tomgtr schreef:Christopher Ward heft redelijk goedkope winders. Alleen lasting dat je nooit weet of ding naar links of rechts moet draaien. Mijn Chris ward horloges (eta uurwerken) naar rechts, m'n JLC naar links.
Watchwinders in een beetje als winterbanden in de herfst. Marketing en voor de 'fun'. Ook de beleving dat de levensduur van een klok verlengd wordt hoor je vaak.
'Men' moet zich eerst afvragen imho, wat doet zo'n ding eigenlijk?
Door die bewegingen valt de rotor door z'n zwaartekracht naar het onderste punt en zorgt ie elkeer keer voor 'n minuscule opwinding van de veer in 't uurwerk. Een totaal opgewonden veer in je automaat(bijv door handmatig> 30x l/r kroon opwinden. ) heb je een kleine 2 etmalen minimaal plezier van mocht je 'm niet dragen.
Heb je 10 klokken die je per dag draagt is zo'n ding handig, maar zwaar niet noodzakelijk. De angst dat een uurwerk droogloopt/onnauwkeurig wordt en andere totale fabeltjes zijn ongegrond. Ook de opwindrichting heb ik in de praktijk mijn twijfels over, ook 'n eenzijdig opwindende 7750(?) weet men niet eenvoudig welke kant hij opwindt (heb de rotor met m'n vinger wel eens bewogen en dan weet/voel je 't nog niet.)
Ergo ik wil wel eens een proef nemen met alleen maar rechts of links(moet ik uitzoeken) bij een eenzijdig opwindende 7750 dat zo'n ding altijd blijft doorlopen. ook alleen links of rechtsom.
Tuurlijk draaien 'moderne' watchwinders beide kanten op op verschillende 'toerfrequenties'. Ik verkoop ze ook, niet geregeld, vanwege mijn betoog hierboven, beetje volksverlakkerij, maar 'n leuk accessoire
Heb je max 3 of 4 klokken? Kan dit ook: Geef ze de liefde door ze elke dag handmatig even via de kroon op te winden. Moeite van niks lijkt mij.
Ik heb 't niet over looks van zo'n winder daar kan ik inkomen dat dat 'mooi' is en lijkt, de functie an zich is overdreven, voor wat 't zou doen/beschermen...