Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
daNpy

Re: Autoambulance tips & suggesties gevraagd

Bericht door daNpy » 28 aug 2010, 10:18

Makkelijkste is gewoon BE halen, erg duur is het niet.
Maar als je dan een beetje kar leent, mag die weer 2T laden waardoor je ook een buffel van een auto ervoor moet zetten :bag:

Of hoefde dit met BE niet?
Omdat je met je BE wordt geacht te weten wat je meeneemt, mag je dan met een auto die 1600kg mag trekken een kar van 600kg meenemen die 2T mag laden, maar waar een auto opstaat van <1000kg?

(Een collega van me doet dit wel altijd zo, maar das een Duitser dus ja :mrgreen: )

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 28 aug 2010, 13:27

Ja, volgens mij mag dat. Wel doe je er verstandig aan de combinatie eens te laten wegen op een weegbrug en deze papieren mee te nemen.
Of is het 'mits tenzij gewogen...'?

-klik-

Weer even bij de paardenmeisjes gekeken :banaan:
Bokt.nl schreef:BE-rijbewijs

Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!
Bron: Bokt.nl

NSXRS

Bericht door NSXRS » 28 aug 2010, 13:46

Met BE gaat het er niet om wat het maximale toelaatbare trailergewicht is maar wat het werkelijke trailergewicht is dat aan de auto hangt en dit het toegestane max trekgewicht van de trekkende auto niet overschrijdt.
Houd er rekening mee dat een op te laden auto vrijwel altijd zeker 50-100Kg meer weegt dan wat er op het kenteken staat.
Veel normale personenauto's mogen max 1500-1600 Kg trekken, hetgeen betekent dat je met een gemiddelde trailer van 600Kg + moderne personenauto erop die tegenwoordig bijna allemaal meer als 1000Kg wegen vrijwel altijd teveel trekt.
Ik verbaas me regelmatig over combinaties zie je ziet rijden waarvan je direkt kan weten dat die te zwaar zijn voor de trekkende auto.
100-200Kg teveel is meestal technisch geen probleem, maar als je bij controle aangehouden wordt, dan heb je een probleem, kan je de boel laten staan + bekeuring

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 28 aug 2010, 14:04

Mwoh, is grootste probleem nog niet... :police: :roflol:
Wat dacht je bij een ongeluk?

Corsa_GSi

Bericht door Corsa_GSi » 29 aug 2010, 17:19

Ik heb een Ansems PMT2000, geen echte autoambulance, maar met oprijplaten en kleine wieltjes erbij wel als zodanig te gebruiken. Aleen wel een beetje hoog, niets aan te doen een normale autoambulance paste niet in de garage :'(
Kompleet met alle extra's kwam hij nieuw op 3300 euro, een AMT1500 (echte autoambulance) kwam op 3500.

Moet zeggen ben en er wel tevreden over, kar weegt zelf maar iets van 450kg, dus dat gaat prima met de 1000 kg zware Corsa erop.

Alleen als ik ooit nog is een nieuwe koop, dan neem ik wel een kantelbare aanhanger, dat scheelt enorm qua gekloot met oprijplaten etc..

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 13 sep 2010, 20:17

Afgelopen weekend weer zo'n 600 km met de aanhanger afgelegd voor een weekendje Ring en het blijft een super ding. Hij loopt heerlijk achter de 530d en heeft totaal geen neiging tot slingeren. Door de stabilisatiekoppeling voel je hem ook totaal net schokken of iets wat daar op lijkt. De breedte van 2,50m went ook snel en door de lange dissel is manouvreren ook simpel.

