[30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel IV

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel IV

Bericht door Peter Tunissen » 21 dec 2013, 20:06

Afbeelding

Op zondag 30 november organiseert Driving Fun voor de 4e keer een circuit training op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 11:00 - Pacecar laps onder leiding van ervaren instructeurs
11:00 - 13:00 - Open pitlane circuitdag uitsluitend voor deelnemers aan de circuit training
13:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag (09:00 - 17:00) kost €400 per auto.
Tweede rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 13:00) kost €250 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €250 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €25, is een jaar lang geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zandvoort maximaal 92dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
Ochtend cursus:
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i (12:00-13:00)
2. Jim Raaijmakers - Renault Clio Cup
3. Denis Scholten - BMW 328i
4. Leo van der Eijk - BMW E30 Cup
5. Andor Klomp - MINI Cooper S R56
6. John Tuin - Porsche 911 Carrera S
7. Meo Jochemsen - BMW E36 328i
8. Day-V-Tec - Corvette
9. Day-V-Tec - Corvette
10. Gerard Vleming - BMW Compact
11. Racefun - BMW 325i
12. Racefun - BMW 325i
13. Racefun - BMW 325i
14. iRace - BMW E46 328i
15. iRace - BMW E46 328i
16. Cristijn van den Biggelaar - BMW E30 325i - d
17. Leo van der Meer - Mazda MaX-5
18. Bas Koeten Racing - BMW E30
19. Bas Ooms - Hansen GTR
20. Christian Jelsa - ?
21. Mika Morien - Suzuki Swift
22. Will van Dantzig - BMW 323ti Compact
23. Torsten Schmidt - Audi RS6
24. Cees Bogerd - BMW E36 325i
25. Cock Smeulders - Nissan Sunny GTI-R
26. Marko Anic - Mazda MX5 / BMW E36
27. Lars de Jong - Seat Ibiza
28. Jeroen de Bresser - Ferrari
29. Anita Tan - Porsche Cayman
30. Leo Cornelisse - Porsche 911 Turbo
31. Huib Havik - Porsche 944
32. Jasper Brinkerink - Lancia Fulvia (11:00-12:00)
33. Kelly van der Slik - Mazda MaX5
34. Sander Roest - Porsche 944
35.
36.
37.
38.
39.
40.

Middag vrijrijden:
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. Koen Bogaerts - BMW E36 325i
3. Koen Bogaerts - BMW E36 325i
4. Koen Bogaerts - BMW E36 325i
5. Jim Raaijmakers - Renault Clio Cup
6. Leo van der Eijk - BMW E30 Cup
7. Stefan Erkelens - VW Golf I GTI
8. Arjan Knijnenburg - BMW
9. Arjan Knijnenburg - Tiger Super Six
10. Meo Jochemsen - BMW E36 328i
11. R.E.J. van der Scheer - Formula BMW
12. Day-V-Tec - Corvette
13. Day-V-Tec - Corvette
14. Gerard Vleming - BMW Compact
15. Gerard Vleming - BMW Compact
16. Gerard Vleming - BMW Compact
17. Gerard Vleming - BMW Compact
18. Racefun - BMW 325i
19. Racefun - BMW 325i
20. Racefun - BMW 325i
21. Jarno Born - Avenger
22. Jarno Born - Avenger
23. Jarno Born - Avenger
24. iRace - BMW E46 328i
25. iRace - BMW E46 328i
26. Certainty (Roel) - BMW
27. Certainty - Renault Clio III (13:00-14:00)
28. Certainty (Tijmen) - Suzuki Swift
29. Certainty (Dennis) - BMW M3
30. Cristijn van den Biggelaar - BMW E30 325i - d
31. Pieter Kroon - BMW E36 M3
32. Leo van der Meer - Mazda MaX-5
33. Bas Koeten Racing - BMW E30
34. Niki Terpstra - BMW E36 325i
35. Daan Stots - BMW E30
36. Daan Stots - BMW E36
37. Elmar - Dodge Viper ACR
38. Bas Ooms - Hansen GTR
39. Christian Jelsa - ?
40. Mika Morien - Suzuki Swift
41. Peter-Paul de Meijer - Nissan 350Z
42. Torsten Schmidt - Audi RS6
43. Patrick Kolsteeg - Lotus Europa
44. Cock Smeulders - Nissan Sunny GTI-R
45. Nathan Morel - BMW - cadeaubon
46. Xavier Gilis - BMW
47. Werner van Roy - Renault Clio
48. Stephen Heeminck - BMW
49. Jeroen de Bresser - Ferrari
50. Ary-Mike de Bruijn - Ford Sierra
51. Yves Nelis - BMW 325i
52. Paul Weytens - ?
53. Simon Gras - BMW 325i
54. Mark van de Griendt - Mazda
55. Mark van de Griendt - Avenger
56. Wilbert Groenewoud - Porsche 911 GT3
57. Jos Bruyninckx - VW Golf TDI
58. Huib Havik - Porsche 944
59. Kelly van der Slik - Mazda MaX5
60. smiley - Opel Speedster
61. alt - Ligier JS49
62. Jeroen Dik - ?
63. Sander Roest - Porsche 944
64.
65.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door Hans R » 26 nov 2014, 23:09

