Autoambulance tips & suggesties gevraagd
- alt
Re: Autoambulance tips & suggesties gevraagd
Ten eerste heeft een raceauto geen handrem.
Als je de raceauto in de versnelling zet, gaat deze door het heen & weer bewegen & dat doet hij ook als je hem goed vast zet, speling op de bak & het diff krijgen.
Als je de raceauto in de versnelling zet, gaat deze door het heen & weer bewegen & dat doet hij ook als je hem goed vast zet, speling op de bak & het diff krijgen.
- Joy
Valt wat voor te zeggen inderdaad. Ik lees dat er wel meer mensen zijn die zo werken. Sommige autofabrikanten gebruiken dit zelfs als voorschrift bij vervoer op een trailer.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Maar goed, zet een auto maar eens in de versnelling en duw er tegenaan. Ook dan kan de auto nog aardig heen en weer, meer dan wanneer hij vastgesjort staat...
- daNpy
Door alle punten waar de spanband doorheen moet, staat er minder spanning op bij de haak als bij de ratel.Peric schreef:
Ja, zo bedoel ik dat.. Rechtsvoor op de hoek beginnen, band door de velg en naar de rand van de ambulance. Band terug en naar het achterwiel, band er weer doorhalen en naar de punt achterop. En dat links hetzelfde. Staat dan muurvast hoor.. Tenminste, bij ons wel..
Door het bewegen van de auto is er dus een grotere kans dat hij los kom te staan, en dat hij gaat rollen of wat dan ook. Bovendien heb je maar 2 bevestigingen, mocht er 1 los raken staat de auto eigenlijk geheel los op de kar.
Ik zou het in ieder geval een onprettige manier van opspannen vinden, maar dat mag iedereen voor zichzelf weten natuurlijk

- daNpy
Dat klopt, maar op het moment dat jij hem in de versnelling opspant rolt de auto altijd wel iets voor of achteruit, met de mogelijke schade bij vervoer tot gevolg.matthyssie schreef:Maar goed, zet een auto maar eens in de versnelling en duw er tegenaan. Ook dan kan de auto nog aardig heen en weer, meer dan wanneer hij vastgesjort staat...
Waarom het risico nemen? In de versnelling staan heeft geen toegevoegde waarde. De auto moet vast staan met de spanbanden, niet op zijn eigen (hand)rem, versnelling of wat dan ook

-
Jij hebt het over high-end profi racewagens als in DTM en formulewagens ofzo? Alle "normale" cup race auto's (BMW/Porsche/Clio/Golf-Seat/Max5/ etc) die ik ken, hebben een handrem.alt schreef:Ten eerste heeft een raceauto geen handrem.
Begrijp ik nu dat jij aangeeft dat een auto op een trailer altijd beweegt (in de aandrijving)?
Enige dat ik dan zeg is dat er dan iets niet goed gebeurt met vastzetten, als ik een auto op door mij eerder omschreven manier van opspannen op de trailer heb staan, dan staat die muurvast. Handrem/versnelling zie ik als extra veiligheid in geval er iets zou breken/doorschuren.
Als er al ergens speling op zou kunnen ontstaan, wat ik me absoluut niet kan voorstellen, dan is het me dat dik waard in het kader van stukje extra veiligheid.
Ik zou ook niet willen rijden met een auto die op de trailer kan bewegen.
Daarnaast: uit wat ik eens gezien heb met een bijna geschaarde trailer met auto erop die op zo'n door anderen omschreven manier van overdwars met spanbanden opspannen gebeurde, zal ik dat nooit doen en ook nooit rijden met een trailer zonder rand/railing.
Toen de trailer door bijna scharen een aantal enorme zwiepen maakte, knalde de daarop staande auto door de speling in de opspanning met de wielen zijdelings tegen de railing van de trailer aan. Had er geen railing op gezeten, dan had de auto er naast gelegen.... en waren de gevolgen heftig geweest.
is wat mij betreft zekerheid voor mezelf en ook stuk verantwoording tov andere weggebruikers, moet er niet aan denken dat de auto van de trailer af zou kiepen en wat je daardoor dan bij anderen voor ellende kan veroorzaken. Zou dat niet op mijn geweten willen hebben.
- daNpy
Ik heb de Golf op de trailer, met enkel de handrem erop, wel eens de schuur ingereden omdat het ging regenen en ik hem binnen dus verder vast wilde zetten.
Nou, hij lag er dus bijna vanaf terwijl ik nog geen 10 meter achteruit had gereden.
Een handrem is bedoeld om te voorkomen dat een auto uit zichzelf wegrolt, en op een beetje helling werkt hij al niet betrouwbaar. Op een rijdende ambulance is het dus volkomen nutteloos, hij blijft er echt niet van staan als je spanbanden het opgeven.
Nou, hij lag er dus bijna vanaf terwijl ik nog geen 10 meter achteruit had gereden.
Een handrem is bedoeld om te voorkomen dat een auto uit zichzelf wegrolt, en op een beetje helling werkt hij al niet betrouwbaar. Op een rijdende ambulance is het dus volkomen nutteloos, hij blijft er echt niet van staan als je spanbanden het opgeven.
- Paskal
- Auto: meerdere
Tijd voor een fatsoenlijke handrem Danny 
Ik heb hem altijd op de handrem en in de versnelling op de kar staan. Ik geloof niet zo in het verhaal dat er speling in de bak/diff komt door het heen & weer bewegen op de kar. Hij staat met 4 spanbanden dermate goed vast dat hij zo goed als niet heen en weer kan bewegen en die heen&weer speling zit er toch altijd wel in zoals matthyssie al omschrijft.
Ik begrijp ook niet waarom mensen hun auto met slechts twee spanbanden vastzetten. Die twee minuutjes die het extra kost voor die twee extra spanbanden doen het hem toch ook niet? Better safe then sorry lijkt me

Ik heb hem altijd op de handrem en in de versnelling op de kar staan. Ik geloof niet zo in het verhaal dat er speling in de bak/diff komt door het heen & weer bewegen op de kar. Hij staat met 4 spanbanden dermate goed vast dat hij zo goed als niet heen en weer kan bewegen en die heen&weer speling zit er toch altijd wel in zoals matthyssie al omschrijft.
Ik begrijp ook niet waarom mensen hun auto met slechts twee spanbanden vastzetten. Die twee minuutjes die het extra kost voor die twee extra spanbanden doen het hem toch ook niet? Better safe then sorry lijkt me

-

Laatst gewijzigd door PatrickR op 10 jul 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ronnie
maatje van mij doet dit regelmatig en vind dit het mooiste systeem, zie bijlage.
kan helaas niet op alle trailers
kan helaas niet op alle trailers
- Bijlagen
-
- IMG_1228.JPG (138.69 KiB) 2846 keer bekeken
-
- IMG_1227.JPG (244.29 KiB) 2846 keer bekeken
-

- daNpy
Zo doe ik het ook altijd Patrick 

- Paskal
- Auto: meerdere
Zo heb ik hem dus ook vast staan. Door alle vier de wielen een spanband en aan de voorzijde staat hij tegen twee wielkeggen. Hij staat muurvast, maar in theorie zou door het springen van de auto op de kar het wiel wat kunnen verdraaien waardoor de spanband wat slapper komt te hangen. Heb ik in de afgelopen 15.000 km met de aanhanger nog niet meegemaakt dus ook dat zal wel meevallen 

- daNpy
Het draaien van het wiel komt ook niet voor zolang je de spanband tussen de as en het montgepunt houdt.
Op je plaatje ziet het er dus oke uit Paskal
Je ziet mensen idd wel eens bovenin het wiel een haak steken, dan denk ik ook altijd; die springt zo los...
Op je plaatje ziet het er dus oke uit Paskal

Je ziet mensen idd wel eens bovenin het wiel een haak steken, dan denk ik ook altijd; die springt zo los...
-

-
OnlineLuco
Een supercopa heeft standaard GEEN handrem hoorNSXRS schreef:Jij hebt het over high-end profi racewagens als in DTM en formulewagens ofzo? Alle "normale" cup race auto's (BMW/Porsche/Clio/Golf-Seat/Max5/ etc) die ik ken, hebben een handrem.alt schreef:Ten eerste heeft een raceauto geen handrem.

-