Welke luchtcompressor en aansluiting?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JeroenT

Welke luchtcompressor en aansluiting?

Bericht door JeroenT » 07 dec 2014, 13:31

In m'n garage heb ik een hefbrug staan. Om de brug te laten zakken, heb ik lucht nodig. Ik heb echter nog geen luchtcompressor en leg een blokje hout onder de veiligheidshaken om de brug toch te laten zakken.. (Lekker veilig :mrgreen: )

Het wordt dus tijd om een luchtcompressor aan te schaffen.
De hefbrug gebruik ik niet heel veel, een paar keer per jaar.
Bij de hefbrug zit een voor mij onbekende koppeling. Zie de foto.

Afbeelding

Wat is dit voor koppeling, kan ik misschien beter vervangen voor een gangbaarder type?

En wat voor compressor? Olievrij of oliegesmeerd?
Ik zit aan de volgende olievrije compressor te denken.
http://www.compressorcenter.nl/product/ ... x1750.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dat iets?

Luco

Re: Welke luchtcompressor en aansluiting?

Bericht door Luco » 07 dec 2014, 13:52

Ik denk dat het niks is, maar ik zou eerst kijken of die zwaar genoeg is voor de brug?
Met zulke dingen heb ik altijd zoiets van, koop niks of koop iets goeds.

Voor de meeste koppelingen zijn wel verloopstukken te krijgen naar een gangbaar type of snelkoppelingen.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 07 dec 2014, 14:53

De brug zelf werkt op een oliepomp/compressor, dit is een gesloten systeem.
Om de veiligheidshaken te ontgrendelen moeten er 2 stalen haken van 5 kilo omhoog gedrukt worden.

Qua kracht stelt het dus niet zoveel voor.
En geef liever 100 euro uit dan 500.
Al denk ik nu toch weer aan een oliegesmeerde ivm minder herrie.

Jonh

Bericht door Jonh » 07 dec 2014, 14:57

Ik heb deze gekocht.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet alleen nog de juiste aansluitingen/koppelingen kopen dus nog niet in gebruik genomen.

E-volve

Bericht door E-volve » 07 dec 2014, 15:37

Even uitgaande dat je geen luchtgereedschap wilt gebruiken verder? Dan voldoet zo'n kleintje prima.

Want een luchtsleutel, schuur- boor- slijp- tolletjes zijn ook allemaal fijn aan te sluiten dan, alleen wil je dan wel meer volume (200+ liter bijv.) en bij voorkeur een berging of apart hok waar je de herriemaker in weg kan zetten ;)

Die aansluiting is overigens heel standaard, de betere technische (groot)handel in de buurt heeft die dingen in alle uitvoeringen (mannetje vrouwtje, slangkoppeling, leidingkoppeling, schroefdraad etc.)

HJ2

Bericht door HJ2 » 07 dec 2014, 17:49

Mocht je meer lucht nodig hebben dan alleen voor de brug, dan heb ik nog een leuke 7,5 KW schroefcompressortje in de aanbieding :blink:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 07 dec 2014, 19:39

Als je koppelingen gaat halen neem dan de koppeling mee. De jouwe lijkt namelijk op wat wij hebben en daar heb je dus ook een net iets dikkere/smallere variant van.

Mocht je overigens bij hbm gaan shoppen vanwege bovenstaande link. Dit is een pokke ding https://www.hbm-machines.com/producten/ ... erdeelblok 3 van de 4 koppelingen lekte namelijk...

Luco

Bericht door Luco » 07 dec 2014, 21:43

als je meerdere dingen gaat gebruiken koop dan goede snelkoppelingen, die goedkope zooi is niks :tooth:

E-volve

Bericht door E-volve » 07 dec 2014, 22:23

Snelkoppelingen zijn ook gewoon slijtageproducten Luco, afhankelijk van watvoor merk/kwaliteit ze gemaakt zijn gaat het lang of kort goed. Het is niet (direct) afhankelijk van type.

Jonh

Bericht door Jonh » 07 dec 2014, 22:55

Ik zou sowieso van die koppelingen kopen waar je 2x op moet drukken voordat ze los gaan. Dan vliegen er geen dingen in het rond als de koppeling een keer op de grond valt.

Deze bv: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 5529830246" onclick="window.open(this.href);return false;

HJ2

Bericht door HJ2 » 08 dec 2014, 12:49

Da's een goeie tip Jonh!

yorick

Bericht door yorick » 08 dec 2014, 19:22

Enkel voor de ontgrendeling heb je aan bijna elke compressor genoeg. Maar als er gesleuteld moet worden wil je ook een luchttol gebruiken. Vanaf de 200liter tanks kun je een beetje werken, zonder na 1 bout te moeten wachten totdat de tank weer vol is, of de bout überhaupt los krijgen.

Jonh

Bericht door Jonh » 29 dec 2014, 08:35

Jonh schreef:Ik heb deze gekocht.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor" onclick="window.open(this.href);return false;

Moet alleen nog de juiste aansluitingen/koppelingen kopen dus nog niet in gebruik genomen.
Ik heb de compressor inmiddels in gebruik genomen. Na het uitpakken bleek dat het inderdaad Chinese kwaliteit is. Geen handleiding bijgeleverd, sticker met (verkeerde) tekst er op die bij navraag voor een ander type compressor is bedoeld en er lag 1 dol gedraaid schroefje los in de doos. Bovendien kunnen de los bijgeleverde wielen veel te veel schuiven op de as. :duh: Maar goed, dit betreft in feite alleen de afwerking. In de kerstvakantie spullen gehaald om compressor aan te sluiten op de luchthaspel die ik al had. Kwestie van dol gedraaid schroefje opgelost. Ruimte van de wielen op de as opgevuld met vulringen. Compressor in gebruik genomen en hij doet het prima. En hij maakt ook een zeer acceptabel geluid.

HBM gebeld voor een handleiding. Krijg ik als antwoord, "is ons bekend dat die er niet bij zit en we kunnen er ook niet voor zorgen". :( Gelukkig is het gebruik van deze compressor geen hogere wiskunde dus ik doe het wel zonder.

Milka

Bericht door Milka » 29 dec 2014, 09:17

google my friend:
http://www.powerplus.net/7158/280113/co ... evrij.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 31 dec 2014, 11:11

Jonh schreef:
Jonh schreef:Ik heb deze gekocht.

Ik heb de compressor inmiddels in gebruik genomen. Na het uitpakken bleek dat het inderdaad Chinese kwaliteit is. Geen handleiding bijgeleverd, sticker met (verkeerde) tekst er op die bij navraag voor een ander type compressor is bedoeld en er lag 1 dol gedraaid schroefje los in de doos. Bovendien kunnen de los bijgeleverde wielen veel te veel schuiven op de as. :duh: Maar goed, dit betreft in feite alleen de afwerking. In de kerstvakantie spullen gehaald om compressor aan te sluiten op de luchthaspel die ik al had. Kwestie van dol gedraaid schroefje opgelost. Ruimte van de wielen op de as opgevuld met vulringen. Compressor in gebruik genomen en hij doet het prima. En hij maakt ook een zeer acceptabel geluid.

HBM gebeld voor een handleiding. Krijg ik als antwoord, "is ons bekend dat die er niet bij zit en we kunnen er ook niet voor zorgen". :( Gelukkig is het gebruik van deze compressor geen hogere wiskunde dus ik doe het wel zonder.
Als je die compressor in NL hebt gekocht en er zit een CE keurmerk op is de leverancier verplicht een handleiding te leveren in de taal van het land waar het product geleverd is.
Toch is het wel fijn om te weten of er nog bijzondere dingen zijn om rekening mee te houden.

Mbt tot lucht koppelingen, als je ook lucht gereedschap gaat gebruiken dan kan je het beste zorgen voor een snelkoppeling met een grote door laat standaard zijn die vaak maar 6mm inwendig.
Die snelkoppelingen zijn ook verkrijgbaar met inwendig 8mm of 10mm.
Ook is de leiding of slang naar je gereedschap toe belangrijk, die moet inwendig zo groot mogelijk zijn.

De druk blijft hetzelfde maar een dikkere slang gaat wel meer volume door heen, vooral luchtsleutels werken dan zoveel beter dan met een dun slangetje.

Plaats reactie