Ondanks dat hij uit 2007 is, vond ik het toch nodig om wat dingetjes te vernieuwen: achterlichtkapjes, kentekenplaat, kentekenverlichting, stekker en twee spatborden. Voor 100€ ziet hij er nu weer als nieuw uit :) Hieronder nog een fotootje van eergister:

Afbeelding

PatrickR

Bericht door PatrickR » 29 jan 2015, 17:54

:coffee:
Laatst gewijzigd door PatrickR op 10 jul 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

daNpy

Bericht door daNpy » 29 jan 2015, 19:13

Spanband door de velg en om de band weer naar buiten halen. Auto in een kruis optrekken naar alle hoeken.
Staat hij goed vast en de auto kan in principe pas bewegen als er 2 spanbanden compleet los zijn :)

PatrickR

Bericht door PatrickR » 02 feb 2015, 22:45

:coffee:
Laatst gewijzigd door PatrickR op 10 jul 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Twan81

Bericht door Twan81 » 03 feb 2015, 14:01

Ik heb 4 van dit soort spanbanden:

http://www.aanhangwagendirect.nl/spanba ... sport.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Auto gaat helemaal nergens naartoe als die op de autoambulance staat.

daNpy

Bericht door daNpy » 03 feb 2015, 16:27

Die vind ik dan weer totaal niet fijn werken.
Die band om het wiel zit op een of andere manier nooit fatsoenlijk en daarmee krijg ik hem dus ook niet goed opgespannen. De spanband kruipt van het wiel af, etc.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 03 feb 2015, 17:30

Die spanbanden gebruiken wij ook altijd, echt perfect en nog nooit last gehad dat ze er vanaf glijden of iets dergelijks. Zolang de band voor het wiel maar mooi in het midden zit.

Ik zou niet snel meer wat anders willen voor het vastzetten van een auto.

Elmar

Bericht door Elmar » 03 feb 2015, 18:26

Ik vind het toch niks Kees, iedere keer als we in Haarlem gaan eten, moet jij je spanbanden na trekken.
Als ik de spanbanden door de velgen doet en kruiselings aantrekt, heb ik ze nooit losser gehad na een paar (en zelfs veel) kilometers.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 03 feb 2015, 20:46

Elmar schreef:Ik vind het toch niks Kees, iedere keer als we in Haarlem gaan eten, moet jij je spanbanden na trekken.
Als ik de spanbanden door de velgen doet en kruiselings aantrekt, heb ik ze nooit losser gehad na een paar (en zelfs veel) kilometers.

Dat is gewoon een soort "tik" van mij Elmar. Natrekken is echt niet nodig, maar toch MOET ik dat dan controleren ...... Steekje los bij mij, maar goed whats new! :crazy:

Richard430

Bericht door Richard430 » 03 feb 2015, 20:47

Zelfde ervaring hier. Ik zet de auto ook altijd kruislings vast, nooit gezeik mee gehad in enige vorm dan ook. Ik heb ooit eens een set gekocht voor over het wiel... die liggen ergens in een hoekje stof te verzamelen. Precies wat daNpy zegt, kruipt van het wiel af en zit gewoon nooit helemaal lekker.

Paskal

Bericht door Paskal » 03 feb 2015, 21:36

Ik heb de vier spanbanden altijd door de velg heen zitten. Voorzijde trek ik naar voren vast, achterzijde naar achteren en dat werkt perfect en hij staat echt muurvast. De voorwielen staan ook nog eens tegen een wielkeg aan. Kan me echter voorstellen dat dat velgtechnisch gezien niet de ideale manier is als je dure exclusieve auto's transporteert :)

Fotootje met mijn toenmalige V70 ervoor:

Afbeelding

Ondanks dat de Eduard het prima doet staat onderstaande aanhanger nog wel op de wishlist, maar daar hangt ook een aardig prijskaartje aan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 03 feb 2015, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 03 feb 2015, 21:40

Wij gebruiken altijd 2 lange spanbanden. Die trekken we dan door de velgen heen en dan van voor naar achter. Gebeurt ook nooit wat mee..

Paskal

Bericht door Paskal » 03 feb 2015, 21:50

Zonder hem een bepaalde richting (naar voren of achteren) op te spannen?
Moet je hem eens van de handrem en uit de versnelling halen...... je zult versteld staan hoeveel beweging er dan in zit. In mijn ogen is het altijd zaak om hem een bepaalde richting op te spannen.