Hmmm.. ik kom wel even kijken

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door Joost » 27 nov 2014, 00:45

Ik ook denk ik.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door Peter Tunissen » 27 nov 2014, 21:16

Van kijken komt rijden! :df: :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2515
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door jos_br » 28 nov 2014, 22:59

Ik moet nog even duimen, ofwel doorwerken......gisteren turbo nr 2 gesloopt.

Jos.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door Peter Tunissen » 28 nov 2014, 23:17

Goed bezig, Jos! :mrgreen:
Ik heb je er in ieder geval bij gezet, zodat er zeker een plekje voor je vrij blijft, maar als het niet lukt is het ook geen probleem uiteraard; er komen zelfs dit jaar nog kansen genoeg! :df:

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door Milka » 29 nov 2014, 17:57

wij zijn er klaar voor
tot morgen

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: [30-11-2014] DF @ CPZ circuittraining & vrij rijden deel

Bericht door Milka » 08 dec 2014, 21:39

Nou weinig reacties in dit draadje, terwijl het toch een druk bezochte dag was.
Voor ons was het erg vroeg voor een zondag om uit ons nest te komen, maar we kwamen netjes op tijd om 0830 bij de inschrijving.

Wij hadden ons aangemeld voor instructies, ik had al wel enige ervaring maar de vriend waarmee ik was, gig zijn eerste circuit kms maken. Het duurde even voordat dit opgang kwam, maar daarna volgden netjes de rondes op elkaar. Snelheid viel uiteraard mee, zodat je goed op de lijnen kon focussen.
Na 11h liet de lerares ons los en ging de rem er af en het gas er op :df:

Ook met 270k km op de teller gaf de auto geen krimp en heeft de vier uur trappen met krijsend plezier doorstaan. Begrijpelijk waarom je zoveel bmws op trackdays ziet :wink:

Helaas had een Sunny gti-r wel pech en voor hem was de dag vroeg ten einde met een blauw walmende auto :(
In de ochtend nog een paar keer code rood gehad, maar zover ik heb gezien zonder serieuze schade.

Dat werd helaas in de middag goedgemaakt.
Al in het eerste uur haalde een rs6 de tarzanbocht niet en vloog rechtdoor de banden in.
Het was moeilijk te bepalen of die te laat remde of last had van fading. Hoe dan ook eindigde voor deze rijder het in een mineur.

Het ging alsmaar harder regenen en dat was ons om de dag af te ronden met een satetje aanhet strand en een rit naar huis. Nagenietend van een toffe dag.

Zelf hebben we nauwelijks fotos gemaakt, zijn er anderen die wel fotos hebben gemaakt voor wat extra nagenieten? :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten