Jonh schreef:
Ik heb de compressor inmiddels in gebruik genomen. Na het uitpakken bleek dat het inderdaad Chinese kwaliteit is. Geen handleiding bijgeleverd, sticker met (verkeerde) tekst er op die bij navraag voor een ander type compressor is bedoeld en er lag 1 dol gedraaid schroefje los in de doos. Bovendien kunnen de los bijgeleverde wielen veel te veel schuiven op de as.

Maar goed, dit betreft in feite alleen de afwerking. In de kerstvakantie spullen gehaald om compressor aan te sluiten op de luchthaspel die ik al had. Kwestie van dol gedraaid schroefje opgelost. Ruimte van de wielen op de as opgevuld met vulringen. Compressor in gebruik genomen en hij doet het prima. En hij maakt ook een zeer acceptabel geluid.
HBM gebeld voor een handleiding. Krijg ik als antwoord, "is ons bekend dat die er niet bij zit en we kunnen er ook niet voor zorgen".

Gelukkig is het gebruik van deze compressor geen hogere wiskunde dus ik doe het wel zonder.
Als je die compressor in NL hebt gekocht en er zit een CE keurmerk op is de leverancier verplicht een handleiding te leveren in de taal van het land waar het product geleverd is.
Toch is het wel fijn om te weten of er nog bijzondere dingen zijn om rekening mee te houden.
Mbt tot lucht koppelingen, als je ook lucht gereedschap gaat gebruiken dan kan je het beste zorgen voor een snelkoppeling met een grote door laat standaard zijn die vaak maar 6mm inwendig.
Die snelkoppelingen zijn ook verkrijgbaar met inwendig 8mm of 10mm.
Ook is de leiding of slang naar je gereedschap toe belangrijk, die moet inwendig zo groot mogelijk zijn.
De druk blijft hetzelfde maar een dikkere slang gaat wel meer volume door heen, vooral luchtsleutels werken dan zoveel beter dan met een dun slangetje.