en meer verstand van bovenstaande? Wat is jullie advies? Wel of niet polijsten/lakverzegeling/etc.? En iemand misschien suggesties voor betrouwbare bedrijven die dit kunnen doen in de regio Limburg?
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Dezelfde vraag hier maar dan in Zuid-Holland. De 130i mag na de winter een goede poetsbeurt hebben en swirls die weggewerkt moeten worden.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Fabian
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Jesper, ik heb hem helemaal gekleid en machinaal gepolijst in 3 stappen voordat je hem kocht, dat was echt grondig. (en heeeeel hard nodig inderdaad)
Er zitten echter inwerkingen van harspuntjes etc in de lak die er niet meer uit zullen gaan op de liggende delen. De krasjes die je noemt op de kofferbak heb ik (naar mijn weten) zo maximaal mogelijk gepolijst. Ik durfde niet meer verder te polijsten omdat ik bang was dat ik anders door de blanke lak laag zou gaan. Hoe dik die nog exact is is heel lastig in te schatten natuurlijk.
Een lakverzegeling heeft alleen maar effect als de lak eronder zo goed als mogelijk gereinigd en gepolijst is, dus dat moet volgens mij altijd samen met een goede polijstbeurt.
Er zitten echter inwerkingen van harspuntjes etc in de lak die er niet meer uit zullen gaan op de liggende delen. De krasjes die je noemt op de kofferbak heb ik (naar mijn weten) zo maximaal mogelijk gepolijst. Ik durfde niet meer verder te polijsten omdat ik bang was dat ik anders door de blanke lak laag zou gaan. Hoe dik die nog exact is is heel lastig in te schatten natuurlijk.
Een lakverzegeling heeft alleen maar effect als de lak eronder zo goed als mogelijk gereinigd en gepolijst is, dus dat moet volgens mij altijd samen met een goede polijstbeurt.
- Bijlagen
-
- m31.JPG (136.01 KiB) 2924 keer bekeken
-
- m3.JPG (102.44 KiB) 2924 keer bekeken
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Vroeger deed ik dit nog wel eens, maar tegenwoordig geen tijd meer voor.Tristan schreef:Dezelfde vraag hier maar dan in Zuid-Holland. De 130i mag na de winter een goede poetsbeurt hebben en swirls die weggewerkt moeten worden.
Zelfs mijn eigen auto moet het al een tijdje stellen zonder goede poetsbeurt

Neus anders even rond op het forum van Carclean.nl
Zitten genoeg mensen die tegen een vergoeding je auto onder handen willen en kunnen nemen.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
En Paskal van het forum hier.
http://www.pmcarcleaning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pmcarcleaning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Als ik het zo lees wil je twee dingen: deukjes eruit en lakbehandeling. Dat vereist naar grote waarschijnlijkheid wel 2 verschillende personen die aan de slag gaan aangezien beiden een vak op zich is. Er zijn uiteraard wel detailers die connecties hebben en een uitdeuker langs laten komen zodat jij maar één aanspreekpunt hebt.
De door EricH aangehaalde Bart van customcarcleaning is zeker een goed adres om naartoe te gaan: veel ervaring met oa coatings en ook ongetwijfeld deuk-connecties. De door jou genoemde lakverzegeling heeft als verzamelnaam een coating. Die coating wordt aangebracht nadat de auto volledig is ontdaan van krasjes en dus helemaal glad is. Da's een must anders hecht de coating niet. In plaats van een glaze, sealant en wax wordt dan dus die coating aangebracht. Deze coating is een stuk harder dan een traditionele wax waardoor de lak veel langer beschermd wordt. Als je een druppeltje coating op je werkbank legt is het de volgende dag bijvoorbeeld keihard.
Polijsten is dus sowieso een must want daarmee verwijder je de krasjes en breng je de glans terug in de lak. Al dan niet aanbrengen van een coating is een persoonlijke keuze. De kosten daarvan zijn een stuk hoger, maar je lak is wel langer beschermd.
Oh ja, ik heb zelf ook een detailbedrijf naast mijn full-time-job, maar (nog) geen ervaring met coatings op hele auto's (wel op gerenoveerde koplampen) inclusief de daarbij benodigde drooglampen en ook geen uitdeukconnecties. Je kunt eventueel ///Martin van dit forum vragen hoe de behandeling van de e91 van zijn broer is bevallen.
De door EricH aangehaalde Bart van customcarcleaning is zeker een goed adres om naartoe te gaan: veel ervaring met oa coatings en ook ongetwijfeld deuk-connecties. De door jou genoemde lakverzegeling heeft als verzamelnaam een coating. Die coating wordt aangebracht nadat de auto volledig is ontdaan van krasjes en dus helemaal glad is. Da's een must anders hecht de coating niet. In plaats van een glaze, sealant en wax wordt dan dus die coating aangebracht. Deze coating is een stuk harder dan een traditionele wax waardoor de lak veel langer beschermd wordt. Als je een druppeltje coating op je werkbank legt is het de volgende dag bijvoorbeeld keihard.
Polijsten is dus sowieso een must want daarmee verwijder je de krasjes en breng je de glans terug in de lak. Al dan niet aanbrengen van een coating is een persoonlijke keuze. De kosten daarvan zijn een stuk hoger, maar je lak is wel langer beschermd.
Oh ja, ik heb zelf ook een detailbedrijf naast mijn full-time-job, maar (nog) geen ervaring met coatings op hele auto's (wel op gerenoveerde koplampen) inclusief de daarbij benodigde drooglampen en ook geen uitdeukconnecties. Je kunt eventueel ///Martin van dit forum vragen hoe de behandeling van de e91 van zijn broer is bevallen.
Laatst gewijzigd door Paskal op 20 feb 2015, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
in Helmond zit 1 van de beste uitdeukers, die komt op locatie, dus gewoon bij Paskal laten poetsen en de uitdeuker laten komen
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
@ Fabian:
Ik heb de wagen afgelopen zomer ook nog eens gekleid, toen kwam er nog behoorlijk wat vuil van af (met name de zijkanten). Wat de krasjes op de achterklep betreft, daar is helaas niet tegenaan te polijsten, dus dat wordt gewoon spuitwerk. De poetskrasjes zijn bij lange na niet zo erg, die moeten er volgens mij vrij eenvoudig uit te polijsten zijn.
Afgelopen jaar was ik een beetje in dubio wat ik aanwilde met de auto. En afgelopen winter heb ik eigenlijk voor mezelf besloten om dit jaar goed te investeren in de M3 zodat ik er de komende periode in ieder geval nog optimaal van kan genieten. De racer is weg, dus ik heb nu toch een ander doel nodig om mijn centen aan op te maken
. Vandaar ook dat ik nu gewoon overal het puntje op de i wil zetten.
Zo ben ik ook van plan om technisch een aantal punten grondig aan te pakken dit voorjaar.
@ Paskal en de rest:
Ik heb inderdaad 3 verschillende nodig. Voor het spuitwerk van de achterklep en het uitdeuken heb ik al hele goede adresjes.
Over customcarcleaning hoor ik inderdaad zeer positieve verhalen en op facebook zie ik ook vaak mooie foto reportages van hun langs komen. Ik vind ze alleen behoorlijk prijzig! Hun instap behandeling kost bijvoorbeeld al 250 Euro ex btw en dan zit er nog geen lakverzegeling/coating of polijsten bij. Polijsten zit pas in het programma vanaf 325 Euro ex btw en lakverzegeling vanaf het programma dat 850 Euro ex btw kost.
Maargoed ik ben geen kenner op dit gebied, dus misschien is zo'n wax sealant dat in de eerste behandeling zit wel al voldoende voor mij?
Ik heb de wagen afgelopen zomer ook nog eens gekleid, toen kwam er nog behoorlijk wat vuil van af (met name de zijkanten). Wat de krasjes op de achterklep betreft, daar is helaas niet tegenaan te polijsten, dus dat wordt gewoon spuitwerk. De poetskrasjes zijn bij lange na niet zo erg, die moeten er volgens mij vrij eenvoudig uit te polijsten zijn.
Afgelopen jaar was ik een beetje in dubio wat ik aanwilde met de auto. En afgelopen winter heb ik eigenlijk voor mezelf besloten om dit jaar goed te investeren in de M3 zodat ik er de komende periode in ieder geval nog optimaal van kan genieten. De racer is weg, dus ik heb nu toch een ander doel nodig om mijn centen aan op te maken