Ook bij mijn manier van vastzetten kan het wiel in theorie nog draaien tijdens het springen van de auto op de kar waardoor de spanband los kan zitten. Beter zou zijn om nog een extra band per velg te monteren, maar dan wordt het wel een heel groot circus. Met vier spanbanden en twee wielkeggen staat hij voldoende vast. Inmiddels z'n 20k met de ambu erachter gereden en ook een paar keer flink hard geremd om te testen wat er gebeurd, maar hij staat zo vast als een huis :)
Laatst gewijzigd door Paskal op 03 feb 2015, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 03 feb 2015, 21:54

Je trekt de banden toch naar de zijkant. Zelfs als de auto 'vrij' staat is 'ie niet naar voor of achter te bewegen. Moet er wel bij zeggen dat de velgen die we gebruiken wel lekker open zijn.

Paskal

Bericht door Paskal » 03 feb 2015, 22:04

Ik heb niet zoveel kaas gegeten van natuurkunde, maar je wil je auto volgens mij oa goed vast hebben staan bij een eventuele noodstop. Er komt dat een voorwaartse kracht op de auto die je tegen dient te gaan met een spanband die naar achteren is afgespannen. Zodra je hem zoals jij naar de zijkant opspant is de "tegenkracht" van je spanband een stuk minder.

Peric

Bericht door Peric » 04 feb 2015, 16:16

Ik bedoelde dus zeker wel ook naar de achterkant. Dus zeg maar 'schuin naar achteren'..

daNpy

Bericht door daNpy » 04 feb 2015, 21:33

Hoe bedoel je dan precies Peric?

Linkervoorkant aanhanger - linkervoorvelg - linker achtervelg - linkerachterkant aanhanger
En rechts hetzelfde?

Dan kan hij volgens mij -net als wat Paskal zegt- nog steeds rollen. Bovendien is de afstand zo ver dat de spanning bij de haak niet zo hoog is, met een slappere spanband tot gevolg.
Met een spanband op elk wiel, getrokken naar de dichtstbijzijnde hoek, kun je letterlijk op zijn kop de sloot in zonder dat de auto beweegt (ken je dat nare dipje van Nürburgring/Brünnchen over de B412 naar de A61? daar is het een paar jaar terug nog bewezen :lol: )
Daarnaast kunnen in theorie nog 2 spanbanden los raken (wel de diagonalen) en de auto staat nog steeds strak opgespannen.

alt

Bericht door alt » 05 feb 2015, 14:52

Misschien weten jullie het al.
Maar zet de auto NOOIT in de versnelling op de ambulance.

ik zou een kar nemen met de bak tussen de wielen.
Laag zwaarteput, grotere spoorbreedte.

De spanbanden gebruiken die over & aan de binnenkant van de wiel wordt gemonteerd.
Op de velgen kunnen de spanbanden gaan snijden op het metaal.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 05 feb 2015, 15:09

alt schreef:Misschien weten jullie het al.
Maar zet de auto NOOIT in de versnelling op de ambulance.
Nee, weet het niet en vele andere racers met mij die auto op de trailer op zowel handrem als in de versnelling zetten. Wat is daar mis mee dan???

Ik gebruik een combinatie van spanbanden: lus spanbanden die over de voorwielen gaan en aan 1 haak aanspannen (dus eigenlijk een strop) die ik dan schuin achter de wielen aan de trailerrand haak, trekt dan dus opzij en naar achteren en spanbanden die over loopvlak band over de achterwielen gaan en dan met haak voor en achter het wiel midden van het loopvlak in de rijplaat vasthaken en opspannen (moet je dus wel rijplaten hebben met gatenprofiel), staat dan in alle richtingen MUUR vast

Peric

Bericht door Peric » 05 feb 2015, 21:18

daNpy schreef:Hoe bedoel je dan precies Peric?

Linkervoorkant aanhanger - linkervoorvelg - linker achtervelg - linkerachterkant aanhanger
En rechts hetzelfde?
Ja, zo bedoel ik dat.. Rechtsvoor op de hoek beginnen, band door de velg en naar de rand van de ambulance. Band terug en naar het achterwiel, band er weer doorhalen en naar de punt achterop. En dat links hetzelfde. Staat dan muurvast hoor.. Tenminste, bij ons wel.. :)

Plaats reactie