Zo ben ik ook van plan om technisch een aantal punten grondig aan te pakken dit voorjaar.
@ Paskal en de rest:
Ik heb inderdaad 3 verschillende nodig. Voor het spuitwerk van de achterklep en het uitdeuken heb ik al hele goede adresjes.
Over customcarcleaning hoor ik inderdaad zeer positieve verhalen en op facebook zie ik ook vaak mooie foto reportages van hun langs komen. Ik vind ze alleen behoorlijk prijzig! Hun instap behandeling kost bijvoorbeeld al 250 Euro ex btw en dan zit er nog geen lakverzegeling/coating of polijsten bij. Polijsten zit pas in het programma vanaf 325 Euro ex btw en lakverzegeling vanaf het programma dat 850 Euro ex btw kost.
Maargoed ik ben geen kenner op dit gebied, dus misschien is zo'n wax sealant dat in de eerste behandeling zit wel al voldoende voor mij?
- JP
- Berichten: 34367
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
+1 Is in Sibbe (voor jou niet ver, Jesper)Eric H schreef:http://www.customcarcleaning.nl/
Absolute topper......en uit Limburg......
(nee, geen aandelen)
Heb er destijds mijn GTi laten doen. Zeker de allerbeste hier in de buurt.

-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 16:34
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Mochten er nog tips zijn voor een dergelijke aanbieder in de omgeving van Woerden, dan hou ik me aanbevolen.
Na de aanstaande wintersport trip vind ik dat hij ook wel wat tlc mag hebben.
Na de aanstaande wintersport trip vind ik dat hij ook wel wat tlc mag hebben.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
dfracing werkt sinds kort samen met http://www.emotioncars.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
is toppie
is toppie

- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
@hjp: Bunschoten dichtbij genoeg? Daar zit Harold van A1-carcleaning wat ook zeker een aanrader is.
@Jesper: goed werk heeft tijd nodig en zo'n coating is een flinke berg werk en de coating zelf is ook verre van goedkoop. Met een masker op breng je die coating aan met een sponsje van 3 x 5 cm. Dat kost nogal wat tijd. Vervolgens moet er bij voorkeur een bak aan warmtelampen op om de coating goed uit te laten harden.
Of die krassen op de achterklep er niet meer uit gaan is nog maar de vraag. Als ik me niet vergis heeft Fabian een excentrische machine (ook wel dual action genoemd). Met die machine kun je prachtige resultaten behalen maar de correctie op wat diepere krassen is beperkt omdat je geen warmte kunt genereren met die machine. Pak je er echter een roterende machine bij (niet echt voor beginners en een lakdiktemeter is in mijn ogen vereist) dan zul je zien dat er meer mogelijk is dan je denkt. Als ze echt diep zitten houdt het natuurlijk een keertje op, maar ik zou er eerst een detailer mee aan de slag laten gaan. Spuiten kan immers altijd nog en zo'n kapje heb je daarna zo weer in de wax staan.
Wil je je krasjes eruit hebben dan is de wax sealant behandeling bij ccc niet voldoende aangezien daarin niet gepolijst wordt. In de 2e stap wordt met de excentrische machine gepolijst waarbij de nodige correctie behaald wordt. In de 3e stap (paintwork correction detail) wordt de roterende machine erbij gepakt en worden ook de diepere krassen verwijderd. Rondje met de roterende machine kost veel tijd dus vandaar dat die stap 3 ook weer duurder is dan stap 2.
Vergis je niet in de tijd die het kost om zoiets goed te doen. Ik ben bijvoorbeeld met een auto minimaal 15 uur bezig. Als je dat gaat terugtellen per uur, belasting eraf, materialen etc dan is het allemaal niet zo heel veel. Verschil tussen ccc en ondergetekende is natuurlijk dat ik er mijn boterham niet mee hoef te verdienen en dus wat andere tarieven kan hanteren.
@Jesper: goed werk heeft tijd nodig en zo'n coating is een flinke berg werk en de coating zelf is ook verre van goedkoop. Met een masker op breng je die coating aan met een sponsje van 3 x 5 cm. Dat kost nogal wat tijd. Vervolgens moet er bij voorkeur een bak aan warmtelampen op om de coating goed uit te laten harden.
Of die krassen op de achterklep er niet meer uit gaan is nog maar de vraag. Als ik me niet vergis heeft Fabian een excentrische machine (ook wel dual action genoemd). Met die machine kun je prachtige resultaten behalen maar de correctie op wat diepere krassen is beperkt omdat je geen warmte kunt genereren met die machine. Pak je er echter een roterende machine bij (niet echt voor beginners en een lakdiktemeter is in mijn ogen vereist) dan zul je zien dat er meer mogelijk is dan je denkt. Als ze echt diep zitten houdt het natuurlijk een keertje op, maar ik zou er eerst een detailer mee aan de slag laten gaan. Spuiten kan immers altijd nog en zo'n kapje heb je daarna zo weer in de wax staan.
Wil je je krasjes eruit hebben dan is de wax sealant behandeling bij ccc niet voldoende aangezien daarin niet gepolijst wordt. In de 2e stap wordt met de excentrische machine gepolijst waarbij de nodige correctie behaald wordt. In de 3e stap (paintwork correction detail) wordt de roterende machine erbij gepakt en worden ook de diepere krassen verwijderd. Rondje met de roterende machine kost veel tijd dus vandaar dat die stap 3 ook weer duurder is dan stap 2.
Vergis je niet in de tijd die het kost om zoiets goed te doen. Ik ben bijvoorbeeld met een auto minimaal 15 uur bezig. Als je dat gaat terugtellen per uur, belasting eraf, materialen etc dan is het allemaal niet zo heel veel. Verschil tussen ccc en ondergetekende is natuurlijk dat ik er mijn boterham niet mee hoef te verdienen en dus wat andere tarieven kan hanteren.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Dat zal ook inderdaad. Ik ga ook liever naar een bewezen goed adres. Er lopen volgens mij genoeg amateurs rond die misschien meer kwaad dan goed doen voor je auto lak.
Binnenkort denk ik eens een afspraak maken bij ccc, zodat hij me misschien kan adviseren als hij de wagen gezien heeft.
Binnenkort denk ik eens een afspraak maken bij ccc, zodat hij me misschien kan adviseren als hij de wagen gezien heeft.
- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Wie is dit dan?Roy RS schreef:in Helmond zit 1 van de beste uitdeukers, die komt op locatie, dus gewoon bij Paskal laten poetsen en de uitdeuker laten komen
Zoek namelijk nog iemand aangezien mijn huidige ermee is gestopt.
- Roderik_
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 17 nov 2010, 21:55
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Durf zelfs wel te beweren dat het een van de beste van nederland is.Eric H schreef:http://www.customcarcleaning.nl/
Absolute topper......en uit Limburg......
(nee, geen aandelen)

-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
In Zuid Holland denk ik meteen aan https://www.facebook.com/DiventaBella" onclick="window.open(this.href);return false;.
zal wel niet de goedkoopste zijn, maar als je altijd ziet wat voor resultaten ze halen, tevens lijkt me zo`n gyeon coating erg prettig op een mooie auto.
zal wel niet de goedkoopste zijn, maar als je altijd ziet wat voor resultaten ze halen, tevens lijkt me zo`n gyeon coating erg prettig op een mooie auto.
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Diventa Bella is de uitvoerende detailtak van carclean.nl en geven ook interessante cursussen voor beginners/gevorderden dus da's zeker een aanrader. Daar is de prijs dan ook wel naar
. Zo'n Gyeon coating gebruik ik ook op de koplampen en is inderdaad machtig mooi, maar ook daar hangt net zoals bij iedere andere coating een aanzienlijk kostenplaatje aan. Zo'n klein potje als rechts op de foto van slechts 30 ml (formaatje oogdruppelpotje en ook voorzien van zo'n pipetje) kost bv al 100 Euro 



- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Eigenlijk is dat toch ook gekkenwerk dat dat spul allemaal zo duur moet zijn of niet?
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Ik kan niks anders zeggen dan volledig mee eens. Nadat mijn auto helemaal verkracht was door de schadehersteller heeft Bart er weer wat moois van gekregen. Is niet de goedkoopste maar wel een van de beste.Eric H schreef:http://www.customcarcleaning.nl/
Absolute topper......en uit Limburg......
(nee, geen aandelen)

Waarom zo duur? Tsja er zit gewoon 3 dagen werk eraan om een auto echt goed te krijgen. Je kan het wel goedkoper laten doen maar dikke kans dat ze meer kwaad doen als goed. Lijkt dat even te glimmen maar als dat weg is dan is er niks meer van over en als je pech hebt zie je allemaal rotary krassen en plekken...
- Paskal
- Berichten: 3804
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Tja, welke coating (Gyeon, Modesta etc) je ook pakt ze zijn allemaal duur, maar daar krijg je ook wel iets voor terug.
Volledig eens Joopieboy: beter je auto bij iemand laten behandelen die weet waar hij mee bezig is dan bij één of ander autopoetsbedrijf die het wel even voor 100€ in orde maken. ZIj rammen er veelal even met een rotary overheen en brengen vervolgens een wax vol met siliconen aan waarmee onvolkomenheden zoals krasjesm swirls en hologrammen worden verhult. Totdat je een paar weken verder bent en die waxlaag verdwenen is waarna de hologrammen van de rotary weer vrolijk terug komen. En het mooie is nou net dat hologrammen verwijderen over het algemeen helemaal niet moeilijk is mits je de juiste apparatuur hebt. Hieronder een voorbeeldje van de hologrammen (inclusief de nodige swirls) zoals die voor de behanding op de ex-Knot 325 zaten wat dus gewoon een teken is van inferieure lakbehandeling. De andere foto is after waar je nog wel de steenslag ziet, maar die is niet weg te polijsten


Volledig eens Joopieboy: beter je auto bij iemand laten behandelen die weet waar hij mee bezig is dan bij één of ander autopoetsbedrijf die het wel even voor 100€ in orde maken. ZIj rammen er veelal even met een rotary overheen en brengen vervolgens een wax vol met siliconen aan waarmee onvolkomenheden zoals krasjesm swirls en hologrammen worden verhult. Totdat je een paar weken verder bent en die waxlaag verdwenen is waarna de hologrammen van de rotary weer vrolijk terug komen. En het mooie is nou net dat hologrammen verwijderen over het algemeen helemaal niet moeilijk is mits je de juiste apparatuur hebt. Hieronder een voorbeeldje van de hologrammen (inclusief de nodige swirls) zoals die voor de behanding op de ex-Knot 325 zaten wat dus gewoon een teken is van inferieure lakbehandeling. De andere foto is after waar je nog wel de steenslag ziet, maar die is niet weg te polijsten

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Lak professioneel behandelen door poetsbedrijf, advies?
Kan ik regelen voor je Tris. Je weet hoe de auto's er hier bij staan.Tristan schreef:Dezelfde vraag hier maar dan in Zuid-Holland. De 130i mag na de winter een goede poetsbeurt hebben en swirls die weggewerkt moeten worden.